Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 Kori

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jontte1212
    Newbiemmer
    • Jan 2009
    • 16

    E30 Kori

    poistettu
    Last edited by Jontte1212; 16-01-2010, 18:02.
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    #2
    Konepelti on melko painava kapistus (varmaan siksi että on e36 vastaavan kokoinen), pellin ja kiiinnitys-, ja lukitusmekanismien korvaamisesta sokkavirityksellä ja kusilaitupellillä lähtisin liikkeelle. Etulokasuojat ei paina juuri mitään. Rintapellissä konehuoneen puolella oleva vaahtomuovimatto painaa aivan helvetisti varsinkin märkänä, samoin lattiaverhouksen alta löytyvä tavara (ja ainahan se on märkää). Omastani olen lisäksi poistamassa sen massalevyn (bitumia tjsp?) joka on kuin liimattuna lattiapeltiin ja kardaanitunneliin sekä takaloksujen sisäpuolille.

    Tavaraa jotka omaani jätän ovat lattiaverhous (pelkkä pintakangas), ovipahvit takapenkin kylkipahvit, takapenkit, katto-, jsa pilariverhoukset. Nuo eivät kovin painavia ole.
    Tietysti liian iso moottorikin on turhaa painoa, riippuu käyttötarkoituksesta .

    Eroa kattoluukullisen ja luukuttoman välillä on 20-40kg riippuen ketä/mitä uskoo.
    Erittelepä vähän millaiseen käyttöön olet strippaamassa autoa. Meinaan jos ajat kilpaa niin varmaan aika nätti kasa syntyy kun lämmittelet ja kaavit koriliimat ja kitit saumoista ja nurkista pois, samoin massat pohjasta....
    Last edited by petrolhead; 29-01-2009, 21:17.
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • metake
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2008
      • 331
      • Janakkala

      #3
      Itselläni on lähtenyt 325 IX:stä kaikki tarpeeton pois ja muutama huomio tullut siinä sivussa:

      - sisältä lattioista ja takapenkin alta sekä keskikonsolin alta poistettin bitumimattoa 2 x 10 l ämpärillistä.
      - alkuperäiset etupenkit painaa paljon (=> tilalle tulleet lasikuitu kuppipenkit painaa alle puolet kiinnikkeineen)
      - alkuperäinen vettynyt lattiamatto vaahtomuoveineen painoi niin paljon että roska lavalle heittämiseen tarvittiin apuri
      - kattoluukussa mekanismeineen oli paljon rautaa (=> poistettiin ja hitsattiin/kitattiin kiinni, myös katon alla ollut koko katon mittainen kaukalo sahattiin pois)
      - kattoverhoilu + "kattokonsoli" oli yllättävän painava
      - alkuperäinen pakoputkisto painaa ihan tolkuttomasti (=> tilalle tuli putki yhdellä dynomaxin vaimentajalla)

      Ja sitten tietysti vielä nuo edellisessä viestissä jo mainitut peltiosat + tietysti kaikki ylimääräinen eli ABS, ilmastointi, ohjaustehostin, sähklasit + lukot ja muut tilpehöörit painaa yllättävän paljon.

      Comment

      • Mumtsi
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2008
        • 282
        • Kotka

        #4
        Sivuikkunat, takalasi ja kontinluukku painavat varmasti myös mukavasti Varapyöräkotelo myös pois ja suoraa peltiä tilalle.
        - Isi mikä toi on?
        - Jonkinmoinen auto jolla pääsee helvetin kovaa..

        Comment

        • Jontte1212
          Newbiemmer
          • Jan 2009
          • 16

          #5
          poistettu
          Last edited by Jontte1212; 16-01-2010, 18:03.

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            #6
            Jos alle 1000 kg pääset ajokuntoisena kuskeineen niin hyvä on.
            Tai no, 1 paikkaisena ilman sisustusta ja penkkinä 1kpl kuitukuppi.. hmm. Miten mukava sillä on sitten radan ulkopuolella liikkua :think
            Last edited by petrolhead; 30-01-2009, 15:50.
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • metake
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2008
              • 331
              • Janakkala

              #7
              No kyllähän tuo moottorin + vaihdelaatikon puuttuminen auttaa kevennyksessä aikasta paljon, R1:n koneen paino vaihteistoineen kuitenkin hieman muuta kuin 2,5 l kutonen + vaihteisto. Locostin lukuihin ei kyllä pääse, mutta jos KAIKEN ylimääräisen poistaa niin hatusta vedettynä 800 kg vois olla lähellä totuutta.

              Puskuri ohjelmassa tuli juuri juttu jossa testasivat Norjassa E30:stä mopon koneella.

              Edit: 180 hp R1:n koneen kanssa minimipaino kadulle 927 kg, jos siis meinaat pitää katulaillisena...
              Last edited by metake; 30-01-2009, 21:21.

              Comment

              • petrolhead
                Moderator
                • Feb 2004
                • 13793
                • Hyvinkää

                #8
                Originally posted by metake View Post
                No kyllähän tuo moottorin + vaihdelaatikon puuttuminen auttaa kevennyksessä aikasta paljon, R1:n koneen paino vaihteistoineen kuitenkin hieman muuta kuin 2,5 l kutonen + vaihteisto. Locostin lukuihin ei kyllä pääse, mutta jos KAIKEN ylimääräisen poistaa niin hatusta vedettynä 800 kg vois olla lähellä totuutta.

                Puskuri ohjelmassa tuli juuri juttu jossa testasivat Norjassa E30:stä mopon koneella.

                Edit: 180 hp R1:n koneen kanssa minimipaino kadulle 927 kg, jos siis meinaat pitää katulaillisena...
                Eikös tehopainosuhteessa käytetä valmistajan ilmoittamia massoja?
                2015 VW Crafter
                1984 BMW 316
                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                Comment

                • metake
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2008
                  • 331
                  • Janakkala

                  #9
                  Originally posted by petrolhead View Post
                  Eikös tehopainosuhteessa käytetä valmistajan ilmoittamia massoja?
                  Niin, en tiedä, ei ole omakohtaista kokemusta. Lakitekstistä voi taas päätellä mitä vain, vaikka se suoranaisesti ottaakin kantaa vain siihen että moottorin vaihtoon liittyvät asiat huomoidaan. Äkkiä voisin kuitenkin uskoa että jos menee rajusti kevennettynä muutoskatsastamaan niin pistävät puntariin, eli varminta olisi tehdä ensin tekniikan vaihto + muutoskatsastus, ja sen jälkeen kevennys.

                  i) moottoria ei saa vaihtaa, mikäli auton omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW; auton omamassan katsotaan tällöin vastaavan ensisijaisesti tyyppihyväksynnässä määriteltyä, toissijaisesti valmistajan ilmoittamaa tai, mikäli tällaisia tietoja ei ole käytettävissä, punnittua omamassaa, korjattuna moottorin vaihtoon olennaisesti liittyvien rakennemuutosten aiheuttamalla massan muutoksella.


                  Edit: Tekee kyllä tiukkaa saada se paino pysymään yli 927 kg:n 325:ssa kun koneen ja laatikon poistaa ja tilalle laittaa höyhenenkevyen mopon koneen, vaikka käyttäis noita ekan postauksen valmistajan ilmoittamia arvoja, 320 menee jo taatusti alle.
                  Last edited by metake; 30-01-2009, 22:02.

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    #10
                    No, jos massana käytetäänkin punnittua eikä valmistajan ilmoittamaa niin ei sekään liene ongelma. Äänenvaimennus, isot renkaat ym shittiä päälle niin jo painaa.
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • metake
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2008
                      • 331
                      • Janakkala

                      #11
                      Originally posted by petrolhead View Post
                      No, jos massana käytetäänkin punnittua eikä valmistajan ilmoittamaa niin ei sekään liene ongelma. Äänenvaimennus, isot renkaat ym shittiä päälle niin jo painaa.
                      Näin just, eli ekaks tekniikan vaihto + muutoskatsastus, ei ne sitä enää sen jälkeen punnitse.

                      Comment

                      • Jontte1212
                        Newbiemmer
                        • Jan 2009
                        • 16

                        #12
                        poistettu
                        Last edited by Jontte1212; 16-01-2010, 18:03.

                        Comment

                        • metake
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2008
                          • 331
                          • Janakkala

                          #13
                          Originally posted by Jontte1212 View Post
                          paino/teho suhde ei ongelma, kuristusta kehiin vain.
                          Muuten hyvä, mutta antiviritys kuristamalla ei kelpaa moottorinvaihdoissa, vaikka moottoripyöräpuolella onkin arkipäivää. Tai sitten on asiat muuttuneet viime näkemältä..

                          Comment

                          • petrolhead
                            Moderator
                            • Feb 2004
                            • 13793
                            • Hyvinkää

                            #14
                            Originally posted by Jontte1212 View Post
                            paino/teho suhde ei ongelma, kuristusta kehiin vain, mutta toi paino muodostuu ongelmaksi kytkimen ja vaihteiston kestävyyden suhteen, kulkupuolta unohtamatta.
                            Moottorin teho katsastuksessa on se millä se on valmistuslinjalta tullut, ellei ole ilmeistä että teho on suurempi. Muutenhan joka pojalla täällä olisi S-sarjan moottori , katsastuksessa 4000 rpm rajoittimella ja Punton kaasuläpällä...
                            2015 VW Crafter
                            1984 BMW 316
                            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                            Comment

                            • jmp2002
                              BTCF Member
                              • Oct 2003
                              • 5727
                              • Rovaniemi

                              #15
                              Originally posted by petrolhead View Post
                              Moottorin teho katsastuksessa on se millä se on valmistuslinjalta tullut, ellei ole ilmeistä että teho on suurempi. Muutenhan joka pojalla täällä olisi S-sarjan moottori , katsastuksessa 4000 rpm rajoittimella ja Punton kaasuläpällä...
                              ehei muuten ole, jos konetta muokataan esim imusarja yms. niin kone on omatekoinen jolloin tehot aina mitataan..
                              E30 325i Touring -89
                              E30 325i touring -88 m50tbo
                              G20 330e M-Sport -20

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎