Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 318iS seokset päälaellaan?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bambu
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2007
    • 282
    • Kuusankoski

    E30 318iS seokset päälaellaan?

    Searchilla yritin etsiä, muttei vastaavaa löytynyt.

    Veikkaan, että jostain syystä heittää seokset rikkaalle, koska satunnaisesti tasakaasulla ajettaessa rupeaa "hyytymään", ja eloa ( ja auton pysymään käynnissä) saa painamalla lutun pohjaan. Siitä kierrokset nousevat röpöttäen n. 2500-3000, jonka jälkeen nappaa normaalisti kierroksia lisää, mutta kierrosten laskettua taas hyytyy.

    Vikaa ilmenee satunnaisesti, ei riipu lähteekö ajamaan "kylmiltään" vai hetken pysähdyksen jälkeen. Kuitenkin ilmenee melko heti liikkeelle lähdettyä, todella harvoin kesken ajon. Hetken ajelun jälkeen auto taas alkaa toimia normaalisti, mutta ensimmäiset noin 5 km temppuilee.

    Kohta puoliin on edessä öljyjen ja suodattimien yms. vaihto. Mutta voisiko jollain olla kokemuksia/tuntumaa, mitä muuta kannattaisi tarkastaa? Voisiko lambda tehdä moista, jos niin missä sijaitsee lambdan liitin, josta voisin mittailla antaako oikeita arvoja. Täyskaasullahan lambdan pitäisi antaa 0 vai 1 V? Mutta kuis tasakaasulla?

    Jos autosta pystyy, niin miten voi lukea vikakoodit?
    Last edited by Bambu; 08-01-2009, 15:55.

    sigpic
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #2
    Lambdan arvohan ei riipu kaasun asennosta.

    Lambda antaa eri arvoa sen mukaan mitä näkee seoksen olevan.

    Comment

    • Nuke
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2008
      • 1266
      • Janakkala

      #3
      Originally posted by Pasi87 View Post
      ...Täyskaasullahan lambdan pitäisi antaa 0 vai 1 V? Mutta kuis tasakaasulla?
      Nyt kyllä suosittelisin ottamaan selvää lambdan yleistoiminnasta... Netti on täynnä kaikenlaisia lambdamittareiden jne rakennusohjeita joista selkokielellä saa lambdan toiminnan selville.
      Vasta sitten kun perusasiat on kunnossa sen toiminnasta niin mittaukset ovat mahdollisia ja niistä saattaa oikeasti olla jotain hyötyä. Mutta eipä nekään mitään rakettitiedettä vaadi..
      E36 325i -92 Coupe wnb. Gr-F

      Comment

      • Bambu
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2007
        • 282
        • Kuusankoski

        #4
        Originally posted by Nuke View Post
        Nyt kyllä suosittelisin ottamaan selvää lambdan yleistoiminnasta... Netti on täynnä kaikenlaisia lambdamittareiden jne rakennusohjeita joista selkokielellä saa lambdan toiminnan selville.
        Vasta sitten kun perusasiat on kunnossa sen toiminnasta niin mittaukset ovat mahdollisia ja niistä saattaa oikeasti olla jotain hyötyä. Mutta eipä nekään mitään rakettitiedettä vaadi..
        No perskeles, juurihan kysyin, että mitä arvoja sen pitäisi milloinkin näyttää Täältä ei siis tietoa kannata etsiä
        Eikös tuo normi lambda toimi niin, että moottorijarrutus lähellä 0V, täyskaasulla 0,85V ja tasakaasulla volttimäärä heittelee? Vai olenko ihan hukassa?

        sigpic

        Comment

        • gubbe89
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2008
          • 315
          • Mouhijärvi

          #5
          Lambda antaa oskilloivan jännitteen jäännöshappiarvon mukaan. Sen antama jännite ei ole mitenkään riippuvainen kaasun asennosta tai kierroksista. Poikkeuksena tietysti lisärikastus nopeassa kiihdytyksessä, jolloin lambda jätetään pois pelistä. Se antaa sen tietyn jännitteen/jännitevaihtelun kullakin jäännöshapen määrällä. ECU:un on määritetty se jännite, jonka lambdan tulisi antaa. Siihen vertaamalla ECU säätää sitten polttoaineensyöttöä ja mahdollisesti sytkäennakkoakin. Lambda on tavallaan hyvin pieni jännitegeneraattori, joka luo jännitteen lämmitessään ja hapen kanssa reagoidessaan.

          Tässä vähän tarkempaa tietoa, toivottavasti lontoonmurre sujuu:
          Last edited by gubbe89; 08-12-2008, 23:32.
          nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
          nyk. Yamaha XJR 1200 -98
          nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
          ex. E34 525 TDS Touring -93
          ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
          ex. Yamaha YZF 1000R -02
          ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
          ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
          ex. E34 535i -88
          ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
          ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

          Comment

          • Bambu
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2007
            • 282
            • Kuusankoski

            #6
            Tässä nyt en kuitenkaan lähtenyt lambdaa, muuta kuin veikkaamaan, mutta olisiko kansalla tietoa voiko johtua muusta?

            sigpic

            Comment

            • Phaedrus
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2004
              • 1888
              • Helsinki

              #7
              Kuvaukseen sopisi myös viallinen ilmamäärämittari (vai oliko tässä jo ilmamassamittari?). Lisätietoa oireista ja korjaustavoista searchilla.

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                #8
                Paitsi että jos painat kaasun pohjaan niin ilmamäärämittari pudotetaan pelistä. Samoin lambda.
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • Phaedrus
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2004
                  • 1888
                  • Helsinki

                  #9
                  Totta. Eikö tässä tapauksessa kuitenkin auto toiminut täydellä kaasulla, ja osakaasulla se meinasi tukehtua? Tuollainen epämääräinen käyntihäiriö sopii hyvin ilmamäärämittariin, joka on kuluva osa. Toki vika voi olla muuallakin, mutta tämäkin on syytä poissulkea.

                  Comment

                  • Bambu
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2007
                    • 282
                    • Kuusankoski

                    #10
                    Originally posted by Phaedrus View Post
                    Totta. Eikö tässä tapauksessa kuitenkin auto toiminut täydellä kaasulla, ja osakaasulla se meinasi tukehtua? Tuollainen epämääräinen käyntihäiriö sopii hyvin ilmamäärämittariin, joka on kuluva osa. Toki vika voi olla muuallakin, mutta tämäkin on syytä poissulkea.
                    Toimivaa ilmamäärämittaria siis metsästämään. Tuossa nykyisessä olen siirtänyt sitä hiilipintaa puolisen vuotta sitten (koska, kone ei silloin toiminut täyskaasulla :think, mutta se vika hävisi itsestään) ja samalla huomasin, että se "seosruuvi" vai mikä onkaan ei vaikuta mitenkään koneen käyntiin...normaalia...hmm...ei?

                    Kellään ilmamäärämittaria numerolla 0 280 202 203

                    sigpic

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      #11
                      Kannattaa tsekata myös sen kaasuläppäkytkimen toiminta jos joskus on täyskaasuvika korjaantunut ilmamäärämittaria räpläämällä...
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • Bambu
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2007
                        • 282
                        • Kuusankoski

                        #12
                        Miten e30:stä voi lukea vikakoodit?

                        Tänään päästömittauksessa...kävi rikkaalla, HC n. 400 ja CO 2-3% luokkaa..eli vituillaan on.

                        Ja se ilmamäärämittari ois hakusessa, jos jollain sattuu toimivaa olemaan.

                        Vielä ilmamäärämittarista. Siinä kun on se ruuvi, jota voi kiertää avaamatta kantta, niin pitäisikö sitä kiertäen koneen käynnille tapahtua jotain?...Itsellä ei tapahdu mitään :S
                        Last edited by Bambu; 08-01-2009, 15:56.

                        sigpic

                        Comment

                        • Lep1
                          BTCF Member
                          • Jun 2008
                          • 396
                          • Keminmaa

                          #13
                          Originally posted by Pasi87 View Post
                          Miten e30:stä voi lukea vikakoodit?

                          Tänään päästömittauksessa...kävi rikkaalla, HC n. 400 ja CO 2-3% luokkaa..eli vituillaan on.

                          Ja se ilmamäärämittari ois hakusessa, jos jollain sattuu toimivaa olemaan.

                          Vielä ilmamäärämittarista. Siinä kun on se ruuvi, jota voi kiertää avaamatta kantta, niin pitäisikö sitä kiertäen koneen käynnille tapahtua jotain?...Itsellä ei tapahdu mitään :S
                          sehän säätää tyhjäkäynnin seosta .. laita seos mittari niin mukavampi tutkia asiaa
                          e46 330xia 00
                          e3 3.0Sa 77
                          e30 325i 89 cabrio
                          e30 320i 88
                          e32 735iL 88
                          e30 318is 90
                          e28 520i 86
                          e30 320i 89

                          Comment

                          • jsr85
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2007
                            • 1375
                            • Oulainen

                            #14
                            Originally posted by Pasi87 View Post
                            Miten e30:stä voi lukea vikakoodit?

                            Tänään päästömittauksessa...kävi rikkaalla, HC n. 400 ja CO 2-3% luokkaa..eli vituillaan on.

                            Ja se ilmamäärämittari ois hakusessa, jos jollain sattuu toimivaa olemaan.

                            Vielä ilmamäärämittarista. Siinä kun on se ruuvi, jota voi kiertää avaamatta kantta, niin pitäisikö sitä kiertäen koneen käynnille tapahtua jotain?...Itsellä ei tapahdu mitään :S
                            Oliko nämä arvot tyhjäkäynniltä? Kai säädit siitä ruuvista ja katsoit tapahtuuko mitään samalla niitä kun päästöjä mitattiin?

                            m50 koneessa viallinen lambda aiheutti tämän kaltaisia oireita.

                            -Janne
                            ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

                            Comment

                            • Bambu
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2007
                              • 282
                              • Kuusankoski

                              #15
                              Originally posted by jsr85 View Post
                              Oliko nämä arvot tyhjäkäynniltä? Kai säädit siitä ruuvista ja katsoit tapahtuuko mitään samalla niitä kun päästöjä mitattiin?

                              m50 koneessa viallinen lambda aiheutti tämän kaltaisia oireita.

                              -Janne
                              En ehtinyt säätää mitään ku huoltojäpällä oli kiire ja nappas piuhat jo poies
                              Arvot oli tyhjäkäynnillä, kierrättäessä HC laski 250.

                              Huomenna öljyt, tulpat, suodattimet vaihtoon, ja ens viikolla johonkin muualle yrittämään uudestaan.

                              Vieläkään ei vastausta kuinka lukea vikakoodit?..kukaan ei osaa?
                              Last edited by Bambu; 08-01-2009, 20:40.

                              sigpic

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎