Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 kojelaudan kadonneet sähköt: sulake, himmennin, jokin muu?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Phaedrus
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 1888
    • Helsinki

    E30 kojelaudan kadonneet sähköt: sulake, himmennin, jokin muu?

    Olin vaihtamassa lämmityslaitteen toista lamppua (AC control power light) ja onnistuin pimentämään liudan kojelaudan valoja kuten mittariston taustavalo, hätävilkun valo, tuhkakupin valot jne. Valot hävisivät sen jälkeen kuin yleismittari lipesi ja teki oikosulun (OLETUS).

    Yhteistä kadonneille valoille on se, että ne ovat kaikki sulakkeen #23 takana. Sulake on kuitenkin ehjä. Onko muita sulakkeita, jotka voisivat liittyä tähän vikaan? Sulakerasialla kaikki sulakkeet tuntuisivat olevan ehjiä.

    Yksi vaihtoehto on se, että valokytkimessä oleva himmennin olisi ottanut itseensä. Mikä on fiksuin tapa testata himmentimen toiminta? Jos vika on himmentimessä, voinko johdottaa sen niin että ohitan himmentimen ja valonvoimakkuus olisi aina täysillä?
    Attached Files
  • Rocla
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2002
    • 7692
    • Kajaani

    #2
    Originally posted by Phaedrus View Post
    Olin vaihtamassa lämmityslaitteen toista lamppua (AC control power light) ja onnistuin pimentämään liudan kojelaudan valoja kuten mittariston taustavalo, hätävilkun valo, tuhkakupin valot jne. Valot hävisivät sen jälkeen kuin yleismittari lipesi ja teki oikosulun (OLETUS).

    Yhteistä kadonneille valoille on se, että ne ovat kaikki sulakkeen #23 takana. Sulake on kuitenkin ehjä. Onko muita sulakkeita, jotka voisivat liittyä tähän vikaan? Sulakerasialla kaikki sulakkeet tuntuisivat olevan ehjiä.

    Yksi vaihtoehto on se, että valokytkimessä oleva himmennin olisi ottanut itseensä. Mikä on fiksuin tapa testata himmentimen toiminta? Jos vika on himmentimessä, voinko johdottaa sen niin että ohitan himmentimen ja valonvoimakkuus olisi aina täysillä?
    Himmennin testataan mittaamalla vastus kytkentäkaaviossa mainittujen napojen väliltä samalla kääntäen himmennintä, jos vastus ei muutu on himmennin viallinen.

    Lamput saa palamaan maksimiteholla kytkemällä kaaviossa näkyvät himmentimen navoille menevät johdot yhteen.

    EDIT: eli näköjään virtaa katkotaan pois/parki/valot katkaisimella ja maan kautta himmennetään, eli mittaa meneekö lampuille jännite ja tuleeko himmentimen ruskeaan maata, jos jompikumpi puuttuu niin eikun etsimään vikaa johdoista, muutoin himmennin mittaukseen.
    Last edited by Rocla; 09-11-2009, 22:19.
    Olli.

    Comment

    • Phaedrus
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 1888
      • Helsinki

      #3
      Kiitokset hyvästä vianetsintävinkistä. Lampuille todellakin tuli jännite. Käänsin ja väänsin valokytkintä aikani, kunnes totesin etten saa sitä ehjänä irti. Onneksi kaikki kytkimelle tulevat johdot olivat kiinni yhdellä liittimellä, jonka sai helposti irrotettua. Maajohto oli kytkimen jälkeen jatkuva (=ehjä), joten vika paikallistui valokytkimen himmentimeen. Rikkinäisen himmentimen voi ohittaa kytkemällä himmentimelle saapuvan maajohdon (ruskea) suoraan himmentimeltä lähtevään maajohtoon (ruskea/valkoinen). Maa pitää viedä kytkimelle saakka, koska sitä jaetaan myös lähi- ja kaukovaloille. Toimii.
      Last edited by Phaedrus; 10-11-2009, 21:41. Reason: Korjattu kytkentää

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎