E28 528i koneiseen olen laittanut jälkiasennuksena ison ajotietokoneen ja periaatteessa näytöt toimivat oikein. Kulutusmittareita ja ajotietokoneen laskemaa kulutusta vertailemalla todelliseen olen havainnut:
- Ajotietokoneen keskikulutuksen saa kevyellä kaasulla tasaisessa jonoajossa 80% ja kaupunkia 20% putoamaan tankillisella alle 7L (esim. nyt näyttää 5,6 L). Ilmeisesti pitkä alamäki alipaine korkealla hämää laskuria?
- Mittariston hetkellinen kulutus pyörii n 1 L korkeammalla tasaisessa ajossa esim. 7L/100km nopeudella 110km/t.
- Todellinen kulutus onkin 1/3 enemmän eli tasolla 12 - 13,5 L/100km. Aivan tasaisella ajolla mennään 10L/100km nopeudella 100km/t (tankkaus kesken pitkän siivun).
- Kone nykii pienillä alle 1200r.
- Säädät tehty käsipelillä.
Kone on aina lohkolämmitetty ulkoa aamulla lähdettäessä ja paluu alkaa kylmästä parkkihallista lämmittämättä. Ajoa on lisäksi ehkä 20% kaupungissa. Lähtövaihe on kulutustasolla mittaririston mukaan 10L/100km ensimmäiset 5km. Pahvit syylärin edessä. Kaupunkiajossa ja rampeissa sekä ohituksissa tulee nykäistyä, mutta ei kai muutama... Lisäksi matka-ajosta 20% peräkärryn kanssa, joka näyttää vaikuttavan n. 1 L/100km mittarien mukaan.
Ennen meni pienemmällä myös talvella aivan samalla ajojakaumalla (tasolla 12 -15 L/100km), mutta nyt olen sählännyt tuon ilmamäärämittarin kanssa eli oikeat arvot ovat hukassa. Olen kääntänyt jousen melko tiukalle eli ainakin tyhjäkäynnillä säätö on lähes kiinni. Ilmavuotoa en ole löytänyt, mutta kone hummaa toisinaan tyhjäkäynnillä väliä 600 - 1200r, toisinaan käy tasaisesti 1100r. Ilmamäärämittarin grafiittipinta näyttää hyvältä, tosin sivuvalossa näkyy laahausjälki pinnassa.
Sääsin vanhaan malliin virranjakajan niin että kierrokset nousevat ja kun alkaa lopulta aikaisemmalle siirrettäessä katkeilemaan hieman takaisin niin, että kay tasaisesti. Kierrokset lämpimänä tyhjäkäynnillä 800r. Ilmamäärämittari tiukoille - sitä en osaa säätää?
1) Miten käsikopelolla ja perstuntumalla kuulostellen ja konetta tarkkaillen voi ilmamäärämittarin säätää kohdalleen?
2) Voiko kulutusmittaria kalibroida näyttämään enemmän, vaikuttaako esim ilmamäärämittarin jousen asento (vaikuttaa selvästi, mutta ei nyt liian rikkaalle haluaisi)?
3) Voiko ajotietokoneen keskikulutuksen jotenkin kalibroida vastaamaan todellista?
- Ajotietokoneen keskikulutuksen saa kevyellä kaasulla tasaisessa jonoajossa 80% ja kaupunkia 20% putoamaan tankillisella alle 7L (esim. nyt näyttää 5,6 L). Ilmeisesti pitkä alamäki alipaine korkealla hämää laskuria?
- Mittariston hetkellinen kulutus pyörii n 1 L korkeammalla tasaisessa ajossa esim. 7L/100km nopeudella 110km/t.
- Todellinen kulutus onkin 1/3 enemmän eli tasolla 12 - 13,5 L/100km. Aivan tasaisella ajolla mennään 10L/100km nopeudella 100km/t (tankkaus kesken pitkän siivun).
- Kone nykii pienillä alle 1200r.
- Säädät tehty käsipelillä.
Kone on aina lohkolämmitetty ulkoa aamulla lähdettäessä ja paluu alkaa kylmästä parkkihallista lämmittämättä. Ajoa on lisäksi ehkä 20% kaupungissa. Lähtövaihe on kulutustasolla mittaririston mukaan 10L/100km ensimmäiset 5km. Pahvit syylärin edessä. Kaupunkiajossa ja rampeissa sekä ohituksissa tulee nykäistyä, mutta ei kai muutama... Lisäksi matka-ajosta 20% peräkärryn kanssa, joka näyttää vaikuttavan n. 1 L/100km mittarien mukaan.
Ennen meni pienemmällä myös talvella aivan samalla ajojakaumalla (tasolla 12 -15 L/100km), mutta nyt olen sählännyt tuon ilmamäärämittarin kanssa eli oikeat arvot ovat hukassa. Olen kääntänyt jousen melko tiukalle eli ainakin tyhjäkäynnillä säätö on lähes kiinni. Ilmavuotoa en ole löytänyt, mutta kone hummaa toisinaan tyhjäkäynnillä väliä 600 - 1200r, toisinaan käy tasaisesti 1100r. Ilmamäärämittarin grafiittipinta näyttää hyvältä, tosin sivuvalossa näkyy laahausjälki pinnassa.
Sääsin vanhaan malliin virranjakajan niin että kierrokset nousevat ja kun alkaa lopulta aikaisemmalle siirrettäessä katkeilemaan hieman takaisin niin, että kay tasaisesti. Kierrokset lämpimänä tyhjäkäynnillä 800r. Ilmamäärämittari tiukoille - sitä en osaa säätää?
1) Miten käsikopelolla ja perstuntumalla kuulostellen ja konetta tarkkaillen voi ilmamäärämittarin säätää kohdalleen?
2) Voiko kulutusmittaria kalibroida näyttämään enemmän, vaikuttaako esim ilmamäärämittarin jousen asento (vaikuttaa selvästi, mutta ei nyt liian rikkaalle haluaisi)?
3) Voiko ajotietokoneen keskikulutuksen jotenkin kalibroida vastaamaan todellista?