Announcement

Collapse
No announcement yet.

kannattaako e30 m10 turbotus ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -tohtorisykerö-
    Newbiemmer
    • Oct 2008
    • 15

    kannattaako e30 m10 turbotus ?

    elikkä haluaisin saada vähä neuvoo jotta kannattaako yleensäkkää ruveta tunkemaan mitään puhallinta e30 1.8 m10 sirkkeliin ? ku ihan näin niinku harjottelu kohteena aattelin ny iha jotai pientä trboo jos kokeilis,ettei ny kuitenkaa mitää holsetin HX 40:tä koneella ajettu 275tkm.. oon kuitenki kuullu et tätä konetta on trbotettu jonkunverran..
    Last edited by -tohtorisykerö-; 13-11-2008, 16:02.
  • PeteS
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 2766
    • Ylivieska

    #2
    Tottakai se kannattaa! Lukase ens alkuun esim. Luntin 518i projekti nii pääset hyvään alkuun ja sit searchilla lisää.
    Originally posted by EGoman
    on kyllä mahtavat nuo sun lenson kopiot
    Satakertaa ennemmin M10-1,8i, kuin tuo kammottava paskakasa M20B20.
    E21 315 -81, E39 530iA, Skoda Octavia Rs

    Comment

    • -tohtorisykerö-
      Newbiemmer
      • Oct 2008
      • 15

      #3
      thanke

      Comment

      • muuris
        BTCF Member
        • Aug 2002
        • 3501
        • Jyväskylä

        #4
        Jos tuollaista tarvitsee haaveilla/kysyä, ei taidot ja budjetti yleensä riitä projektin loppuunviemiseen. Jos aiot tosissasi tehdä homman, lue nyt alkuunsa kaikki turbotusprojektit läpi. Seuraavaksi alan kirjallisuutta, search on ystävä tässäkin.
        E30 325iX '86
        Instagram

        Comment

        • bimmerrlz
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2007
          • 363
          • Oulu

          #5
          Originally posted by muuris View Post
          Jos tuollaista tarvitsee haaveilla/kysyä, ei taidot ja budjetti yleensä riitä projektin loppuunviemiseen. Jos aiot tosissasi tehdä homman, lue nyt alkuunsa kaikki turbotusprojektit läpi. Seuraavaksi alan kirjallisuutta, search on ystävä tässäkin.
          ei kovin rakentava kommentti sulta. ei tuo minusta mitään haaveilusta tahi rahanpuutteesta kerro, jos kysyy että kannattaako? kestääkä? onko kokemuksia?

          Comment

          • muuris
            BTCF Member
            • Aug 2002
            • 3501
            • Jyväskylä

            #6
            Originally posted by bimmerrlz View Post
            ei kovin rakentava kommentti sulta. ei tuo minusta mitään haaveilusta tahi rahanpuutteesta kerro, jos kysyy että kannattaako? kestääkä? onko kokemuksia?
            Kun selaat vastaavat ketjut läpi, huomaat, että käytännössä ne ei koskaan johda mihinkään muuhun kuin sen vapaavirtaussuodattimen asennukseen ja auton myymiseen.

            Saa kysyä, mutta ei tyhmiä - kestävyys/neuvot on käyty jo läpi niissä kymmenessä vastaavassa topikissa ja ne löytyy haulla. Yleensä tuollaisia kysytään, kun ei ole moottori-/turbotekniikasta juuri mitään käsitystä. Kannattavuus taas on aina ihan henk koht juttu, koska rahallisesti tällainen ei kannata juuri koskaan.

            Ei ole tarkoitus morkata, vaan palauttaa maan pinnalle. Jos ei ole moista projektia tehnyt, ei voi olla käsitystä kustannuksista, jotka aina karkaavat käsistä. Jos ei ole viitsimystä käyttää hakua, ei sitä varmasti ole myöskään teorian opetteluun. Tällainen vaatii aina enemmän tai vähemmän omaa ajattelua, suunnittelua ja kokeilua.

            Hieman yleistäen kannustajat/innostajat tällaisissa topikeissa ovat myös yhtä kokemattomia tällä saralla, kuin kysyjät
            E30 325iX '86
            Instagram

            Comment

            • poke
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 3094

              #7
              Originally posted by -tohtorisykerö- View Post
              elikkä haluaisin saada vähä neuvoo jotta kannattaako yleensäkkää ruveta tunkemaan mitään puhallinta e30 1.8 m10 sirkkeliin ? ku ihan näin niinku harjottelu kohteena ja onko paha rojekti ? ku aattelin ny iha jotai pientä trboo jos kokeilis,ettei ny kuitenkaa mitää holsetin HX 40:tä koneella ajettu 275tkm..
              E30:n M10 lohkot ei kestä ahtamista. Halkeavat kannenpulttien ympäriltä. Hanki -77 tai vanhempi lohko niin ei tule ainakaan tuota ongelmaa
              Kulkineet/projektit:

              640D F06
              530iA E39
              635 CSi E24
              518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
              1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

              Comment

              • Kiimaremmi
                Hullu Kissamies
                • Jul 2007
                • 6943
                • Rovaniemi

                #8
                Originally posted by bimmerrlz View Post
                ei kovin rakentava kommentti sulta. ei tuo minusta mitään haaveilusta tahi rahanpuutteesta kerro, jos kysyy että kannattaako? kestääkä? onko kokemuksia?
                Sama . Kannustetaan mielummin ku potkitaan heti maan alle tai eikö lisää turbo projekteja saa teille tulla?
                e30 325i Cabrio -88 Ibi Love
                Volkswagen Golf IV 1,9 Tdi -04

                Comment

                • os951
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2007
                  • 447
                  • Kerava

                  #9
                  Turbotuksen opettelussa ei sinänänsä ole mitää vikaa, jostainhan se täytyy aloittaa jos turbotus kiinnostaa. Totuushan on se, että rahallisesti homma ei kannata koskaan ja ko. tapauksessa turbotus tulee maksamaan suurella todennäköisyydellä enemmän kuin auton arvo on. Lähes 300tkm ajettu kone tarvitsee täys remontin, jotta se edes kestää hetken turbo käytössä, puhumattakaan siitä, että koneen sisuskalut vaativat muutoksia (kalliita), jotta se kestää ahdettuna. Puhutaan helposti uusista männistä, kiertokangista jne.jne. Setti hyviä kiertokangia maksaa jos helposti saman verran kun auton realistinen arvo on. Kannattaa aluksi tutustua ajatuksella kirjallisuuteen, esim. Corky Bellin kirja "Maximum boost" on hyvä kirja jokaiselle joka suunnittelee ahdettua konetta.
                  Last edited by os951; 13-11-2008, 15:35.

                  Comment

                  • bimmerrlz
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2007
                    • 363
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by muuris View Post
                    Kun selaat vastaavat ketjut läpi, huomaat, että käytännössä ne ei koskaan johda mihinkään muuhun kuin sen vapaavirtaussuodattimen asennukseen ja auton myymiseen.

                    Saa kysyä, mutta ei tyhmiä - kestävyys/neuvot on käyty jo läpi niissä kymmenessä vastaavassa topikissa ja ne löytyy haulla. Yleensä tuollaisia kysytään, kun ei ole moottori-/turbotekniikasta juuri mitään käsitystä. Kannattavuus taas on aina ihan henk koht juttu, koska rahallisesti tällainen ei kannata juuri koskaan.

                    Ei ole tarkoitus morkata, vaan palauttaa maan pinnalle. Jos ei ole moista projektia tehnyt, ei voi olla käsitystä kustannuksista, jotka aina karkaavat käsistä. Jos ei ole viitsimystä käyttää hakua, ei sitä varmasti ole myöskään teorian opetteluun. Tällainen vaatii aina enemmän tai vähemmän omaa ajattelua, suunnittelua ja kokeilua.

                    Hieman yleistäen kannustajat/innostajat tällaisissa topikeissa ovat myös yhtä kokemattomia tällä saralla, kuin kysyjät
                    mistäs sinä tiijät että se nyt viitsimyksestä on kiinni että sitä hakua ei välttämättä ole käytetty vai että sitä ei välttämättä ole tullut ajatelleeksi tai on halunnut ihan ITSE jonkun asian kysyä.

                    Mielenkiintoinen asenne jos joku jolla ei ole kahtatuhatta postausta, niin kysyy tai suunnittelee jotain niin heti suurinpiirtein poletaan lyttyyn koko homma? vai eikö täällä kärsi kysyä muillakuin sinunlaisillasi moottoriguruilla ja kovillajätkillä? ihme asenne! Sorí OFFtopic..

                    Comment

                    • -tohtorisykerö-
                      Newbiemmer
                      • Oct 2008
                      • 15

                      #11
                      kiitoksia vaan monipuolisesta informaatiosta siis ajattelin nyt ekana vähä kysästä vaan vähä tietoja ja tietääkseni kaikki tieto/niksit on vaan hyväks kun en bemua vielä tunne niin läpikotasin ku hiljattain sen vasta hommasin .. mut ku alko vaa vähä hinguttaa tehä jotai rojektia siitä iha mielenkiinnosta ja kokeilun halusta ja eihän tuommoses rojektis koskaa kannata miettiä et palijoko siihe menee rahaa. koska sen tietää et sitä menee. mut sitä tuloo aina lisää ja olen kyllä perehtynyt tuohon turbotuksee että ei ihan ole peukku jääny keskelle kämmentä

                      Comment

                      • muuris
                        BTCF Member
                        • Aug 2002
                        • 3501
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Originally posted by bimmerrlz View Post
                        mistäs sinä tiijät että se nyt viitsimyksestä on kiinni että sitä hakua ei välttämättä ole käytetty vai että sitä ei välttämättä ole tullut ajatelleeksi tai on halunnut ihan ITSE jonkun asian kysyä.

                        Mielenkiintoinen asenne jos joku jolla ei ole kahtatuhatta postausta, niin kysyy tai suunnittelee jotain niin heti suurinpiirtein poletaan lyttyyn koko homma? vai eikö täällä kärsi kysyä muillakuin sinunlaisillasi moottoriguruilla ja kovillajätkillä? ihme asenne! Sorí OFFtopic..
                        Meni pointti ohi, lue postaukseni uudestaan.

                        Mistä se on kiinni, ellei viitsimyksestä? Miten se edistää yhtään kenenkään etua, että samoja kysymyksiä esitetään aina vaan uudestaan IHAN ITSE aloittamalla uusi topikki? Ei hausta ole iloa, jos löytyy 100kpl vastaavaa topikkia. Jos ei muuten, niin forumin selkeyden vuoksi nää kysymykset vois laittaa sellaiseen ketjuun, jossa aihetta on jo käsitelty. Tyypillisesti ne, jotka käyttää edes vähän aktiivisemmin forumia, haluavat sen kehittyvän. Tyhjänpäiväiset topikit ei tätä edistä, eikä sen paremmin off topikki, omalta osaltani pahoittelut tämän ketjun sotkemisesta.

                        Toki on eri juttu kysyä jotain tiettyyn kokoonpanoon liittyvää tai muuten uutta. Tässäkään ei kuitenkaan esitetty mitään mullistavaa, vaan samoja ympäripyöreitä peruskysymyksiä.

                        Kuten jo kirjoitin, ei tässä ole lyttyyn poljettu, vaan palautettu maan pinnalle. Jos luet ajatuksella, huomaat, että kysymyksiin on suurelta osin myös vastattu.

                        En ole väittänyt itseäni moottoriguruksi enkä sellainen myöskään ole. Mulla on kuitenkin aiheen tiimoilta kokemusta ja käsitystä ainakin kustannuksista.

                        Aloitta alustan ja jarrujen laitosta. Kaikki läpikäydään, (väljät) osat vaihdetaan vähintään 325i vastaaviin ja etenkin etujarrujen kohdalla mielellään vielä suurempiin. Jo reilun 200hp teihoilla ne tuntuvat alitehoisilta. Seuraavaksi moottorin vaihto vanhan mallin (läpikäytyyn) M10:een ja sen saaminen toimintaan uudella moottorinohjauksella (nykyaikana ei järkeä tapella kaasarien kanssa). Jos vielä intoa on, niin edellytykset ahtamiselle on jo hyvät tässä vaiheessa.

                        (editoitu, koska mobiiliyhteydellä huono kirjoitella kerralla pitkää postausta)
                        Last edited by muuris; 13-11-2008, 16:44.
                        E30 325iX '86
                        Instagram

                        Comment

                        • Kiimaremmi
                          Hullu Kissamies
                          • Jul 2007
                          • 6943
                          • Rovaniemi

                          #13
                          Originally posted by muuris View Post
                          Meni pointti ohi, lue postaukseni uudestaan.

                          Mistä se on kiinni, ellei viitsimyksestä? Miten se edistää yhtään kenenkään etua, että samoja kysymyksiä esitetään aina vaan uudestaan IHAN ITSE aloittamalla uusi topikki? Ei hausta ole iloa, jos löytyy 100kpl vastaavaa topikkia. Jos ei muuten, niin forumin selkeyden vuoksi nää kysymykset vois laittaa sellaiseen ketjuun, jossa aihetta on jo käsitelty.
                          Tyypillisesti ne, jotka käyttää edes vähän aktiivisemmin forumia, haluavat sen kehittyvän.

                          Kuten jo kirjoitin, ei tässä ole lyttyyn poljettu, vaan palautettu maan pinnalle. Jos luet ajatuksella, huomaat, että kysymyksiin on suurelta osin myös vastattu.

                          En ole väittänyt itseäni moottoriguruksi enkä sellainen myöskään ole. Mulla on kuitenkin aiheen tiimoilta kokemusta ja käsitystä ainakin kustannuksista.
                          Eikös jokainen projekti oo jollain tapaa erillainen ja helpoiten saa vastaukset mitä tarvii tekemällä oman topikin.

                          Se määrä mitä nyt jo oot tänne kirjottanu tekstiä olisi riittänyt antamaan paljon vinkkejä kysyjälle

                          Ja asiaan. Itekki oon suunnitellu samaa projektia harjoittelu ja kiinnostus mielessä mutta en oo vaan saanu vielä aikaseks ajan ja rahan puutteen takia. Lultavasti tuun tarvimaan paljon apua ja tietoa koska en oo mikään ammatilainen autojen suhteen. Mutta onnea matkaan ja toivotaan että hienoa tulosta tulee

                          edit: Olitki editoinu, ja hyvään suuntaan
                          Last edited by Kiimaremmi; 13-11-2008, 16:19. Reason: toinen edit
                          e30 325i Cabrio -88 Ibi Love
                          Volkswagen Golf IV 1,9 Tdi -04

                          Comment

                          • os951
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2007
                            • 447
                            • Kerava

                            #14
                            Toisen merkkinen saksalainen turboprojketi työn alla ja kustannukset vielä jotenkin muistissa. Kone pyritään tekemään hyvin,jotta kestääkin jotain. Alkuperäinen lähtökohta on 2,5L 4-kone ja uusi kone myös 4-pyttyinen, mutta 3,0L. Jotta kuutioita on saatu kasvatettua on se vaatinut toisen lohkon ja kampiakselin. Tässä kevyt yhteenveto omista kustannuksita

                            -lohko 500€
                            -kampiakseli 0€, sain kaverilta (yleensä 500-700€)
                            -männät 1000€
                            -ahdin 1000€
                            -kiertokanget 800€
                            -sylinterinkansi 700€
                            -tiivisteet ym. pikkusälä 1000€
                            -moottorinohjaus 1000€
                            -lohkon koneistus ym. työt 500€
                            -kansityöt & isommat venttiilit 1000€
                            -välijäähdytin 500€
                            Eli tähän mennessä runsaat 8000€. Kasvaneita voimavaroja varten myös alusta ja jarrut ovat saaneet päivitystä. Jousitus ja kallistuksen vaimennus yhteensä 2000€ ja jarrupäivitys 3000€. Eli yhteensä 13000€. Eli hommaa tehty aikaa ja vaivaa säästämättä, kustannuksia ei haluaisi edes ajatella. Huomattavasti halvemmallakin toki pärjää. Esimerkki auto on ollut ahdettu jo tehtaalta lähtiessään ja siitä jääkin mukavasti hyvää palikkaa turbottaa vaikka tuo oma E30

                            Comment

                            • -tohtorisykerö-
                              Newbiemmer
                              • Oct 2008
                              • 15

                              #15
                              Originally posted by Kiimaremmi View Post
                              Eikös jokainen projekti oo jollain tapaa erillainen ja helpoiten saa vastaukset mitä tarvii tekemällä oman topikin.

                              Se määrä mitä nyt jo oot tänne kirjottanu tekstiä olisi riittänyt antamaan paljon vinkkejä kysyjälle

                              Ja asiaan. Itekki oon suunnitellu samaa projektia harjoittelu ja kiinnostus mielessä mutta en oo vaan saanu vielä aikaseks ajan ja rahan puutteen takia. Lultavasti tuun tarvimaan paljon apua ja tietoa koska en oo mikään ammatilainen autojen suhteen. Mutta onnea matkaan ja toivotaan että hienoa tulosta tulee

                              edit: Olitki editoinu, ja hyvään suuntaan




                              kiitoksia kannustuksesta ja enkä mä ny mitää öky rojektia ajatellu tehä.. kuhan ny koitan et saako jotenki toimiman halppis osilla ja seki olis hianoo ku toimis ees yhen vetäsyn tiätää et onnistu ja turboks laittaa jonku 1.9 tdi trbon ja ahdot maksimi 0,7 tiedä sit kuinka pitkä rojekti tulee olemaa

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎