Announcement

Collapse
No announcement yet.

Taloudellinen moottori E30:iin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Skarpa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2007
    • 3409
    • Kotka

    Taloudellinen moottori E30:iin?

    Näyttää siltä, että nykysestä 316:sta saattaa mennä moottori vaihtoon. Kopasta en haluaisi vielä luopua lähinnä tunnesyistä johtuen, joten kai siihen joku uus moottori pitäisi nostaaa keulalle. Aloinkin miettiä, mikä olis taloudellisin/luotettavin/mukavin moottori E30 käyttöautoon. Mieleen tuli ainakin:

    M42B18 - Taitaa olla pikkasen harvinainen. 318is vastaa ilmeisesti alustaltaan 325:ttä, joten alustan päivitys olisi edessä.

    M20B27 - Harvinainen tämäkin ja alustan päivitys tässäkin edessä. Kumpi lienee taloudellisempi, 318is vai 325e?

    M20B20 - Yleisempi ja halvempi kone. Selviää pienemmillä alustan muutoksilla.

    M10B18 - Vielä yleisempi ja halvempi. Menisi heittämällä paikalleen laatikkoa ja kardaania vaihtamatta. Budjettivaihtoehto.

    Onko muita?

    Kai tuo käytännössä kääntyy M10 vastaan M20 pähkäilyksi, jonka varmaan ratkaisee rahatilanne. Pitää nyt kattoa, saisko ton nykysen motin kestämään vaikka syksylle asti. Silloin ois enemmän rahaa käytössä. Jos menee vaihtoon nyt, ni valinta on varmaan M10.
    Last edited by Skarpa; 19-06-2008, 20:26. Reason: Korjasin otsikon
    BMW E30 - Hitsaamisen iloa

    E30 Armo "330i"
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16486
    • Asikkala

    #2
    Haukkiksella myytävänä m10b18 kaasarikone ja kaverihan asuu valkealassa...

    Comment

    • Skarpa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2007
      • 3409
      • Kotka

      #3
      Originally posted by jr66 View Post
      Haukkiksella myytävänä m10b18 kaasarikone ja kaverihan asuu valkealassa...
      Jep. Toi on varmasti ainakin nopein vaihtoehto. Tilanteen näkee, kun ehdin ensi viikolla availla jakoketjun kotelot. Ketjun kiristimestä on ilmeisesti loppunut kiristysvara kesken ja ketju on päässyt pyörimään löysänä -> ainakin nokka-akselin ketjupyörä on aika entinen. Jos kampiakselin ketjupyörä on samassa kunnossa, on sama vaikka vaihtais koko moottorin.
      BMW E30 - Hitsaamisen iloa

      E30 Armo "330i"

      Comment

      • casino
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2007
        • 663
        • Keski-Suomi

        #4
        Originally posted by Skarpa View Post
        Näyttää siltä, että nykysestä 316:sta saattaa mennä moottori vaihtoon. Kopasta en haluaisi vielä luopua lähinnä tunnesyistä johtuen, joten kai siihen joku uus moottori pitäisi nostaaa keulalle. Aloinkin miettiä, mikä olis taloudellisin/luotettavin/mukavin moottori E30 käyttöautoon. Mieleen tuli ainakin:

        M42B18 - Taitaa olla pikkasen harvinainen. 318is vastaa ilmeisesti alustaltaan 325:ttä, joten alustan päivitys olisi edessä.

        M20B27 - Harvinainen tämäkin ja alustan päivitys tässäkin edessä. Kumpi lienee taloudellisempi, 318is vai 325e?

        M20B20 - Yleisempi ja halvempi kone. Selviää pienemmillä alustan muutoksilla.

        M10B18 - Vielä yleisempi ja halvempi. Menisi heittämällä paikalleen laatikkoa ja kardaania vaihtamatta. Budjettivaihtoehto.

        Onko muita?

        Kai tuo käytännössä kääntyy M10 vastaan M20 pähkäilyksi, jonka varmaan ratkaisee rahatilanne. Pitää nyt kattoa, saisko ton nykysen motin kestämään vaikka syksylle asti. Silloin ois enemmän rahaa käytössä. Jos menee vaihtoon nyt, ni valinta on varmaan M10.

        Ehdottomasti suurin moottori mihin rahat riittää. Eipähän ********* eli 2,5 rivi - 6.

        Ei varmaan paljoo enempää vie mitä joku 318is, tai mitä sitten jos viekin tulee siinä sentään ne bemarin suloiset 6 -soundit
        Bmw e61 535 d touring M-sport 11/2004 "TÄYSITEHOINEN"
        Ja autoa janottaa alla näkyvään tapaan...
        http://tankkaus.com/cars/public_grap...33/2016/2015/3

        e39 -530d touring 11/1999
        ex:Bmw e21 320 6 syl "kaasari" 1979

        Automaattivaihteiston huuhteluöljynvaihto

        Comment

        • Hammu
          Moderator
          • Nov 2006
          • 3971
          • Nurmijärvi

          #5
          Originally posted by Skarpa View Post
          mikä olis taloudellisin/luotettavin/mukavin moottori E30 käyttöautoon. Mieleen tuli ainakin:


          M20B20 - Yleisempi ja halvempi kone. Selviää pienemmillä alustan muutoksilla.

          Wait... what?

          M20B20 on kyl niin ekomoottori ettei mitään rajaa, bensa melkein lisääntyy tankissa kun ajaa

          Automaatin jatkeena varsinkin, vei matka-ajossakin varmaan 12l/100km

          Comment

          • 525iiäxä
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2005
            • 1854
            • Lappeenranta, Finland

            #6
            M20B25 ehdottomasti. Samalla tietysti joutuu alustamuutoksiin, helpoimmalla tietty pääsee kun pysyy originaalia vastaavassa.

            Kuluttaa yllättävän vähän E30 korissa ja kulkua kuitenkin ihan sopivasti. Toisaalta, penkin ja ratin välistä löytyy suurin tekijä kulutukseen.

            Volvo V70 2.4T -02
            E30 323i -84 (taas)

            Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

            Comment

            • metanolman83
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2006
              • 249
              • itä suomi

              #7
              tuo is olisi varmaan hyvä vaihtoehto,jokseenkin ei halvin.. tai miksei vaikka m50b25 niin menisi matkassa reilusti alle 8 litraa ja kuitenkin liikkuisi mukavasti. vaatii kyllä sitten jo aikalailla muutoksia..mutta hinnaltaan samoissa varmaan tuos is:n kanssa

              Comment

              • ive81
                Bimmer Rookie
                • May 2008
                • 69
                • kotona

                #8
                talodellinen kone e30

                Tässä kun porukka kertoo ohi mennen koneidensa kulutuksesta
                itsellä käytössä b20 ja syö matka-ajos 7-8l/100km matka nopeus yleensä se 90-95km/h. tämä on nyt kun kone remppa tehty ennen imi paljon enemmän. Sitten on toinen b20 jossa jyrkempi nokka syö 10-11l/100km.

                Comment

                • Belfast81
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2005
                  • 204
                  • SOUMI

                  #9
                  Ei ainakaan m20b25 kannet on yleensä jo ostovaiheessa paskoja ja välillä noi kannet on sitte kiven alla löytää jos vaihto tulee eteen.

                  Muitahan ny saa.

                  318is <-----
                  Vw Passat "power diesel" 1.9tdi

                  Comment

                  • Spetke
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 3452
                    • Janakkala

                    #10
                    Originally posted by Skarpa View Post
                    Kopasta en haluaisi vielä luopua lähinnä tunnesyistä johtuen
                    Amboliivibul -Ootko kenties jonkin neitsyen siellä korkannut
                    ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                    Comment

                    • Make H.
                      BTCF Member
                      • Jul 2006
                      • 1278
                      • Kokkola

                      #11
                      Originally posted by 525iiäxä View Post
                      M20B25 ehdottomasti. Samalla tietysti joutuu alustamuutoksiin, helpoimmalla tietty pääsee kun pysyy originaalia vastaavassa.

                      Kuluttaa yllättävän vähän E30 korissa ja kulkua kuitenkin ihan sopivasti. Toisaalta, penkin ja ratin välistä löytyy suurin tekijä kulutukseen.
                      No ei itellä ainakaan voi sanoo että mitenkään vähäkulutuksinen tuo -89 m20b25 tekniikka kun matka-ajossakaan ei alle 10L/100km pääse vaikka ajais semmosta 90-110. Keskikulutus siinä 12-13L/100km että onko tuo nyt sitten paljon vai vähän, se riippuu ihan mihin vertaa. Mut tietystihän ihan kuskista kiinni, ja kyllähän tuollakin varmasti matkassa alle 10L/100km mut matkavauhdin täytys olla jotain 70-80km/h. Perävälitys vakio 3,73.

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16486
                        • Asikkala

                        #12
                        Originally posted by Make H. View Post
                        No ei itellä ainakaan voi sanoo että mitenkään vähäkulutuksinen tuo -89 m20b25 tekniikka kun matka-ajossakaan ei alle 10L/100km pääse vaikka ajais semmosta 90-110. Keskikulutus siinä 12-13L/100km että onko tuo nyt sitten paljon vai vähän, se riippuu ihan mihin vertaa. Mut tietystihän ihan kuskista kiinni, ja kyllähän tuollakin varmasti matkassa alle 10L/100km mut matkavauhdin täytys olla jotain 70-80km/h. Perävälitys vakio 3,73.
                        Jos tuo keskikulutus on matka-ajossa niin liikaa ? Jos siinä on kauppareissut varsinkin talvella mukana niin normaalia.
                        E: onko vakioperä noin tiheä ?

                        Comment

                        • Make H.
                          BTCF Member
                          • Jul 2006
                          • 1278
                          • Kokkola

                          #13
                          Originally posted by jr66 View Post
                          Jos tuo keskikulutus on matka-ajossa niin liikaa ? Jos siinä on kauppareissut varsinkin talvella mukana niin normaalia.
                          E: onko vakioperä noin tiheä ?
                          No tuo keskikulutus on seka-ajossa. Mutta niin kuin sanoin niin en sillä edes yrittämällä päässyt talvikelillä maantiellä alle 10L/100km, vaikka matkavauhti tasaista 90-110km/h. Kaupungisa menee jotain 14-15L/100km. Tuo bemarin tehtaan ilmoittama 6L/100km kulutus on kyllä varmasti mitattu jollain 70km/h nopeudella.

                          Ja on tuo vakioperä 325i mallissa noin tiheä. 100km/h vauhdissa kierroksia vitosella n. 2900rpm.

                          Comment

                          • JJT
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 6694
                            • .......

                            #14
                            3,64 perä taitaa yleensä 325i:sta löytyä
                            Myyn:
                            M10/20/52 E30-E36 osia

                            Comment

                            • djd1mm
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2006
                              • 123
                              • Salo

                              #15
                              Juu itselläni samatapainen tilanne

                              Tosin lähtökotana ruosteinen E30 316 (M10B18) jossa nokkaan kulunu käsinkosketeltavat urat. Weberi onneksi löytyy. Etukelkasta on korvake murtunu ja vakaajatanko liikkuu aika härskisti kun kiinnike on vain takapuolelta kiinni. Jarrut meni remonteerinkiin kun taakse menevä putki meni poikki, sitä irroitellessa tuli koko takakelkan irroitus eteen jne. Mahtaakohan tuosta enään viitsiä paukutella vakio 316:sta kasaan vai pitäiskö samaan syssyyn pistää M30B35 keulille ja 325 taka-akselisto ja koko etupaketti?

                              Tuolle M30:lle tosin löytyis parempikin (laillisempi) koti E28:n keulalta. Noh pitää vielä miettiä. Alkaa olla kiikun kaakun. Joko kunnon rempalla 'track-able & street legal' tai sitten paaliin koko rompe. Saahan noita 325:ia saksa, viro, ruotsi akseliltakin. Ja on korit hieman eri kunnossa
                              Raasing > BMW 535i 1992 M30B35 > Gummit meni

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎