Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 316i erikoinen ulina takapäästä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • smpovers
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2006
    • 2372
    • Tammela

    E30 316i erikoinen ulina takapäästä

    Mistä tuommoinen ulina voi johtua? Ääni alkaa noin 40kmh jälkee ja jatkuu kovempana kun vauhti kasvaa. Jäällä sutiessa ääntä ei kuulunu eikä sillon ku nostin perän ylös ja annoin auton rullata. Ääni loppuu myös sillon ku kääntää tiellä ajaessa oikealle(Auto kallistuu). Edellinen omistaja sanoi että takapyörän laakeri on rikki mutta en itse huomannu mitään väljyyttä eikä eräs kaverinikaan mikä tsekkasi auton. Tuosta mun varaosa-autosta on takapyöränlaakeri rikki ja pyörä heiluu siinä ihan selvästi.
    Voiko perä olla paskana tai vetonivelet? En tuskin renkaatkaan tuollaista ääntä pitää. Ääni on kova ja häiritsee todella paljon.
    BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
    BMW 330d touring e46 -05
    Ford Cortina Mk2 1600 -70
    ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja
  • Mumtsi
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2008
    • 282
    • Kotka

    #2
    Oikea takapyöränlaakeri. Äänen pitäisi myös hiukan voimistua kun kääntyy vasemmalle. Ei niissä laakereissa aina olekaan välystä kun alkavat ääntämään. Itsellänikään ei ollut. Ja nimenomaan niin päin kun pyörä kevenee, niin ääni hiljenee ja kun siihen kohdistuu enemmän rasitusta niin ääni kovenee.

    On muuten melko kiva vaihtaa taakse laakeri, jos ja kun on jumissa. Meillä annettiin lämpöä, hakattiin 2 kilon lekalla ja sopivalla hylsyllä niin kovaa ku jakso eikä lähteny. Sitten välähti että halkaisenpas laakerin ulkokehän sisäpuolelta dremelillä ja pienellä laikalla. Sen jälkeen lähti kuin itsestään kun vähän napautti Navasta saa laakerin sisäkehän samalla menetelmällä irti.

    Laakerivian pystyt paikallistamaan myös aika hyvin kun sulla on vetoakseli otettu irti ja jarrurumpu pois tieltä. Kun pyörität pyörännapaa ja jos se vähääkään rohisee niin se on selvää tavaraa.
    Last edited by Mumtsi; 19-11-2008, 17:10.
    - Isi mikä toi on?
    - Jonkinmoinen auto jolla pääsee helvetin kovaa..

    Comment

    • m50 turbo
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2005
      • 454

      #3
      ääni pyörän laakerille... juuri vaihtaneena
      http://www.teammadmax.com

      Comment

      • petrolhead
        Moderator
        • Feb 2004
        • 13793
        • Hyvinkää

        #4
        Pyörä ilmassa kun pyörittää, rikkoutunut pyöränlaakeri pitää sellaista jatkuvaa matalaa/kumeaa roklotusta. Ääni pitää vaan oppia tunnistamaan, sen jälkeen sen tuntee aina. En ole ollut e30 akselistovikoja tuomitsemassa mutta laakerivika pitäisi kuulua/ erottua kyllä jarrun rohinasta
        Vaikka pyöränlaakeri on rikki ei välttämättä tunnu väljää.

        EDIT: Näitä vianmäärityksiä foorumin kautta.. "erota roklotus rohinasta"
        Last edited by petrolhead; 20-11-2008, 21:04.
        2015 VW Crafter
        1984 BMW 316
        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

        Comment

        • Heguli 31
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 10058
          • KVLA

          #5
          Kun nyt täällä lototaan,niin täältä ääni vasemmalle takapyörän laakerille.

          Comment

          • Mumtsi
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2008
            • 282
            • Kotka

            #6
            Originally posted by Heguli 31 View Post
            Kun nyt täällä lototaan,niin täältä ääni vasemmalle takapyörän laakerille.
            Tällä periaatteella vaihdoin itsellenikin pyöränlaakerin ensin vasemmalle puolelle. Eipäs ollutkaan siellä puolella vaan oikealla. Ja vikakuvaus oli samanlainen.

            Eikä varmasti kuulu laakerin rohina jarrujen äänen tai perän äänen alta. Itsellä oli niin hiljainen se laakerin rohina että kuului vasta jarruosien irroituksen jälkeen. Takaa täytyy tottakai ottaa ensin vetari irti että kuulee laakerin rohinan ja pääsee kunnolla pyörittämään sitä.
            - Isi mikä toi on?
            - Jonkinmoinen auto jolla pääsee helvetin kovaa..

            Comment

            • smpovers
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2006
              • 2372
              • Tammela

              #7
              Nyt mun ajoautoon (318i) vaihdettii vasen takapyörän laakeri koska takapäästä kuului epäilyttävää ääntä. Ääni vaan ei hävinnyt. Ääni voimistuu kun kääntää oikealle ja ääntä ei kuulu ku kääntää vasemmalle. Suoraan ajossa tasaista jurrutusta. Vedättäminen ei merkittävästi vaikuta ääneen. Laakerissa ei ollu väljyyttä. Perä on vähä aina ääntäny autossa, mutta tämä ääni ilmaantui kesällä.

              Missä vika vai onko vikaa?:think
              BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
              BMW 330d touring e46 -05
              Ford Cortina Mk2 1600 -70
              ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

              Comment

              • Harzzza
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2006
                • 218
                • Tampere

                #8
                Originally posted by smpovers View Post
                Nyt mun ajoautoon (318i) vaihdettii vasen takapyörän laakeri koska takapäästä kuului epäilyttävää ääntä. Ääni vaan ei hävinnyt. Ääni voimistuu kun kääntää oikealle ja ääntä ei kuulu ku kääntää vasemmalle. Suoraan ajossa tasaista jurrutusta. Vedättäminen ei merkittävästi vaikuta ääneen. Laakerissa ei ollu väljyyttä. Perä on vähä aina ääntäny autossa, mutta tämä ääni ilmaantui kesällä.

                Missä vika vai onko vikaa?:think
                Ei sitten perämurikan poskilaakeri ois valmis ? Toisaalta hyvin vähän mikään ajotekniikka siihenkään vaikuttais... Ellei sitten oikea vetarinpää laske sen verran vasemmalle kääntäessä että poskilaakerin rasitus muuttuu inasen...

                Yks sitten ihan laakerilta kuulostava ääni kerran selvis eräässä ranskanrapeessa etuvetoisessa kun oli vaihdettu koko pyörännapa laakereineen, koko vaihdelaatikko poskilaakereineen. Tasainen jurina suoraan ajettaessa vaan kuului koko ajan. Nooh, toisen vetoakselin sisemmän pään nivel oli aivan kuiva !! Se oli kokoajan pienessä kulmassa ja nivel siis joutuu tekemään pientä liikettä kokoajan ja jurisi siis tasaisesti.

                Jos biimerissäkin on vaikka pystysuunnassa pieni kulma (koria tiputettu kohti tonttia) voi ihan hyvin myös siinä kuiva vetarinnivel äännellä yhtälailla laakerinomaisesti. Kannattaa tarkistaa että on kunnon vaseliinit eikä koloille kuluneita liukupintoja vetareissa.

                Comment

                • smpovers
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2006
                  • 2372
                  • Tammela

                  #9
                  Tutkiskelin asiaa nii perämurikka on lievästi märkä (Tai ei ny kyllä oikeastaa märäksikään voi kutsua) kuskin puolelta laakerin vierestä. Mites ne vetarit si voidellaan?
                  Tässä vaan mietin että oliskohan noi äänet ruvennu kuulumaan sen jälkeen kun syksyllä pistin madallukset autoon. Voi olla hyvinki mahdollista.:think
                  BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
                  BMW 330d touring e46 -05
                  Ford Cortina Mk2 1600 -70
                  ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

                  Comment

                  • Harzzza
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2006
                    • 218
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by smpovers View Post
                    Tutkiskelin asiaa nii perämurikka on lievästi märkä (Tai ei ny kyllä oikeastaa märäksikään voi kutsua) kuskin puolelta laakerin vierestä. Mites ne vetarit si voidellaan?
                    Tässä vaan mietin että oliskohan noi äänet ruvennu kuulumaan sen jälkeen kun syksyllä pistin madallukset autoon. Voi olla hyvinki mahdollista.:think
                    No ei muuta kun tarttis saada suojakumia auki melkeimpä sieltä isommasta päästä eli kumin panta syytä aukasta ja sitten tirvasta vaseliinia huolella sisäään. Sitten tarttis vielä saada panta kiinni takasin, todennäkösesti joudut uuden pannan kehttelemään siihen, vanhat kun tuppaa oleen kertakäyttösiä.

                    Kai siellä perässä on muuten öljyä? Vai onko vuotanut poskilaakerin stefasta kuivaks ?

                    Ota persaus ilmaan ja pyörittele pyörästä samalla kun kuuntelet miltä se poskilaakeri kuulostaa korva meisseliin ja meisseli laakeriin -tekniikalla. Ei kauheempaa rohinaa sais kyllä kuulua. Vetarin sisäniveltä on vähän vaikeempi kuunnella... Parhaiten irrallaan tutkittavissa. Äkkiähän sen kyllä irrottaa ?

                    Comment

                    • Mumtsi
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2008
                      • 282
                      • Kotka

                      #11
                      Originally posted by Harzzza View Post
                      No ei muuta kun tarttis saada suojakumia auki melkeimpä sieltä isommasta päästä eli kumin panta syytä aukasta ja sitten tirvasta vaseliinia huolella sisäään. Sitten tarttis vielä saada panta kiinni takasin, todennäkösesti joudut uuden pannan kehttelemään siihen, vanhat kun tuppaa oleen kertakäyttösiä.
                      Suosittelen suojakumin kiinnitykseen isoa nippusidettä, pysyy varmasti kiinni sen mitä tarvii kun ei ole mitään halppissiteitä.
                      - Isi mikä toi on?
                      - Jonkinmoinen auto jolla pääsee helvetin kovaa..

                      Comment

                      • smpovers
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2006
                        • 2372
                        • Tammela

                        #12
                        Kertaalleen vaihdoin jotkut kalliit öljyt sinne eli öljyä pitäisi olla...

                        Yks tuttu asentaja sanoi että joskus vetarit "kuluu" jotenkin tiettyyn asentoon/uraan. Nyt kun asento mahdollisesti on madalluksen takia muuttunut voi olla ääni ruvennu kuulumaan siitä syystä.. Pitäisi yrittää täs voidella ny kun kerkiää..
                        BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
                        BMW 330d touring e46 -05
                        Ford Cortina Mk2 1600 -70
                        ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

                        Comment

                        • Harzzza
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2006
                          • 218
                          • Tampere

                          #13
                          Originally posted by Mumtsi View Post
                          Suosittelen suojakumin kiinnitykseen isoa nippusidettä, pysyy varmasti kiinni sen mitä tarvii kun ei ole mitään halppissiteitä.
                          Jep, jollain sen tyyppisellä. Eiköhän niitä jostakin autotarvikeliikkeestä saa ihan tota varten sellasia metallisia, ainakin rosterisia on olemassa. Niissä toi kiristysmekanismi on litteempi ja sopii tollaseen käyttöön paljon paremmin kuin perinteisissä muovisissa.

                          Comment

                          • smpovers
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2006
                            • 2372
                            • Tammela

                            #14
                            Mites tuon pyörännavan saa helpoiten irti autosta? Sitä on taottu isolla lekalla ja koitettu hakata suunnasta jos toisesta. Tein myös ulosvetäjän taunuksen tunkista (ihan paska ja vaatii kehittelyä). En vaa saa lähtee sitä irti.:think

                            Kai lämpöö vois vähä kokeilla?
                            BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
                            BMW 330d touring e46 -05
                            Ford Cortina Mk2 1600 -70
                            ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

                            Comment

                            • JanisHell
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2004
                              • 410

                              #15
                              Itselläkin perä ulisee ja ulina katoaa kun kääntää voimakkaasti vasemmalle rattia. Epäilin perää kun laakereissa ei tunnu väljää, mutta kait se ulina varmaan niissä laakereista sitten johtuukin.
                              325i -93 E36

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎