Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 325 Outo jurina

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 525iiäxä
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2005
    • 1835
    • Lappeenranta, Finland

    E30 325 Outo jurina

    Sormi suussa...:think

    Tossa cäbissä on pikkuhiljaa voimistunut sellainen epämiellyttävä jurina. Tuntuu eniten 25-40 vauhdissa, kovemmassa kyydissä häviää tai muuttuu sellaiseksi ettei muusta huminasta ja tutinasta erota. Kävelyvauhdissa ei myöskään tunnu. Monenlaista arvausta on heitetty, mutta varmaksi ei ole mikään osoittautunut. Jurina tuntuu myös persauksessa ja polkimissa. Vapaalla lasketellessa tuntuu ihan samoin, eikä muutu jarruttaessa. Kokeiltu on myös kone sammuksissa rullata, sama jurina edelleen. Vaihdekepissä ei tunnu mitään erityistä, eli tuskin tulee siis laatikosta.

    Takapyörän laakeri? Ehkä, mutta perä ilmassa rengasta pyöritellessä ei tunnu mitään ylimääräistä, ei kummaltakaan puolelta. Sama koskee perää, ei kuulu eikä tunnu mitään.

    Kardaanin tukilaakeri? Miksi sitten tuntuu vain hiljaisessa vauhdissa ja tasoittuu kovemmassa...? Eikä kepissä tunnu mitään.

    Etupyörän laakeri? Ehkä vahvin epäilty, mutta rengas ilmassa pyöritellessä ei niissäkään tunnu mitään epätavallista eikä välystä ole yhtään kummallakaan puolella.

    Saattaapi olla että tuntuu vain kun on paino päällä. Miten sitten selvittää mikä laakeri se on?

    Volvo V70 2.4T -02
    E30 323i -84 (taas)

    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16365
    • Asikkala

    #2
    Ajon jälkeen vertailee pyörännapojen lämpöjä, rikkinäinen laakeri on kuumempi kuin ehjä, vaatii tietysti ettei polje jarrua täysillä = kuumenee.

    Comment

    • -weikko
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2006
      • 305
      • Kalajoki

      #3
      Mitään eroa jurinassa jos kääntyy? Tai siis lakkaako jos kääntää tarpeeksi jyrkästi?

      Comment

      • 525iiäxä
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2005
        • 1835
        • Lappeenranta, Finland

        #4
        Originally posted by -weikko View Post
        Mitään eroa jurinassa jos kääntyy? Tai siis lakkaako jos kääntää tarpeeksi jyrkästi?
        Enpä ole havainnut että muuttuisi/lakkaisi, loivasti kääntäessä ainakaan ei muutu, mutta kokeillaan vielä varmuuden vuoksi. Samaten pitää kokeilla vaihtaa toiset eturenkaat alle, jos vaikka noissa kumeissa onkin jotain.

        Volvo V70 2.4T -02
        E30 323i -84 (taas)

        Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

        Comment

        • beemers
          BTCF Member
          • Oct 2005
          • 5136
          • Oulunsalo/Oulu

          #5
          yks testaus menetelmä on laakerille että aina akseli ylös ja jousesta kiinni ja pyörittää ratasta. Ottaa 90% varmuudella värinää jouseen/iskariin mutta katso jos värinää tuntuu ettei värinä johdu siitä että jarrupalat hinkaa vähä levyyn hiukan kun pyörität rengasta. ja kokeile tosiaan sitä että siinä vauhdissa jossa ääni kuuluu että ajat tasaisesti ja kaartelet sen jälkeen loivasti ja jyrkästi välillä että muuttuuko ääni sille puolelle jonne paino jakautuu.

          E36Ticompact -95 HELLROT
          -: orava : connection-

          EX:E30///M3 replica Tic
          EX: E36 328i Touring ///M-sport -97 [TOP SECRET] Showroom EX:E28 518i -85 Karminrot EX:E30 325i touring Malachitgrün metallic EX:E30 316 -88 vaarin helmi

          Comment

          • 525iiäxä
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2005
            • 1835
            • Lappeenranta, Finland

            #6
            Originally posted by -weikko View Post
            Mitään eroa jurinassa jos kääntyy? Tai siis lakkaako jos kääntää tarpeeksi jyrkästi?
            Todennettu, ei muutu eikä lopu käännettäessä. Sama jurina aina vaan. Vaikuttaa kyllä etupyörän laakerilta, mutta kumpi vaiko molemmat... Testaillaan taas lisää kun ehditään.

            Volvo V70 2.4T -02
            E30 323i -84 (taas)

            Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16365
              • Asikkala

              #7
              Originally posted by jr66 View Post
              Ajon jälkeen vertailee pyörännapojen lämpöjä, rikkinäinen laakeri on kuumempi kuin ehjä, vaatii tietysti ettei polje jarrua täysillä = kuumenee.
              Mites...

              Comment

              • 525iiäxä
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2005
                • 1835
                • Lappeenranta, Finland

                #8
                Originally posted by jr66 View Post
                Mites...
                Aijoo, tulihan tämäkin kokeiltua, eli ei ainakaan käteen tuntuvaa eroa ollut.

                Volvo V70 2.4T -02
                E30 323i -84 (taas)

                Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                Comment

                • Vilhosuuri
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2005
                  • 139
                  • Nurmijärvi

                  #9
                  Lainataan ketjua, koska itsellä samankaltainen ongelma.
                  Eli outo jurina joka alkaa heti 40km/h pahenee pahimmilleen about 80km/h asti. Kaartaessa vasemmalle pahenee ja oikealle kaarrettaessa katoaa. Pyöränlaakeri? Nope. Nyt vaihdettu molemmat oikean puolen laakerit. Minkään pyörän napa ei kuumene enemmän kuin muut. Perä myös vaihdettu eikä ääni muuttunut mihinkään. Jurina kuuluu kytkin pohjassa, vapaalla liuttaessa, moottrijarrutuksessa ihan samanlaisena. Kiihdyttäminen ei myöskään muuta ääntä mihinkään.
                  Alkaa lievästi ilmaistuna vituttaa.
                  Autona siis e30 touring.

                  Ei viitsisi sokkona alkaa vaihtaa kaikkia pyöriviä osia autossa.

                  vnu
                  Alla riippuen ajasta ja paikasta:

                  Bmw E30 316 -87
                  Bmw E34 "525i" -89
                  Citroen DS23 -73
                  Citroen Saxo 1.4 -99
                  AS-202 Bravo

                  Kaikki on mahdollista, se on vain asentajasta kiinni.

                  Comment

                  • J-PS
                    Newbiemmer
                    • Aug 2008
                    • 17
                    • Pori

                    #10
                    E30 316 Myös samanlainen jurraus

                    Originally posted by Vilhosuuri View Post
                    Lainataan ketjua, koska itsellä samankaltainen ongelma.
                    Eli outo jurina joka alkaa heti 40km/h pahenee pahimmilleen about 80km/h asti. Kaartaessa vasemmalle pahenee ja oikealle kaarrettaessa katoaa. Pyöränlaakeri? Nope. Nyt vaihdettu molemmat oikean puolen laakerit. Minkään pyörän napa ei kuumene enemmän kuin muut. Perä myös vaihdettu eikä ääni muuttunut mihinkään. Jurina kuuluu kytkin pohjassa, vapaalla liuttaessa, moottrijarrutuksessa ihan samanlaisena. Kiihdyttäminen ei myöskään muuta ääntä mihinkään.
                    Alkaa lievästi ilmaistuna vituttaa.
                    Autona siis e30 touring.

                    Ei viitsisi sokkona alkaa vaihtaa kaikkia pyöriviä osia autossa.

                    vnu
                    Eli samat oireet meikäläisellä.
                    Välillä tuntuu kuin jarrua painaessa poistuisi ja välillä ei.
                    Yksi vinkki tuli josko laatikossa ei olisi tarpeeksi öljyä, no tiedä häntä. Täytyy käydä vaihdattamassa lootaa uudet öljyt, joko lakkaisi.
                    Vai onko joku jo paikallistanut jurinan lähteen.
                    Perä öljyjen vaihto ei ainakaan auttanut mitään.
                    Ei se satu!

                    Comment

                    • Jezuz
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2005
                      • 165
                      • Varkaus

                      #11
                      Kuminivel sieltä laatikon ja kardaanin välistä!
                      Pimpanos Los Poslinos

                      Comment

                      • J-PS
                        Newbiemmer
                        • Aug 2008
                        • 17
                        • Pori

                        #12
                        Juupa juu! Laatikon öljyjen vaihto ei ainakaan auttanut (Castrol 75W-85, Mobil tosin suosittelee 75W-140). Oikeastaan vain paheni, eli ääni tuli isommaksi ja nyt tuntuu isommassa vauhdissa sisälle pieni "jumputus".
                        Nyt siis ääni kovempi ja hiljenee huomattavasti, kun vauhtia on 50 km/h ja maantie nopeuksissa tulee tuo "jumputus".

                        Täytyy koittaa vaihtaa tuo kumi, jos se auttaisi.
                        Ei se satu!

                        Comment

                        • Samee
                          BTCF Member
                          • Mar 2006
                          • 888
                          • Valkeakoski

                          #13
                          Originally posted by J-PS View Post
                          Täytyy koittaa vaihtaa tuo kumi, jos se auttaisi.
                          Voisi hyvinkin olla tuo kumilimppu laatikon ja kardaani välistä, mutta kannattaa ainakin tarkistaa kardaanin tukilaakerin kunto, se voisi rikkinäisenä aiheuttaa jurinaa/tärinää!
                          E30 325i Cabriolet M-Tech2 ´91 M52 projekti
                          E30 316 4d '89
                          E36 M3 Coupe '93
                          F30 318d '13

                          Ex e21:316´81 e30:325´89, 316i´88, 316i´89, 318i´89, 320i´86 e34:M5´90 e36:328i Touring M-Sport ´96 e38:740iA ´94 E39 530da Touring '00 e91: 320d ´06 M-Sport

                          Comment

                          • J-PS
                            Newbiemmer
                            • Aug 2008
                            • 17
                            • Pori

                            #14
                            Tukilaakerin ja ristinivelen vaihdoin ja jurina loppui.
                            Oli muuten harvinaisen työläs irroittaa sitä ristiniveltä varsinkin, kun en ole ennen sitä tehnyt, mutta antoihan se viimein periksi.
                            Ei se satu!

                            Comment

                            • 525iiäxä
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2005
                              • 1835
                              • Lappeenranta, Finland

                              #15
                              Nonni, lisätietoa topicin alkuperäisestä probleemasta. Eli, vaihdoin eturenkaiksi Saksan kitkat ja jurinat hävis saman tien :think. Ehkä aivan aavistuksenomaista jurinaa kun oikein tarkkaan kuunteli ja tunnusteli sileällä asfaltilla.

                              Kuskin rengas kun oli ilmassa, niin pyöritin sitä käsin niin kovaa kuin pystyin, iskarissa tuntui jurinaa ja hiukan ääntäkin syntyi. Toisella puolella vain jarrujen kahinaa.

                              Vaihdoin sitten normikumit takaisin, mutta väärille puolille. Jurnutus palasi, muttei ihan niin voimakkaana. Vanha paska rengas oli kyllä kulunut omituisesti joka toinen lamelli enemmän eli se kumikin on ikäänkuin monikymmenkulmio.

                              Voiko ET:ssä oleva 15mm ero aiheuttaa niin suurta rasituksen muutosta laakeriin että syntyy tuo jurina? Orkkispeltivanteella (35) ei siis käytännössä mitään mutta tolla ristikkoalulla (20) hirmu jurina. Osa tulee toki itse kumista, mutta silti.

                              Mutta näyttäis nyt kumminkin siltä, että vasen etupyörän laakeri on tiensä päässä. Samoin kuin renkaat, jotka nyt oli joka tapauksessa tuomittu roskiin tämän kauden jälkeen.

                              Volvo V70 2.4T -02
                              E30 323i -84 (taas)

                              Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎