Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 ilmastoinnin asennusongelmia.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3117
    • Välisuomi

    E30 ilmastoinnin asennusongelmia.

    Ei se ollutkaan plug&play-homma.. Hankin ilmastoinnin käytettynä (325iX E30), joten oletin liittimien sopivan suoraan 325iAX-91:seen. Jotta paletissa olisi vähän enemmän haastetta, hankin myös käytetyn Webaston, jota ryhdyin setvimään samalla.

    Ilmastointiin liittyviä kysymyksiä:

    -Alunperin autossa oli puhaltimelle vastussysteemi sijoitettuna kuskin jalkatilan puolella lämppärin kennon yläpuolelle kanavaan. Ilmastoinnillisessakin se on, mutta sen lisäksi on vielä "vanhanaikainen" iso vastuspaketti (nelikulmainen pötkö, jonka sisällä lankaa kierteellä). Missä se on sijainnut? Tällä hetkellä johtosrajan pituuksista päättelin sen sijaitsevan lähellä keskikonsolia, mutta sen pölyisyydestä päätellen olen väärässä. Mihin piuhat (musta, oranssi, keltainen, sininen) siitä kulkevat?

    -Puhaltimen kiertokytkimelle tuli aiemmin yksi syöttö ja neljä puhallinlähtöä. Nyt kytkimen liittimeen tulee vain 1, 2 ja 3 nopeuden lähdöt mutta ei ollenkaan syöttöä! Mikä juoni tässä on? Vai onko ilmastoinnillisen kytkin erilainen? Vai lieneekö minulta karannut jokin piuha? Nelosnopeuden sekä jatkuvan 12v piuha on kadoksissa?

    Webastosta kysymyksiä:

    -Kumpaan linjaan asennan T-haaran bensalle, paine- vai paluulinjaan? Voiko tässä yleensäkään asentaa T-haaraa, päästääkö bensapumppu bensaa läpi seisoessaan? Päättyykö paluulinja pinnan ylä- vai alapuolelle säiliössä?

    -Miten puhallinnopeudet on yleensä kytketty? Itse tein kaksi haaroitusta, joista myöhemmin valitsen sopivamman. Toinen on 1-nopeus ja toinen 2-nopeus. Vai onko se yleensä kytketty puhaltimen syöttöön, jolloin Webasto käyttää nopeutta katkaisijan asennosta riippuen? Käyttääkö se silloin kumpaakin puhallinta vaiko vain ulkoa imevää?

    Vastauksista kiitollisena esitän sitten lisää kysymyksiä..
    ---
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3117
    • Välisuomi

    #2
    Yksi asia selvisi kaverin Webastoa tutkimalla: Webasto pyörittää puhallinta sillä asennolla, mihin katkaisija sattuu jäämään. Ohjekirja kieltää jättämästä 2:sta suuremmalle pykälälle. Ongelma siis paisuu: Mistä puhallin saa sähkönsä ennen katkaisijaa? Sinne pitäisi tökätä piuha, mutta paikkaa ei löydy..
    ---

    Comment

    • -Tapi
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 3117
      • Välisuomi

      #3
      Eikö kukaan osaa auttaa?

      Siirsin vastuspaketin konehuoneen puolelle, jonne se kuulunee. Samojen piuhojen toiset päät sopisivat merkityksensä puolesta puhaltimen 5-asentoiselle (0,1,2,3,4) kytkimelle. Vihreä syöttäisi kumpaakin puhallinta. Katkaisijassa on persiissä vain 5 nastaa, vaikka sähkökaavion mukaan niitä tulisi olla 8! Jos haaroitan kummankin puhaltimen saman katkaisijan napojen kautta, niin lämppärin puhaltimen ykkösnopeus on turhan korkea, ellei ilmastointia laita päälle.

      Nyt siis lämppärin puhallin pyörii kaikilla neljällä asennolla. Kun ilmastoinnin laittaa päälle, niin myös se "keskikonsolipuhallin" lähtee mukaan ja pyörii samalla nopeudella. Jostain syystä se vain hidastaa lämppärin puhallinta 1-nopeudella (hidas on lähempänä oikeaa nopeutta).

      Pitääkö ilmastoinnin puhaltimen pyöriä aina samoilla nopeuksilla kuin lämppärin puhaltimen? Piuhojen puolesta tuo ei suoraan onnistunut..
      ---

      Comment

      • -Tapi
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 3117
        • Välisuomi

        #4
        Meni yksinpuheluksi...

        Onkohan kytkennät nyt oikein, kun ilmastoinnin päällelaitossa lämppärin puhaltimen nopeus pienenee? Loogista sinänsä että yhteisilmamäärä pysyy jotakuinkin vakiona.

        Näköjään vaatii diodin Webaston kytkemiseen, jotta ilmastoinnin puhallin ei pyörisi pakkasaamuisin..
        ---

        Comment

        • J.L
          Minimi-Jakke
          • Oct 2002
          • 846
          • .

          #5
          Re: E30 ilmastoinnin asennusongelmia.

          Originally posted by -Tapi
          Webastosta kysymyksiä:

          -Miten puhallinnopeudet on yleensä kytketty? Itse tein kaksi haaroitusta, joista myöhemmin valitsen sopivamman. Toinen on 1-nopeus ja toinen 2-nopeus. Vai onko se yleensä kytketty puhaltimen syöttöön, jolloin Webasto käyttää nopeutta katkaisijan asennosta riippuen? Käyttääkö se silloin kumpaakin puhallinta vaiko vain ulkoa imevää?
          Mulla ei ole mitään hajua noista ilmastoidun E30:n puhaltimista mutta webastonhan voi liittää suoraan auton lämmityslaitteen puhaltimen johtoon, mä olen kytkenyt sen noin ja pelaa hyvin, lisäksi mulla on siinä ylimääräinen vastus välissä ettei puhallin pyöri liian lujaa. Ei siitä käytännössä ole hyötyä et saako valita miten nopeasti webasto puhaltaa sitä lämmintä ilmaa sisään. Ei tarvi huolehtia että mille nopeudelle puhallinnappula on sattunu jäämään. Lisäksi ei tarvi ihmetellä asennusta ilmastoinnin piuhojen kanssa

          Comment

          • -Tapi
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 3117
            • Välisuomi

            #6
            Kun se ei ole ilmastoinnillisessa ihan noin: Jos kytken Webaston puhaltamaan esim. ykkösasennolla pysyvästi ilman diodia välissä, ilmastoinninkin puhallin lähtee päälle, jos ilmastoinnin kytkin on jäänyt painetuksi.
            ---

            Comment

            • J.L
              Minimi-Jakke
              • Oct 2002
              • 846
              • .

              #7
              Niin en meinannut että kytkee pysyvästi esim. ykkösasentoon vaan kytkee webaston piuhan suoraan vaikka lämmityslaitteen puhaltimen moottorin johtoliittimiin eikä siis kytke puhaltimen nopeusvalintakytkimeen yhtään mitään.

              Comment

              • -Tapi
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 3117
                • Välisuomi

                #8
                Lämppärin puhaltimen moottorin plussa (sininen) haaroittuu kytkimelle mennessään puhaltimen nelosasennoksi (suora), ja tämä tarkoittaa sitä, että riippuen ilmastoinnin kytkimen asennosta, sama linja ohjaa myös ilmastoinnin puhallinta. Ainoastaan lämppärin puhaltimelle saatavaa virtaa ei siis onnistu ohjaamaan muuten kuin diodilla välissä.
                ---

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎