Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 M20B25 Starttimoottorin ottama virta?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zekelius
    Bimmer Rookie
    • Oct 2008
    • 170
    • Vaasa

    E30 M20B25 Starttimoottorin ottama virta?

    Ei löytynyt searchilla vastausta mieltäni askarruttavaan kysymykseen, joten gurut voisi vähän valaista noobia.

    Starttihan on oikosulkumoottori, eli se ottaa kaiken mitä akulla on sille tarjota ja eikös se ohita muut sähkölaitteetkin starttia pyörittäessä? Paitsi mankan jos heräte on vedetty suoraan akulta ja akku on hyvässä kunnossa? Ainakin jossain autoissa pysyy mankka päällä startatessa..

    Kiinnostaisi tietää, minkä verran starttimoottori käytännöntasolla imaisee akusta virtaa, sanotaanko vaikka keskimäärin 2 sekunnin pyörityksen aikana, jolloin normaalikuntoinen maamoottori hörähtänee tulille. En tiedä minkämoinen laturi e30 m20b25 on, mutta omassani on 62Ah akku, ja eikös akku pysty teoreettisesti ottamaan n. 1/10 täyslatingistaan latausta vastaan eli tässä tapauksessa n. 6A?

    Elikkäs, minkämoinen matka pitäisi suurinpiirtein ajelella autolla, jotta akku olisi latautunut takaisin siihen pisteeseen, mitä se oli ennen auton starttausta? En tiedä pystyykö tuota nyt ihan tarkasti ns. laskemaan, muuttujia kun on niin monia. Käytössä olevat sähkölaitteet, ilman lämpötila, akun kunto jne. Mutta jonkunlainen perustuntuma olisi kiva tietää!
    Last edited by zekelius; 18-11-2008, 21:55. Reason: otsake
    :: www.aurium-music.net ::
  • bmwcruiser
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2004
    • 412
    • Lappeenranta

    #2
    E30 ohjekirjaa luin tuossa pari viikkoa sitten, m20b25 startin teho oli muistaakseni 2 kilowatin luokkaa, jos siitä joku osaa/haluaa virtoja laskea.
    E30

    Comment

    • peto2
      BTCF Member
      • Jan 2007
      • 8262
      • Järvikylä (Nakkila)

      #3
      Originally posted by zekelius View Post
      Ei löytynyt searchilla vastausta mieltäni askarruttavaan kysymykseen, joten gurut voisi vähän valaista noobia.

      Starttihan on oikosulkumoottori, eli se ottaa kaiken mitä akulla on sille tarjota ja eikös se ohita muut sähkölaitteetkin starttia pyörittäessä? Paitsi mankan jos heräte on vedetty suoraan akulta ja akku on hyvässä kunnossa? Ainakin jossain autoissa pysyy mankka päällä startatessa..

      Kiinnostaisi tietää, minkä verran starttimoottori käytännöntasolla imaisee akusta virtaa, sanotaanko vaikka keskimäärin 2 sekunnin pyörityksen aikana, jolloin normaalikuntoinen maamoottori hörähtänee tulille. En tiedä minkämoinen laturi e30 m20b25 on, mutta omassani on 62Ah akku, ja eikös akku pysty teoreettisesti ottamaan n. 1/10 täyslatingistaan latausta vastaan eli tässä tapauksessa n. 6A?

      Elikkäs, minkämoinen matka pitäisi suurinpiirtein ajelella autolla, jotta akku olisi latautunut takaisin siihen pisteeseen, mitä se oli ennen auton starttausta? En tiedä pystyykö tuota nyt ihan tarkasti ns. laskemaan, muuttujia kun on niin monia. Käytössä olevat sähkölaitteet, ilman lämpötila, akun kunto jne. Mutta jonkunlainen perustuntuma olisi kiva tietää!
      startti ei ole oikosulkumoottori koska oikosulkumoottorit toimivat vain 3 tai useampivaiheisella vaihtovirralla (mutta käytännössä aina 3 vaihetta)..
      startti ottaa virtaa ~200-700A riippuen startin kunnosta, startin tehosta ja akun varauksesta.
      startti on aivan tavallinen harjallinen tasavirtamoottori kuten esimerkiksi lämppärin puhaltimen moottorikin mutta vain huomattavasti tehokkaampi

      akku ottaa virtaa vastaan niin paljon kuin sinne sitä tuupataan mutta jos liian paljon+ liian pitkään niin kyllä se kiehuu.. tuo 6A on varmasti sopiva virta kun ladataan tyhjää akkua akkulaturilla.. eli jos lataat akkua puikkohitsauskoneen invertterillä niin kyllä keität akun pilalle..

      jos sulla on akku tyhjä, 90A laturilla pitäs tunnin lenkin piisata jos käyttölaitteet ottaa sen 30-40A
      Last edited by peto2; 18-11-2008, 23:53.
      F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
      ex:
      E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
      Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
      Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
      Nakkaa privaa jos tarvetta.

      Comment

      • metake
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2008
        • 331
        • Janakkala

        #4
        Originally posted by peto2 View Post
        akku ottaa virtaa vastaan niin paljon kuin sinne sitä tuupataan mutta jos liian paljon+ liian pitkään niin kyllä se kiehuu.. tuo 6A on varmasti sopiva virta kun ladataan tyhjää akkua akkulaturilla.. eli jos lataat akkua puikkohitsauskoneen invertterillä niin kyllä keität akun pilalle..

        jos sulla on akku tyhjä, 90A laturilla pitäs tunnin lenkin piisata jos käyttölaitteet ottaa sen 30-40A
        Tähän pieni tarkennus, eli akku ei vastaanota mitä vaan. Tyhjä akku vastaanottaa enemmän kuin täysi, jonka voi helposti havaita normaalilla akkulaturilla tai auton ampeerimittarilla, eli latausvirta vähenee kun akun varaustila lähenee täyttä. Tyhjä akku vastaanottaa enemmän virtaa, lähes mitä vaan, joten ylitehokkaalla lataamisella sen kyllä keittää pilalle. 60 Ah:n akku ottaa vastaan tyhjäksi startattuna alkuun n. 20 A, mutta hyvin pian latausvirta asettuu jonnekin 5 A:n - 10 A tuntumaan, johtuen tuosta akun jännitteen noususta.

        1/10 latausvirta akun kapasiteetistä on nyrkkisääntö optimaaliselle latausvirralle.

        Ja tyhjälle (siis oikeasti todella tyhjälle) akulle ei tunnin lataus riitä. Laturin koolla ei ole mitään (tai suunnilleen mitään) tekemistä akun latautumisen kanssa. Laturin mitoitus tulee auton kuluttaman sähkön mukaan, mutta latausta se ei nopeuta, jos auto tarvii 30-40 A niin akku latautuu yhtä nopeasti 60 A:n ja 90 A:n laturilla, johtuen juurikin tuosta minkä jo yllä selitin.

        Ja jos ette usko, niin asentakaa autoon ampeerimittari ja katsokaa meneekö akulle 60 A


        Edit: Ja jos se startti on teholtaan 2 kW, niin se ottaa silloin karkeasti laskien 165 A virtaa, jolloin 2 sek starttaus kuluttaa n. 5.5 A
        Last edited by metake; 19-11-2008, 09:28.

        Comment

        • peto2
          BTCF Member
          • Jan 2007
          • 8262
          • Järvikylä (Nakkila)

          #5
          Originally posted by metake View Post
          Tähän pieni tarkennus, eli akku ei vastaanota mitä vaan. Tyhjä akku vastaanottaa enemmän kuin täysi, jonka voi helposti havaita normaalilla akkulaturilla tai auton ampeerimittarilla, eli latausvirta vähenee kun akun varaustila lähenee täyttä. Tyhjä akku vastaanottaa enemmän virtaa, lähes mitä vaan, joten ylitehokkaalla lataamisella sen kyllä keittää pilalle. 60 Ah:n akku ottaa vastaan tyhjäksi startattuna alkuun n. 20 A, mutta hyvin pian latausvirta asettuu jonnekin 5 A:n - 10 A tuntumaan, johtuen tuosta akun jännitteen noususta.

          1/10 latausvirta akun kapasiteetistä on nyrkkisääntö optimaaliselle latausvirralle.

          Ja tyhjälle (siis oikeasti todella tyhjälle) akulle ei tunnin lataus riitä. Laturin koolla ei ole mitään (tai suunnilleen mitään) tekemistä akun latautumisen kanssa. Laturin mitoitus tulee auton kuluttaman sähkön mukaan, mutta latausta se ei nopeuta, jos auto tarvii 30-40 A niin akku latautuu yhtä nopeasti 60 A:n ja 90 A:n laturilla, johtuen juurikin tuosta minkä jo yllä selitin.

          Ja jos ette usko, niin asentakaa autoon ampeerimittari ja katsokaa meneekö akulle 60 A


          Edit: Ja jos se startti on teholtaan 2 kW, niin se ottaa silloin karkeasti laskien 165 A virtaa, jolloin 2 sek starttaus kuluttaa n. 5.5 A
          kirjoitin ehkä huonosti.. mutta tarkoitin että kyllä täysikin akku ottaa vastaan sen 60A mutta latausjännite täytyy mennä raakasti yli siitä mitä sen pitäis olla (lue: jotain 26V paikkeilla, hitsausinvertteri esimerkki)
          ja kyllä tyhjä akku ottaa kaiken mitä mitä sille tuupataan, vaikka sen 60A kunnes akun jännite nousee ja virta pienenee

          tuon tunnin lataus ajelun jälkeen akussa on niin paljon virtaa että starttaus tapahtuu vaivoitta..

          startatessa jännite putoaa täydellä kuormalla noin 7 volttiin, jolloin virta on tosiasiassa lähempänä 300 ampeeria, jopa ylikin.
          F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
          ex:
          E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
          Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
          Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
          Nakkaa privaa jos tarvetta.

          Comment

          • metake
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2008
            • 331
            • Janakkala

            #6
            Originally posted by peto2 View Post
            kirjoitin ehkä huonosti.. mutta tarkoitin että kyllä täysikin akku ottaa vastaan sen 60A mutta latausjännite täytyy mennä raakasti yli siitä mitä sen pitäis olla (lue: jotain 26V paikkeilla, hitsausinvertteri esimerkki)
            Tämä on totta, esim. 24 voltin akun kun kytkee 12 voltin akkuun, niin 12 voltin akku ottaa/saa aika rajusti virtaa. 12 volttisen kun kytkee tyhjään 12 volttiseen, niin akku ottaa virtaa kunnes jännite ero on tasaantunut.

            Originally posted by peto2 View Post
            ja kyllä tyhjä akku ottaa kaiken mitä mitä sille tuupataan, vaikka sen 60A kunnes akun jännite nousee ja virta pienenee
            Kyllä, mutta jännitteen nousu alkaa heti ja samoin myös virran pieneneminen, mutta tyhjänä akku kyllä ottaa kaiken.

            Originally posted by peto2 View Post
            tuon tunnin lataus ajelun jälkeen akussa on niin paljon virtaa että starttaus tapahtuu vaivoitta..
            Kyllä käytännössä, siis jos akku on esim startattu tyhjäksi, jolloin se ei ole tyhjä, vaan suunnilleen ehkä puolityhjä tai vähemmän. Jos 60 Ah akku on ihan oikeasti tyhjä, jännite siis 0, niin se tarvitsee joko kuusi tuntia 10 A tai yhden tunnin 60 A. Ja 60 A se ei missään nimessä ota vastaan kunnes on täysi.

            Originally posted by peto2 View Post
            startatessa jännite putoaa täydellä kuormalla noin 7 volttiin, jolloin virta on tosiasiassa lähempänä 300 ampeeria, jopa ylikin.
            Jos startissa jännite putoaa noin alas, on jossain vikaa. Kaikki autot eivät edes käynnisty koska sytytys elektroniikan tarvitsema kynnysjännite on enemmän (tyypillisesti n. 9 v). Omassa autossani oli taannoin käynnistysongelmia ja mittasin jännitteen startissa startilta ja se oli 10.2 V, tämän jälkeen uusin starttikaapelin ja maadoituskaapelin ja sen jälkeen jännite oli 11.7 v.

            Toisekseen starttimoottorin ottama virta ei kasva vaikka jännite alenisikin vaan teho putoaa. Tämä siksi että starttimoottorin vastus on vakio, jolloin jännitteen alenema pudottaa startin tehoa toiseen potenssiin.

            Edit: Korjattu ajatusvirhe..
            Last edited by metake; 19-11-2008, 20:28.

            Comment

            • Silli
              Bimmer Rookie
              • May 2003
              • 101
              • Vantaa

              #7
              Moi.
              Sillon kun auto oli vielä mulla niin mittasin sytkä irti 280 A. Tosin digimittarilla jolla aika pitkä nousuaika alueelle. Viisarivärkki olis parempi. Tosta kun pähkäilee niin saisit ajella n 38 minsaa jos starttaat 5 sekkaa. Edellinen 30 A latauskeskiarvolla mutta varaustason noustessa akun resistanssi nousee niin latausvirta ei nouse lineaarisesti. Lämpötilat yms vaikuttaa joten mittaamatta sanon että 40 minsaa riittää varmasti kunhan kiekat on yli 2700. Siinä on sitten aika uudet hiilet ja laakerit että älä niitä rupee vaihtelee.
              Last edited by Silli; 22-01-2009, 21:44.
              sigpic
              E91 320D /// M-SPORT Touring
              Ex: E36 328 /// Touring Ex harraste, nykyinen kiertopalkinto
              Ex: E30 325 Touring

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎