Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 cabrion katon levy jumissa apparin puolelta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TR79
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2006
    • 215
    • LPR

    E30 cabrion katon levy jumissa apparin puolelta

    No niin, ilonaiheita juhannuksen alle; elikkä E30 cabrion katto tuli nostettua ylös ja kun laitoin kattolevyn (eli se takapenkin takana oleva levy jonka alle katto tulee pakattuna) kiinni niin kaikki hyvin ja molemmilta puolilta kuului naksahdukset kuten pitääkin. Mutta kun olisin avannut levyn niin apukuskin puoli ei liikahdakaan. Kuskin puolelta kuuluu naksahdus kun vetää avausvivusta, mutta apparin puolella ei mitään. Kuskin puoleltahan sitä jumittamista pystyy avustamaan sormilla siitä takapahvin päältä kattolevyn reunan alta, mutta apukuskin puolella samanlaista vipua ei taida olla, ei ainakaan osunut sormiin.. :think

    Kysymys kuuluu: onko olemassa mitään jippoa jolla sen apukuskin puolen saisi jotenkin nostettua ylös, esim jokin tietty kohta johon kohdistaa ruuvaria tms että saisi sen katon lukituskoukun irti siitä lukituksesta? Puolisen tuntia tuli koetettua mutta ilman tulosta. Jos ei helvetillistä kiroilua lasketa tulokseksi. Jotenkin tuntuu että voisi olla siinä katon alla kulkevassa vaijerissa häikkää kun avausvivun vetäminen ei vaikuta, mutta milläs tutkit vaijeria tarkemmin kun se kattolevy on kiinni..prkle.

    Kaikki vinkit olis tervetulleita!
    "Old School"
    BMW 325i cabrio -87 E30
    BMW 535iA 3.5l V8 -99 E39

    ex BMW 525i -95 E34, BMW 750iA 5.4 V12 -01 E38, BMW V8 cabrio -87 E30, BMW 535iA 3.5l V8 -98 E39, BMW 325i cabrio -88 E30, BMW 325iA cabrio -89 E30, BMW 520 2.0l -92 E34, BMW 316 1.8l -85 E30, BMW 316 1.6l -80 E21
  • Haukkis
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 1366
    • Valkeala

    #2
    Ite oon huomannu ajoittain samaa vikaa, eli repsikan puoli aukeaa "myöhemmin".
    Mulla on auttannu ku on vaa avannu väkisin vähän lisää siitä kahvasta

    Edit... nyt kun alko miettimään niin onkos repsikan puolella kanssa 2 asentoa siinä kattokotelon kannessa? Kun kuskin puolelta avataan ensin sieltä sisäkahvasta ne molemmat puolet siihen "rakosillaan" asentoon, ja sitten siitä kotelon välistä avataan, niin aukaseeko se vain kuskin puolelta lukituksen vai aukaseeko se toiseltakin puolelta sellasen "viimisen" lukituksen? Ei jaksa mennä repimään kattoa eestaas pihalle.. kun ei muista kaikkea
    Last edited by Haukkis; 17-06-2009, 21:55.

    Entiset: e38 740iA / e39 528iA / e30 325i cab usa / e30 316 m30 lelu / e30 320i M-tech / e28 520i / e23 732iA / e32 730iA / e30 318i / e34 525i / e30 316i

    Comment

    • 525iiäxä
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2005
      • 1830
      • Lappeenranta, Finland

      #3
      Originally posted by Haukkis View Post
      Edit... nyt kun alko miettimään niin onkos repsikan puolella kanssa 2 asentoa siinä kattokotelon kannessa? Kun kuskin puolelta avataan ensin sieltä sisäkahvasta ne molemmat puolet siihen "rakosillaan" asentoon, ja sitten siitä kotelon välistä avataan, niin aukaseeko se vain kuskin puolelta lukituksen vai aukaseeko se toiseltakin puolelta sellasen "viimisen" lukituksen? Ei jaksa mennä repimään kattoa eestaas pihalle.. kun ei muista kaikkea
      Se "tuulihaka" on vain kuskin puolella.

      Volvo V70 2.4T -02
      E30 323i -84 (taas)

      Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

      Comment

      • MasaTDS
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2006
        • 1606
        • Tampere

        #4
        revit kahvasta väkisin,se auttoi omassa ex cabissa kun resikan puoli jumitti,jos et uskalla repiä kahvasta ettei hajoa,niin ota kahva irti ja vedä kunnon tongeilla suoraan vaijerista
        E24 635csi
        M-B W140
        Citroen c4 coupe
        H-D sportster chopper

        Kodin remontit kattavasti ammattitaidolla
        Myös autohuollot,remontit,lohko/säteilylämmitinasennukset tampereella.
        Yhteydet privalla tai allaolevien sivujen kautta
        www.mpanet.fi

        Comment

        • JTMD
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2006
          • 834
          • Helsinki

          #5
          Siellä kahvassa on 2 kpl vaijereita. Vois olla että kahvan pohja on murtunut ja kahva nykii nyt vain sitten sitä toista vaijeria pelkästään.

          Otappa kahvan pohja irti ja kurkkaa.
          -10 e93 325i
          -04 e46 320i
          -92 e31 850i 6speed
          -92 e30 325 cab
          -93 e36 M3
          -91 e36 325

          Comment

          • tuumas
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2007
            • 2564
            • Lapland, Finland

            #6
            Originally posted by JTMD View Post
            Siellä kahvassa on 2 kpl vaijereita. Vois olla että kahvan pohja on murtunut ja kahva nykii nyt vain sitten sitä toista vaijeria pelkästään.

            Otappa kahvan pohja irti ja kurkkaa.
            Juurikin varmaan näin, tämä käynyt myös omassa. Jos on muuten se kumiläpyskä vielä paikallaan joka pitää vaijerin kahvassa, älä hukkaa niitä! Itehän tietenki onnistuin molemmat hukkaamaan ja nyt pitäisi tehä joku patentti...

            Comment

            • Haukkis
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 1366
              • Valkeala

              #7
              Originally posted by 525iiäxä View Post
              Se "tuulihaka" on vain kuskin puolella.
              Ookkei, niihän se tais ollakki

              Originally posted by MasaTDS View Post
              revit kahvasta väkisin,se auttoi omassa ex cabissa kun resikan puoli jumitti,jos et uskalla repiä kahvasta ettei hajoa,niin ota kahva irti ja vedä kunnon tongeilla suoraan vaijerista
              Pystyykö sitä toista vaijeria kiristämään mitenkään?

              Entiset: e38 740iA / e39 528iA / e30 325i cab usa / e30 316 m30 lelu / e30 320i M-tech / e28 520i / e23 732iA / e32 730iA / e30 318i / e34 525i / e30 316i

              Comment

              • TR79
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2006
                • 215
                • LPR

                #8
                Kiitti kaikille kommenteista! Täytyy heti duunin jälkeen mennä kokeilemaan. Itse olen jo henkisesti valmistautunut takapahvien (eli takapenkkienkin) irroittamiseen, mutta jos siihen ei tarttis mennä niin olis kovin jees. Infoilen miten käy.
                "Old School"
                BMW 325i cabrio -87 E30
                BMW 535iA 3.5l V8 -99 E39

                ex BMW 525i -95 E34, BMW 750iA 5.4 V12 -01 E38, BMW V8 cabrio -87 E30, BMW 535iA 3.5l V8 -98 E39, BMW 325i cabrio -88 E30, BMW 325iA cabrio -89 E30, BMW 520 2.0l -92 E34, BMW 316 1.8l -85 E30, BMW 316 1.6l -80 E21

                Comment

                • Jonsku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2002
                  • 4647
                  • Tuusula

                  #9
                  Juu tuohon auttaa kun avaa kahvaa hieman "yli". Kannattanee samalla säädellä niiden vaijerien kireys & lukkosalpojen kohdat hieman herkemmälle, sulla kun sitä nahkaa taitaa siellä välissä olla nyt hieman enemmän kuin alunperin
                  - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                  ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                  ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                  ex. Alpina D10 Touring #33/94
                  ... and many more

                  Comment

                  • MasaTDS
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2006
                    • 1606
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by Haukkis View Post
                    Ookkei, niihän se tais ollakki



                    Pystyykö sitä toista vaijeria kiristämään mitenkään?
                    muistelisin että vaijerissa oli jossain sellanen kierreholkki josta voi säätää
                    E24 635csi
                    M-B W140
                    Citroen c4 coupe
                    H-D sportster chopper

                    Kodin remontit kattavasti ammattitaidolla
                    Myös autohuollot,remontit,lohko/säteilylämmitinasennukset tampereella.
                    Yhteydet privalla tai allaolevien sivujen kautta
                    www.mpanet.fi

                    Comment

                    • TR79
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2006
                      • 215
                      • LPR

                      #11
                      Originally posted by Jonsku View Post
                      ..sulla kun sitä nahkaa taitaa siellä välissä olla nyt hieman enemmän kuin alunperin
                      Thnx, niimpä..

                      Täytyy vaikka koko alkuilta puuhastaa kunnes saa taas toimimaan, en helkkari ajele juhannuksen viettoon katto päällä kun on tällainen ilma!! Leima tosiaan tuli viime perjantaina, niin nyt pääsee testailemaan kulkua muuallakin kuin autokatoksessa
                      "Old School"
                      BMW 325i cabrio -87 E30
                      BMW 535iA 3.5l V8 -99 E39

                      ex BMW 525i -95 E34, BMW 750iA 5.4 V12 -01 E38, BMW V8 cabrio -87 E30, BMW 535iA 3.5l V8 -98 E39, BMW 325i cabrio -88 E30, BMW 325iA cabrio -89 E30, BMW 520 2.0l -92 E34, BMW 316 1.8l -85 E30, BMW 316 1.6l -80 E21

                      Comment

                      • TR79
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2006
                        • 215
                        • LPR

                        #12
                        Allright, kiitoksia vielä kerran = problem solved!

                        Ei tarttenut purkaa takapahveja, väänsin sitä kahvaa vaan niin prkleen paljon yli kuin uskalsin, ja just kun olin varma että "ei enää enempää tää hajoo" niin kuului tuttu naksahdus apparin puolelta ja levy irtosi.

                        Siellä on varmasti viilattavaa sen hihnan säädöissä mikä kulkee kattokotelossa, mutta sitä ehtii säätää ja testailla mökillä vkl:na kun nyt pääsee oikealla autolla sinne.

                        Hauskat jussit kaikille, ja BTW, kesän 2009 cabrio-miittiä odotellessa. Sehän nimittäin toteutetaan, vaikka sitten loppukesästä eikös vaan!
                        "Old School"
                        BMW 325i cabrio -87 E30
                        BMW 535iA 3.5l V8 -99 E39

                        ex BMW 525i -95 E34, BMW 750iA 5.4 V12 -01 E38, BMW V8 cabrio -87 E30, BMW 535iA 3.5l V8 -98 E39, BMW 325i cabrio -88 E30, BMW 325iA cabrio -89 E30, BMW 520 2.0l -92 E34, BMW 316 1.8l -85 E30, BMW 316 1.6l -80 E21

                        Comment

                        • Jonsku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2002
                          • 4647
                          • Tuusula

                          #13
                          Originally posted by TR79 View Post
                          Hauskat jussit kaikille, ja BTW, kesän 2009 cabrio-miittiä odotellessa. Sehän nimittäin toteutetaan, vaikka sitten loppukesästä eikös vaan!
                          Kuten myös! Mielenkiintoisia cabrioita on taas viime talvena tullut sen verta paljon että kyllä me cabrio-miitit pistetään pystyyn, elokuu lienee "hyvä" ajankohta mutta siitä lisää myöhemmin..
                          - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                          ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                          ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                          ex. Alpina D10 Touring #33/94
                          ... and many more

                          Comment

                          • TR79
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2006
                            • 215
                            • LPR

                            #14
                            Originally posted by Jonsku View Post
                            ..elokuu lienee "hyvä" ajankohta mutta siitä lisää myöhemmin..
                            Joo elokuulle täältäkin vahva puolto! Mutta jatketaan tosiaan eri ketjussa lähempänä kun se aika koettaa.

                            Palatekseni varsinaiseen ketjun aiheeseen, niin sellainen vinkki jos joku muukin jatkossa tuskailee E30 kattolevyn apparin puolen kanssa, että sen vaijerin kanssa pitää olla pirun tarkkana. Missään nimessä sitä ei saa säätää liian kireälle. Silloin se lukko jumittuu eikä aukea. Ja toinen minkä huomasin kun sitä tuossa juhannuksena mökillä nysväilin, niin silläkin on hitosti väliä kummalta puolelta katon mekanismia se vaijeri apukuskin puolella tulee kiinni sinne apparin puolen lukkoon. Ainakin itselläni yhdessä vaiheessa kun vaijeri kulki katon mekanismien "takapenkin puolelta" niin katon mekanismi painoi vaijeria (vaikkakin vain hiton vähän) siten että lukko oli ikäänkuin kokoajan auki vedettynä, eikä kattoa siksi saanut painettua lukkoon asti. Sitten kun vaijerin ohjasi katon mekanismin "ulkopellin puolelta" niin kaikki toimii normaalisti kunhan vaijerin muut säädöt ovat kohdallaan.
                            "Old School"
                            BMW 325i cabrio -87 E30
                            BMW 535iA 3.5l V8 -99 E39

                            ex BMW 525i -95 E34, BMW 750iA 5.4 V12 -01 E38, BMW V8 cabrio -87 E30, BMW 535iA 3.5l V8 -98 E39, BMW 325i cabrio -88 E30, BMW 325iA cabrio -89 E30, BMW 520 2.0l -92 E34, BMW 316 1.8l -85 E30, BMW 316 1.6l -80 E21

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎