Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 m40 ongelmia.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lehtafi
    Bimmer Rookie
    • Jan 2008
    • 151
    • Helsinki

    E30 m40 ongelmia.

    Elikkäs tässä ois vähän kysymyksiä pariin ongelmaan hakua yritin käyttää kyllä mutta sekin antaa vain tyhjän sivun.

    Eli auto nostaa silloin tällöin lämpöjä, nousu lakkaa heti kun lyö lämmöt päälle koppiin. Välillä pysyy lämmöt ihan normaalissa. En tiedä onko tuo vika sitten mittarissa, mutta säiliössä ainakin näyttää vesi sillon kiertävän. Termarikin viime syksynä vaihettu.

    Järkyttävä kulutus Eilen aamulla kävin tankkaamassa 10 litraa tankkiin kun bensavalo syttyi. Pääsin alle 80 kilsaa kun taas syttyi valo:think Tankkikaan ei vuoda muutakuin sillon jos tankkaa yli 40 litraa.

    Mittariston patterit. Eli mulla on noi patterit loppu tuolta kun jouluvalot syttyy aina uudestaan vaikka nollaa huoltovalot. Vaikuttaako nuo patterit ainoastaan huoltovaloihin? bensa ja lämpömittarin viisarit rupee välillä värisee ja vaihtelee paikkaa silleen äkkinäisesti, johtuuko pattereista?
  • Erno
    Bimmer Rookie
    • Feb 2009
    • 19
    • Helsinki/Vuosaari

    #2
    Tankissa oleva reikä voisi olla yksi tuohon kulutukseen... Jos kerta vuotaa..

    Mittaristo on susi jo syntyessään patterit vaikuttavat juurikin niihin huoltovaloihin, helpoimmalla pääset kun opit elämään asian kanssa,

    Lämpöihin voi vaikuttaa tuulettimen toimimattomuus...

    Haku toimii kyllä.

    Comment

    • |jaakko|
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2005
      • 1542
      • Keski-Suomi

      #3
      joo haulla löytyy, mut se joskus tökkää "searchdoprocess"-sivuun
      kokeileppa ku oot saanu koneen lämpööseks niin tökkää varovasti vaikka sanomalehdellä siihen tuulettimen propelliin. jos se pysähtyy niin sillon on visko paskana.

      Comment

      • insp
        BTCF Member
        • Sep 2002
        • 827
        • Iittala

        #4
        Omia kokemuksia aiheesta..

        patterit vaikutti e30:Ssä koko oikeaan puoleen mittaristossa (ainakin mulla), eli kannattaa ne vaihtaa ja katsoa että auttaako. Myös murtuneet juotuokset voi tehdä tuon.

        Onko vesipumppu ehjä, entäpä kiertovesipumppu mikäli semmoinen on? Myös juurikin yläpuolella mainittu visco voi olla myös ongelman lähde.

        Kulutukseen, onko moottorin lämpötila-anturi ehjä? Entäpä ilmanmääränmittari? Myös imuvuodot voi tuon aiheuttaa, eli vuotaa > säädetty muita arvoja ja sentakia homma on persillään. Entä löytyykö lambdaa, onko ehjä? Kannattaa käydä tarkistuttamassa pakokaasuarvot niin olet hiukan viisaampi.
        ex: * E93 335ia -07, F20 116da -15 *

        Comment

        • Jezuz
          Bimmer Rookie
          • Aug 2005
          • 165
          • Varkaus

          #5
          Viimeviikolla kun konehuoneessa hämmästelin niin omassa m40 koneessa on visko paskana ja lämmöt pysyy puolessavälissä.
          Pimpanos Los Poslinos

          Comment

          • Lehtafi
            Bimmer Rookie
            • Jan 2008
            • 151
            • Helsinki

            #6
            Tänään käytin autoa montussa, tankissa oli noin 15 litraa bensaa. En kyllä huomannut mistä se olisi vuotanut, ei näkynyt missää valumaa tms. Jostakin kyllä tiputtaa jos tankissa yli 40 litraa. Oli hieman kiire niin en kerennyt muuta katsoa.

            Muuten auto toimii siis ihan mainiosti, mutta joskus voi olla päiviä, että tyhjäkäynti voi vähän humppaa hetken aikaa kun päästää kaasun pois. Imuvuotoja en oo ainakaan viellä löytänyt, pitää siihenkin enemmin perehtyä.

            Imm mittarista en tiedä, ilmeisesti pitäs se kansi siitä avata ja tutkii sieltä jotakin hiiliraitaa? pitää sekin katsoa viellä.

            Lambda löytyy. Voiko sen toimivuuden testaa ainoastaan pakokaasu testissä?

            Viscon testaan huomenna. Vesipumppu on vaihdettu 40tkm sitten. Onko kiertovesi pumppu se kun lyö virrat päälle niin tulee surina? Se ääni ainakin kuuluu. Pitää tuokin katsoa viellä.

            Tuosta lämpötila anturista missä se sijaitsee?

            Nollasin tänään noi hultovalotkin taas ja viellä ei ainakaan oo syttynyt ne.

            Comment

            • Lehtafi
              Bimmer Rookie
              • Jan 2008
              • 151
              • Helsinki

              #7
              Nyt edetty sen verran, että kävin tossa tutun luona koululla lukemassa vikakoodit ja päästötesti ottamassa.

              Vikakoodeja oli kaksi, kummatkin viittasi lambdaan. Nollattiin vikakoodit ja käytettiin autoa ja uudestaan luettiin niin ei tullut enään mitään. Liekkö nuo ollut jotain vanhoja koodeja? tiedä sitten

              pakokaasu testi näytti vissiin ihan hyvää paitsi, että just se lambda arvo ilmeisesti korkealla? joku lappu siitä koneesta saatiin tulostettua.
              CO 0.00%
              CO COR 0.00%
              HC 0 ppm
              CO2 14.8%
              O2 0.25%
              LAMBDA 1.011

              Paljonko tuon lambda arvon sitten pitäisi olla?

              Kokeilin eilen myös sen viscon niin sen sai ihan lehdellä pysäytettyä

              Samalla huomasin, että tyhjäkäynnillä bensa ja just toi lämpömittari elää koko ajan ei nyt ihan laidasta laitaan viisarit hakkaa, mutta aina silleen hieman heiluvat

              Comment

              • jazma
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 1115
                • Oulu

                #8
                Jos et halua ostaa uutta viskoa, niin voit ostaa Toyota-liikkeestä silikoniöljyä jolla saat sen viskon korjattua. Saattaa saada muualtakin, mutta Toyotalta saa sopivan kokoisen tuubin joka riittää korjaukseen. Sitä ei tarvitse olla kuin muutama millilitra. Searchilla muistaakseni löytyy linkki sivulle, jossa on korjattu vanhasta Porschesta visko ja sieltä saa varaosanumeron tuolle tuubille. Samat tipsit pätee e30:n viskoon mitä tuon Porschen viskoon.

                Itse korjasin viskon em. tavalla ja lämmöt pysyy kurissa kesähelteilläkin. Tosin visko pitää välillä melko kovaa meteliä, varsinkin liikkeellelähdössä. Lämpösäädin voi olla koko ajan niin kylmällä kuin sen saa eikä lämmöt nouse yli puolenvälin.

                Kannattaa korjata ennen kesän tuloa. Ei ole kovin hauskaa istua ruuhkassa >+20 asteen helteessä ja käytellä välillä lämpöjä täysillä, jottei lämmöt nouse liikaa.
                e30 318i

                Comment

                • Lehtafi
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2008
                  • 151
                  • Helsinki

                  #9
                  Tarkotus olisi juu korjata tuo visco ennen kesää. täytyy käydä hakemassa sieltä semmonen tuubi sitä.

                  Joku vois kertoo, että onko tuo lambda arvo liian korkea eli lähdenkö sitä ostelemaan?

                  Comment

                  • Lehtafi
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2008
                    • 151
                    • Helsinki

                    #10
                    Olen huomenna menossa ostamaan lambdan. Onko tuossa 3 vai 4 johtoinen lambda? m40 316i -90.

                    Mikähän lambda merkki ois paras tarjolla ainakin olisi jtn delphiä ja boschia ja sitten noista muista ei oo kerrottu merkkiä ollenkaan.

                    kiire huomenna pitäs mennä lamda ostaan kiitos jo etukäteen

                    Comment

                    • Make H.
                      BTCF Member
                      • Jul 2006
                      • 1278
                      • Kokkola

                      #11
                      Originally posted by Lehtafi View Post
                      Olen huomenna menossa ostamaan lambdan. Onko tuossa 3 vai 4 johtoinen lambda? m40 316i -90.

                      Mikähän lambda merkki ois paras tarjolla ainakin olisi jtn delphiä ja boschia ja sitten noista muista ei oo kerrottu merkkiä ollenkaan.

                      kiire huomenna pitäs mennä lamda ostaan kiitos jo etukäteen
                      Bosch on varma valinta

                      Comment

                      • Lehtafi
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2008
                        • 151
                        • Helsinki

                        #12
                        Vielä olisi semmoinen kysymys, että pitääkö tuossa olla zirkonia vai titania lamda?

                        Comment

                        • Make H.
                          BTCF Member
                          • Jul 2006
                          • 1278
                          • Kokkola

                          #13
                          Originally posted by Lehtafi View Post
                          Vielä olisi semmoinen kysymys, että pitääkö tuossa olla zirkonia vai titania lamda?
                          No eikö ne nyt sielä varaosaputkassa tuon vertaa osaa neuvoo muka?

                          Comment

                          • |jaakko|
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2005
                            • 1542
                            • Keski-Suomi

                            #14
                            Originally posted by insp View Post
                            Omia kokemuksia aiheesta..

                            patterit vaikutti e30:Ssä koko oikeaan puoleen mittaristossa (ainakin mulla), eli kannattaa ne vaihtaa ja katsoa että auttaako. Myös murtuneet juotuokset voi tehdä tuon.
                            jaahas, eipä oo tommosta vastaan tullukkaan. pitää kokeilla iteltäkin kun lämpömittari ei toimi, anturin ja mittarin oon jo vaihtanu.

                            asiasta m40-ongelmia vielä
                            oma rupes nyt tekemään sillai hassusti ku yrittää kokeilla rajotinta niin rupee röpöstämään ja tupsauttaa melkoset pössyt jonka jälkeen tuntuis että vähän aikaa käy kolmella ennen kun syöttää vähän soppaa sille..
                            muuten toimii tyhjäkäynti ja kiertää johonkin asti normisti.

                            voiko olla kansipahvi vai tulppa vikaa? tuota ilmamäärämittarin kiekkookin on ilmeisesti rävelletty..

                            Comment

                            • kawakx
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2009
                              • 22
                              • helsinki

                              #15
                              osaak joku sanoo et lähteek auto käyntiin ilman kampiakselin asentotunnistinta?

                              siis m40

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎