Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mikäs e30 perä tämä on?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jazma
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 1115
    • Oulu

    Mikäs e30 perä tämä on?

    Elikkäs kiinnostaisi tietää minkä mallin perä tuli juuri nahkahousujen luvatusta maasta. Kardaanin laippa on pyöreä, ei sellainen neljän sakaran tai ristin muotoinen. Takalätkässä lukee "R345V 1561". Välitys on siis 3.45. Kiinnitykset on kuin e30 perässä. Kun pyörittää kardaanin laippaa, niin molemmat vetoakseleiden laipat pyörii samaan suuntaan.

    Poskilaakereiden laipat on neljällä pultilla kiinni. Ja sisukset on samanlaiset kuin tässä Juubin peräremontista lainatussa kuvassa. Kun tihustelee proppujen aukoista ja nopeusmittarin anturin aukosta, niin näkyy just samat näkymät kuin edellä linkitetyssä kuvassa.

    Eli mulla on typ168 viskolukkoperä? Missäs mallissa tällainen on ollut?
    e30 318i
  • T3
    BTCF Member
    • Oct 2003
    • 8530
    • Karhe

    #2
    Tuo välitys ja poskilaipat 4:llä pultilla kertovat perän olevan E30 323i:stä lähtöisin. Vieläpä ihan niistä alkupään autoista, koska myöhemmin 323i:hin tuli ns. typ 188 isoperä.
    Jos pyörität kardaaninlaipasta, niin vetarintumppien kuuluukin pyöriä samaan suuntaan, vaikka ei olisi edes lukkoa. Otapas toisesta vetarintumpista kiinni, pyöritä siitä ja katso mitä sitten tapahtuu.
    Tuo merkinnässä oleva V-kirjain ei kerro viskolukosta yhtään mitään, vaan sulla on siellä ihan normaali kitkalukko, jos sisuskalut on ihan samanlaiset, kuin esimerkkikuvassa.
    .

    Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

    Comment

    • jazma
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 1115
      • Oulu

      #3
      Kiitos tiedoista!
      Kokeilin juuri pyöritystä. Kun pitää paikoillaan jomman kumman puolen vetarin laippaa ja pyöräyttää kardaanin laipasta, niin toisen puolen vetarin laippa pyörii. Sama homma molemmin puolin. Hieman tuntuu vastusta, mutta ei kovin paljoa.

      Ostin perän lukottomana peränä. Sitten oletin tuon olevan viskolukkoperä tarkasteluni perusteella, joten ostin litran purkin Mobilin VS600:sta.
      Ettei tuo nyt ole sitten "se toinen" lukkoperä, johon käy vain Mobilin tuotteista VS500?

      Sori hämmentävistä kysymyksistä, en ole ekspertti näiden kanssa.

      Hetkinen, e30:den perätaulukon mukaan E30:iin ei ole saanut 3.45-perää vaan 3.46-perän. Onkohan tämä jokin niistä e34-sarjan peristä, joiden kiinnitys sopii e30:iin? Ja ainakin kolmen tarkistamisen jälkeen olen 100% varma, että lätkän merkintä "--345--" on oikea.
      Last edited by jazma; 15-05-2009, 16:20.
      e30 318i

      Comment

      • conna
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2005
        • 324

        #4
        ota takakansi auki ja kato onko lukkoa, veikkaus on että ei ole.

        on se tasauspyörästön keskiosa lukottamassakin hiukan samannäkönen ku lukollisen kuori.
        %

        Comment

        • jazma
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 1115
          • Oulu

          #5
          Takakansi irroitettu ja tuollaiselta näyttää.
          Kuvien suora linkitys tuottaa jostain syystä nyt ongelmia.

          318ti.orgin tietojen perusteella perä voisi olla e36 compactista. On nimittäin identtinen tuon kanssa. Mutta niihinkin on ollut tarjolla lukotonta ja lukollista 3.45-perää.

          Kyseisen nettisivun perusteella tuon pitäisi olla lukoton perä, mutta mikäs tuo V on tuossa lätkässä?
          "Look at the rear differential cover on your 318ti. It'll have a metal tag attached to a bolt. If the text starts with an "R" then it's an open diff. An "S" should be a LSD . Like this open diff...."
          Last edited by jazma; 15-05-2009, 20:13.
          e30 318i

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16465
            • Asikkala

            #6
            Originally posted by jazma View Post
            Takakansi irroitettu ja tuollaiselta näyttää.
            Kuvien suora linkitys tuottaa jostain syystä nyt ongelmia.

            318ti.orgin tietojen perusteella perä voisi olla e36 compactista. On nimittäin identtinen tuon kanssa. Mutta niihinkin on ollut tarjolla lukotonta ja lukollista 3.45-perää.

            Kyseisen nettisivun perusteella tuon pitäisi olla lukoton perä, mutta mikäs tuo V on tuossa lätkässä?
            "Look at the rear differential cover on your 318ti. It'll have a metal tag attached to a bolt. If the text starts with an "R" then it's an open diff. An "S" should be a LSD . Like this open diff...."
            Lukollinen on tuo sinun perä.

            Comment

            • jazma
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 1115
              • Oulu

              #7
              Lukkoperäksi ne tuolla brittipalstallakin tuota sanoivat. Ei olisi sittenkään pitänyt ostaa tänään jo valmiiksi Mobil VS600:sta...

              ...vaan sitä toista vaihtoehtoa eli Mobil VS500:sta.
              e30 318i

              Comment

              • jr66
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 16465
                • Asikkala

                #8
                Originally posted by jazma View Post
                Lukkoperäksi ne tuolla brittipalstallakin tuota sanoivat. Ei olisi sittenkään pitänyt ostaa tänään jo valmiiksi Mobil VS600:sta...

                ...vaan sitä toista vaihtoehtoa eli Mobil VS500:sta.
                Tai kuten minulla samanl. perässä castrol saf-xj (vai -xo) Bmw-approved lsd-öljy.

                Comment

                • Esko
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2002
                  • 11700
                  • Kouvola

                  #9
                  Sait sitte lukon kaupan päälle! Ei yhtään hassumpi diili kunnostetusta perästä

                  Comment

                  • jazma
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 1115
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by Esko View Post
                    Sait sitte lukon kaupan päälle! Ei yhtään hassumpi diili kunnostetusta perästä
                    Joo niin siinä kävi! Onneksi tuli todettua se nyt eikä vasta myöhemmin väärillä öljyillä ajon jälkeen. :think
                    e30 318i

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎