Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 kolina?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kettu_e21
    Bimmer Rookie
    • Feb 2009
    • 66
    • Vantaa

    E30 kolina?

    Joo elikkäs tuossa kun tuota lunta on jonkun verran viellä niin rupesin ihmettelemään yksi päivä kun perästä kuuluu jokin aivan tajuton pauke kun läväyttää 1v -> 2v (3500rpm) ja rupesin tarkemmin tutkimaan asiaa niin auto ei normaalissa kiiihdytyksessä pauku tai ratise ainoastaan kun antaa monoa oikeen kunnolla niin silloin kuuluu ja myös kun vetää nopeasti lumella/liukkaalla pinnalla käsijarrun päälle.? eli voisiko se olla jouset tai perän puslat? jonka johdosta perä paukuttaisi koriin kiinni? miten asian voi tarkistaa? koska eikös perä rutisisi kokoajan jos se olisi kulahtanut?

    Kelläkään ollut vastaavaa vikaa tai tietoa että mikä on.?
  • siksta
    Bimmer Fanatic
    • May 2004
    • 675
    • Orimattila

    #2
    Sen voi tarkistaa katsomalla niitä puslia.
    F25 3.0D M-sport, F20 118i M-sport

    Comment

    • Kettu_e21
      Bimmer Rookie
      • Feb 2009
      • 66
      • Vantaa

      #3
      puslat

      puslat katsottu ei näkynyt mitään eriskummallista? eli vaihto ehoksi jää jouset tai joku muu? eli tarkennan viellä kolahdus tulee ainoastaan 1vaihteelta 2 vaihteelle vaihtaessa isoilla kierroksilla ja kolahdus on hyvin onttomainen ja kova. eli eikös se sillon ota koriin kiinni? saatikka voiko se kolina/kolahdus johtua noista jousista? vai voisiko perä olla vain löystynyt/huonosti kiinni?

      Comment

      • Beemer man
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2005
        • 560
        • Imatra

        #4
        katsoppas ettei pakoputki ota kiinni mihinkään :think itsellä ainakin kuului samanlainen ääni sisälle. Putki oli aika tiukasti kiinni mut silti pääsi ottamaan takahelmaan kiinni kun teki kierroksilla nopean vaihdon
        Harley-davidson sportster -09
        Yamaha R1 -02
        e61 520d lci
        micra

        Exät
        e24 635csi
        e30 6xcoupe 3xcabrio 2xtouring 3xsedan
        e34 520, 540, 535
        e36 325coupe, cabrio, 2xcompact
        e46 316, 323
        e39 523,520x2

        Comment

        • Kettu_e21
          Bimmer Rookie
          • Feb 2009
          • 66
          • Vantaa

          #5
          putki

          aivan se kyllä ottaa runkoon hivenen. mutta viittiskö joku selittää sen ku laittaa käsijarrun?

          Comment

          • Beemer man
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2005
            • 560
            • Imatra

            #6
            Originally posted by Kettu_e21 View Post
            aivan se kyllä ottaa runkoon hivenen. mutta viittiskö joku selittää sen ku laittaa käsijarrun?
            No kun vauhdista laitat käsijarrun päälle niin eikös auton perä yleensä laske? Itsellä ainakin semmoinen kuvitelma Silloinhan se putki voisi heilahtaa sen verran että ottaa runkoon kiinni ?
            Harley-davidson sportster -09
            Yamaha R1 -02
            e61 520d lci
            micra

            Exät
            e24 635csi
            e30 6xcoupe 3xcabrio 2xtouring 3xsedan
            e34 520, 540, 535
            e36 325coupe, cabrio, 2xcompact
            e46 316, 323
            e39 523,520x2

            Comment

            • BMW3
              Bimmer Rookie
              • Apr 2008
              • 131
              • Kuopio

              #7
              niin tai sitten se voipi olla jopa niin yksinkertainen asia kuin, perä. nykäset jarrun kiinne kun viellä kierroksia.. perän rattaat pysähtyy ja jos siellä rattaat huonossa hapessa, hyppää hampaan yli.. kannattaa kurkistaa sinne sisään ja samalla vaihtaa öljyt.. itselläni perä hajosi ja tuollaista mekkalaa piti juuri ennen hajomistaa.
              e30 m40b16

              Comment

              • jr66
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 16465
                • Asikkala

                #8
                Originally posted by BMW3 View Post
                niin tai sitten se voipi olla jopa niin yksinkertainen asia kuin, perä. nykäset jarrun kiinne kun viellä kierroksia.. perän rattaat pysähtyy ja jos siellä rattaat huonossa hapessa, hyppää hampaan yli.. kannattaa kurkistaa sinne sisään ja samalla vaihtaa öljyt.. itselläni perä hajosi ja tuollaista mekkalaa piti juuri ennen hajomistaa.
                Tuskin hyppää hampaat yli kässärillä jos ne ei muuten hypi....

                Comment

                • Kettu_e21
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2009
                  • 66
                  • Vantaa

                  #9
                  putki

                  aivan beemeri oli oikeassa. putki ei heilu juuri yhtään eikä mitään muutakaan omituista siinä ole. mutta kun laitoin putken ja perän väliin noin 5cm kumin niin johan saatana loppu kolina joten tarkemmin sen jälkeen asiaa tutkittuani huomasin että putki otta (perästä katsottuna) vasemmalle johonkin kiinni eli tässä tapauksessa runkoon. kolina ei kuulu ulos kun sitä potkin mutta kaveri istui autossa ja sano että aivan sama ääni. eli asia ratkaistu/ratkaisu älä koskaan osta motonetin hillitöntä tieni putkea. (ei oma investointi) huomenna siirrän/muutan putken asentoa. ja sitten myös kun tuolla aikasemmin kirjottelin röpeltämisestä. ja sitä ihmeteltiin kovasti. niin siihenkin myös löytyin vstaus, vakio putsari on paras putsari ja itsellänihän on kartio joten ilmaa saa liikaa petin paperi pussilla ajankulukseni kartion ja kokeilin niin ohho johan kierti sinne 5500rpm mutta nyt kiertää ilman mitään patentteja/virityksiä 6000rpm.. ratkaisu siihen oli vakio boxi vakio filtteri ja entisen omistajan ilman määrä mittari fiksauksen korjaus eli ratasta 2 pykälää taakse niin toimi kun uusi.


                  kiitos kaikille vastanneille apua oli aika paljon.

                  Comment

                  • DerMeister
                    BTCF Member
                    • Nov 2007
                    • 485
                    • Seinäjoki

                    #10
                    takapään kolahdus

                    Elikäs jostain takapäästä kuuluu outo kolahdus yleensä liikkeelle lähtiessä, jos kiihdyttää esim ykkösellä kunnolla (myös joillain suuremmillakin vaihteilla) ja kun painaa kytkimen pohjaan niin kolahtaa, ja joskus kun hetken aikaa joutuu ykkösellä hitaasti liikkua kytkintä vähän väliä käyttäen alkaa täryyttämään oikeen kunnolla takapäässä. Ja myös ajossa kun päästää kaasun (moottorijarrutusta) niin pieni klonksahdus tulee ja tuntuu kun koko takapää vähän heilahtais.
                    Mistä voisi kyseinen kolahdus johtua?
                    Last edited by DerMeister; 09-06-2009, 01:01.
                    F11 535d xDrive Individual Twilight purple
                    IG: f11twilight_purple

                    Comment

                    • Betrunken
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2007
                      • 458
                      • Vantaa

                      #11
                      Originally posted by DerMeister View Post
                      Elikäs jostain takapäästä kuuluu outo kolahdus yleensä liikkeelle lähtiessä, jos kiihdyttää esim ykkösellä kunnolla (myös joillain suuremmillakin vaihteilla) ja kun painaa kytkimen pohjaan niin kolahtaa, ja joskus kun hetken aikaa joutuu ykkösellä hitaasti liikkua kytkintä vähän väliä käyttäen alkaa täryyttämään oikeen kunnolla takapäässä. Ja myös ajossa kun päästää kaasun (moottorijarrutusta) niin pieni klonksahdus tulee ja tuntuu kun koko takapää vähän heilahtais.
                      Mistä voisi kyseinen kolahdus johtua?
                      Oletko tarkistanut takakelkan puslat?
                      Citroen ZX "Sacrebleu" edition
                      EX:
                      -Bmw E28 518i
                      -Saab 9000
                      -Lada 2105
                      Väitteleminen internetissä on kuin paraolympialaiset, vaikka voittaisit olet silti vammainen.

                      Comment

                      • DerMeister
                        BTCF Member
                        • Nov 2007
                        • 485
                        • Seinäjoki

                        #12
                        Originally posted by Betrunken View Post
                        Oletko tarkistanut takakelkan puslat?
                        En ole tarkistanut, niitä oon vähä epäillytkin mutta ei oo ollu oikee mitää paikkaa missä katsoa. Katsastuksessakaan ei viikko sitten mainittu mitään.
                        F11 535d xDrive Individual Twilight purple
                        IG: f11twilight_purple

                        Comment

                        • DerMeister
                          BTCF Member
                          • Nov 2007
                          • 485
                          • Seinäjoki

                          #13
                          Takakelkan puslat aattelin nyt ainaki vaihtaa. Oisko muita mahdollisuuksia mistä toi kolahdus voisi kuulua? Huomasin myös että jos kakkosella kiihdyttää aivan normaalisti, sitte rullaa hetken aikaa kytkin pohjas, laittaa kolmosen ja päästää kytkimen niin taas kuuluu sellanen ihme kolahdus niinkun joku ei olisi kunnolla paikoillaan ja asettuu sitten omaan paikkaansa. vaikee näin selittää
                          F11 535d xDrive Individual Twilight purple
                          IG: f11twilight_purple

                          Comment

                          • Nuke
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2008
                            • 1266
                            • Janakkala

                            #14
                            Itselläni vastaava vika, ja syy ilmeisesti (toivottavasti) oli toi perän isot pultit, toinen melkein poikki ja oikee takaiskari oli aivan loppu.
                            E36 325i -92 Coupe wnb. Gr-F

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎