Hei!
Kyselläänpä hieman vinkkejä 316 E30-88 ongelmien ratkaisuun
Mittarissa alkaa olla jo 300tkm ja nyt ennen talvea olisi tarkoitus tehdä suuremmat korjaukset pois alta. Koittakaa jaksaa lukea.
1. Sammuilu/kaasari. Mottihan on tuolla surullisenkuuluisalla pierburkin kaasarilla ja viime talvena ilmestyi seuraavanlainen ongelma: auto lähtee hyvin käyntiin kylmänä, mutta kun lämmöt nousevat n.puoliväliin niin kaupunkiajossa ei pysy käynnissä kuin pienellä pintakaasulla. Jos pintakaasua ei anna niin sammuu ja tämän jälkeen saa sahata käyntiin n.puolisen minuuttia. Kyseinen sammuminen tapahtuu vain yleensä puolilämpöisenä. Lämpöjen noustessa pysyy käynnissä mutta ei käy ihmeellisen hyvin. Maantiellä ajellessa ei vastaavaa ongelmaa esiinny ollenkaan. Ongelma on ärsyttävä koska yleensä sammahtaa johonkin risteykseen ja jono perässä saa sitten starttailla... Kaasun pumppaaminen yms ei auta tuossa käynnistysvaiheessa, vaan ainoastaan tarpeeksi kauan sahaamalla käynnistyy. Mitään erikoista en ole kaasarissa huomannut, ainoastaan joskus olen ihmetellyt, että miksi bensasuodattimessa on vain vähän bensaa(eikö tuota kuuluisi olla suodattimessa kunnolla?). Lisäksi kesällä moottori aina välillä ryntäsi käynnistyksessä, johon luultavasti kyllä auttanee kohon säätö.
Voisikohan tuo johtua kaasarista vai bensansaantiongelmista yms? Kaasariin on vaihdettu kumilaippa parisen vuotta sitten ja seoksensäätöruuvi on ostettu/tarkoitus vaihtaa lähiaikoina. Tietysti kyseinen vika voi korjaantua silläkin, mutta ajattelin kysäistä jo näin etukäteen mahdollisia lisävinkkejä ongelmaan...hieman laihalla moottori ainakin käy johtuen tuosta seoksensäädöstä...
2. Bensatankki. Bensatankki vuotaa tankin saumasta, joten yli puolenvälin en juuri ole tankkaillut. Uusi tankki on jo hankittu, mutta kysymys kuuluukin, että sopiiko kaikki E30 tankit toisiinsa vai pitääkö ottaa jotain erikoista huomioon(kaasari/ruisku/muuta)? Samalla kun vaihtelen tuon tankin niin olisi tarkoitus vaihtaa perä, koska vanha on äännellyt jo pidemmän aikaa. Ilmeisesti kannattaisi vaihtaa myös takapään "kumipuslat" kun takapää on kerran ylhäällä?
3. Vaihdelaatikko. Keppi heiluu sinne sun tänne eli saisiko keppiä jotenkin helposti/halvalla tykymmäksi?
Siinäpä ne kysymykset sitten olivatkin. Toivottavasti seuraavien korjausten jälkeen olisi taas luvassa huolettomia kilometrejä. Pitäisi vielä lisäksi putsailla ruostevaurioita alakerrasta ja asennella roiskeläpät...
-jnf
Kyselläänpä hieman vinkkejä 316 E30-88 ongelmien ratkaisuun

1. Sammuilu/kaasari. Mottihan on tuolla surullisenkuuluisalla pierburkin kaasarilla ja viime talvena ilmestyi seuraavanlainen ongelma: auto lähtee hyvin käyntiin kylmänä, mutta kun lämmöt nousevat n.puoliväliin niin kaupunkiajossa ei pysy käynnissä kuin pienellä pintakaasulla. Jos pintakaasua ei anna niin sammuu ja tämän jälkeen saa sahata käyntiin n.puolisen minuuttia. Kyseinen sammuminen tapahtuu vain yleensä puolilämpöisenä. Lämpöjen noustessa pysyy käynnissä mutta ei käy ihmeellisen hyvin. Maantiellä ajellessa ei vastaavaa ongelmaa esiinny ollenkaan. Ongelma on ärsyttävä koska yleensä sammahtaa johonkin risteykseen ja jono perässä saa sitten starttailla... Kaasun pumppaaminen yms ei auta tuossa käynnistysvaiheessa, vaan ainoastaan tarpeeksi kauan sahaamalla käynnistyy. Mitään erikoista en ole kaasarissa huomannut, ainoastaan joskus olen ihmetellyt, että miksi bensasuodattimessa on vain vähän bensaa(eikö tuota kuuluisi olla suodattimessa kunnolla?). Lisäksi kesällä moottori aina välillä ryntäsi käynnistyksessä, johon luultavasti kyllä auttanee kohon säätö.
Voisikohan tuo johtua kaasarista vai bensansaantiongelmista yms? Kaasariin on vaihdettu kumilaippa parisen vuotta sitten ja seoksensäätöruuvi on ostettu/tarkoitus vaihtaa lähiaikoina. Tietysti kyseinen vika voi korjaantua silläkin, mutta ajattelin kysäistä jo näin etukäteen mahdollisia lisävinkkejä ongelmaan...hieman laihalla moottori ainakin käy johtuen tuosta seoksensäädöstä...
2. Bensatankki. Bensatankki vuotaa tankin saumasta, joten yli puolenvälin en juuri ole tankkaillut. Uusi tankki on jo hankittu, mutta kysymys kuuluukin, että sopiiko kaikki E30 tankit toisiinsa vai pitääkö ottaa jotain erikoista huomioon(kaasari/ruisku/muuta)? Samalla kun vaihtelen tuon tankin niin olisi tarkoitus vaihtaa perä, koska vanha on äännellyt jo pidemmän aikaa. Ilmeisesti kannattaisi vaihtaa myös takapään "kumipuslat" kun takapää on kerran ylhäällä?
3. Vaihdelaatikko. Keppi heiluu sinne sun tänne eli saisiko keppiä jotenkin helposti/halvalla tykymmäksi?
Siinäpä ne kysymykset sitten olivatkin. Toivottavasti seuraavien korjausten jälkeen olisi taas luvassa huolettomia kilometrejä. Pitäisi vielä lisäksi putsailla ruostevaurioita alakerrasta ja asennella roiskeläpät...
-jnf
Comment