Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mistä korkeammat jouset E30:iin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LiLHezz
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2005
    • 647
    • Pilpala / Riihimäki

    Mistä korkeammat jouset E30:iin?

    Jep eli mistähän kannattais etsiä tai kysellä korkeampia jousia E30 ix touringiin? haluaisin n.20-30mm korkeammat kuin nykyiset madallusjousia kaikki laittaa mut itellä vähän erikoisemmat fetissit
    Tämä siis kaipaa nostoa:
    Vanha viidakon laki "jos etuveto olis parempi ku takaveto ni vormulatki vetäis eestä.. ne on nääs haitekkiä"

    E30 325iXA Touring
    Lizzy - '82
    Jättiprojekti
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16465
    • Asikkala

    #2
    Mulla olis e30 323i alkup. jouset, ei todellakaan mikään madallussarja... touringin perä taitaa vaan olla painavampi ? Nuke:n e30 ilm. samanl. jouset alla: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=147138

    Comment

    • LiLHezz
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2005
      • 647
      • Pilpala / Riihimäki

      #3
      Tarkotus olis saada vakiota korkeemmaks..
      Vanha viidakon laki "jos etuveto olis parempi ku takaveto ni vormulatki vetäis eestä.. ne on nääs haitekkiä"

      E30 325iXA Touring
      Lizzy - '82
      Jättiprojekti

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16465
        • Asikkala

        #4
        ?????

        Comment

        • LiLHezz
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2005
          • 647
          • Pilpala / Riihimäki

          #5
          jep eli n. 1-3cm vakiota korkeammaks. Ja isompaa profiilia renkaisiin. Tässähän on nyt ilmeisesti joku 20mm madallus?
          Eli edestä se 20-30mm ja takaa sais nousta sit sen 30-40mm
          Vanha viidakon laki "jos etuveto olis parempi ku takaveto ni vormulatki vetäis eestä.. ne on nääs haitekkiä"

          E30 325iXA Touring
          Lizzy - '82
          Jättiprojekti

          Comment

          • JPK
            Bimmer Rookie
            • Aug 2002
            • 133
            • Kajaani

            #6
            Rallikamaa myyvistä liikkeistä voisi löytyä pidempiä jousia. Yhdellä tutulla oli e30:ssä jäykkä korkeampi alusta ralliautossa. Joskus oli sama ajatus tehdä ix:stä korotettu katumaasturimallinen peli. Alle vaan kunnon maastorenkaat kans. Jotain erinlaista välillä

            Comment

            • LiLHezz
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2005
              • 647
              • Pilpala / Riihimäki

              #7
              Originally posted by JPK View Post
              Rallikamaa myyvistä liikkeistä voisi löytyä pidempiä jousia. Yhdellä tutulla oli e30:ssä jäykkä korkeampi alusta ralliautossa.
              Tarviikin kysellä :think
              Joskus oli sama ajatus tehdä ix:stä korotettu katumaasturimallinen peli. Alle vaan kunnon maastorenkaat kans. Jotain erinlaista välillä
              Tätähän tässä vähän haetaankin..
              Vanha viidakon laki "jos etuveto olis parempi ku takaveto ni vormulatki vetäis eestä.. ne on nääs haitekkiä"

              E30 325iXA Touring
              Lizzy - '82
              Jättiprojekti

              Comment

              • JPK
                Bimmer Rookie
                • Aug 2002
                • 133
                • Kajaani

                #8
                Pohjapanssarit ja astinlaudat ja järeät puskurit kans siihen myös.
                Dubaissa tähän malliin tehdään avotkin http://bp2.blogger.com/_2ReLn7-X3eM/...h/IMG_1309.JPG

                Comment

                • petrolhead
                  Moderator
                  • Feb 2004
                  • 13793
                  • Hyvinkää

                  #9
                  http://www.vallilantakomo.fi/fi/Kierrejouset/ ?

                  2015 VW Crafter
                  1984 BMW 316
                  2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                  petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                  "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                  Comment

                  • LiLHezz
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2005
                    • 647
                    • Pilpala / Riihimäki

                    #10
                    Ton vallilan takomon jo katoinkin ja sinne täytyy maanantaina soittaa. oon nin monelta taholta kuullut hyvää ko. firmasta.

                    Selittäkää joku mulle tyhmälle nää "jousipainot" yms. esim. 140kg/150mm tai 8kg/mm. Ja miten lasketaan oikeat arvot, tai saadaan ne selville?
                    Vanha viidakon laki "jos etuveto olis parempi ku takaveto ni vormulatki vetäis eestä.. ne on nääs haitekkiä"

                    E30 325iXA Touring
                    Lizzy - '82
                    Jättiprojekti

                    Comment

                    • ViperHawk
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2005
                      • 312
                      • Joensuu

                      #11
                      Näin mututuntumalla jousipaino tarkoittaa että esimerkiksi 140kg:n kuormalla jousi painuu 150mm kasaan. Saa korjata jos olen väärässä.

                      Juosillehan on olemassa fysikaallinen kaava F = kx, josta F on jousta kuormittava voima Newtoneissa, k on jousivakio ja x jousen pituuden muutos.
                      Jousivakio on selitetty täällä


                      Kannattaa muistaa että e30:ssä pitää olla jäykemmät jouset takana sen takia koska taka-akselin rakenteesta johtuen tulee erillainen vipuvarsi jousille.

                      Kannattaa katsoa myös että etuvetoakselit eivät mene autoa nostaessa tai madaltaessa jyrkiksi, nimittäin ainakin madaltaessa alustaa vetonivelten kulmat menevät liian jyrkiksi. Vääränlaiset kulmat tuhoavat vetonivelen.
                      E30 -90 320i

                      Comment

                      • metake
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2008
                        • 331
                        • Janakkala

                        #12
                        Kas, joku muukin miettii samaa muutosta

                        Mulla on rakenteilla iX (sedan) autosuunnistuskäyttöön ja 30-40 milliä pitäis saada vakiota korkeammaksi. Jouset ja iskarit näyttäis muodostuvan oikeaksi murheenkryyniksi, etenkin etupäästä. Eli jäykempiä/pidempiä etujousia ei tunnu löytyvän. Useasta lähteestä olen uskotellut itselleni, etä normi takavedon etujousi käy, mutta pituus menee arvuutteluksi, Lesjöforsin taulukko antaa viitteitä, mutta kokeilemiseksi silti menee.

                        Takapään ajattelin hoitaa iX farkun takajousilla alkuun, tai hankkia Vallilasta mittojen mukaan tehdyt. Etupäähän tulee kynäjousitolpat niin saa keulan sille korkeudelle kuin haluaa. Takaveto escortin tolpparunko sopii helpolla iX:n etunapaan ja pituus on oikea, löytyy Autoracingistä (110 eur /kpl), tai suoraan Englannista tilaamalla hiukan halvemmalla. Noihin sopii sitten Bilsteinin 40mm patruun asisälle ja siinäkin olis tarkotus mennä Escortin patruunalla ja tolpan yläpäällä.

                        Vetoakselit ei näyttäis muodostuvan ongelmaksi, näyttäis olevan asento vielä ihan maltillinen tuolla 30mm korotuksella.

                        Ja panssarit tulee tottakai ja offroad renkaat ( http://www.fedima.pl/submenu/30 ) myös

                        Pidäpäs aihe ajantasalla jos satut jostain löytään sopivia jousia, niin itseäni tottakai kiinnostaa myös.

                        Edit: Jousijäykkyydet yleisesti noissa rallijousissa ilmoitetaan esim. 30 kg, tarkoittaa että jousi puristuu kokoon 10mm 30 kg:n voimalla.
                        Last edited by metake; 26-10-2008, 11:49.

                        Comment

                        • metake
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2008
                          • 331
                          • Janakkala

                          #13
                          Noniin, itse itselleni vastaten.

                          325 iX vakio jouset on samat kuin takaveto 325 farkun, edessä ja takana. Etujousia ei suoraan löydy korkeampia, pitää etsiä muista autoista.

                          Takajousiksi löysin Lesjöforsin luettelosta 325 farkun vetovaunujouset, joita piti kokeilla, mutta Koivunen ei tuo noita maahan (Lesjöforsin maahantuoja). Takajousiksi on tarkoitus kokeilla E36:n takajousia, kunhan sopivuus saadaan varmistettua, ainakin langan paksuus on E30:n jousiin verrattuna paksumpi.

                          Ja omat etujousi ongelmani ratkaisin tilaamalla Kittelältä säädettävät Bilsteinin tolpat, joissa on vielä ulosjoustovaraa kasvatettu 20 mm (varaa olsi ollut 40 mm). Noilla nyt ainakin saa keulan haluamalleen korkeudelle. Tulevaisuudessa taaksekin tulee Bilsteinin coil-overit, mutta ei tähän setuppiin.

                          Comment

                          • seidltuning
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2002
                            • 1941
                            • Vantaa

                            #14
                            takajousiksi e36:n käy suoraan
                            G30 530e Sedan
                            E30 325i Cabriolet

                            Comment

                            • LiLHezz
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2005
                              • 647
                              • Pilpala / Riihimäki

                              #15
                              Originally posted by seidltuning View Post
                              takajousiksi e36:n käy suoraan
                              onkos nää sit korkeemmat tai jäykemmät? :think
                              Vanha viidakon laki "jos etuveto olis parempi ku takaveto ni vormulatki vetäis eestä.. ne on nääs haitekkiä"

                              E30 325iXA Touring
                              Lizzy - '82
                              Jättiprojekti

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎