Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 316i: Vapaavirtasuodatin + lastu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • red-eyez
    Bimmer Rookie
    • May 2008
    • 69
    • Helsinki

    E30 316i: Vapaavirtasuodatin + lastu

    Hei,
    Pyörien päällä on 90 luvun 316i e30 kopassa ja pientä piristystä etsiskelen.

    Kysymys kuuluukin, että muuttuuko kiihtyvyys parempaa tai yleisesti mikään lisäämällä pellin alle lastun ja vaihtamalla parempaan K&n vapaavirtasuodattimeen?

    ( P.s Olen aivan käsi kun autoista puhutaan )
    E61 530xD M-Sport
    ex: Showroom E90 325i Sedan
    ex: E30 316i Bavaria -90
  • Jonsku
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 4645
    • Tuusula

    #2
    Et huomaa muuta eroa kuin kasvaneen polttoaineen kulutuksen ja imuäänet ehkä hieman muuttuu.

    Mitään käytännön hyötyä noista ei ole, säästä rahat vaikka öljynvaihtoon

    Toki jos lastun saat ~20e:lla niin voihan sitä kokeilla mutta ei siitä tuon enempää kannata alkaa maksamaan.
    - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

    ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
    ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
    ex. Alpina D10 Touring #33/94
    ... and many more

    Comment

    • -Dobermann-
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 1021
      • Jyväskylä

      #3
      lyhyesti: ei kannata. Varmasti hyödyllisempää tehdä ihan perushuolto (tulpat+öljyt+suodattimet jne) ja siihen vaikka sitten päälle joku Fortten polttoainejärjestelmän huuhtelu.






      lukaseppa nyt vaikka aluksi nuo.

      Comment

      • antti
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2002
        • 761
        • Espoo

        #4
        Tee perushuolto, vaihda pienemmät renkaat ja poista ylimääräiset tavarat/osat. Saat paremman kiihtyvyyden kuin ilmansuodattimella
        E46 325ti Compact

        Comment

        • Harri G
          BTCF Member
          • Jul 2005
          • 9041
          • Iisalmi

          #5
          Mitenkähän tuon muotoilisi ettei pahasti sanoisi :think Parhaimmillaan voi saavuttaa 5-10hp noilla muutoksilla, joten eipä niillä ole juurikaan vaikutusta mihinkään. Lastu poistaa rajoittimen, joten korkeammalle voi kierrättää. Vapari pitää eristää konehuoneessa siten, ettei se ime lämmintä ilmaa sisäänsä. K&N on hyvä merkki, tosin kannattaa harkita paneelisuodatinta tötterön sijasta. Searchilla löytyy useita topiikkeja aiheesta, näistä on keskusteltu kerta jos toinen aiemminkin
          E39 ja E91

          Comment

          • red-eyez
            Bimmer Rookie
            • May 2008
            • 69
            • Helsinki

            #6
            Hei,
            kiitos vastauksista. Tuli tarjolle lastu hintaan 15€ niin vähän himotti ja paneelimallista suodatinta ajattelin itsekkin, koska minua ei kannata yksin päästää konehuoneen puolelle.

            Työpaikallani on yksi bmw expertti, joka on vähän neuvonut minua etenemään uuden perheenjäseneni kanssa.

            Autossa on tällähetkellä pieni tyhjäkäynti ongelma: Aamulla kun starttaa kylmänä niin auto ei tahdo käydä vaan sattaa hyvinkin sammua ilman auttavaa kaasua. ( Kaverini sanoi, että tyhjäkäynti moottori kannattaa irroittaa ja puhdistaa, huuhdella bensalla ja ei välttämättä vie vikaa. )

            Pientä nakutusta ( Kuulema kuuluu autoon )

            Taustaa: Tuli ostettua noin 1kk sitten kesäksi ( Niin ihana, etten ajatellut myydä kesän jälkeen ) . Autolla taulussa komeili 170tkm, huoltokirja, ei syö öljyä, upea kunto: sisältä ja ulkoa.

            Maksoi 750€
            E61 530xD M-Sport
            ex: Showroom E90 325i Sedan
            ex: E30 316i Bavaria -90

            Comment

            • mattijus
              Bimmer Rookie
              • Jun 2003
              • 70

              #7
              Originally posted by red-eyez View Post
              Hei,
              kiitos vastauksista. Tuli tarjolle lastu hintaan 15€ niin vähän himotti ja paneelimallista suodatinta ajattelin itsekkin, koska minua ei kannata yksin päästää konehuoneen puolelle.

              Työpaikallani on yksi bmw expertti, joka on vähän neuvonut minua etenemään uuden perheenjäseneni kanssa.

              Autossa on tällähetkellä pieni tyhjäkäynti ongelma: Aamulla kun starttaa kylmänä niin auto ei tahdo käydä vaan sattaa hyvinkin sammua ilman auttavaa kaasua. ( Kaverini sanoi, että tyhjäkäynti moottori kannattaa irroittaa ja puhdistaa, huuhdella bensalla ja ei välttämättä vie vikaa. )

              Pientä nakutusta ( Kuulema kuuluu autoon )

              Taustaa: Tuli ostettua noin 1kk sitten kesäksi ( Niin ihana, etten ajatellut myydä kesän jälkeen ) . Autolla taulussa komeili 170tkm, huoltokirja, ei syö öljyä, upea kunto: sisältä ja ulkoa.

              Maksoi 750€
              Autosi ilmansuodatin on sama kuin 325i mallissa, voisi olettaa ettei ensimmäisenä ahdista. Nakutus ei tuohon autoon kuulu, eikä toistaiseksi muihinkaan bensavehkeisiin. Tässäkin pariin otteeseen mainittu perushuolto on varmasti fiksuinta, mitä voit autollesi tehdä =)

              Jos välttämättä haluat panelisuodattimen, laita PM; minulta löytyy jostain K&N panelisuodatin, hinnaksi vaikka 20eur.

              Comment

              • Harri G
                BTCF Member
                • Jul 2005
                • 9041
                • Iisalmi

                #8
                Originally posted by red-eyez View Post
                Pientä nakutusta ( Kuulema kuuluu autoon )
                Kylläpä sitä M40:ssä tahtoo toisinaan olla.

                Originally posted by red-eyez View Post

                Taustaa: Tuli ostettua noin 1kk sitten kesäksi ( Niin ihana, etten ajatellut myydä kesän jälkeen ) . Autolla taulussa komeili 170tkm, huoltokirja, ei syö öljyä, upea kunto: sisältä ja ulkoa.

                Maksoi 750€
                Tämä on oikeasti harvinaista nyky-suomessa, onnittelut
                E39 ja E91

                Comment

                • red-eyez
                  Bimmer Rookie
                  • May 2008
                  • 69
                  • Helsinki

                  #9
                  Originally posted by mattijus View Post
                  Autosi ilmansuodatin on sama kuin 325i mallissa, voisi olettaa ettei ensimmäisenä ahdista. Nakutus ei tuohon autoon kuulu, eikä toistaiseksi muihinkaan bensavehkeisiin. Tässäkin pariin otteeseen mainittu perushuolto on varmasti fiksuinta, mitä voit autollesi tehdä =)

                  Jos välttämättä haluat panelisuodattimen, laita PM; minulta löytyy jostain K&N panelisuodatin, hinnaksi vaikka 20eur.
                  Opiskelija budjetillani ei viellä noihin huoltoihin rullata, mutta koitan motivoida työkaveria ja faijaa auttamaan auton kanssa.

                  Hihnan iästä ei ole tarkkaa tietoa, joten se menee 1 prioriteettina.
                  Nakutus on pientä eikä häiritsevää mielikuva on minidiesel, mutta ei kuitenkaan herätä mitään urheilullista mielikuvaa

                  Voin pistää myöhemmin kuvia autosta vaikka showroomin puolelle.
                  Menin jo panostamaan autoon vanteet ja renkaat. ( Wsl typ a ja 205/50 )

                  Löysin hyvään hintaan nettivaraosan kautta ja ovat mielestäni todella näyttävät.

                  Lisäys taustaan: Auto kun ostettiin niin kaupan ehdoiksi tuli, että noudettaessa auto on katsastettu, kahdet renkaat ja etupenkki korjattuna ( oli makuuasennossa ).
                  E61 530xD M-Sport
                  ex: Showroom E90 325i Sedan
                  ex: E30 316i Bavaria -90

                  Comment

                  • mattijus
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2003
                    • 70

                    #10
                    Originally posted by red-eyez View Post
                    Opiskelija budjetillani ei viellä noihin huoltoihin rullata, mutta koitan motivoida työkaveria ja faijaa auttamaan auton kanssa.

                    Hihnan iästä ei ole tarkkaa tietoa, joten se menee 1 prioriteettina.
                    Nakutus on pientä eikä häiritsevää mielikuva on minidiesel, mutta ei kuitenkaan herätä mitään urheilullista mielikuvaa

                    Voin pistää myöhemmin kuvia autosta vaikka showroomin puolelle.
                    Menin jo panostamaan autoon vanteet ja renkaat. ( Wsl typ a ja 205/50 )

                    Löysin hyvään hintaan nettivaraosan kautta ja ovat mielestäni todella näyttävät.

                    Lisäys taustaan: Auto kun ostettiin niin kaupan ehdoiksi tuli, että noudettaessa auto on katsastettu, kahdet renkaat ja etupenkki korjattuna ( oli makuuasennossa ).
                    Nakutus rasittaa moottoria; jos se oikeasti nakuttaa niin se kannattaa kyllä hoitaa kuntoon ensimmäisenä. (jos ajelet 95:llä, kokeile vaikka 98:lla, jos nakutus loppuisi)

                    Vaikuttaa kyllä, että olet löytänyt hyvän yksilön ja kaupan ehdot on kohdallaan

                    Comment

                    • -Dobermann-
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 1021
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Originally posted by mattijus View Post
                      Nakutus rasittaa moottoria; jos se oikeasti nakuttaa niin se kannattaa kyllä hoitaa kuntoon ensimmäisenä. (jos ajelet 95:llä, kokeile vaikka 98:lla, jos nakutus loppuisi)

                      Vaikuttaa kyllä, että olet löytänyt hyvän yksilön ja kaupan ehdot on kohdallaan
                      epäilisin että tässä tapauksessa ei kuitenkaan tarkoiteta varsinaista nakutusta, vaan venttiilikoneiston naputtamista mitä ko. moottorista ei taida kokonaan saada pois edes täydellisellä kansiremontilla .

                      Comment

                      • red-eyez
                        Bimmer Rookie
                        • May 2008
                        • 69
                        • Helsinki

                        #12
                        Taitaa olla venttiilien nakutusta.

                        Pistin autosta kuvia showroomin puolelle
                        E61 530xD M-Sport
                        ex: Showroom E90 325i Sedan
                        ex: E30 316i Bavaria -90

                        Comment

                        • Tonppa1
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2006
                          • 142
                          • Hki

                          #13
                          Originally posted by -Dobermann- View Post
                          epäilisin että tässä tapauksessa ei kuitenkaan tarkoiteta varsinaista nakutusta, vaan venttiilikoneiston naputtamista mitä ko. moottorista ei taida kokonaan saada pois edes täydellisellä kansiremontilla .
                          Onko mulla ainoa rempattu M40, vai miks muilta kuuluu naputusta? :think
                          Eipä sitä moottoria kannata viritellä, muuten kuin äänien takia. Oma 1,8 ei kulje sen huonommin/ paremmin tuning suodattimella/ -putkella.
                          Föönillä saa näiden oikean luonteen esiin, mutta en suosittele kenellekään.
                          E46 320dAT -02

                          Comment

                          • Kape30
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2008
                            • 509
                            • Nokia

                            #14
                            Tota m40 koneen ventiilien rallatusta ei kyl saa poistettua millään... Ite tein kyseiseen koneeseen täydellisen kansiremontin eikä auttanut, 2000km hiljainen ja taas alkoi pikkuhiljaa rallatukset lisääntyyn.
                            E30 M50b28 -90 Cirrusblau
                            E39 520d Touring -00 Sienarot II
                            MB Sprinter
                            Lynx Rave Re 600 -15
                            Suzuki GSX-R1100 -95

                            Comment

                            • Guest's Avatar

                              #15
                              Kandee kokeilla valvolinen max lifeä, ittellä ainakin hiljensi ~kesäks yhen moottoriremontin tarpeessa olevan potilaan.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎