Announcement

Collapse
No announcement yet.

e30 takakaaren korjaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mauritius
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2003
    • 327
    • KRS

    e30 takakaaren korjaus

    Elikkä pitäisi korjata e30:n oik. takakaari jossa on paljon lommoja sekä ruostetta. Kuvassa näkyy paremmin mitä tarkoitan, kuva ei ihan näytä miten lommoinen tuo alue on.


    Tuota on varmaan painettu ulospäin joskus koska siinä on sellainen hankala pitkä lommo joka tulee melkein 1cm ulospäin verrattuna suoraan pintaan. Lommoa ei saa painettua takaisin sisäänpäin.

    Ajattelin leikata kuvan mukaisesti punasta viivaa pitkin ja hitsata siihen uuden sileän palan. Olisi helpompi saada parempi lopputulos kuin vaan lyödä paljon pakkelia päälle ja yrittää hioa siitä sitte muodot.
    Mitä mieltä olette, veteleekö pelti paljon jos tuon palan hitsaa tuonne? Hitsaaminen sekä tinaaminen onnistuu kyllä, siinä ei mitään ongelmia.
  • KuuKi
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 1055
    • Lahti

    #2
    Hitsaamalla aika varmasti vetelee. Suosittelen tinaamista.. >klik<
    KuukiFix palvelee...
    sigpic
    NYT: A1 8X, T3, 190e
    EX: S5 8T coupe, S4 B5 avant, S3 8L, E46 330dA Touring, E36 318tds Compact airride, E36 325i coupe, E36 320iA coupe, E30 320i & 316

    Comment

    • Mauritius
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2003
      • 327
      • KRS

      #3
      Originally posted by KuuKi View Post
      Hitsaamalla aika varmasti vetelee. Suosittelen tinaamista.. >klik<
      Elikkä ensi pisteillä vain noin 20mm välein kiinni ja sen jälkeen tinat liitoskohtien päälle?

      Pitääkö pellit olla aivan kiinni vain pitäiskö jättää pieni rako (1-2mm) peltien väliin että saa pisteetkin hyvin sulamaan pelteihin?

      Comment

      • petrolhead
        Moderator
        • Feb 2004
        • 13793
        • Hyvinkää

        #4
        Originally posted by Mauritius View Post
        Elikkä ensi pisteillä vain noin 20mm välein kiinni ja sen jälkeen tinat liitoskohtien päälle?

        Pitääkö pellit olla aivan kiinni vain pitäiskö jättää pieni rako (1-2mm) peltien väliin että saa pisteetkin hyvin sulamaan pelteihin?
        Ihan kiinni

        Jos ei kokemusta ole hitsihommista niin takakaari ei välttämättä ole helpoin aloittaa. Hitsari ei varmaan paljon ota hommasta
        2015 VW Crafter
        1984 BMW 316
        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

        Comment

        • KuuKi
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 1055
          • Lahti

          #5
          Originally posted by Mauritius View Post
          Elikkä ensi pisteillä vain noin 20mm välein kiinni ja sen jälkeen tinat liitoskohtien päälle?

          Pitääkö pellit olla aivan kiinni vain pitäiskö jättää pieni rako (1-2mm) peltien väliin että saa pisteetkin hyvin sulamaan pelteihin?

          Niinku petroolisetä mainitsi, kiinni. n.20mm välein hitsailtu ja se, mis pitää olla tarkkana, et ennen pohjustetta pitää metallipintojen olla puhtaat. Tina ei sit oo helppoo käsiteltävää ekaa kertaa, kun tuntuu, et sitä menee enemmän lattialle, ku peltiin.
          KuukiFix palvelee...
          sigpic
          NYT: A1 8X, T3, 190e
          EX: S5 8T coupe, S4 B5 avant, S3 8L, E46 330dA Touring, E36 318tds Compact airride, E36 325i coupe, E36 320iA coupe, E30 320i & 316

          Comment

          • Rocla
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2002
            • 7692
            • Kajaani

            #6
            Tinalla tehdään tiiviitä täyttöjä, sillä EI täytetä vajaaksi jääneitä hitsejä.

            Pisteillä näpätyn sauman päällä tinasta on enemmän haittaa kuin hyötyä.
            Olli.

            Comment

            • Mauritius
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2003
              • 327
              • KRS

              #7
              Joo kyllä hitsaus onnistuu ihan hyvin mutta ajattelin vaan kun yleensä olen hitsannut koko matkalta. Tietysti näin pitää hitsata vähä kerralla eri paikoista ja ilmapilli kädessä mutta aina on tullut hyvää jälkeä. Toi takakaari on vain sellainen paikka mikä voi olla parempi vain pistehitsata.

              Tinaaminenkin on kyllä aika helppoa, on tullut sen verran "harjoiteltua"

              Comment

              • ile01
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2004
                • 191
                • Helsinki

                #8
                Samallaisia hommia tiedossa....

                Pakko kysyä vinkkejä kun teen näin mittavan hitsaus urakan ensikertaa.
                Elikkäs b-pilari 2cm sisällä ja koko takakylki takalampulle asti lommollaan.
                Autohan on 2d-e30 vm.89.

                Olen joskus hitsannut ihan ammatikseen kaikilla muilla vehkeillä paitsi tigillä, mikä harmittaa nytten.
                vaihdettava alue on noin 1,5m, josta teen pahvista ensin sapluunan ja mallaan sen vinon pellin päälle ja tussilla ääriviivat vanhan pellin päälle.
                En vielä tiedä pitääkö vaihtaa pala b-pilariin samalla, kaikki pistehitsit vaihdettavan palan alueelta varmaan pitää porata auki.
                Koriin pitää varmaan tehdä jotkut risti putket vahvistamaan koria korjauksen ajaksi
                sivulasin irrotan tietenkin mutta takalasin ajattelin pitää kiinni korissa, mutta veteleekö pahasti? mitä lankaa suosittelette? ja kannattaa varmasti hitsata sisältäpäin? paineilmalla jäähdytellen......lopuksi hiois saumat pois ja tinais jos on tarvetta?

                Kaikki vinkit tervetulleita!!!!
                vhl:llän vemppa team

                Comment

                • M325i
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 1529
                  • Etelä-pohjanmaa

                  #9
                  Originally posted by Mauritius View Post
                  Elikkä pitäisi korjata e30:n oik. takakaari jossa on paljon lommoja sekä ruostetta. Kuvassa näkyy paremmin mitä tarkoitan, kuva ei ihan näytä miten lommoinen tuo alue on.


                  Tuota on varmaan painettu ulospäin joskus koska siinä on sellainen hankala pitkä lommo joka tulee melkein 1cm ulospäin verrattuna suoraan pintaan. Lommoa ei saa painettua takaisin sisäänpäin.

                  Ajattelin leikata kuvan mukaisesti punasta viivaa pitkin ja hitsata siihen uuden sileän palan. Olisi helpompi saada parempi lopputulos kuin vaan lyödä paljon pakkelia päälle ja yrittää hioa siitä sitte muodot.
                  Mitä mieltä olette, veteleekö pelti paljon jos tuon palan hitsaa tuonne? Hitsaaminen sekä tinaaminen onnistuu kyllä, siinä ei mitään ongelmia.

                  Miksi ei saa painettua takaisinpäin,mitä siellä peltien välillä muka voi olla tiellä?
                  Naputtele piikkipäävasaralla alaspäin pintaa ja koritinaa,keskeltä kylkeä en lähtisi leikkaamaan palaa pois,toki sekin onnistuu mutta mielummin vaihtaisi koko takalonkan siinä tapauksessa jos kaarikin on ruosteessa. Valtava työmaa saada pinnasta virheetön ja vetelee varmasti jos keskelle kylkeä hitsaat. Jos tuo lonkka on tuosta ylhäältäkin mätä niin suosista uusi kylki,tinalla ei ruosteita peitetä.

                  Ja kokomatkalta hitsaten PISTE KERRALLAAN, aina jäähdytys jälkeen. Eikä todellakaan peltien reunoja kiinni toisiinsa vaan pellin paksuuden verran ilmarakoa eli noin millin luokkaa. Hitsauksen jälkeen virsikirjalaikalla saumat tasalle ja hieman tarvittaessa naputtelua alaspäin,sen jälkeen kori tina päälle ja hyvä tuli.
                  E30 ja E46 ///M

                  Comment

                  • Mauritius
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2003
                    • 327
                    • KRS

                    #10
                    Kannattaa vaihtaa koko kylki ei ole mikään hankala homma kun vain osaa pistehitsata. Itse vaihdoin omaan jo vasemman takakyljen.

                    Originally posted by ile01 View Post
                    Pakko kysyä vinkkejä kun teen näin mittavan hitsaus urakan ensikertaa.
                    Elikkäs b-pilari 2cm sisällä ja koko takakylki takalampulle asti lommollaan.
                    Autohan on 2d-e30 vm.89.

                    Olen joskus hitsannut ihan ammatikseen kaikilla muilla vehkeillä paitsi tigillä, mikä harmittaa nytten.
                    vaihdettava alue on noin 1,5m, josta teen pahvista ensin sapluunan ja mallaan sen vinon pellin päälle ja tussilla ääriviivat vanhan pellin päälle.
                    En vielä tiedä pitääkö vaihtaa pala b-pilariin samalla, kaikki pistehitsit vaihdettavan palan alueelta varmaan pitää porata auki.
                    Koriin pitää varmaan tehdä jotkut risti putket vahvistamaan koria korjauksen ajaksi
                    sivulasin irrotan tietenkin mutta takalasin ajattelin pitää kiinni korissa, mutta veteleekö pahasti? mitä lankaa suosittelette? ja kannattaa varmasti hitsata sisältäpäin? paineilmalla jäähdytellen......lopuksi hiois saumat pois ja tinais jos on tarvetta?

                    Kaikki vinkit tervetulleita!!!!

                    Comment

                    • Mauritius
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2003
                      • 327
                      • KRS

                      #11
                      Pitää kyllä vielä yrittää naputtaa noita lommoja jos vaikka saisi niitä sisäänpäin. Niissä on vain aikalailla jännitystä.

                      Tuossa ylhäällä(lommoinen alue) ei ole yhtään ruostetta vaan kaaressa on noin 15cm matkalta.


                      Originally posted by M325i View Post
                      Miksi ei saa painettua takaisinpäin,mitä siellä peltien välillä muka voi olla tiellä?
                      Naputtele piikkipäävasaralla alaspäin pintaa ja koritinaa,keskeltä kylkeä en lähtisi leikkaamaan palaa pois,toki sekin onnistuu mutta mielummin vaihtaisi koko takalonkan siinä tapauksessa jos kaarikin on ruosteessa. Valtava työmaa saada pinnasta virheetön ja vetelee varmasti jos keskelle kylkeä hitsaat. Jos tuo lonkka on tuosta ylhäältäkin mätä niin suosista uusi kylki,tinalla ei ruosteita peitetä.

                      Ja kokomatkalta hitsaten PISTE KERRALLAAN, aina jäähdytys jälkeen. Eikä todellakaan peltien reunoja kiinni toisiinsa vaan pellin paksuuden verran ilmarakoa eli noin millin luokkaa. Hitsauksen jälkeen virsikirjalaikalla saumat tasalle ja hieman tarvittaessa naputtelua alaspäin,sen jälkeen kori tina päälle ja hyvä tuli.

                      Comment

                      • M325i
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 1529
                        • Etelä-pohjanmaa

                        #12
                        Kyljen oikaisu naputtelussa on tosin kyllä vaan vaarana että pelti menee veteläksi,siihen saa pintajännityksen takaisin antamalla siihen kuumia esim. pistehitsaus "nyppimiskoneella".
                        Last edited by M325i; 07-08-2009, 01:52.
                        E30 ja E46 ///M

                        Comment

                        • Mauritius
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2003
                          • 327
                          • KRS

                          #13
                          No niin, nyt on kaari hitsattu ja hyvin onnistui. Pitää vain hioa saumaa matalemmaksi ja sitten tinat päälle niin hyvä tulee.



                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎