Edellisellä sivulla on selitys, miten tarkistin ilmamäärämittarin toiminnan. Autolla on erittäin vittumainen ajaa, mutta ainut kulkupeli kun on niin pakko on. Bensankulutus on myös jotain 14-16 litraa sadalla. Epäilyni on, että autoon on joskus vaihdettu boksi ja/tai ilmamäärämittari.. Huomenna saan toivottavasti kaverin autosta kyseiset osat ja koitan niillä. Kerron sitten miten kävi.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e30 m40b18 käyntihäiriö
Collapse
X
-
Toisella boksilla auton käynti tuntuu olevan parempi, ilmamäärämittarin vaihdolla ei muutosta.. Otin myös lisäilmaluistin pois käytöstä seilaavan tyhjäkäynnin vuoksi. Ongelmani tällä hetkellä on se että boksi on 174 loppuinen eli 316i:n boksi enkä tiedä olisiko käynti parhaimmillaan 157 boksilla.. Onko siruissa paljonkin eroa, jos siirrän 174 boksin sirun tuohon 157?E30 325tic ix Touring "kettu" -89
Ex.
e30 m10 318i -83, e36 M50 325CiA -93, e34 540i Touring -94, +23 muuta raatoa
Comment
-
-
Originally posted by h3nr1 View PostToisella boksilla auton käynti tuntuu olevan parempi, ilmamäärämittarin vaihdolla ei muutosta.. Otin myös lisäilmaluistin pois käytöstä seilaavan tyhjäkäynnin vuoksi. Ongelmani tällä hetkellä on se että boksi on 174 loppuinen eli 316i:n boksi enkä tiedä olisiko käynti parhaimmillaan 157 boksilla.. Onko siruissa paljonkin eroa, jos siirrän 174 boksin sirun tuohon 157?
Vika voi hyvin olla myös ECU:ssa tai sen ohjelmassa (erit. jos joku on vaihtanut tilalle "virityslastun"). Itse en tiedä onko 316i ja 318i mallin ohjaus tehty nimenomaan eri chipillä vai onko bokseissakin eroa. Jos pitäisi arvata niin uskoisin että ohjaus on nimenomaan chipillä. En usko että tuossa tapahtuu mitään vahinkoa jos kokeilet chippejä/bokseja ristiin (testit tietysti omalla vastuulla). Itse tekisin niin että ottaisin sen 316:n boksin [174] ja laittaisin siihen 318:sta otetun chipin [157]. Voisit vertailla ovatko boksien sisuskalut muilta osin samanlaisia ennen testaamista.
Comment
-
-
no nyt kun olen enemmän ajellut, niin eihän se sen paremmin toimi vaan päinvastoin.. alkaa pikkuhiljaa hermot mennä tuon vehkeen kanssa. Voihan moottorissa olla jokin mekaaninenkin vika että kun lämpeää niin jokin rupeaa falskaamaan. Kohta rupeaa keinot loppumaan.E30 325tic ix Touring "kettu" -89
Ex.
e30 m10 318i -83, e36 M50 325CiA -93, e34 540i Touring -94, +23 muuta raatoa
Comment
-
-
Kun autolla tulee ikää 20 vuotta on kuluvat osat vaihdettu jo n-kertaa ja myös muut osat alkavat lähestyä käyttöikänsä päätä. Autosi ei ole mikään poikkeusyksilö, ja itse jouduin etsimään omassa pommissa käyntihäiriöiden syitä pitkään. Viimeisen parin vuoden aikana ongelmia ovat aiheuttaneet mm. vuotava imuletku (ja pari muuta pienempää imupuolen vuotoa), kulunut ilmamäärämittari, sytytyksen maadoitusvika, polttoainepumppu sekä rikkinäinen ECU, nimenomaan tässä järjestyksessä. Näistä ylivoimaisesti vaikein paikallistettava oli kulunut ilmamäärämittari, joka aiheutti mm. tyhjäkäynnin satunnaista vaeltamista. Vasta ehjän AFM:n hankkiminen ja saaminen oikeisiin säätöihin teki autosta mukavan ajettavan. Muut viat oli helpompi paikallistaa. Tästä syystä, omiin kokemuksiin perustuen, olen korostanut että ilmamäärämittarin vikamahdollisuus kannattaa poissulkea ihan ensimmäiseksi.
Comment
-
-
Keskiviikkona otan auton kouluun korjaukseen, niin käyn läpi kaikki mahdolliset vikakohteet vielä kerran varmuuden vuoksi.. Luulisi olevan "helppoa" löytää vika koska auto käy rikkaalla joten voi poissulkea polttoainepumpun ym ym.. viat. Mahtaakohan lambdan asentaminen auttaa kuinka paljon vian lieventämiseen, koska asennuksena se on vaivaton tehdä? Ja kun auto saadaan kuntoon niin se laskisi bensankulutusta vielä aavistuksen. No päivittelen kun saan auton syyniin.E30 325tic ix Touring "kettu" -89
Ex.
e30 m10 318i -83, e36 M50 325CiA -93, e34 540i Touring -94, +23 muuta raatoa
Comment
-
-
No löytyihän se vika sieltä ilmamäärämittarista. Vaihdoin 1.6:n ilmamäärämittarin sisuskalut omaan runkoon, laitoin neulan uudelle uralle ja säädin pakokaasulla seokset kohdalleen. hc tippui 1500 > 250 ja savutus loppui miltei kokonaan.. toivotaan, että kylmänä toimii kanssa niin voin myöntää jääräpäisyyteni sen suhteen etten uskonut kyseiseen vikamahdollisuuteen.E30 325tic ix Touring "kettu" -89
Ex.
e30 m10 318i -83, e36 M50 325CiA -93, e34 540i Touring -94, +23 muuta raatoa
Comment
-
-
Hieno juttu jos vika todellakin löytyi ja korjaus onnistui! Kulumisen myötä syntynyttä ilmamäärämittarivikaa on hankala havaita, eikä korjaus aina onnistu siirtämällä neula uudelle uralle ja pyyhkimällä hiilirata puhtaaksi (isopropanoli). Omassa autossani mittari oli niin lopussa ettei offset-säätö tuonut enää apua. Uusi varaosa on kallis (yli 400 euroa), käytettyjä löytää esim. Myydään-palstalta.
Comment
-
-
Kyllä se siitä kiinni oli, kylmänäkin toimi ihan hienosti.. Kerkesin melkein kaksi päivää nauttia siitä että auto toimii kunnes eilen lähti 80 vauhdista käsistä ja osuin kallioon. Nyt vuorossa on puskurin, syylärin, öljypohjan ja lamppujen vaihto. Osuma ei siis ollut suoraan keula edellä, vaan perä lähti alta ja liukusin poikittain ulos tieltä niin, että keula tömähti suhteellisen "hellästi" kallioon..
E30 325tic ix Touring "kettu" -89
Ex.
e30 m10 318i -83, e36 M50 325CiA -93, e34 540i Touring -94, +23 muuta raatoa
Comment
-
Comment