Announcement

Collapse
No announcement yet.

sähköongelma e30

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 5ampo
    Bimmer Rookie
    • Aug 2004
    • 60
    • kajaani

    sähköongelma e30

    kyseessä m20b20 motronic e30. ja vika on
    kun auton käynnistää nii kierrokset pomppii 1000 ja 0 väliä. eli selvästi virta pätkii . jonkun aikaa tekee sitä kunnes asettuu. samaan aikaan bensapumpulta ja releistä katoaa virta. auton omat sähköt toimii normaalisti. ja ajaessa joskus tekee saman ku vaikka ykkösellä kiihdyttää nopeasti. muuten toimii normaalisti. .
    bensapumppu toimii ainoastaa starttiasennossa. eli niinkuin pitääkin.

    ilmamäärämittari , lämpötunnistin, virranjakajan kansi, pyörijä ja puola vaihdettu. ei apua. vaikuttaako kampiakselin asentotunnistin muuhun kuin sytkän toimintaan. eli onko se yhteydessä bensapumpun toimintaan?
  • Bmw_e30
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2004
    • 1260
    • joutseno

    #2
    Re: sähköongelma e30

    Originally posted by 5ampo
    bensapumppu toimii ainoastaa starttiasennossa. eli niinkuin pitääkin.
    kyllä se mun käsityksen mukaa pitää toimii koko ajan... mite se muute saa bensaa...
    ootko kattono sytytys boxin kuntoa?
    ex 325i -85 325i
    325i soupe -92 325i

    Ford Capri Gt 1.6/2.8 V6 -72 Capri

    Comment

    • 5ampo
      Bimmer Rookie
      • Aug 2004
      • 60
      • kajaani

      #3
      Re: sähköongelma e30

      Originally posted by Bmw_e30
      Originally posted by 5ampo
      bensapumppu toimii ainoastaa starttiasennossa. eli niinkuin pitääkin.
      kyllä se mun käsityksen mukaa pitää toimii koko ajan... mite se muute saa bensaa...
      ootko kattono sytytys boxin kuntoa?
      no sanotaan että toimii oikeen se pensapumppu. paitsi toi em. vika.
      tosiaan mistä ihmeestä toi pätkiminen voi johtua... ei enää keksi mitään. esim valot ei räpsy kun virta pätkii. eli akussa on potkua. ainoastaan moottorin sähköt pätkii. voisko olla motronic poksi rikki.??

      Comment

      • tihuovin
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2003
        • 1422
        • Oulu

        #4
        Nonniin, kokeillaanpa hämmentää soppaa...

        Bensarele toimii motronicin ohjaamana, kun virrat on päällä. Motronic katkoo bensa releen maita (releen pinni 85), kun se pinni on maissa, rele "vetää" ja pumppu pyörii.

        Bensareleen pinnin 30 tulee sähköt yleensä suoraan akulta (näissä vanhemmissa motroniceissa eli E30, E28, E23,...), releen "vetokelan" + jännite tulee yleensä samasta pisteestä kuin suihkusuuttimien jännite (eli pääreleen pinniltä 87).

        Kun besarele vetää, se kytkee jännitteet pinnistä 30 pinniin 87 eli bensapumpun virtaliittimeen.

        Miten päärele? Toimiiko se? Jos päärele ei toimi tai pätkii, mm. motronic ei saa käyttöjännitteitä ja ei varmasti toimi. Päärele on yleensä varustettu diodilla ja on 5 napainen, joten mikään yleisrele ei sen paikalle käy. Vaikka pinnit olisivat muuten yhtenäiset.

        Samoin kuin bensarele, myös pääreleen pinni 30 on kytketty suoraan akun + napaan. Kun rele "vetää", se kytkee jännitteet pinneihin 87 (kaksi kappaletta => bensarele, suihkusuuttimet, motronic, ...). Vetokelan maa (pinni 85) on kytketty suoraan maihin, vetokelan jännite (pinni 86, vihreä piuha) tulee virtalukolta, sen pinnistä 15. Eli kun käännät virta-avaimesta virrat päälle, päävirtareleen vetokelalle (pinni 86) tulee +12V, rele vetää ja kaikki tarvitsevat kikkulat sää käyttöjännitteensä (päävirtareleen pinnin 87 kautta).

        Releen pinnijärjestys löytyy ainakin releen pohjasta, pinnien juuresta.

        Jos sinulla on yleismittari ja kun vika on päällä, tarkista ekaksi päävirtarele ja sille tulevat jännitteet. Ota rele irti ja tarkista onko pinneissä (sekä rele että liitin) hapettumia. Mittaa sitten releen kannalta, sen pinnistä 85 että onko se tukevasti maissa (n. 0 ohmia).

        Sitten pistä virrat päälle ja mittaa onko releen kannalla, sen pinnissä 86 +12V. Tämä piuha tulee siis virtalukolta, sen kolminapaisen, valkoisen lattaliittimen kautta, joka on motronic boxin lähellä.
        * Jos se siis puuttuu, tarkista onko siinä 3 napaisessa liittimessä ja sen vihreässä piuhassa +12V.
        * Jos ei ole, vika on joko virtalukon pohjassa tai piuhassa virtalukon pohjasta ko. liittimelle.
        * Jos on, vika on piuhassa 3 napaiselta liittimeltä päävirtareleen kannalle.

        Jos ne on OK, mittaa itse rele. Toimiiko se, eli kuuluuko napsahdus kun kytkee virrat päälle? Kytkeekö pinnit 30 ja 87 yhteen? Turvallisinta on mitata kun rele on irti, kytkee pinnin 86 johdonpätkällä [b]+12V[/b] ja pinnin 85 johdonpätkällä maihin. Sitten mittaa resistanssin pinnien 30 ja 87 völistä (n. 0 ohmia pitää olla). Silloin et aiheuta oikosulkuja ja suurempia vahinkoja, se vaara on näet suuri jos törkkii niitä yleismittarin piuhoja sinne releen alle.

        Jos päärele on OK, tarkistetaan bensarele samalla tavoin, rele irti ja hapettumat. Onko OK? Putsaa jos tarvitsee. Tuleeko pinniin 30 +12V? Kytke siihen pinniin vaikka halogeenilamppu ja sen toinen pinni maihin, syttyykö lamppu? (näin voit testata kuormituksen, eli kulkeeko virta ko. piuhan läpi). Onko pinnissä 86 +12V? Kokeile "kuormitustesti" tästäkin pinnistä.

        Tarkista rele, samalla tavoin kuin päärele. Kytke pinni 85 maihin, pinni 86 +12V ja mittaa resistanssi pinnien 30 ja 87 välistä. Onko 0 ohmia?

        Rele edelleen irti, kytke yleismittari bensareleen pinniin 85, toinen piuha yleismittarista maihin ja mittaa resistanssia startatessa. Heiluuko se viisari (analginen mittari) tai vaihteleeko ohmi lukema (digitaalimittari)? Jos ei tapahdu mitään (ja jos päärele on OK ja kytkee jännitteet mm. motronicille), onko motronic tod.näk. sökö.

        Sori, taisi tulla pitkä, mutta näin saa tarkistettua 100% varmuudella päävirtareleen ja sen piuhat, kuin myäs bensareleen ja sen piuhat.

        t: Timo

        Comment

        • Rocker
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 1023
          • Suburb of SUUR-Oulu

          #5
          Kaverin M30B35 335i E30:ssä (L-Jet ruiskulla) just sama vika, oli polttanut "piikin" bensapumpun ohjausreleen käpälien väliin. Nalli pois ja prumm prumm 3,5ltr M30 pelaa kuin unelma. On niin samankaltainen vika että melkein suosittelisin tarkastamaan sen releen.
          T:Tero
          2003 BMW 530dAT ///M-Sport individual
          Ford Escort 1.6-16V STW AC yms -98
          EX: 524Tda, 324TdicT
          Valtakunnan pelastustoimen keikat by 112info.fi
          ...Kun älli loppuu, korvaappa se lihaksilla! Toimii muuten aina...

          Comment

          • 5ampo
            Bimmer Rookie
            • Aug 2004
            • 60
            • kajaani

            #6
            miten on mahdollista että mitään ongelmaa ei ajossa ole. aina käynnistyksessä? ja taitaa olla uudempi motronic koska ei ole sitä litteetä kolminapaista liitintä siinä poksin kuppeessa. vain musta iso liitin. autossa kyllä on se valkee liitin.
            meinaan rakenneltu versio kyseessä.´

            Comment

            • tihuovin
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2003
              • 1422
              • Oulu

              #7
              "Vanhemmassa" motronicissa on 35 napainen ja 2 rivinen liitin, "uudemmassa" on 55 napainen ja 3 rivinen. Siitä sen erottaa parhaiten.

              Jos kyseessä on rakenneltu versio, jostain kautta se päävirtareleen piuha on sitten "uitettu". Tarkista ainakin että +12V löytyy sen pinneistä 30 ja 86, silloin kun virrat on päällä.

              Missä siinä on kampiakselin asento tunnistin ja kierroslukutunnistin? Kytkinkopassa molemmat? Vai onko kampiakselin asentotunnistin siellä kampiakselin hihnapyörän puoleisessa päässä?

              Millä tavalla olet todentanut että bensapumpun releeltä katoaa virta? Miltä muilta releilta virrat häippäsee?

              t: Timo

              Comment

              • 5ampo
                Bimmer Rookie
                • Aug 2004
                • 60
                • kajaani

                #8
                Originally posted by tihuovin
                "Vanhemmassa" motronicissa on 35 napainen ja 2 rivinen liitin, "uudemmassa" on 55 napainen ja 3 rivinen. Siitä sen erottaa parhaiten.

                Jos kyseessä on rakenneltu versio, jostain kautta se päävirtareleen piuha on sitten "uitettu". Tarkista ainakin että +12V löytyy sen pinneistä 30 ja 86, silloin kun virrat on päällä.

                Missä siinä on kampiakselin asento tunnistin ja kierroslukutunnistin? Kytkinkopassa molemmat? Vai onko kampiakselin asentotunnistin siellä kampiakselin hihnapyörän puoleisessa päässä?

                Millä tavalla olet todentanut että bensapumpun releeltä katoaa virta? Miltä muilta releilta virrat häippäsee?

                t: Timo



                asentotunnistin (1kpl) hihnapyörän päässä muita ei ole. tulpanjohdossa on se anturi. mikä lie nyt olikaan. ja sen virtajutun katoin valokynällä pumpun johdosta. virta häviää tietenkin startatessa vähän mutta kun alkaa pätkiä niin katoaa kokonaan.samaten releestä(releen vaihto ei auta.) eli auto melkein sammuu ja taas nopeesti kiekat 1000 ja taas0. kiekkamittari nakkelee 1000 ja 0 väliä. vika esiintyy moottorin lämmöstä riippumatta samalla tavalla. joskus kylmänä käynnistettäessä kun saa käyntiin, käy todella rikkaalla. minkään releen vaihto ei auta

                Comment

                • nemesis
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2003
                  • 617
                  • kymenlaakso

                  #9
                  Originally posted by tihuovin
                  Nonniin, kokeillaanpa hämmentää soppaa...

                  ....
                  t: Timo
                  Kerrassaan LOISTAVAT ohjeet Timo :palvo: :palvo: :palvo:

                  ei voi muutakuin kiittää tästä "tee-se-itse-vaihevaiheelta" ohjeesta, täysin vilpittömästi, meinaan itselläni on omat sähköongelmat juuri tuon motronic boxin kanssa ja ainakin näillä ohjeilla onnistuu mitata kun opettelee ensin käyttämään sitä pirun mittaria (ohmeja kyllä osaa mitata mutta en virtoja )

                  kuitenkin, suuri kiitos kun viitsit laittaa tälläisen selkeän ohjeen että tyhmempikin tajuaa , eikä tartte meidän opetella kaikkea sähkötekniikasta ennenkuin osaa mitata tai toisaalta ei tartte opetella tuon auton sähkötoimintoja tajuamaan ...

                  eli kiitos ja kumarrus
                  E30 kesä-autona

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎