Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 etupyörän laakerin mutterin momentti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 525iiäxä
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2005
    • 1856
    • Lappeenranta, Finland

    E30 etupyörän laakerin mutterin momentti

    Kirjallisuus kertoo napamutterin momentiksi 280Nm. Avaimessa loppuu asteikko 140Nm. Miten herkkä tuo on momentin suhteen jos ei sitä niin tiukkaan osaa kääntää tai sattuu vahingossa lipsahtamaan liian tiukalle? :think

    Vai vedetäänkö se ensin avaimella tappiin 140Nm ja sitten vielä päälle toinen mokoma voimaa peliin? Ehkä sitä näillä pateilla ei ainakaan liian tiukkaan saa kun aukikaan ei lähtenyt muuten kuin hallitunkilla momenttiavaimen päätä tunkkaamalla Ellei sitten samalla menetelmällä vedä kiinnikin...

    Volvo V70 2.4T -02
    E30 323i -84 (taas)

    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84
  • Jezuz
    Bimmer Rookie
    • Aug 2005
    • 165
    • Varkaus

    #2
    Originally posted by 525iiäxä View Post
    aukikaan ei lähtenyt muuten kuin hallitunkilla momenttiavaimen päätä tunkkaamalla Ellei sitten samalla menetelmällä vedä kiinnikin...
    Miksi olet momentti avaimen ostanut??
    Pimpanos Los Poslinos

    Comment

    • Oleg
      Bimmer Rookie
      • Jul 2008
      • 52
      • Rovaniemi

      #3
      Oletko tuohon nelivetoiseen vaihtamassa vai takavetoiseen?

      Nelivedon rullalaakerin saa kiristää "niin kireään kuin saa".
      Takavetoisen kartio rullalaakeri "kireelle" ja 1/4 kieppiä auki(korjatkaa paremmin tietävät) on yksi käytäntö...

      PS. Momentit on homoille.

      Comment

      • 525iiäxä
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2005
        • 1856
        • Lappeenranta, Finland

        #4
        Originally posted by Jezuz View Post
        Miksi olet momentti avaimen ostanut??
        Kuinka niin? Onhan tuota tarvinnut monessakin paikassa vuosien mittaan, tässä kohteessa se jää vaan auttamatta liian heiveröiseksi...

        Niin ja kun siinä on työkaluvalikoimani pisin vääntövarsi jo valmiina niin saahan sillä avattuakin noita kireimpiä paikkoja.

        Volvo V70 2.4T -02
        E30 323i -84 (taas)

        Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

        Comment

        • 525iiäxä
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2005
          • 1856
          • Lappeenranta, Finland

          #5
          Originally posted by Oleg View Post
          Oletko tuohon nelivetoiseen vaihtamassa vai takavetoiseen?
          Nelikko on E34, eli cäbin laakerit on kyseessä.

          Volvo V70 2.4T -02
          E30 323i -84 (taas)

          Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

          Comment

          • Oleg
            Bimmer Rookie
            • Jul 2008
            • 52
            • Rovaniemi

            #6
            Originally posted by 525iiäxä View Post
            Nelikko on E34, eli cäbin laakerit on kyseessä.
            Kas vain. Mutta juu, tuntuisi aika kovalta momentilta tuo 280nm... Jos on tuo kartiolaakeri. Olenko väärässä että siinä on kartiolaakeri?

            Comment

            • Neppo
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2006
              • 721
              • Laihia

              #7
              Originally posted by 525iiäxä View Post
              ... aukikaan ei lähtenyt muuten kuin hallitunkilla momenttiavaimen päätä tunkkaamalla ...
              Kuulostaa momenttiavaimen väärinkäytöltä

              Asiaan: Jos mahollista, niin teet yhtä pitkän jatkon tohon momenttiavaimeen kuin se ite avain on pitkä. Esim. hitsaat lattaan toiseen päähän hylsyn ja toiseen päähän ½" varren palan (siis mihin sitten laitat sen napamutterin kokoisen hylsyn). Kun väännät sitä momenttiavainta päästä niin, että 140Nm napsahtaa, niin sen jatkon päässä sulla on 280Nm. Jos siis se on oikea momentti.

              Comment

              • metake
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2008
                • 331
                • Janakkala

                #8
                Nelivetoisen etupyörän laakerin mutterin saa vetää niin paljon kiinni kuin normi hylsyllä ja vääntiöllä saa. Se on rakenteeltaan sellainen että sitä ei liian kireälle saa, ja kunhan pysyy kiinni niin on hyvä. Kertaakaan en ole kilpurista momenttiin laittanut, vaan hampaat irvessä kiristänyt hylsyllä ja aina on ollut hyvä

                Comment

                • |jaakko|
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2005
                  • 1542
                  • Keski-Suomi

                  #9
                  280nyyttonia se oikee oli, ite väänsin sen verran lenkkiavaimella kun uskalsin näillä naruilla vääntää. ja tuli parempi kun sata jänistä

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16506
                    • Asikkala

                    #10
                    Originally posted by Oleg View Post
                    Oletko tuohon nelivetoiseen vaihtamassa vai takavetoiseen?

                    Nelivedon rullalaakerin saa kiristää "niin kireään kuin saa".
                    Takavetoisen kartio rullalaakeri "kireelle" ja 1/4 kieppiä auki(korjatkaa paremmin tietävät) on yksi käytäntö...

                    PS. Momentit on homoille.
                    Kartiorullalaakeri takaveto e30 pyörässä ? E21 etupyörässä on, e30 ei kummassakaan päässä.

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16506
                      • Asikkala

                      #11
                      Originally posted by 525iiäxä View Post
                      Kirjallisuus kertoo napamutterin momentiksi 280Nm. Avaimessa loppuu asteikko 140Nm. Miten herkkä tuo on momentin suhteen jos ei sitä niin tiukkaan osaa kääntää tai sattuu vahingossa lipsahtamaan liian tiukalle? :think

                      Vai vedetäänkö se ensin avaimella tappiin 140Nm ja sitten vielä päälle toinen mokoma voimaa peliin? Ehkä sitä näillä pateilla ei ainakaan liian tiukkaan saa kun aukikaan ei lähtenyt muuten kuin hallitunkilla momenttiavaimen päätä tunkkaamalla Ellei sitten samalla menetelmällä vedä kiinnikin...
                      280 Nm (eli 28 kg, helpottaa havainnointia) on sama kuin 100 kg 28 cm varren päässä tai 50 kg 56 cm varressa tai 80 kg 35 cm varressa. Momentti kiloina jaettuna asentajan painolla = varsi metreinä -> 28/80 = 0,35. Pyöränlaakerit saa noin helposti momenttiin, kannenpultit hankalampi varsinkin jos kone on keulalla

                      Comment

                      • 525iiäxä
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2005
                        • 1856
                        • Lappeenranta, Finland

                        #12
                        Originally posted by jr66 View Post
                        280 Nm (eli 28 kg, helpottaa havainnointia) on sama kuin 100 kg 28 cm varren päässä tai 50 kg 56 cm varressa tai 80 kg 35 cm varressa. Momentti kiloina jaettuna asentajan painolla = varsi metreinä -> 28/80 = 0,35. Pyöränlaakerit saa noin helposti momenttiin, kannenpultit hankalampi varsinkin jos kone on keulalla
                        Joo, noinhan se matemaattisesti menee. Tiukemmassa ainakin tää ensimmäinen tuntui olevan, mutta jos se ei ole kovin tarkka momentin päälle niin vedetään sen mukaan kiinni.

                        Volvo V70 2.4T -02
                        E30 323i -84 (taas)

                        Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                        Comment

                        • 525iiäxä
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2005
                          • 1856
                          • Lappeenranta, Finland

                          #13
                          Originally posted by Neppo View Post
                          Kuulostaa momenttiavaimen väärinkäytöltä

                          Asiaan: Jos mahollista, niin teet yhtä pitkän jatkon tohon momenttiavaimeen kuin se ite avain on pitkä. Esim. hitsaat lattaan toiseen päähän hylsyn ja toiseen päähän ½" varren palan (siis mihin sitten laitat sen napamutterin kokoisen hylsyn). Kun väännät sitä momenttiavainta päästä niin, että 140Nm napsahtaa, niin sen jatkon päässä sulla on 280Nm. Jos siis se on oikea momentti.
                          Hyvin se on kestänyt jo vuosikymmenet myös avauskäytössä. Mutta, tärkein tässä onkin tullut jo esille eli se, että ei ole kovin tarkka momentistaan tuo laakeri.

                          Volvo V70 2.4T -02
                          E30 323i -84 (taas)

                          Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                          Comment

                          • Beemer man
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2005
                            • 560
                            • Imatra

                            #14
                            Vedät normaali räikällä sen niin tiukkaa et sit kun poski rupee tutisee niin voit lopettaa vääntämisen

                            Juu aika rajut nm on siinä laakerissa kun itsekin vaihtelin. Jouduin kiristää viel jälkikäteen yhden kerran sen laakerin vaikka vedin ohjearvoon sen :think
                            Harley-davidson sportster -09
                            Yamaha R1 -02
                            e61 520d lci
                            micra

                            Exät
                            e24 635csi
                            e30 6xcoupe 3xcabrio 2xtouring 3xsedan
                            e34 520, 540, 535
                            e36 325coupe, cabrio, 2xcompact
                            e46 316, 323
                            e39 523,520x2

                            Comment

                            • Jezuz
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2005
                              • 165
                              • Varkaus

                              #15
                              Originally posted by 525iiäxä View Post
                              Kuinka niin? Onhan tuota tarvinnut monessakin paikassa vuosien mittaan, tässä kohteessa se jää vaan auttamatta liian heiveröiseksi...

                              Niin ja kun siinä on työkaluvalikoimani pisin vääntövarsi jo valmiina niin saahan sillä avattuakin noita kireimpiä paikkoja.
                              Sillä momentti avaimella ei kyl kannata enää mitää kovin tarkkojapaikkoja kirrailla!
                              Pimpanos Los Poslinos

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎