Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 "kello" mittariston vaihto -> kierrosluvulliseen mittaristoon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Tate-
    Moderator
    • Jan 2004
    • 3210
    • Nurmijärvi

    E30 "kello" mittariston vaihto -> kierrosluvulliseen mittaristoon

    Aikomuksissa vaihtaa E30 -91 316i (m40) autoon nykyisen kellollisen mittariston tilalle, kierrosluvullinen mittaristo. Löysin foorumilta jotain vanhoja juttuja asiasta, mutta ei oikein mitään konkreettista.

    Minulta löytyy jo mittaristo kierrosluvulla joka on alunperin 4-syl mallista. Laitoin sen paikalleen, mutta kulutusmittari ja kierroslukumittari ei liikahtanutkaan. Mittariston akut näyttävät täysiä jänniteitä ja huoltovalot pelaavat, joten ovat suurella todennäköisyydellä ehjät.

    Aikaisemmin lueskelin että tuon vaihdon pitäisi onnistua ihan vaan mittaristoa vaihtamalla, mutta ilmeisesti nyt sitten kuitenkaan ei tuossa "perusmallissa" ei ole valmiuksia kierroslukumittarille ja kulutusmittarille? Vai?

    Onko neuvoja?
    I Believed I Would Die.
  • ton1-87
    Bimmer Rookie
    • Mar 2006
    • 99

    #2
    kyllä siinä pitäisi valmius olla jo valmiina kun -85 316:kin oli.onhan varmasti neloskoneen mittari ja siinä se koodipalikka paikallaan?
    ja kaikki mittaristolle tulevat johdot ehjät?

    Comment

    • -Tate-
      Moderator
      • Jan 2004
      • 3210
      • Nurmijärvi

      #3
      Kyllä johdot vaikuttavat ehjiltä ja koodipalikka on paikallaan. Siitä en voi olla varma, että onko 100% varmasti ehjä tai onko 4-syl mallista, mutta ehjänä ja 4-syl mallisena se minulle myytiin.
      I Believed I Would Die.

      Comment

      • Risto113
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2005
        • 1204
        • GrassLake

        #4
        Originally posted by -Tate- View Post
        Kyllä johdot vaikuttavat ehjiltä ja koodipalikka on paikallaan. Siitä en voi olla varma, että onko 100% varmasti ehjä tai onko 4-syl mallista, mutta ehjänä ja 4-syl mallisena se minulle myytiin.
        en nyt muista varmasti onko tällä merkitystä, mutta kokeile varmuuden vuoksi oman autosi vanhan mittariston koodipalikkaa siihen kierrosluvulliseen.

        Comment

        • Neppo
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2006
          • 721
          • Laihia

          #5
          Originally posted by -Tate- View Post
          Aikomuksissa vaihtaa E30 -91 316i (m40) autoon nykyisen kellollisen mittariston tilalle, kierrosluvullinen mittaristo.

          Minulta löytyy jo mittaristo kierrosluvulla joka on alunperin 4-syl mallista.
          Mulla taas päinvastoin. Eli mulla vanhempi mittaristo + M10-kone ja kokeilin siinä uudempaa 4-syl. M40 palikkaa. Ei toiminu, vaikka piti olla toimivasta mittaristosta.

          Veikkaan, että toi sun palikka kävis mulle ja tuo mun M40 palikka sulle.

          PS: Laitoin privaa

          Comment

          • BNM
            Bimmer Rookie
            • May 2003
            • 70

            #6
            Aikanaan kun vaihdoin omassa autossani kellon kiekkamittariksi, piti se huollontarpeenilmaisin kortti vaihtaa myös. Siinä kellollisessa mittaristossa ei ollut kaikkia tarvittavia lutikoita paikallaan. Kun vaihdoin kutoskoneisen mittaristosta sen piirikortin ja siihen alkuperäisestä mittaristosta koodiplugin alkoi homma toimimaan. Mittaristo oli motometerin valmistama ja auto 316i -89.

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              #7
              Mulla aikoinaan toimi bolt-on kun se mittaristo oli myös M40 koneisesta. M10 ja M40 koneisten ei toimineet ristiin.

              Comment

              • jones69
                BTCF Member
                • Dec 2005
                • 510
                • Myrskylä

                #8
                Alakerta (missä patterit ja huoltomuistutin) pitää olla kierroslukumittarillisesta kuten myös piirikortti missä kaikki mittarit ja varoitusvalot ovat kiinni... Itse kokeilin useita eri swappeja ja tämä oli ainoa mikä toimi. Nopeusmittarin otin vdo:n mittaristosta kilometrien takia ja se ainakin toimii mainiosti motometerin muussa mittaristossa. koodiplugilla ei ollut merkitystä oliko se kellollisesta vai rundikellollisesta.
                E91 320d ///M-Sport "Voll"

                E28 530d (M57D30N2) "ikuisuusprojekti"

                Comment

                • -Tate-
                  Moderator
                  • Jan 2004
                  • 3210
                  • Nurmijärvi

                  #9
                  Pistetäänhän nyt tänne päivitystä eli hommasin takuutoimivan mittariston joka oli purettu vuoden -92 E30 318i touringista. Pistin suoraan paikoilleen ja kaikki muu toimi paitsi kierroslukumittari, joka takkuili (pysähtyi paikoilleen, joskus liikahti = sekoili todella). Sen jälkeen otin auton omasta mittaristosta (jossa ei siis ole kierroslukumittaria vaan kello) koodipalikan ja laitoin sen tuohon "uuteen" mittaristoon. Sen jälkeen kaikki toimi kuin unelma, myös kulutusmittari.

                  Eli ainakaan omassa tapauksessa koodipalikan ei pitänyt olla kierroslukumittaristollisesta autosta kuten täällä väitetään, vaan ihan auton oma koodipalikka oli se mitä tarvittiin.

                  Sen sijaan 6-syl E30:n mittaristoa en saanut millään ilveellä toimimaan...
                  I Believed I Would Die.

                  Comment

                  • Dark angel
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2004
                    • 358
                    • Tornio

                    #10
                    omassa -86 316 vaihoin 325 mittarin ja laitoin m3 koodi palikan ja kaikki muu toimii paitai polttoaine mittarin viisari on tankin tyhjillään ollellaan puoltaväliä ja joskus kun ajaa pitkään samalla ierrosluvulla niin kiekkamittarin viisari saattaa käydä 0 ja palata sieltä sit takas, mistä lie johtuu
                    e30 m50b25 -86

                    Toyota Carina E -95

                    Comment

                    • Willtord
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2006
                      • 3302
                      • Vaasa

                      #11
                      on kans tullu kokeiltua 5 eri mittaristoa 89' 316, ja vain 6-pyttysen motometerissä pelas kiekkomittari. Ja väärinhän se näytti.. Normi mittaristo on kello VDO

                      Comment

                      • Lötkö
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2006
                        • 644
                        • Keskisuomi

                        #12
                        Nostellaanpa tätä,elikkäs ajattelin aikani kuluks tänään heittää tuohon is:n mittaristoon kutos myllyisen mittaristosta PELKÄN jenkamittarin is:n mittaristoon mistä puuttuu tuo economy. Tuleeko toimimaan nuin vain?

                        Comment

                        • Muumi
                          BTCF Member
                          • Oct 2002
                          • 1702
                          • Rovaniemi

                          #13
                          Se koodipalikka pitää myös vaihtaa. Palikka vaikuttaa juuri sen kiekkamittarin toimintaan. Eli, 6 koneisen kiekkamittari ei näytä oikein 4 koneisessa jos ei ole myös 4 koneisen koodipalikkaa.
                          E24 635csi

                          Comment

                          • Rocla
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2002
                            • 7692
                            • Kajaani

                            #14
                            Tässä selitys, miksi kellon tilalle asennettu kiekkakello ei aina toimi:



                            Eli mittarin alaosan piirilevystä puuttuu yksi lutikka, silloin ei kiekkamittari toimi.

                            Tämä ohje pätee niihin mittareihin, joissa koodipalikka etuosassa, joskus tuo lutikka on joskus ei.
                            Olli.

                            Comment

                            • Lasse1957
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2007
                              • 36
                              • Vantaa

                              #15
                              Kokemuksia mittariston vaihdosta - E30B23

                              Ajattelin heittää tähän hieman omia kokemuksia, vaikka vähän vanha threadi onkin.

                              Eli omassa E30B23:ssa lakkasi VDO:n mittariuston nopeusmittari toimimasta joten hankin eBaysta Saksasta uudemman Motometerin mittariston. Olennaisin ero niissä oli juuri tuo koodipalikka, joka Motometerissa on siinä edessä - VDO:ssa sellaista ei ollut.

                              Mittaristo meni heittämällä kiinni, ja kaikki pelitti paitsi kiekkamittari, joka enemmän kenkää antaessa ampui n. 5000 kierroksen jälkeen yli asteikon. Ei siis mitään vakavaa, kunhan ihmettelin...

                              Törmäsin sitten eBayssä kivannäköiseen, valkoiseen M3:sen Motometerin mittaristoon. Kun paketti tuli, niin kaikki oli OK, paitsi että siitä puuttui tuo koodipalikka. No, palikka edellisestä Motometeristä kiinni ja homma pelitti, mutta kiekkamittari toimi kuten edellisessäkin eli kenkää antaessa mentiin n. 5000 kierroksen jälkeen taas yli asteikon.

                              Mittariston vaihdon yhteydessä tuli esille yhdessä toisessa BTCF:n threadissa kysytty juttu, eli bensamittari näytti täyttä. Ajattelin, että vika on siinä koodipalikassa, joten ei kun sellaista metsästämään.

                              Soitin sitten kaverin neuvosta Bemarin osiin erikoistuneeseen Schmiedmaniin (http://suomi.schmiedmann.com/), jossa sain langan päähän niinikään E30:ä harrastavan asentajan. Bensamittariongelma selvisi kertaheitolla; "vika" oli maadoituksessa. Noissa mittareissa löytyy takaa kaksi messinkimutteria, toinen bensa- ja toinen lämpömittarin takaa. Jos ne ovat löysällä niin miitari ei ole maadoitettu. Pieni kiristys ja vot, bensamittari toimi heti.

                              Koodipalikasta selvisi, että se minun koodipalikkani oli kotoisin 318Is:stä eli tarkoitettu siis neloskoneeseen = siinä syy miksi kiekkamittari sekoili. Autoni 2.3:een koneeseen ei enää koodipalikoita OEM-osana saa (ei muuten mysökään M3:een), joten ei kun metsästämään lähinnä vastaavaa eli 2.5:n palikkaa.

                              Sellainen löytyi (yllätys yllätys) eBaystä Saksasta käytettyhin BMW:n osiin erikoistuneelta kaverilta (http://myworld.ebay.com/mandlinger-bmw-gebrauchtteile), eikä hintakaan ollut paha - postikuluineen 21 eruoa ja toimitus kesti vain nelisen päivää. Uusi palikka kiinni ja johan kiekkamittari toimii kuten pitää.

                              Hakusana on muuten "Tacho Codierstecker" - muutenkin olen huomannut, että eBaystä kannattaa hakea biimerin osia saksankielisillä hakusanoilla, koska sakemannimyyjiä on paljon ja heillä ei useinkaan ole englanninkielisiä sanoja sivuillaan. Ja jos Saksa ei ole hanskassa, niin Google-kääntäjä (http://translate.google.fi/#) on oiva apu. Tosin Suomi taipuu siltä heikjosti, mutta esim. käännös Englannista Saksaan toimii hyvin.

                              Uudella palikalla olennaisin ero (paitsi että mittari ei ammu yli asteikon) aiempaan on kierroslukujen asettuminen kohdalleen. Esim. tyhjäkäynnillä kiekkamittari näytti neloskoneen palikalla n. 900 rpm ja kuutoskoneen pallikalla enää n. 500 rpm.

                              Hakea voi myös varaosakoodilla. Koodiplugin varaosanumero on E30 Bemareihin seuraava: 62-11-1-3xx-xxx ja noiden x:n tilalle sitten seuraavia numeroita:
                              81-635 = 320 6-koneella
                              77-670 = 325
                              81-683 = 325 facelift

                              Itselleni ostin tuon 77-670:n, joka on 86/87:n 325/325iX:n palikka ja toimii siis hienosti.
                              E30 323i cabrio -84

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎