Announcement

Collapse
No announcement yet.

e30 m40 jakopää apuja

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • [Riku]
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2006
    • 499
    • Pirkkala

    e30 m40 jakopää apuja

    Elikkä siis, tarvis neuvoja ja ohjeita. Ajattelin tuollaiseen m40b16 koneeseen jakoremmin vaihtaa, ja ohjeita sitä koskien kaipaan. Kaikki pienetkin vinkit voivat olla tarpeen. M20 koneeseen olen tuon jo tehnyt.

    Kuinka suuria puutteita tässä suunnitelmassa nyt esiintyy:
    Apulaitehihna ja ja mahdollisesti hihnapyöriä irti. Jakopäänkotelot auki, ja remmi irti.

    Miten tuossa m40 on kohdistusmerkit, ja minkälainen hihnan kiristin on, ja vielä, miten kireälle se hihna sinne pitää saada.
  • JJT
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6694
    • .......

    #2
    Kerran oon vaihtanu, merkit laitettiin kohilleen, kiristin löysälle ja uus hihna ja rullat paikalleen. Kiristimeen kävi muistaakseni 8mm kuusiokoloavain, johon tehtiin lovi 85mm tms päähän varteen. Tämän jälkeen avainta vedettiin muistaakseni 2kg voimalla jousivaa'alla. Kiristin kiinni, pari kierrosta pyöritettiin kampuraa, kiristin löysälle ja uudestaan vedettiin avainta vaa'alla. Kiristimen pultti tiukalle ja kamat kasaan. Toimi.

    Viisaammat korjaa, en oo varma muistanko oikein.
    Myyn:
    M10/20/52 E30-E36 osia

    Comment

    • insp
      BTCF Member
      • Sep 2002
      • 826
      • Iittala

      #3
      Tai ota haynesin manuaali, yläpuolella olevassa viestissä se on tosin jo kiteytetty. Ainoa "speciaali" työkalu on juurikin sopiva kuusiokolo+"kalavaaka", että saat oikean kireyden hihnalle. Itse muistan myös että ostin väärän kokoisen kiristimen, niitä kun on ainakin 2 eri kokoa.
      ex: * E93 335ia -07, F20 116da -15 *

      Comment

      • os951
        Bimmer Fanatic
        • May 2007
        • 447
        • Kerava

        #4
        M40 koneessa ei ole kohdistusmerkkejä, koska aikoinaan valtuutetuissa huoltopisteissä oli käytettävissä erikoistyökalut millä lukittiin 1-pytty yläkuolokohtaan ja lukittiin nokka-akseli paikalleen. Hihnan oikea kireys katsottiin mittakelloa, tai erityistä hihnankireys mittaria hyödyntäen (näkyy mm. tuossa haynes manuaalissa).Samanlaisella mittarilla säädetään mm. Porsche 944 mallien hihnat. Itse teetin aikoinaan kaikki nuo tarvittavat työkalut.
        Last edited by os951; 17-12-2008, 20:34.

        Comment

        • [Riku]
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2006
          • 499
          • Pirkkala

          #5
          Joskus kuulin jonkun vanhankansan vinkin että jaon saa helposti pysymään kohdallaan niin että halkaisee vanhan jakohihnan paikallaan "pituussuunnassa" ja ottaa toisen suikaleen pois jolloin pääsee uuden hihnan linjaamaan ohennetun jakohihnan kanssa. Sitten kun uusi on puoliksi paikallaan niin katkaisee sen vanhan jämän sieltä vielä pois ja painaa uuden perille. Toivottavasti joku tajusi, koitin kirjoittaa selvästi. Onko kukaan koittanut, ja kuulostaako millään tavalla järkevältä? Ohjeita koneen saamisesta 1 pytyn ykk otetaan vastaan, sekä siitä miten kotikonstein on rullat lukittu. Haynesi oli hyvä, ja vinkit myöskin.

          Comment

          • JJT
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6694
            • .......

            #6
            Joo niin tais olla että ne merkit tehtiin ite siihen.
            Myyn:
            M10/20/52 E30-E36 osia

            Comment

            • Tonppa1
              Bimmer Rookie
              • Dec 2006
              • 142
              • Hki

              #7
              Startin alla tais olla reikä josta työnnettiin tikku, joka lukitsee vauhtipyörän, kun 1 pyöräytetty ykk.
              E46 320dAT -02

              Comment

              • insp
                BTCF Member
                • Sep 2002
                • 826
                • Iittala

                #8
                Itse kyllä vain irroitin vanhan hihnan ja laitoin uuden paikalleen. Merkkejä kyllä oli ainakin yläpuolella ja alapuolella. Kiristys oikeaan kireyteen tein kuusiokoloavaimella ja kalavaalla, hyvin toimi ja toimii vieläkin.
                Last edited by insp; 18-12-2008, 13:39.
                ex: * E93 335ia -07, F20 116da -15 *

                Comment

                • MarQu
                  Moderator
                  • Mar 2006
                  • 5517
                  • Vaasa

                  #9
                  Mä ostin aikoinaan joltain täältä klubilta semmoset "erikois" työkalut siihen lukitsemiseen. Eli siinä oli tappi mikä tuli sinne startin alle ja semmonen peltipala millä lukittiin nokka ettei päässy pyörimään. tai sitten tekee merkit EIKÄ pyöritä konetta kun remmi on pois paikoiltaan. Kiristyksen tein sillä 90 astetta periaatteella. Eli pisin remmin kohta missä se oli vapaana niin siitä keskeltä kiinni ja eikä saa kääntyä yli 90 astetta se remmi ja sitten kiristin siihen. pari tarkistusta että merkit täsmää muutaman kierron jälkeen ja kone tulille. Taitaa rullata vieläki tuo m40 samalla remmillä ja aikaa on jo 2v vaihdosta. Ei oo mitään avaruustekniikkaa kunhan saa vaan oikeelle kireydelle.
                  sigpic

                  Comment

                  • [Riku]
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2006
                    • 499
                    • Pirkkala

                    #10
                    Jep, kiitos kaikille neuvoista joiden kanssa saatiin homma tehtyä kerrasta kuntoon. Aikaa moiseen meni n.6h

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎