Announcement

Collapse
No announcement yet.

e30 -85 320i Käynnistysongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mulder
    Newbiemmer
    • Jun 2009
    • 11
    • Rovaniemi

    e30 -85 320i Käynnistysongelma

    Olisi ongelmia biimerin kanssa ja näitä lueskellessa huomannut, että täältä varmasti joku osaa sanoa mikä tuota vaivaa!

    Ongelma:

    1. Alkoi käynnistysongelmana, että koneen sammuttamisen jälkeen ei vain startannut.
    2. Lähdettiin hinaamaan ja lähti lopulta käyntiin jossain vaiheessa vaihteelta.
    3. Nyt alkoi uusiksi temppuilemaan samalla lailla monen kk jälkeen, eli ei välistä starttaa ollenkaan.
    4. Auto ei enää pysy käynnissä tyhjäkäynnillä eikä ajossa, eli saattaa sammua keskelle nelostietä!
    5. Ajossa myös jotenkin menee sytytys pieleen niin pahasti, että paukuttaa pakoputkesta lujaa tulen kera...
    6. Äskettäin sain käyntiin "hieman" koputtamalla puolaa?!

    Tosiaankin, ei startannut eikä tullut kipinää tulpanjohdoista. Annettiin virtaa toisesta autosta ja puolaa hieman kopsauttelemalla yskien lopulta starttasi. Hetken käymisen jälkeen kävi kuin ei mitään olisi tapahtunut. Sammuili välistä. Kun lähdin ajamaan talliin autoa 7km matkan, niin sammui välille jonkusta kerran silleen, että kierrokset vain häviää aivan kuin virrat menisi poikki..? Saman verran myös paukutteli pakoputkea ja tulen kera tosiaankin. Jos auto meinaa sammua, saattaa se pysyä käynnissä antamalla runsaasti kierroksia. Joskus tämäkään ei auta.

    Mistähän tähän voisi alkaa etsimään vikaa? Voisiko puola aiheuttaa vajaatoimintona tuommoista, että sen vaihtamalla vika häviäisi? Vai onko syy jossain muualla esim. bensan syötössä tai ruiskuissa?

    Auto tosiaan on vuosimallia 1985, e30 320i.

    ...kiitos jo näin etukäteen!
  • peto2
    BTCF Member
    • Jan 2007
    • 8253
    • Järvikylä (Nakkila)

    #2
    hmm.. kun vika on päällä, tuleeko bensaa?.. jos ei tule niin voisi viitata rikkinäiseen kampiakselin asentoanturiin.. tämä anturi ohjaa sytytksen ajoitusta ja bensapumpun relettä ainakin motronic vehkeissä.. mutu: sulla saattaa olla K tai L jetronic ja niistä en tiiä mitään
    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
    ex:
    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
    Nakkaa privaa jos tarvetta.

    Comment

    • jr66
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 16364
      • Asikkala

      #3
      Originally posted by Mulder View Post
      Voisiko puola aiheuttaa vajaatoimintona tuommoista
      No mitähän luulisit jos sitä koputtelemalla kerran jotenkin toimii ? Eli vastaus on kyllä.

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16364
        • Asikkala

        #4
        Originally posted by peto2 View Post
        hmm.. kun vika on päällä, tuleeko bensaa?.. jos ei tule niin voisi viitata rikkinäiseen kampiakselin asentoanturiin.. tämä anturi ohjaa sytytksen ajoitusta ja bensapumpun relettä ainakin motronic vehkeissä.. mutu: sulla saattaa olla K tai L jetronic ja niistä en tiiä mitään
        -85, l-jet eli ei ole koneen toimintaan vaikuttavaa asennontunnistinta. Kampuran limpulla oleva tunnistin on testeriä varten, kertoo sytytysennakon ko. testerille mutta ei siis vaikuta käyntiin mitenkään. Paksu valkoinen johto tulee tunnistimelta ja menee testipistokkeelle, ei haaraudu tai ole muuten yhteydessä muuhun sähköjärjestelmään. Eli vaikka koko piuha ja tunnistin puuttuisi se ei vaikuta mihinkään mitään.

        Comment

        • peto2
          BTCF Member
          • Jan 2007
          • 8253
          • Järvikylä (Nakkila)

          #5
          Originally posted by jr66 View Post
          -85, l-jet eli ei ole koneen toimintaan vaikuttavaa asennontunnistinta. Kampuran limpulla oleva tunnistin on testeriä varten, kertoo sytytysennakon ko. testerille mutta ei siis vaikuta käyntiin mitenkään. Paksu valkoinen johto tulee tunnistimelta ja menee testipistokkeelle, ei haaraudu tai ole muuten yhteydessä muuhun sähköjärjestelmään. Eli vaikka koko piuha ja tunnistin puuttuisi se ei vaikuta mihinkään mitään.
          on se kyllä hyvä että täällä on asiantuntijoitakin
          F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
          ex:
          E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
          Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
          Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
          Nakkaa privaa jos tarvetta.

          Comment

          • Mulder
            Newbiemmer
            • Jun 2009
            • 11
            • Rovaniemi

            #6
            Originally posted by jr66 View Post
            No mitähän luulisit jos sitä koputtelemalla kerran jotenkin toimii ? Eli vastaus on kyllä.
            Sepä se. Eli kun tässä mallissa ei siis ole sitä asennontunnistinta niin helpointa olisi aloittaa puhdistamalla puolan kaikki johdot ja maadoitus. Kävin kysäisemässä uuden puolan hintaa niin 70e olisi maksanut. Aika suolainen hinta verrattuna autoni hintaan (1/10).. Uskaltaako puolaa ostaa edes käytettynä, jos ei auta puhdistus?

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16364
              • Asikkala

              #7
              Originally posted by Mulder View Post
              Sepä se. Eli kun tässä mallissa ei siis ole sitä asennontunnistinta niin helpointa olisi aloittaa puhdistamalla puolan kaikki johdot ja maadoitus. Kävin kysäisemässä uuden puolan hintaa niin 70e olisi maksanut. Aika suolainen hinta verrattuna autoni hintaan (1/10).. Uskaltaako puolaa ostaa edes käytettynä, jos ei auta puhdistus?
              Puhdistus tuskin auttaa jos koputtelu toimintaa parantaa, sisällä käämin lanka poikki tod. näk.

              Comment

              • Eepo
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2003
                • 5388
                • Tampere

                #8
                Originally posted by Mulder View Post
                Kävin kysäisemässä uuden puolan hintaa niin 70e olisi maksanut. Aika suolainen hinta verrattuna autoni hintaan (1/10).. ?
                osta kalliimpi auto niin ei yks 70e tunnu missään.
                Eikä tuo ole hinta ole paha siitä että saa auton toimimaan.
                -Harley Davidson Sportster - 89-
                -Harley Davidson softail -89-
                -Suzuki PV50 -86-

                Comment

                • Mulder
                  Newbiemmer
                  • Jun 2009
                  • 11
                  • Rovaniemi

                  #9
                  Originally posted by Eepo View Post
                  osta kalliimpi auto niin ei yks 70e tunnu missään.
                  Eikä tuo ole hinta ole paha siitä että saa auton toimimaan.
                  Ostaisin, jos opiskelun ohella pystyisin sen myös maksamaan ...kävin hakemassa purkuosana "uuden" puolan ja tällä hetkellä ainakin näyttäisi, että alkoi toimimaan! Kädet ristiin ja toivomaan, että myös toimii jatkossakin.

                  Kiitos teille!

                  Comment

                  • Mulder
                    Newbiemmer
                    • Jun 2009
                    • 11
                    • Rovaniemi

                    #10
                    Originally posted by Mulder View Post
                    Kädet ristiin ja toivomaan, että myös toimii jatkossakin.
                    Eipä auttanut. Kävin vähän ajelemassa niin hyvä että takas talliin pääsin. Vika toistui samalla lailla, ensin alkoi vähän sammuilemaan ja sitten lopulta sammui kesken ajon useaan otteeseen. Tällä kertaa ei kuitenkaan sytytys mennyt pieleen. Starttasi viimeisellä kertaa kun annoin olla pari minuuttia.

                    Mistähän vikaa sitten alkaisi etsimään?

                    Comment

                    • Rocla
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2002
                      • 7692
                      • Kajaani

                      #11
                      Originally posted by Mulder View Post
                      Eipä auttanut. Kävin vähän ajelemassa niin hyvä että takas talliin pääsin. Vika toistui samalla lailla, ensin alkoi vähän sammuilemaan ja sitten lopulta sammui kesken ajon useaan otteeseen. Tällä kertaa ei kuitenkaan sytytys mennyt pieleen. Starttasi viimeisellä kertaa kun annoin olla pari minuuttia.

                      Mistähän vikaa sitten alkaisi etsimään?
                      Releestä.

                      Vas. sisälokarissa, luultavasti sellaisen mustan kopan alla, irroita ja puhdista liittimet, kopsuttele ja kokeile. Jos ei auta niin avaa se rele ja rassaa kontaktit.
                      Olli.

                      Comment

                      • -Markus-
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2005
                        • 1461
                        • Ihan Savossa

                        #12
                        Koitappa vielä myös samalla uutta/käytettyä/toista puolan johtoa. Noissa on hiilijohdot ja saattaa hiili olla ajan myötä hävinny siinä määrin että toimii, ei toimi, toimii, eitoimi....

                        Itsellä oli siinä ongelma, 325i -87

                        Ford Mondeo Mk3 STW
                        VW E-Golf 2015
                        BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus

                        Comment

                        • Mulder
                          Newbiemmer
                          • Jun 2009
                          • 11
                          • Rovaniemi

                          #13
                          Pitääpä ensi viikolla, kun kerkeän taas perehtymään vikaan, katsoa kummatkin vinkit. Toivottavasti löytyisi niistä..

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎