Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 kytkinongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Branvan
    Newbiemmer
    • Jul 2007
    • 23
    • Pöytyä

    E30 kytkinongelma

    Kyseessä BMW 318 is E30 vm. 1990.

    Homman nimi on siis se, että kytkin toimii ihan normaalisti kun laittaa vaihteen päälle tai vaihtaa vaihdetta. Eli siis yleensä sillon kun kytkintä painetaan vain hetken.

    Kuitenkin jos joutuu pitämään kytkintä pidempään pohjassa, alkaa kytkin itsestään ottaa pikkuhiljaa kiinni. Liikennevaloissa jos siis laittaa kytkimen pohjaan ja ykkösen silmään, alkaa auto ryömiä ja kytkin ottaa kiinni 5-10 sekunnin sisällä.
    Sama juttu esim parkkipaikalla pakitettaessa. Harmillista ja vaarallistakin, kun painaa kytkimen pohjaan ja auto sen kun jatkaa kulkuaan.

    Jos kytkimen tässä tilanteessa nostaa ja painaa pohjaan uudelleen, niin toimii taas hetken normaalisti.

    Tämän huomaa myös auton ollessa sammutettuna. Jos painaa kytkimen ensiksi pohjaan, ja sitten päästää siihen kohtaan missä alkaisi "ottamaan kiinni" - ja pitää sitä hetken siinä, niin poljin jää hetkeksi siihen vaikka nostaisi jalan pois.

    Kyseessä siis suhteellisen ärsyttävä vika, joka tulisi saada kuntoon. Katsastuksessa murisivat, mutta päästivät läpi.

    Mistä tämä siis voisi johtua? Jostain kuulin, että vika voisi olla jossain kytkinsylinterissä(?), jossa männässä olevat tiivisteet olisivat kuluneet ja siksi sylinterissä oleva neste pääsisi virtaamaan männän "ohi", jonka seurauksena kytkin alkaisi ottamaan itsestään kiinni.

    En ainakaan usko että lykkää niitä nesteitä mistään pihalle, sillä ongelma on ollut jo useamman kuukauden ajan eikä sillä välin ole sen kummemmin pahentunut. Ja jos olisi vuotanut nesteet pihalle niin tuskin kytkin toimisi ollenkaan.

    Onko arvauksia, ehdotuksia, missä vika voisi olla ja mitä sille voisi olla tehtävissä?
  • Tonton
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2006
    • 9101
    • Raisio

    #2
    ohivuodolta tu kuullostaa
    millon oot nesteet vaihtanu?
    sitten ne sylinterit kannattaa katsoa kun ei siinä muutakaan hajoavaa osaa taida olla, kun ei kerran tiputa. 1-1,5t/sylinteri varaat aikaa ja 50€/sylinteri niin eiköhän tuo kuntoon tule.
    sigpic
    M-B Vito -22
    Transit Custom -18
    Yamaha vx ho cruiser -22
    Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
    [email protected]

    Comment

    • ae509
      Newbiemmer
      • Dec 2005
      • 23

      #3
      Kannattaa suosiolla vaihtaa kerralla kytkimen pää- sekä työsylinterit, varmastikkin korkkaan hetken kuluttua vaihtamaton.

      Ja ei ketuta läheskään yhtälailla, kun ilmailet järjestelmän vain kertaalleen...

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16414
        • Asikkala

        #4
        Pääsylinterin kumit vuotaa, neste tulee kumin ohi takaisin työsylinteriltä.

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎