Kyseessä BMW 318 is E30 vm. 1990.
Homman nimi on siis se, että kytkin toimii ihan normaalisti kun laittaa vaihteen päälle tai vaihtaa vaihdetta. Eli siis yleensä sillon kun kytkintä painetaan vain hetken.
Kuitenkin jos joutuu pitämään kytkintä pidempään pohjassa, alkaa kytkin itsestään ottaa pikkuhiljaa kiinni. Liikennevaloissa jos siis laittaa kytkimen pohjaan ja ykkösen silmään, alkaa auto ryömiä ja kytkin ottaa kiinni 5-10 sekunnin sisällä.
Sama juttu esim parkkipaikalla pakitettaessa. Harmillista ja vaarallistakin, kun painaa kytkimen pohjaan ja auto sen kun jatkaa kulkuaan.
Jos kytkimen tässä tilanteessa nostaa ja painaa pohjaan uudelleen, niin toimii taas hetken normaalisti.
Tämän huomaa myös auton ollessa sammutettuna. Jos painaa kytkimen ensiksi pohjaan, ja sitten päästää siihen kohtaan missä alkaisi "ottamaan kiinni" - ja pitää sitä hetken siinä, niin poljin jää hetkeksi siihen vaikka nostaisi jalan pois.
Kyseessä siis suhteellisen ärsyttävä vika, joka tulisi saada kuntoon. Katsastuksessa murisivat, mutta päästivät läpi.
Mistä tämä siis voisi johtua? Jostain kuulin, että vika voisi olla jossain kytkinsylinterissä(?), jossa männässä olevat tiivisteet olisivat kuluneet ja siksi sylinterissä oleva neste pääsisi virtaamaan männän "ohi", jonka seurauksena kytkin alkaisi ottamaan itsestään kiinni.
En ainakaan usko että lykkää niitä nesteitä mistään pihalle, sillä ongelma on ollut jo useamman kuukauden ajan eikä sillä välin ole sen kummemmin pahentunut. Ja jos olisi vuotanut nesteet pihalle niin tuskin kytkin toimisi ollenkaan.
Onko arvauksia, ehdotuksia, missä vika voisi olla ja mitä sille voisi olla tehtävissä?
Homman nimi on siis se, että kytkin toimii ihan normaalisti kun laittaa vaihteen päälle tai vaihtaa vaihdetta. Eli siis yleensä sillon kun kytkintä painetaan vain hetken.
Kuitenkin jos joutuu pitämään kytkintä pidempään pohjassa, alkaa kytkin itsestään ottaa pikkuhiljaa kiinni. Liikennevaloissa jos siis laittaa kytkimen pohjaan ja ykkösen silmään, alkaa auto ryömiä ja kytkin ottaa kiinni 5-10 sekunnin sisällä.
Sama juttu esim parkkipaikalla pakitettaessa. Harmillista ja vaarallistakin, kun painaa kytkimen pohjaan ja auto sen kun jatkaa kulkuaan.
Jos kytkimen tässä tilanteessa nostaa ja painaa pohjaan uudelleen, niin toimii taas hetken normaalisti.
Tämän huomaa myös auton ollessa sammutettuna. Jos painaa kytkimen ensiksi pohjaan, ja sitten päästää siihen kohtaan missä alkaisi "ottamaan kiinni" - ja pitää sitä hetken siinä, niin poljin jää hetkeksi siihen vaikka nostaisi jalan pois.
Kyseessä siis suhteellisen ärsyttävä vika, joka tulisi saada kuntoon. Katsastuksessa murisivat, mutta päästivät läpi.
Mistä tämä siis voisi johtua? Jostain kuulin, että vika voisi olla jossain kytkinsylinterissä(?), jossa männässä olevat tiivisteet olisivat kuluneet ja siksi sylinterissä oleva neste pääsisi virtaamaan männän "ohi", jonka seurauksena kytkin alkaisi ottamaan itsestään kiinni.
En ainakaan usko että lykkää niitä nesteitä mistään pihalle, sillä ongelma on ollut jo useamman kuukauden ajan eikä sillä välin ole sen kummemmin pahentunut. Ja jos olisi vuotanut nesteet pihalle niin tuskin kytkin toimisi ollenkaan.
Onko arvauksia, ehdotuksia, missä vika voisi olla ja mitä sille voisi olla tehtävissä?
Comment