Announcement

Collapse
No announcement yet.

E21 rattiakselin irroittaminen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • *Kaide
    Moderator
    • Nov 2002
    • 3226
    • HELLsinki

    E21 rattiakselin irroittaminen?

    Pitäisi raadosta irroittaa rattiakseli ja se putki jonka sisällä akseli menee.
    Kuinka tämä tapahtuu?

    Rattiakselin putki on kiinni rungossa "kannattomilla" pulteilla joihin ei siis saa työkalua kiinni.
    Pitääkö ottaa rautasaha ja sahata kaikki kojelaudan alta irti?
    E9, E21, E46/5, G01
  • tihuovin
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1422
    • Oulu

    #2
    Joo, tämä tuntuu olevan bemarilla "firman tapa". Itse olen kerran E23:ssa hitsannut siihen pulttiin kiinni toisen pultin tai mutterin ja silla vääntänyt sen auki sen avulla.

    Eka kerralla "temmasin" sen auki, hakkaamalla iskumeisselillä pultin reunaan. Siinä meni ikä ja terveys, mutta auki lähti. Onneksi siinä ei ole 4:ää kannatonta pulttia, vain kaksi.

    t: Timo

    Comment

    • *Kaide
      Moderator
      • Nov 2002
      • 3226
      • HELLsinki

      #3
      Onnistuisikohan jos nakertaisi siihen kantaan loven talttapäiselle ruuvarille..?

      Vähän vaikuttaa siltä että tulee kirosanoja tämän projektin kanssa...
      E9, E21, E46/5, G01

      Comment

      • tihuovin
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2003
        • 1422
        • Oulu

        #4
        Yleensä ei, mutta voithan tuota kokeilla. Ainakin itsellä on moisesta huonoja kokemuksia. Kaikki riippuu kuinka tiukassa se on.

        Rautasahan terän pätkällä onnistunee parhaiten se loven teko.

        Yksi kikka tuli kyllä mieleen. Lyö terävällä tampilla merkkireikä niin keskelle kuin pystyt. Poraa sitten ohuella terällä ko. kohtaan reikä, vähintään pultin kannan paksuinen. Sitten vähän paksummalla suurennat reikää, ja toistat ja toistat. Aina vaan suurempaa kehiin. Kunnes se pultin kanta tipahtaa pois.

        Jos se pultti on esim M8, viimeinen reikä vähintään 8.5mm paksuisella terällä.

        Juu, voimasanoja irtoaa tässä hommassa, takuuvarmasti.

        t: Timo

        Comment

        • Customi
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2003
          • 1747
          • Kymenlaakso

          #5
          Kokeile Kaide sitä, että teet ne lovet talttameisselille! Mä ainakin oon saannut sillä tapaa muutamista bemuista sen kivutta irti. Jos ei ruuvimeisselin kääntövoima riitä, niin hommaat räikkään sellaisen ruuvaripään niin homma toimii varmasti :wink:
          www.customworksfinland.com

          Comment

          • *Kaide
            Moderator
            • Nov 2002
            • 3226
            • HELLsinki

            #6
            Täytyy kokeilla loven tekemistä heti kun pääsee Jyväskylästä kotiin...

            Kiitokset neuvoista, toivottavasti ei tartte kauheasti hikoilla sen kanssa.
            E9, E21, E46/5, G01

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎