Announcement

Collapse
No announcement yet.

5x120 vanteet e21seen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kylmis
    Newbiemmer
    • Aug 2006
    • 16

    5x120 vanteet e21seen

    Olisi 17 tuuman Borbetin A:t ylimääräsenä 5x120 jaolla. Leveyttä 8,5" (etu) ja 10" (taka).

    Mikä olisi paras keino muuttaa joko vanteen tai navan jakoa siten että vanteet sais sopimaan 315 e21:seen?

    Kannattaisko hitsauttaa entiset pultinreiät vanteista umpeen ja tehdä uudet 4x100 jaolla, vai onko muuta keinoa? Kestääkö vanteet hitsattuna?

    Osta uudet vanteet tms. ei käy vastaukseksi.
    e30 318is
    e30 318i (m42 turbo projekti)
    E46 320d touring M-sport -02
  • peltone
    BTCF Member
    • Jan 2005
    • 8091
    • Willähde

    #2


    Tuolla ainakin jouni.325 on modannut tai ainakin sanonut modanneensa E87 (uusi 1-sarja) 5x120 navat E30:see.
    Kannattaa varmaan katsoa ainakin.
    E30 316 -87
    E91 325i -06
    E61 530d -06
    F10 520d -14
    ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

    Comment

    • Tzeimi
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 2067
      • Banshee - Jyväskylä

      #3
      Originally posted by kylmis View Post
      Kannattaisko hitsauttaa entiset pultinreiät vanteista umpeen ja tehdä uudet 4x100 jaolla, vai onko muuta keinoa? Kestääkö vanteet hitsattuna?
      Kysyin joskus yhdeltä ammahitsarilta asiaa ja hänen näkemyksensä oli että materiaali muuttuu hitsausten ympäriltä niin paljon ettei hän pitänyt hommaa turvallisena. Jätin tekemättä, did bite the bullet ja otin tuon option, jota tässä ei voi mainita.



      E21 323i:n takanapoihin on itsellä teetetty 5x120 jako ja ulkokehä navasta tuettu speiserillä. Kestänyt kovaa ajoa + pari offia.
      Last edited by Tzeimi; 13-05-2009, 09:43.
      Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
      & 02 tulpo saniteetti dyno




      Älä väkisin, ota isompi vasara.
      If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

      Comment

      • Make H.
        BTCF Member
        • Jul 2006
        • 1278
        • Kokkola

        #4
        Kyllähän noita hitsaillaan ja sorvaillaan. Tuttu oli corradoonsa pistäny jotku 5-sarjan bemarissa (5x120) olleet bbs:ät ja hitsauttanut/sorvauttanut uuden 4x100 jaon vanteisiin. 200e oli tuo lysti tullut maksaan muistaakseni, eli 50e/vanne.

        Comment

        • toofasttoshow
          Newbiemmer
          • Oct 2008
          • 9
          • rymättylä

          #5
          siinä tumman vihreessä 323i:ssähän on viiden pultin navat ja isommat jarrut koottu joistain E24/E28 osista,ei muista tarkkaan minkä mallin jarrusatula tai mistä mallista levyt tai navat oli kun muutama vuosi sitten ratapäivillä kysyin mutta "lähes" pulttaa-kiinni menetelmällä kuulemma sopii paikalleen.
          olis oma uus projekti joka kaipais samaa muutosta(NCU-328), ruotsin tuonti vm.1981 323i ,tuotu vuonna 1986...ei vaan itsekkään viitsis sijoittaa mihinkään edesmenneisiin 4-pulttisiin vanteisiin joita leveitä on jo huonot valikoimat ja kalliit hinnat.

          Comment

          • -TM-
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2008
            • 208
            • Nurmes

            #6
            helpoin keino mahtas olla ostaa jaon muuttavat spacerit.

            Comment

            • slowrider
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2007
              • 254
              • Salo

              #7
              Originally posted by -TM- View Post
              helpoin keino mahtas olla ostaa jaon muuttavat spacerit.
              Vielä kun kerrot mistä sellaset löytää
              BMW S1000RR
              Nordic Superbike #2

              Comment

              • toofasttoshow
                Newbiemmer
                • Oct 2008
                • 9
                • rymättylä

                #8
                ei luonnistu,jo vuosia sitten "teetin" moiset huippusorvarilla,mutta 4x100 -> 5x120 jaot osuu ns.päällekkäin vaikka olis millaiset uppopultit,mainitsin siinä ohimennen sorvarille että porshen vanteille 5x130 jakoon se kävisi,ja jostain syystä siitä asti free techniksillä on niitä ollut käytössä porshen vanteisiin :think
                puhumattakaan leveiden vanteiden offsetista joka menis jo miinukselle minimi 20mm paksuilla jaon vaihto spacereilla,muutenkaan ei mahdottomia leveyksiä E21:een sovi,9-10" taakse taitaa olla ilman levikkeitä aika maksimi optimaalisellakin offsetilla.
                oma 323i olis nyt nosturilla jo etu akseli purettuna,pitää varmaan purkaa pihalta E12 ja E28 akselit ja alkaa etsiä sopivia osia jos ei kukaan tiedä mitkä olis lähellä?

                Comment

                • toofasttoshow
                  Newbiemmer
                  • Oct 2008
                  • 9
                  • rymättylä

                  #9
                  niin ja siis omalla kohdalla tämä modaus on mielessä mahdollisimman leveille takapyörille

                  185/70 R 13 590mm korkeat renkaat vertailukohtana kävisi:

                  285/40 R15 = 609mm korkeat

                  285/35 R17 = 632mm korkeat

                  285/30 R18 = 629mm korkeat

                  nämä kaikki kävisi 9,5"-11" vanteille ,mitat STRO:n kirjasta,ja näitä kokojakin olisi myynnissä,ja etupyörät ei tarvitsisi kauheen leveet sitten ollakkaan,niissä pääsee helpommalla

                  ja lain sallittu 30mm offsetin muutos pitää myös pitää mielessä muutos katsastusta ajatellen...
                  tosin se takistetaan vanteista,eli tarvittaessa jarrulevy modauksen yhteydessä voisi "siirtyä" sopivampaan kohtaan ,ja jarruthan saa nykyään vaihtaa tehokkaampiin ilman prosentteja

                  Comment

                  • Mörökölli
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2005
                    • 1735
                    • Turku

                    #10
                    Originally posted by toofasttoshow View Post
                    ei luonnistu,jo vuosia sitten "teetin" moiset huippusorvarilla,mutta 4x100 -> 5x120 jaot osuu ns.päällekkäin vaikka olis millaiset uppopultit,mainitsin siinä ohimennen sorvarille että porshen vanteille 5x130 jakoon se kävisi,ja jostain syystä siitä asti free techniksillä on niitä ollut käytössä porshen vanteisiin :think
                    puhumattakaan leveiden vanteiden offsetista joka menis jo miinukselle minimi 20mm paksuilla jaon vaihto spacereilla,muutenkaan ei mahdottomia leveyksiä E21:een sovi,9-10" taakse taitaa olla ilman levikkeitä aika maksimi optimaalisellakin offsetilla.
                    oma 323i olis nyt nosturilla jo etu akseli purettuna,pitää varmaan purkaa pihalta E12 ja E28 akselit ja alkaa etsiä sopivia osia jos ei kukaan tiedä mitkä olis lähellä?
                    5x130 onnistuu siksi että jakojen reikäpiirin halkaisijaero on niin suuri että kaikki reiät mahtuu samaan laippaan, toisin kuin 5x120 kohdalla. 4x100-5x130 on ainut 4-5-pulttiseen, joka onnistuu ns. suoraan spacerilla.


                    4x100 - 5x120 onnistuu myös esim. näillä:



                    Tosin ei ne lailliset kadulla ole(kuten ei spacerit muutenkaan), eikä noilla moni varmaan edes suostuisi ajamaan, itselle ei tuottaisi ongelmia.. Noita saa esim. jenkeistä.

                    Ennen kuin joku taas väittää että laippa on vaan 3 pultilla kiinni, ottakaa huomioon, että tuo tukeva epäkeskopultti vetää myös laipan napaan ns. puutteellisesta kohdasta lujasti kiinni.

                    Muistaakseni myös tommisbillet tekee jaonmuutosadaptereita ns- tuplalaippatekniikalla, jolloin onnistuu myös lähes mikä muutos vaan. Sivuilla näyttää muutenkin olevan paljon tietoa adaptereista ja spacereista.

                    Edellämainittu litania siis vain liittyen aiheeseen, voiko jaon muuttaa adapterilla. Kyseisessä tapauksessa itse harkitsisin vanteiden uudelleenporaamista, kun kyseessä on peitelätkällä oleva vanne. Jos muutoksen tarkoitus on vain saada vanteet sopimaan niin en ehkä kovin vakavasti harkitsisi taka-akseliston muutoksia 5-pulttijaon takia , kuten esim. S.kaulaotteen autossa on tehty, (tosin pääasiassa eri syystä).


                    Sen verran halutut vanteet luulisi olevan borbetit tuossa koossa että myyntirahalla saisi oikealla jaollakin olevat vanteet ostettua suoraan. Esim. Borbet A 9x16" koossa, joka mahtuu allekin huomattavasti pienellä työllä, ja täyttää pyöräkotelot silti taatusti.

                    (eka kysymys on tosin sen verran vanha että taitaa olla homma jo ratkaistukin jollain konstilla)
                    www.nenifab.com

                    Comment

                    • kylmis
                      Newbiemmer
                      • Aug 2006
                      • 16

                      #11
                      joo vanteet meni etiä päin ja auto lähti odottelemaan parempia aikoja mökille kun toinen auto menee maalaukseen ja muutenkin laittoon. nii tarkotus oli jotain pikkasen yli menevää vannetta laitella mut saa nähä tuleeko laiteltua enää mitään.
                      e30 318is
                      e30 318i (m42 turbo projekti)
                      E46 320d touring M-sport -02

                      Comment

                      • Jaska.T
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 1527
                        • TaNpere

                        #12
                        Originally posted by Mörökölli View Post
                        5x130 onnistuu siksi että jakojen reikäpiirin halkaisijaero on niin suuri että kaikki reiät mahtuu samaan laippaan, toisin kuin 5x120 kohdalla. 4x100-5x130 on ainut 4-5-pulttiseen, joka onnistuu ns. suoraan spacerilla.


                        4x100 - 5x120 onnistuu myös esim. näillä:
                        Mistä bongasit nuo adapterit kun pikainen googletus ei oikein tuottanut haluttua tulosta?

                        G30 530e Msport
                        -------------------------------------------------
                        F30 330e Msport
                        E60 525d Msport LCI
                        E39 530d Touring
                        Ex E46 320i coupé
                        Ex AC Schnitzer S5 3.0d
                        Ex ALPINA B6
                        Ex E34 525i Touring
                        Ex E36 328i Coupe
                        Ex E38 740iA INDIVIDUAL x2
                        Ex E39 530d Touring, 530d Sedan, 530d Msport
                        Ex E21 315, 315 "ämmäläinen"
                        Ex E30 Cabrio, E30 316i, E30 325i, 318i Touring jne...
                        Never Drive Faster Than
                        Your GuardianAngel Can Fly

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎