Announcement

Collapse
No announcement yet.

E21 Kardaani poijes...?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PAtu E21
    Bimmer Rookie
    • May 2004
    • 21
    • Lempäälä

E21 Kardaani poijes...?

Pitäis päästä vaihtaan laatikon stefaa...eli Mites E21 323i:ssä saa kardaanin irtoamaan vaihdelaatikon päästä. Olen avannu ne kaikki 8 mutteria ja vetäny pultit pois. Lisäksi olen irroittanu keskimmäisen tukilaakerin pois. Kardaani ei kuitenkaan irtoa laatikosta sitten millään. Mikä neuvoksi? Pitääkö ottaa myös murikalta kardaani irti? :|
    Drive fast, Race hard, die young...
  • Lakeson
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 649
    • Jyväskylä

Työnnätä kardaania perään päin, kardaanin etupäässä on ohjaintappi joka estää laipan irtoamisen. Peräpäätä ei tarvitse irrottaa, kunhan pitää huolen että kardaani ei roiku ristikon varassa ääriasennossa.
    Ei mopolla mahottomia..

Comment

• tihuovin
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2003
      • 1422
      • Oulu

Löysää pakoputkistoa sen verran että kannatin laakeri tulee vähän ulospäin, rungon ja putkiston välistä. Sillä saa ainakin E23/745:ssa riittävästi marginaalia jotta saa manuaalikardaanin poistetuksi.

Itse löysään pakoputkesta kaikki muuta kannakkeet paitsi takapöntön. Sen toki löysään niin löysälle kuin mahdollista. Mutta sittenkin pitää torpata sopiva ruuvimeisseli rungon ja putkien väliin, jotta saa pari-kolme viimeistä millimetriä sitä alaspäin. Mutta sitten se jo lähteekin. Eipähän tarvitse poistaa koko putkistoa. Aika raskas sen on roikkua pakosarjan varassa, varsinkin jos se nokassa killuu turboahdin.

Mulla se "ohjaintappi" on laatikon puolella, ei kardaanissa, mutta onpa kuitenkin.

t: Timo

Comment

• T3
        BTCF Member
        • Oct 2003
        • 8530
        • Karhe

E21:n kardaanin etupäässä ei ole mitään ohjaintappia vaan reikä/kolo johon laatikon laipan ohjaintappi menee sisälle.

Ota van se kardaani kokonaan irti, niin pääset helpommalla. Eihän tuo ole murikassa kiinni kuin neljällä pultilla/mutterilla. Samalla kun kardaani on lattialla, niin tuleepahan vaihdettua se tukilaakeri siihen keskelle.
        .

Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

Comment

• tihuovin
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 1422
          • Oulu

Tottakai kardaani pitää poistaa. Mutta sitä varten itsekin joudun "värkkäämään" kuvaamallani tavalla. Ko. "värkkäyksellä" keskilaakeri tulee tarpeeksi ulospäin (linkkuun), jotta saan kardaanin etupään siitä laatikon "ohjaintapista" ulos. Sen jälkeen kardaanin poistaminen on pikkujuttu, senkun vetää sitä eteenpäin ja nostaa lattialle.

Tästä lienee olikin kyse, neuvoista miten sen ohjaintapin voi "ohittaa", jotta kardaani yleensä tulee pois.

t: Timo

Comment

Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎