Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 Ongelmia...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jnf
    Newbiemmer
    • Oct 2003
    • 4

    E30 Ongelmia...

    Hei!

    Kyselläänpä hieman vinkkejä 316 E30-88 ongelmien ratkaisuun Mittarissa alkaa olla jo 300tkm ja nyt ennen talvea olisi tarkoitus tehdä suuremmat korjaukset pois alta. Koittakaa jaksaa lukea.

    1. Sammuilu/kaasari. Mottihan on tuolla surullisenkuuluisalla pierburkin kaasarilla ja viime talvena ilmestyi seuraavanlainen ongelma: auto lähtee hyvin käyntiin kylmänä, mutta kun lämmöt nousevat n.puoliväliin niin kaupunkiajossa ei pysy käynnissä kuin pienellä pintakaasulla. Jos pintakaasua ei anna niin sammuu ja tämän jälkeen saa sahata käyntiin n.puolisen minuuttia. Kyseinen sammuminen tapahtuu vain yleensä puolilämpöisenä. Lämpöjen noustessa pysyy käynnissä mutta ei käy ihmeellisen hyvin. Maantiellä ajellessa ei vastaavaa ongelmaa esiinny ollenkaan. Ongelma on ärsyttävä koska yleensä sammahtaa johonkin risteykseen ja jono perässä saa sitten starttailla... Kaasun pumppaaminen yms ei auta tuossa käynnistysvaiheessa, vaan ainoastaan tarpeeksi kauan sahaamalla käynnistyy. Mitään erikoista en ole kaasarissa huomannut, ainoastaan joskus olen ihmetellyt, että miksi bensasuodattimessa on vain vähän bensaa(eikö tuota kuuluisi olla suodattimessa kunnolla?). Lisäksi kesällä moottori aina välillä ryntäsi käynnistyksessä, johon luultavasti kyllä auttanee kohon säätö.

    Voisikohan tuo johtua kaasarista vai bensansaantiongelmista yms? Kaasariin on vaihdettu kumilaippa parisen vuotta sitten ja seoksensäätöruuvi on ostettu/tarkoitus vaihtaa lähiaikoina. Tietysti kyseinen vika voi korjaantua silläkin, mutta ajattelin kysäistä jo näin etukäteen mahdollisia lisävinkkejä ongelmaan...hieman laihalla moottori ainakin käy johtuen tuosta seoksensäädöstä...


    2. Bensatankki. Bensatankki vuotaa tankin saumasta, joten yli puolenvälin en juuri ole tankkaillut. Uusi tankki on jo hankittu, mutta kysymys kuuluukin, että sopiiko kaikki E30 tankit toisiinsa vai pitääkö ottaa jotain erikoista huomioon(kaasari/ruisku/muuta)? Samalla kun vaihtelen tuon tankin niin olisi tarkoitus vaihtaa perä, koska vanha on äännellyt jo pidemmän aikaa. Ilmeisesti kannattaisi vaihtaa myös takapään "kumipuslat" kun takapää on kerran ylhäällä?


    3. Vaihdelaatikko. Keppi heiluu sinne sun tänne eli saisiko keppiä jotenkin helposti/halvalla tykymmäksi?


    Siinäpä ne kysymykset sitten olivatkin. Toivottavasti seuraavien korjausten jälkeen olisi taas luvassa huolettomia kilometrejä. Pitäisi vielä lisäksi putsailla ruostevaurioita alakerrasta ja asennella roiskeläpät...

    -jnf
  • Anszi
    Newbiemmer
    • Oct 2004
    • 5

    #2
    1. minulla sama ongelma, kylmänä toimii mutta lämpimänä ei.

    tarkista sytyttääkö tulpat lämpimänä, nimittäin itse uusin kaikki bensaletkut ja uuden pumpun asensin, ja vielä kaasarin putsasin ja tarkistin toimimaan oikein. silti lämpimänä ei onnaa..

    eli sytytyspiirissä on ongelmaa, mahdollista että sytytyspiiri on hajalla ja lämpimänä ei toimi, pitää kokeilla, kunhan saan piirin jostain niin sitten tiedän. kun laitoin tulpanjohtoon tulpan ja kylmänä käynnistelin, niin kyllä kipinöi, mutta lämpimänä ei yhtään kipinää.
    BWM 316 -85
    [email protected]

    Comment

    • Anszi
      Newbiemmer
      • Oct 2004
      • 5

      #3
      niin, ja jos bensansuodatin on ennen pumppua niin ota se pois ja vaihda se pumpun ja kaasarin välille, nimittäin pumpun teho ei oikein meinaa pitää kun sen pitäisi imeä isoa siivilää täyteen. mutta pumpun ja kaasarin välillä onnistuu huomattavasti paremmin. kokeile myös imeekö pumppu tarpeeksi, ja muista että se tekee vain n.0,5cm liikettä ja sen pitäisi imeä kuitenkin hyvin, jos pitää ääntä painaessa, niin vaihda uusi, maksaa jotain 30-40 e tuollainen pierburgia vastaava pumppu.

      ja siihen vaihdekepin heilumiseen minäkin kaipaisin jotain vinkkiä.. kait siellä joku jousi on pois paikaltaan tai jotain.. en tiedä.. enkä ole kyllä pahemmin katsonutkaan..
      BWM 316 -85
      [email protected]

      Comment

      • Anszi
        Newbiemmer
        • Oct 2004
        • 5

        #4
        Jep.. vaihdoin sytytyspiirin, ja muutaman tunnin koeajoni osoitti auton toimivan nyt hyvin...

        ehdotan että teet samaa...
        BWM 316 -85
        [email protected]

        Comment

        • Anszi
          Newbiemmer
          • Oct 2004
          • 5

          #5
          Jep.. vaihdoin sytytyspiirin, ja muutaman tunnin koeajoni osoitti auton toimivan nyt hyvin...

          ehdotan että teet samaa...
          BWM 316 -85
          [email protected]

          Comment

          • SledgeHammer82
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1651
            • Pk-seutu

            #6
            Re: E30 Ongelmia...

            Originally posted by jnf
            Hei!
            2. Bensatankki. Bensatankki vuotaa tankin saumasta, joten yli puolenvälin en juuri ole tankkaillut. Uusi tankki on jo hankittu, mutta kysymys kuuluukin, että sopiiko kaikki E30 tankit toisiinsa vai pitääkö ottaa jotain erikoista huomioon(kaasari/ruisku/muuta)? Samalla kun vaihtelen tuon tankin niin olisi tarkoitus vaihtaa perä, koska vanha on äännellyt jo pidemmän aikaa. Ilmeisesti kannattaisi vaihtaa myös takapään "kumipuslat" kun takapää on kerran ylhäällä?
            -jnf
            Kuusmukisissa on isompi (62-litranen) tankki. Sopinee paikoilleen, mutta en ole varma bensapumpuista ja varsinkaan bensamittarin toiminnasta operaation jälkeen.

            Comment

            • jutzi
              Bimmer Rookie
              • Apr 2004
              • 144
              • Turku

              #7
              2. Uudemman ja vanhemman maallin E30 bemuissa hiukan erilainen kiinnitys tai siis kiinnitysreiät.

              Comment

              • Leka
                BTCF Member
                • Sep 2003
                • 7701
                • Vilppula

                #8
                Re: E30 Ongelmia...

                Originally posted by jnf
                3. Vaihdelaatikko. Keppi heiluu sinne sun tänne eli saisiko keppiä jotenkin helposti/halvalla tykymmäksi?
                -jnf

                sigpic

                BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                Comment

                • sqxo
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2004
                  • 902
                  • no man's land

                  #9
                  3. kohta: Tarkasta että vaihdekeppi-asetelma on auton pohjassa kiinni. Pultit yleensä löystyy ajan myötä.. :wink:

                  Comment

                  • Guest's Avatar

                    #10
                    Re: E30 Ongelmia...

                    Originally posted by jnf
                    Hei!

                    Kyselläänpä hieman vinkkejä 316 E30-88 ongelmien ratkaisuun Mittarissa alkaa olla jo 300tkm ja nyt ennen talvea olisi tarkoitus tehdä suuremmat korjaukset pois alta. Koittakaa jaksaa lukea.

                    1. Sammuilu/kaasari. Mottihan on tuolla surullisenkuuluisalla pierburkin kaasarilla ja viime talvena ilmestyi seuraavanlainen ongelma: auto lähtee hyvin käyntiin kylmänä, mutta kun lämmöt nousevat n.puoliväliin niin kaupunkiajossa ei pysy käynnissä kuin pienellä pintakaasulla. Jos pintakaasua ei anna niin sammuu ja tämän jälkeen saa sahata käyntiin n.puolisen minuuttia. Kyseinen sammuminen tapahtuu vain yleensä puolilämpöisenä. Lämpöjen noustessa pysyy käynnissä mutta ei käy ihmeellisen hyvin. Maantiellä ajellessa ei vastaavaa ongelmaa esiinny ollenkaan. Ongelma on ärsyttävä koska yleensä sammahtaa johonkin risteykseen ja jono perässä saa sitten starttailla... Kaasun pumppaaminen yms ei auta tuossa käynnistysvaiheessa, vaan ainoastaan tarpeeksi kauan sahaamalla käynnistyy. Mitään erikoista en ole kaasarissa huomannut, ainoastaan joskus olen ihmetellyt, että miksi bensasuodattimessa on vain vähän bensaa(eikö tuota kuuluisi olla suodattimessa kunnolla?). Lisäksi kesällä moottori aina välillä ryntäsi käynnistyksessä, johon luultavasti kyllä auttanee kohon säätö.

                    Voisikohan tuo johtua kaasarista vai bensansaantiongelmista yms? Kaasariin on vaihdettu kumilaippa parisen vuotta sitten ja seoksensäätöruuvi on ostettu/tarkoitus vaihtaa lähiaikoina. Tietysti kyseinen vika voi korjaantua silläkin, mutta ajattelin kysäistä jo näin etukäteen mahdollisia lisävinkkejä ongelmaan...hieman laihalla moottori ainakin käy johtuen tuosta seoksensäädöstä...


                    2. Bensatankki. Bensatankki vuotaa tankin saumasta, joten yli puolenvälin en juuri ole tankkaillut. Uusi tankki on jo hankittu, mutta kysymys kuuluukin, että sopiiko kaikki E30 tankit toisiinsa vai pitääkö ottaa jotain erikoista huomioon(kaasari/ruisku/muuta)? Samalla kun vaihtelen tuon tankin niin olisi tarkoitus vaihtaa perä, koska vanha on äännellyt jo pidemmän aikaa. Ilmeisesti kannattaisi vaihtaa myös takapään "kumipuslat" kun takapää on kerran ylhäällä?


                    3. Vaihdelaatikko. Keppi heiluu sinne sun tänne eli saisiko keppiä jotenkin helposti/halvalla tykymmäksi?


                    Siinäpä ne kysymykset sitten olivatkin. Toivottavasti seuraavien korjausten jälkeen olisi taas luvassa huolettomia kilometrejä. Pitäisi vielä lisäksi putsailla ruostevaurioita alakerrasta ja asennella roiskeläpät...

                    -jnf
                    Jos tuo on uudempaa E30 koria niin teehän kuule niin että myy mulle tuo kiesi niin ei tartte rappailla... :wink:
                    Jos raaskit luopua siitä sopivasti kun siinä on noita vikojakin :wink: niin soittele 0400 600078

                    Henri

                    Comment

                    • jnf
                      Newbiemmer
                      • Oct 2003
                      • 4

                      #11
                      Kiitoksia vastauksista!

                      Tietysti vielä mieleen tuli pari lisäkysymystä...

                      Anszi: Mistäs päin autoa kyseinen sytytyspiiri löytyy? Ilmeisesti kuitenkin aika hintava uutena?

                      SledgeHammer82&jutzi: Pitääpä tutkailla vielä tuota tankkia. Ilmeisesti on vanhemmasta neloskoneesta. Muistaakseni yksi putki enemmän tuossa omassa tankkiin meni/lähti kuin vastaavass mikä on tarkoitus asentaa tilalle.

                      Leka&sqxo: Kiitoksia tiedosta. Pitääpä tsekkailla nuo puslat&kiinnitys...

                      Henski: En vielä ole luopumassa vaikka vikaa onkin. Auto kun on vielä aikalailla ryhdissä ja tilat&laitteet korjaukseen löytyvät.

                      Talven näin painaessa päälle tuli vielä mieleen, että mitä bemun lähivaloille olisi järkevintä tehdä kun ovat aika surkeat? Uusien osto ei houkuta kun maksavat aikalailla. Pitääkö siis lähteä ostamaan sumareita vai kestävätkö umpiot suurempia polttimoita(muovipohjat)? Tuplajohdotuksestakin olen kuullut puhuttavan, mutta toteutustapaa en tiedä...

                      -jnf

                      Comment

                      • Anszi
                        Newbiemmer
                        • Oct 2004
                        • 5

                        #12
                        se on ihan näkyvillä kun aukaisee konepellin... siinä kuskin puolella sellainen missä on siemensin logo ja siin on kiinni kaks piuhaa.
                        BWM 316 -85
                        [email protected]

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎