Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 madalluksen vaikutus pyöränkulmiin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • S4Driver
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2006
    • 572
    • Kaukana

    E30 madalluksen vaikutus pyöränkulmiin

    Vakio>-40mm>-60mm madallusten vaikutus pyörän kulmiin?
    Camberit vissiin kasvaa kummassakin päässä, takana pyörät -60mm / \?
    Mutta kuinka paljon?
    Onko edessä saman verran?
    Säätöpalikoita ei vielä ole, tulee kyllä.
    Näitä säätöpalikoita kun ilmeisesti tarvitaan? Camberia muuten liikaa?
    Ratakäyttöön. Vissiin tota camberia saa vähän ollakin, paljonko?
    Ajettavuuden kannalta -40mm/-60mm, kumpi parempi?
    E30m3project.com sivua tullut tutkittua.
    Liikaakin voi ilmeisesti madaltaa? Paljonko on liika? Etupäässä kun geometria muuttu pirusti niin auto alkaakin kallistelemaan enemmän, kompensoituu jäykillä jousilla?
    Omakohtaisia kokemuksia, mittauksia, ideoita.
  • Juhis
    BTCF Honorary Member
    • Jul 2002
    • 19175
    • -

    #2
    Vakiopalikoilla ajettavuuden kannalta n. 35 - 40mm madallus. Tosin ulkonäön puolesta täytyy madaltaa ainakin etupäätä enemmän. Toisaalta etupäästä jo 60mm madallus pilaa aika paljon ajettavuutta. Takaa jos madaltaa liikaa, niin renkaiden kosketuspinta pienenee olennaisesti. Eli huonompi pito ja renkaat kuluu sisälaidasta epätasaisesti.

    Aivan eri asia, jos autoon modifioi lisää pyöränkulmien säätömahdollisuuksia. Vakionahan ainoastaan etupään auraus on säädettävissä. Ja taka-akselistosta ei voi säätää mitään.
    All good things come to those who wait.

    Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

    Sound Factory Bar & Nightclub

    Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

    Comment

    • Jonsku
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2002
      • 4647
      • Tuusula

      #3
      Jos meinaa enemmänkin alkaa madaltamaan / kulmien kanssa pelaamaan kannattaa suosiolla hommata M3 hilut. Tämä siksi, että etutolpissa raidetangon ja tukivarren kiinnityspalikka on irrallinen, eli spacereilla sitä saa helposti tuotua alaspäin jolloin ed. mainittujen kulmat pysyvät järkevinä.




      Camberin- ja aurauksen säätöpalikat ovat todella suositeltavat taka-akselille, sekä säädettävät yläpäät eteen niin saa kulmat kohdilleen.

      "oikeat" pyöränkulmat löytyvät radalla kokeilemalla, suuntaa-antavia arvoja löytyy "rata-autoilu" - puolelta

      Itsellä madallus luokkaa 80mm, pyöränkulmat saan kyllä säädettyä kutakuinkin hyviksi mutta etupäässä geometria menee jo sen verran huonoksi ettei ajettavuus ole niin hyvä kun se maltillisella 60/40 madalluksella olisi. Elämä on kompromisseja..
      Last edited by Jonsku; 05-06-2009, 10:05.
      ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
      ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
      ex. Alpina D10 Touring #33/94
      ... and many more

      Comment

      • S4Driver
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2006
        • 572
        • Kaukana

        #4
        -

        Jos mennään ns vakio osilla, ei m3. Niin säätövaraa ei varmaan paljon ole jousesta johtuen, ottaa kiinni koteloon?
        Tarkotus olis koittaa -60mm ympäri.
        Jos kattoo rata m3 pyöränkulmia niin aika roheet camberit löytyy.

        Comment

        • S4Driver
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2006
          • 572
          • Kaukana

          #5
          Raideleveyden kasvattaminen

          Vaikutusta ajo-ominaisuuksiin, ohjaukseen?
          Matala ja leveä olis ajatuksena.
          Vanne/spaceri kombinaatiolla.
          Muita konsteja? Vai unohdanko suosiolla?

          Comment

          • Jonsku
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2002
            • 4647
            • Tuusula

            #6
            Originally posted by S4Driver View Post
            Jos mennään ns vakio osilla, ei m3. Niin säätövaraa ei varmaan paljon ole jousesta johtuen, ottaa kiinni koteloon?
            Tarkotus olis koittaa -60mm ympäri.
            Jos kattoo rata m3 pyöränkulmia niin aika roheet camberit löytyy.
            Sen ~100mm saat madaltaa ennenkuin ottaa palkkiin kiinni. Joustoa / -varaa tuommoisilla madalluksilla ei pahemmin ole.

            Toki ratavehkeissä on hurjat camberit mutta jokaiselle autolle on haettava oikeat säädöt radalla ajamalla..

            Originally posted by S4Driver View Post
            Vaikutusta ajo-ominaisuuksiin, ohjaukseen?
            Matala ja leveä olis ajatuksena.
            Vanne/spaceri kombinaatiolla.
            Muita konsteja? Vai unohdanko suosiolla?
            Ei kannata kasvattaa kovin paljoa, alkavat laakerit kulumaan nopeasti ja käytännön hyötyä tuolla ei suuresti saavuteta.
            Last edited by Jonsku; 05-06-2009, 11:53.
            ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
            ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
            ex. Alpina D10 Touring #33/94
            ... and many more

            Comment

            • Jasu
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2002
              • 2110
              • Tampere / Isojoki

              #7
              Originally posted by S4Driver View Post
              Jos mennään ns vakio osilla, ei m3. Niin säätövaraa ei varmaan paljon ole jousesta johtuen, ottaa kiinni koteloon?
              Tarkotus olis koittaa -60mm ympäri.
              Jos kattoo rata m3 pyöränkulmia niin aika roheet camberit löytyy.
              Mulla on Millwayn säädettävät yläpäät edessä vakiohiluilla. Kyllä siellä aika paljon on varaa säädellä.
              Volvo S80 V8
              Mercedes C250d
              M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎