Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 ajoneston ja muiden turhuuksien poistaminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • metake
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2008
    • 331
    • Janakkala

    E30 ajoneston ja muiden turhuuksien poistaminen

    Kyseessä E30 325i -90, johon on asennettu ajonesto, selvästikään ei ole tehdasasennus, mutta on orkkis BMW osa. Mustassa laatikossa päiväys 1994 ja kojelaudassa sellainen n. 8 mm nasta joka vilkuttaa punaista valoa, ja johon tökätään avaimenperässä oleva puikko, jonka jälkeen siis saa virrat päälle.

    Musta laatikko kaivettu esiin ja siitä menee 2 piuhaa sulakerasialle/relekotelolle, käsittääkseni kaikki virtalukon piuhat menee tuon boksin kautta, ja muutama piuha vielä muualle.

    Onko tuo systeemi sellainen jota on saanut jo E30:een lisävarusteena, koska johdot on siististi laitettu alkuperäisiin (?) liittimiin? Ilmeisesti kaikissa 325:ssa tuota ei kuitenkaan ole?

    Päättelin johtoja selattuani, että voin poistaa koko vempeleen, kun irrotan johdot ja liitän alkuperäiset johdot takaisin "väri-väriin". Onko näin?

    Jos jollain olisi kokemuksia tuon boxin asentamisesta/purkamisesta niin olisin tiedoista kiitollinen.


    Lisäksi autossa oli joku RDS-XTRA purnukka kojelaudan sisällä, joka on ilmeisesti laite jolla saa informaatiota esim. ulkolämpötilasta radion näyttöön, vissiin orkkiskamaa sekin. Mitä tietoja tuo laite on radiossa näyttänyt, ja missä sijaitsevat laitteen anturit, ulkolämpö yms. ?


    Ja vielä: Mikä sähköinen n. 5x2x2cm mötikkä on takakontissa sisäpuolella akun yläpuolella, verhoilujen alla piilossa?
    Edit: Tää selvis, sehän on bensatankin läpän lukituksen moottori.


    Ja jos jotakuta kiinnostaa, niin auto tulee kilpailukäyttöön, siksi siinä ei moisia turhuuksia kaivata
    Last edited by metake; 25-09-2008, 22:50.
  • Jürgen_
    Bimmer Enthusiast
    • May 2008
    • 2707
    • Mylsä

    #2
    Minkälaista kilpuria väsäät? Kannattaisko vetää kaikki ylimääräiset sähköt pois :think
    Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

    Comment

    • os951
      Bimmer Fanatic
      • May 2007
      • 447
      • Kerava

      #3
      Kuulostaa samanlaiselta kapistukselta kuin kaverin 944 turbo Porschessa oli. Siinä puikossa lienee 2 nastaa, jotka sitten tökätään sillä avaimella kojetaulussa olevaan "pistorasiaan". Puikkoa pitää painaa hetki, jonka jälkeen punainen valo lopettaa vilkkumisen. ilman tätä toimenpidettä startti ei pyöri, ei myöskään bensapumppu. Muistaakseni, boxista meni johdot ainakin starttipiiriin, DME releelle ja itse Motronic boxiin.

      Comment

      • Jürgen_
        Bimmer Enthusiast
        • May 2008
        • 2707
        • Mylsä

        #4
        Originally posted by os951 View Post
        Kuulostaa samanlaiselta kapistukselta kuin kaverin 944 turbo Porschessa oli. Siinä puikossa lienee 2 nastaa, jotka sitten tökätään sillä avaimella kojetaulussa olevaan "pistorasiaan". Puikkoa pitää painaa hetki, jonka jälkeen punainen valo lopettaa vilkkumisen. ilman tätä toimenpidettä startti ei pyöri, ei myöskään bensapumppu. Muistaakseni, boxista meni johdot ainakin starttipiiriin, DME releelle ja itse Motronic boxiin.
        Tai niinkuin Volvossa jossa on vain pyöreä pötikkä ilman mitään koskettimia...

        Inhottava kapistus sanon minä.
        Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

        Comment

        • metake
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2008
          • 331
          • Janakkala

          #5
          Autosuunnistusautoa tässä ollaan tekemässä, projektina siis 325 iX.

          Tässä on tosiaan kojelaudassa sellainen pyöreä nasta, jota tökätään sillä tikulla, niin että keskiosa ja reunus yhdistyy, ja jotain älyähän siinä tikussakin on sisällä. Sen verran olen sitä jo purkanut, että näyttäis siltä kuin se katkois virtalukolta tulevat sähköt. Ja tuossa boxissa on tosiaan BMW:n stanssit, joten jollakulla muullakin on varmaan samanlainen osa autossaan

          Pitää vielä seurailla johtoja ja tutkia sähkökaavioita, mutta eiköhän sen sieltä pois saa. Ja tosiaan kaikki muukin tarpeeton sähköistys lähtee, eli juurikin tuo RDS-XTRA, peilin päältä se info boxi joka kertoo rikkinäiset polttimot ym. ja muukin joutava.

          Comment

          • metake
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2008
            • 331
            • Janakkala

            #6
            No niin, ajonesto on onnistuneesti poistettu. Riittävästi kun purki ja seurasi johtoja ja boxiin menevän johdon irrotuksen jälkeen liitti yhteen samanväriset johdot, ja kylmästi poisti muutaman muun, niin nyt tulee virrat heti kun avaimesta kääntää, ja lähtipä vielä käyntiinkin.

            Samalla lähti ajovalojen korkeuden säätö (joka olikin elämää suurempi hydraulinen systeemi), rds-xtra (anturit on vielä irrottamatta), sekä muutamia muita ylimääräisiä johtosarjoja, joista osa jäi hieman hämärän peittoon, mutta eivär menneet mihinkään. Jonkun aikaisemman omistajan tekemät stereo asennukset oli myös aika mielenkiintoiset, mutta nyt nekin on poistettu.

            Comment

            • johanw
              Newbiemmer
              • Jan 2009
              • 1

              #7
              Lähteekö hinaamalla käyntiin?

              Originally posted by metake View Post
              Kyseessä E30 325i -90, johon on asennettu ajonesto, selvästikään ei ole tehdasasennus, mutta on orkkis BMW osa. Mustassa laatikossa päiväys 1994 ja kojelaudassa sellainen n. 8 mm nasta joka vilkuttaa punaista valoa, ja johon tökätään avaimenperässä oleva puikko, jonka jälkeen siis saa virrat päälle.

              Musta laatikko kaivettu esiin ja siitä menee 2 piuhaa sulakerasialle/relekotelolle, käsittääkseni kaikki virtalukon piuhat menee tuon boksin kautta, ja muutama piuha vielä muualle.

              Onko tuo systeemi sellainen jota on saanut jo E30:een lisävarusteena, koska johdot on siististi laitettu alkuperäisiin (?) liittimiin? Ilmeisesti kaikissa 325:ssa tuota ei kuitenkaan ole?

              Päättelin johtoja selattuani, että voin poistaa koko vempeleen, kun irrotan johdot ja liitän alkuperäiset johdot takaisin "väri-väriin". Onko näin?

              Jos jollain olisi kokemuksia tuon boxin asentamisesta/purkamisesta niin olisin tiedoista kiitollinen.


              Lisäksi autossa oli joku RDS-XTRA purnukka kojelaudan sisällä, joka on ilmeisesti laite jolla saa informaatiota esim. ulkolämpötilasta radion näyttöön, vissiin orkkiskamaa sekin. Mitä tietoja tuo laite on radiossa näyttänyt, ja missä sijaitsevat laitteen anturit, ulkolämpö yms. ?


              Ja vielä: Mikä sähköinen n. 5x2x2cm mötikkä on takakontissa sisäpuolella akun yläpuolella, verhoilujen alla piilossa?
              Edit: Tää selvis, sehän on bensatankin läpän lukituksen moottori.


              Ja jos jotakuta kiinnostaa, niin auto tulee kilpailukäyttöön, siksi siinä ei moisia turhuuksia kaivata

              Mitenhän on, lähteekö hinaamalla käyntiin tai jos vetää virran suoraan startin solenoidille?
              Kaverin Bemarissa on juuri tuo systeemi ja se lakkasi toimimasta eli autoa ei saa käyntiin, virrat kuitenkin tulee joten päättelin että senhän pitäisi lähteä hinaamalla käyntiin tai vetämällä suoraan herätevirran startille?
              Mutta miten bensapumppu? Vaikuttaako sinnekin?
              Mukava ois saada sen verran Bemu hereille että sais ajettua korjaamolle

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎