Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrut lukkiutuu herkästi (e30)? (päivitystä 15.7.09)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HessuM
    Bimmer Rookie
    • Mar 2005
    • 97
    • Rovaniemi

    #16
    Originally posted by MarttiKK View Post
    Voisiko jousi todellakin olla niin jäykkä, että ei pystyisi liikuttamaan rengasta pystysuunnassa. Noh täytyy purkaa koko hässäkkä ja ihmetellä. Edelleen kuunnellaan vinkkejä.
    Voi.

    Joskus uutena miehenä ajelin opelilla, se makas pohjaanlyöntikumien päällä. Ja siinäkin oli ihan pirun "tehokkaat" jarrut, kunnes katsuri käski vaihtaa asiallisen alustan.

    Entäs kuuluuko jalkakyykky/prässi viikko-ohjelmaan??

    Joskus sitä vain voi olla liian riski, huomannu monesti...
    Siellä vika missä viimeksi korjattu.
    525iA -05
    Ex 320D -01

    Comment

    • MarttiKK
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 1638

      #17
      Jees, onkelmaa pitäisi yrittää selvittää.

      Tänään purin vähän etupäätä ja samalla kaveri kokeili nostaa pyörännavasta ylöspäin ja sama homma eli iskari/jousi setti ei anna yhtään periksi. Jos painelee käsin jousia, niin ne menee vähän kasaan eli ne nyt ei ainakaan ole yhtä puuta.

      Otan tuon iskarin irti, mutta voiko sitä testata mitenkään eli pitäisikö pystyä esim. käsivoimin painaa sitä sisään vai millaisia voimia se vaatii?

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #18
        Kyllä iskari liikkuu helposti käsivoimin. Värähtelyä se vaan vaimentaa, nopeasti et saa sitä liikutettua mutta hitaasti no prob, tarvittava voima kasvaa liikenopeuden mukana. Kaasuiskarit toki vastustaa lepotilasta liikuttaessa (riippuu iskarista mikä on lepotila, e39 m-sport iskarit on lepotilassa keskellä jne) kun kaasun paine kasvaa/laskee.

        Jousi sen jäykkyyden tekee. Tai sitten pohjaanlyöntikumi/pohjassa makaava iskari tietysti.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • jannmann
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 5856
          • Joccis City

          #19
          Eikös joissakin etuiskareissa ole sisällä integroitu pohjauskumi. (vakiota lyhyemmissä) jolloin originaalit kumit kuuluu heittää lepikkoon asennuksen yhteydessä.:think
          Jos näin ei toimita makaa auto helposti vakioiden pohjaanlyöntikumien varassa ollen todella "race" kova vaikka alusta ei toimi yhtään.
          Perinteisissä katuiskareissa ulosjousto vaimennetaan ( säädettävissä säädetään useimmiten vain ulosjoustoa), ei juurikaan sisäänjoustoa joka taas on jousen tehtävä.
          Aprilia RSV4

          Comment

          • MarttiKK
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 1638

            #20
            Nyt auto on pukeilla eli renkaat roikkuu "ala-asennossa" paitsi että renkaat ovat tietenkin pois kun aloin irrottelemaan iskareita (vielä kiinni). Eli kun yrittää nostaa lepoasennossa olevaa napasettiä, niin iskari/jousisetti ei anna yhtään periksi.

            No pitää ottaa iskarit irti ja painaa niitä käsin kasaan.

            Comment

            • MarttiKK
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 1638

              #21
              Pientä päivitystä.

              Kokeilin nostaa tunkilla etunapaa ylöspäin. Ennen sitä mittasin etäisyyden navasta lokarin kaareen. Tunkatessa napa nousi ylöspäin 0,5-1cm, jonka jälkeen auto nousi! eli runkopalkissa olevaa pukkia pystyi siirtelemään.

              Taitaa todellakin olla leikkanut kiinni koko iskari?

              Comment

              • MarttiKK
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 1638

                #22
                No niin, iskarit on vaihdettu eteen ja äkkiseltään testattuna --> ei vaikutusta. Jarrut menee helposti lukkoon kun jarruttaa. Saa siis painaa poljinta ja sitten nappaa jyrkästi kiinni?

                Onkos jarrupääsylinteri seuraavana vai kannattaako ilmata ensin koko järjestelmä?

                Comment

                • jr66
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 16495
                  • Asikkala

                  #23
                  Originally posted by MarttiKK View Post
                  No niin, iskarit on vaihdettu eteen ja äkkiseltään testattuna --> ei vaikutusta. Jarrut menee helposti lukkoon kun jarruttaa. Saa siis painaa poljinta ja sitten nappaa jyrkästi kiinni?

                  Onkos jarrupääsylinteri seuraavana vai kannattaako ilmata ensin koko järjestelmä?
                  Jarrut liian ärhäkät ja meinaat että olis vielä ilmaa jossakin ? Kaikenkaikkiaan kummallinen ongelma, yleensä on liian huonot jarrut... ?

                  Comment

                  • MarttiKK
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 1638

                    #24
                    Originally posted by jr66 View Post
                    Jarrut liian ärhäkät ja meinaat että olis vielä ilmaa jossakin ? Kaikenkaikkiaan kummallinen ongelma, yleensä on liian huonot jarrut... ?
                    Niinpä. Poljintuntuma on aluksi sellainen, että poljinta saa painaa ennen kuin alkaa ottamaan kiinni. Sitten kun ottaa, niin ottaa.

                    Kaverin samanlaisessa autossa tuntuma on aivan erilainen eli alkaa heti "haukkaamaan" kiinni, eikä jarrut mene herkästi lukkoon. Pysähtyminen on paljon tehokkaampaa.

                    Comment

                    • MarttiKK
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 1638

                      #25
                      Päivitystä.

                      Autoon vaihdettiin koko jarruputkilinjasto kaikkine letkuineen ja putkineen. Lisäksi vaihdettiin jarrupaineensäädin --> ei vaikutusta lukotustaipumukseen.

                      Voiko se enää olla muu kuin jarrupääsylinteri.

                      Huollon aikana ihmeteltiin sitä, että navassa (carrier?) oli paikka ABS anturille eli onko myös ABSittomissa -90 autoissa ollut nuo paikallaan vai onko ne laitettu myöhemmin jonkun edellisen omistajan toimesta?
                      Last edited by MarttiKK; 02-07-2009, 18:36.

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16495
                        • Asikkala

                        #26
                        Originally posted by MarttiKK View Post
                        Päivitystä.

                        Autoon vaihdettiin koko jarruputkilinjasto kaikkine letkuineen ja putkineen. Lisäksi vaihdettiin jarrupaineensäädin --> ei vaikutusta lukotustaipumukseen.

                        Voiko se enää olla muu kuin jarrupääsylinteri.

                        Huollon aikana ihmeteltiin sitä, että navassa (carrier?) oli paikka ABS anturille eli onko myös ABSittomissa -90 autoissa ollut nuo paikallaan vai onko ne laitettu myöhemmin jonkun edellisen omistajan toimesta?
                        Taitaa olla -90 jo abs-paikat vakiona.

                        Comment

                        • nun6
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2005
                          • 287
                          • where the sun doesn't shine

                          #27
                          Mites se tasapaino etu- ja takajarrujen välillä? Kokeile säätää ja katso mitä vaikuttaa.
                          Nopea testi olisi myös napata tehostimen letku irti ja kokeilla miltä tuntuu.
                          Ettei vaan olisi jotain jumissa. Pistäisin kyllä etusatulat osiin ja katsoisin, että kaikki on niin kuin pitääkin.

                          Comment

                          • MarttiKK
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 1638

                            #28
                            Originally posted by nun6 View Post
                            Mites se tasapaino etu- ja takajarrujen välillä? Kokeile säätää ja katso mitä vaikuttaa.
                            Nopea testi olisi myös napata tehostimen letku irti ja kokeilla miltä tuntuu.
                            Ettei vaan olisi jotain jumissa. Pistäisin kyllä etusatulat osiin ja katsoisin, että kaikki on niin kuin pitääkin.
                            Mites niitä säädetään?

                            Jarrut eivät laahaa.

                            Hommasin käytetyt jarrasatulat eteen ja taakse (+ palat) sekä jarrupääsylinterin. Katsotaan mitä tapahtuu...

                            Comment

                            • MarttiKK
                              BTCF Member
                              • Oct 2004
                              • 1638

                              #29
                              No niin, jarrupääsylinteri ja jarrupalat (Jurid) vaihdettu --> ei mitään vaikutusta...perkele

                              Edelleen eturenkaat menee kunnon jarrutuksessa lukkoon, mutta takapää ei. EI oikein löydy sitä pysähtyvyyttä, kun napsahtaa jarrut vaan lukkoon etupäästä.

                              Jarrusatulat toimii hyvin, ei vuotoja ja liukuu hyvin. Etupäässä on muuten Girling-tyyppiset jarrut, ei siis Atet. Tuskin vaikuttaa asiaan?

                              Seuraavaksi vaihdan levyt taakse...kohta onkin jo kaikki vaihdettu. Enää vaihtamatta jarrusatulut ja tehostin. Tehostin se ei kaiken järjen mukaan olla ja satuloiden pitäisi toimia asianmukaisesti

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎