Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrut lukkiutuu herkästi (e30)? (päivitystä 15.7.09)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MarttiKK
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 1637

    Jarrut lukkiutuu herkästi (e30)? (päivitystä 15.7.09)

    Eli etujarrut nappaa herkästi lukkoon. Ongelma on tullut tänä kesänä ja ko. autolla ajetaan pääasiassa radalla. Jarrutuntumakin on vähän kovahko eli joutuu painamaan reippaasti jarrua jotta jotain tapahtuisi.

    Jarrupalojen vaihto eteen helpotti hieman, mutta ei poistanut herkyyttä lukotukseen. Alustalla on ajettu 9000km ja kaikki alustan osat on uusittu. Alustana on Weitecin Ultra Gt.

    Alusta on jäykkä, joten painon siirtymää ei tule eteen juurikaan. Viime vuonna samalla setupilla ei ollut vastaavaa ongelmaa. Renkaat ovat 3v. vanhat ja uudet onkin jo tulossa.

    Oliskos iskarit paskana eli vähän sama efekti kun iskarit jäätyy eli jarrutuksessa luistaa vaan eteenpäin. Etupäätä kun painelin, niin tuntui kyllä entiseltä.

    Jarrutettaessa lukkoon jää suttujälki molemmalta renkaalta. Takarenkaat eivät ainakaan jätä jälkeä asfaltiin eli ne eivät lukitu.

    Katsastuksessa mitattiin eturenkailta jarruvoimat: 2.0kN vasen ja 2.0kN oikea. Takana: 0,9kN vasen ja 1.0kN oikea. Millaisia voimia teidän E30:sta on mitattu? Autossa ei ole ABS:sää. Auto siis 318is eli levyt edessä ja takana.

    Vinkkejä ja ideoita lukottamisen vähentämiseen?
    Last edited by MarttiKK; 15-07-2009, 07:45.
  • MarttiKK
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 1637

    #2
    Eikö mitään ideoita tai vastaavia kokemuksia?

    Comment

    • Betrunken
      Bimmer Fanatic
      • May 2007
      • 458
      • Vantaa

      #3
      Jarrumännät jumissa? en kyllä tiedä, katsastuksessa sehän olisi tullut ilmi.
      Onko näissä E30 jo joku jarrupaine säädin etu ja takaakselien välillä? tuo voisi olla jumissa ja siirtää liikaa tehoe/painetta etuakselille mutta kuten sanoin niin en kyllä tiedä :think
      Citroen ZX "Sacrebleu" edition
      EX:
      -Bmw E28 518i
      -Saab 9000
      -Lada 2105
      Väitteleminen internetissä on kuin paraolympialaiset, vaikka voittaisit olet silti vammainen.

      Comment

      • visa e36
        BTCF Member
        • Jan 2005
        • 753
        • Järvenpää

        #4
        Iskarit liian löysät? tartte loppuen lopuksi olla kovin iso töyssy tiessä kun renkaat kevenee senverta, että jarrut pääsee heittämään lukkoon.:think
        Nykyiset
        -63 Pontiac Catalina convertible
        -05 E53 X5 3.0d

        Comment

        • MarttiKK
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 1637

          #5
          No, alusta on varsin tiukka. Kun painelee molemmilta puolilta, niin eipä juuri anna periksi.

          Toisaalta jos toinen iskari olisi rikki, niin kai tuon huomaisi painelemalla lokarista. Joku kertoi, että parempi olisi testata nostamalla keula ylös ja nostamalla renkaita tuntisi helpommin jos iskari on antanut periksi.

          Comment

          • Jürgen_
            Bimmer Enthusiast
            • May 2008
            • 2707
            • Mylsä

            #6
            Sisäinen vuoto pääsylinterissä :think

            Tuossa katsastuksessahan ei mitata jarruvoimaa suhteessa poljinvoimaan joten se katsastuskaan ei ihan kaikkea kerro...
            Last edited by Jürgen_; 02-09-2008, 21:02.
            Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

            Comment

            • Kele
              Bimmer Rookie
              • Oct 2007
              • 100
              • Espoo

              #7
              Saattais korjaantua sen tangon säädöllä, joka menee polkimelta pääsylinterille. Olikohan nyt niin että tankoa pidemmäksi sieltä tehostimen sisältä, niin tehostus pienenee.
              e90 318i 4d -06
              e36 320 4d -91 Diamantschwarz
              Ex. 2x e30 316

              Comment

              • MarttiKK
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 1637

                #8
                Ei kai se lähtökohtaisesti voi olla kuin joku häikkä alustassa (iskari paskana ym.), pääsylinteri tai tehostin rikki?

                Comment

                • Rocla
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2002
                  • 7692
                  • Kajaani

                  #9
                  Originally posted by MarttiKK View Post
                  Ei kai se lähtökohtaisesti voi olla kuin joku häikkä alustassa (iskari paskana ym.), pääsylinteri tai tehostin rikki?
                  Tuskinpa tehostin ainakaan.
                  Olli.

                  Comment

                  • MarttiKK
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 1637

                    #10
                    Nostetaas tätä taas eli onkelma on edelleen ratkaisematta. Muiden kokemuksia kuuntelisin mielelläni?

                    Comment

                    • Jope86
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2007
                      • 97
                      • Imatra

                      #11
                      omakohtaiset kokemukset kyllä niin surkeat tosta Weitecistä, että veikkaan alustaa syyksi... veikkaan että sinunkin auto makaa pohjaanlyöntikumejen varassa...
                      _____________________________________________
                      E34 M5
                      ex: E36 325 Coupe M-Sport
                      ex: E34 535 iA
                      ex: E30 318i Touring
                      ex: E36 320 Taxi (SeKaSiKiÖ M52B25)
                      ex: E34 535
                      ex: E34 520 mosselmann turbo
                      ex: E30 320 Taxi
                      ex: E30 316i

                      Comment

                      • MarttiKK
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 1637

                        #12
                        Tällä hetkellä auto on pukkien päällä eli renkaat roikkuu ilmassa. Koetin nostaa renkaita ylös jalalla kampeamalla ja sitten lyhyellä puunpätkällä. Tuntui, että rengas ei noussut ei sitten yhtään. Jos olisi pohjaanlyöntikumien päällä eli iskarit olisivat paskana, niin eikös renkaan pitäisi liikkua vaivatta ylös alas, koska iskari on vuotanut tyhjiin?

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          #13
                          Originally posted by MarttiKK View Post
                          Alusta on jäykkä, joten painon siirtymää ei tule eteen juurikaan.
                          Jäykkyys ei vaikuta pyöränkuormien muutokseen tuossa suunnassa (jos nyt ei lasketa sitä minimaalista efektiä mikä tulee siitä että pienemmän nyökkämisen takia painopisteen muuttuminen on pienempi). Pyöränkuormien muutokseen suoraan jarruttaessa vaikuttaa vain akseliväli, painopisteen korkeus ja hidastuvuus.

                          Lukkkiutuuko molemmat vai vain toinen etupyörä?
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • jr66
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 16413
                            • Asikkala

                            #14
                            Originally posted by MarttiKK View Post
                            Tällä hetkellä auto on pukkien päällä eli renkaat roikkuu ilmassa. Koetin nostaa renkaita ylös jalalla kampeamalla ja sitten lyhyellä puunpätkällä. Tuntui, että rengas ei noussut ei sitten yhtään. Jos olisi pohjaanlyöntikumien päällä eli iskarit olisivat paskana, niin eikös renkaan pitäisi liikkua vaivatta ylös alas, koska iskari on vuotanut tyhjiin?
                            Mitä ? Renkaat roikku ilmassa niin eihän se voi mitenkään silloin olla pohjauskumien varassa, mitä iskarin kunto vaikuttaa siihen ?? Mitäs jos se onkin jousi mikä ottaa vastaan kun yrittää nostaa ?

                            Comment

                            • MarttiKK
                              BTCF Member
                              • Oct 2004
                              • 1637

                              #15
                              Originally posted by jr66 View Post
                              Mitä ? Renkaat roikku ilmassa niin eihän se voi mitenkään silloin olla pohjauskumien varassa, mitä iskarin kunto vaikuttaa siihen ?? Mitäs jos se onkin jousi mikä ottaa vastaan kun yrittää nostaa ?
                              Joo, siis vähän huonosti ilmaisin asiani. Tarkoitin siis sitä, että jos auto olisi maassa pohjaanlyöntikumien päällä ja tästä syystä lukottaisi, niin ilmaan nostettaessa pitäisi rengasta pystyä liikuttamaan helposti iskareiden ollessa kaputt.

                              Voisiko jousi todellakin olla niin jäykkä, että ei pystyisi liikuttamaan rengasta pystysuunnassa. Noh täytyy purkaa koko hässäkkä ja ihmetellä. Edelleen kuunnellaan vinkkejä.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎