Announcement

Collapse
No announcement yet.

e21 320/6 ruisku käyntihäiriö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mick
    Bimmer Rookie
    • Sep 2004
    • 63
    • Pyhäjärvi

    e21 320/6 ruisku käyntihäiriö

    Elikkäs auto on -82 e21 320/6 ruuta.

    Käynnistyy hyvin kylmänä ja lämpimänä, ainakin yleensä.
    Kylmänä kaasua pitää painaa varovasti, muuten tukehtuu. Tämä taitaa olla säätöhomma. Kun kone lämpenee, niin matalilla kierroksilla ajaessa saattaa yhtäkkiä sammua, sama tyhjäkäynnillä.

    Sammumisen jälkeen ei käynnisty, siloin tällöin "lupaa".
    Pitää odottaa noin 10 minuuttia, jonka jälkeen lähtee käyntiin.

    Ajan päivittäin 5km suuntaan työmatkaa. Aamulla on päässy perille, onneksi. Iltapäivällä parina päivänä tehny tuon. Kokeilin antaa käydä pihassa tyhjäkäyntiä, ja jonkun aikaa käytyään teki tuon sammumisen... Ihmeellinen vika minun mielestä, osaisko kukaan auttaa? :(
  • Sickness
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2003
    • 1923
    • Helsinki

    #2
    Re: e21 320/6 ruisku käyntihäiriö

    Originally posted by mick
    Elikkäs auto on -82 e21 320/6 ruuta.

    Käynnistyy hyvin kylmänä ja lämpimänä, ainakin yleensä.
    Kylmänä kaasua pitää painaa varovasti, muuten tukehtuu. Tämä taitaa olla säätöhomma. Kun kone lämpenee, niin matalilla kierroksilla ajaessa saattaa yhtäkkiä sammua, sama tyhjäkäynnillä.

    Sammumisen jälkeen ei käynnisty, siloin tällöin "lupaa".
    Pitää odottaa noin 10 minuuttia, jonka jälkeen lähtee käyntiin.

    Ajan päivittäin 5km suuntaan työmatkaa. Aamulla on päässy perille, onneksi. Iltapäivällä parina päivänä tehny tuon. Kokeilin antaa käydä pihassa tyhjäkäyntiä, ja jonkun aikaa käytyään teki tuon sammumisen... Ihmeellinen vika minun mielestä, osaisko kukaan auttaa? :(
    Teeppä ensimmäisenä ihan perusjutut, eli tarkista, että sulla on oikean lämpöarvon tulpat, suodattimet ei ole samalta vuodelta kuin autokin ja että kaikki huohotus- yms letkut on puhtaita eikä niissä ole tukoksia missään. Myös akun ja laturin kunto on hyvä tarkistaa näin talven kynnyksellä.

    En tiedä onko noin vanhassa lisäilmaluistia, mutta jos on, niin revi se irti ja putsaa kunnolla bensalla. Ylipäätään suosittelisin irroittelemaan osan kerrallaan kunnolla ja putsailemaan paskat pois. Jo tuo voi auttaa, mutta jos ei, niin tietääpähän että lähtee hakemaan vikaa jostain muualta.
    E39 520iA -02

    Comment

    • -Tate-
      Moderator
      • Jan 2004
      • 3210
      • Nurmijärvi

      #3
      nyt tarvitaaan teräsmiestä ELI "T3":sta avuksi. Kaikkien janoisten BMWiden sankari.
      I Believed I Would Die.

      Comment

      • Freak
        BTCF Member
        • Apr 2003
        • 2560
        • .

        #4
        Mikä ruisku?

        Ja kerro aluksi mikä ruisku siinä on?
        Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

        Vanha Uuden liiton mies...

        Comment

        • -Tate-
          Moderator
          • Jan 2004
          • 3210
          • Nurmijärvi

          #5
          Eiköhän tuossa K-jetti ole
          I Believed I Would Die.

          Comment

          • mick
            Bimmer Rookie
            • Sep 2004
            • 63
            • Pyhäjärvi

            #6
            Re: Mikä ruisku?

            Originally posted by Freak
            Ja kerro aluksi mikä ruisku siinä on?
            K-Jetti.

            Tältä päivältä pieni tarinanpoikanen:
            Katsastus oli kuukausi sitten. Ei mennyt läpi, piti jarruja ja valoja vähän säädellä. Tänään oli viimeinen mahdollinen näyttöpäivä, ja viimeyö menikin kivasti kikkaillessa, että auton sai liikkeelle. Miksi tehdä hommat ajoissa, kun ne voi jättää viimetinkaankin? :roll:

            Konttorille ajelin, matkaa noin 50km. Kaikki tuntui pelaavan vaihteeksi hyvin. Konttorin pihaan kaarros, ja papereita esittämään toimistoon. Tuli minun vuoroni, ja ajoin auton "luukulle", josta katsastusmies jatkoi. Ajoi jarruteloille, ja käsijarrua tarkastaessa auto sammui. Tottakai, kirosin hiljaa mielessa, purren hampaita niin että palat lenteli. Katsastusmies starttaili aikansa, pyysi minua kokeilemaan. Ei mitään. Pyörittää, lupailee, mutta ei käy. Työnnettiin ulos hallista, ja naama punasena siinä sitten selittelen, että kyllä se siitä, kunhan jäähtyy... :oops:
            Pitkän aikaa jäähdyttelin, starttailin välillä. Perkele, kun auto oli päättäny että ei, niin sitten ei!
            Puoli tuntia meni. Auto hörähti käyntiin! Äkkiä siitä katsastusmiehelle kertomaan, että nyt auto suvaitsisi tulla katsastukseen, jos vain käy... Ja onnistuihan se. Loput hommat meni läpi kunnialla, inssi kuittas vaan lopuksi, että aja ulos, mikäli vielä käynnistyy :shock:
            Leima tuli! Kiitokset loistavasta palvelusta ja odottamisesta katsastusmiehelle!

            Katsastuksesta takaisin kotiin ajaessani tuli uudenlainen ongelma:
            Vetää hyvin 4000 kierroksen saakka, kunnes tulee lähes stoppi, yskii, pätkii, boooaa, jne. Vapaalla kun survasee kaasua, niin kierrokset nousee aluksi sinne 6000 hujakoille, ja sitten laskee 5000, tai jopa lähemmäksi 4000. Onko kyseessä polttoaineen saantiongelma, vai voiko saada jostain liikaa ilmaa vai mikä tässä nyt mättää???

            Vetoja koneesta kuitenkin tuntuu löytyvän ihan suht hyvin välillä 1000-4000 RPM

            Tulpat on uudet, kirjan mukaan otetut.

            Comment

            • mick
              Bimmer Rookie
              • Sep 2004
              • 63
              • Pyhäjärvi

              #7
              Voiko olla mahdollista, vai kuvittelenko vain, että vasemmalle kaartaessa käyntihäiriöt pahenee, kun taas oikealle kaartaessa häiriöt lähes poistuu? :?

              Taitaa olla omia kuvitelmia... :(b)

              Comment

              • JD
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 1194
                • Espoo

                #8
                Re: e21 320/6 ruisku käyntihäiriö

                Originally posted by mick
                Elikkäs auto on -82 e21 320/6 ruuta.
                "Joskus 80-luvulla" minulla oli E21 johon nostin 323i koneen keulille, teki aluksi sitä että kylmänä käynnistyi hyvin mutta kuumana ei välillä käynnistynytkään ennenkuin kone jäähtyi.
                Ja kuinka ollakaan kun juuri muutoskatsastuksessa katsastuksen ollessa ohi ei käynnistynyt enää nosturilta, no katsastusmies iski leimat papereihin ja tönäisi auton ulos ja sieltä se sitten käynnistyi kun jonkun 10 minuuttia seisoi.
                Nyt oli uskottava että vikaa oli ja se vika löytyi lopulta virranjakajan liittimestä, toinen nastoista pääsi painumaan sisään ja liitin sai välillä kontaktia välillä ei, lämpötilan muutokset ja/tai tärinä sai kosketuksen välillä liian heikoksi.

                Lisäilmaluistin virheetön toiminta myös kannattaa tarkastaa että saa kylmänä enemmän bensaa mutta sopivasti lämmettyä lähtee pois päältä.

                JD
                Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
                https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

                Comment

                • T3
                  BTCF Member
                  • Oct 2003
                  • 8530
                  • Karhe

                  #9
                  Re: e21 320/6 ruisku käyntihäiriö

                  Originally posted by JD
                  Originally posted by mick
                  Elikkäs auto on -82 e21 320/6 ruuta.
                  "Joskus 80-luvulla" minulla oli E21 johon nostin 323i koneen keulille, teki aluksi sitä että kylmänä käynnistyi hyvin mutta kuumana ei välillä käynnistynytkään ennenkuin kone jäähtyi.
                  Ja kuinka ollakaan kun juuri muutoskatsastuksessa katsastuksen ollessa ohi ei käynnistynyt enää nosturilta, no katsastusmies iski leimat papereihin ja tönäisi auton ulos ja sieltä se sitten käynnistyi kun jonkun 10 minuuttia seisoi.
                  Nyt oli uskottava että vikaa oli ja se vika löytyi lopulta virranjakajan liittimestä, toinen nastoista pääsi painumaan sisään ja liitin sai välillä kontaktia välillä ei, lämpötilan muutokset ja/tai tärinä sai kosketuksen välillä liian heikoksi.

                  Lisäilmaluistin virheetön toiminta myös kannattaa tarkastaa että saa kylmänä enemmän bensaa mutta sopivasti lämmettyä lähtee pois päältä.

                  JD
                  Jaahas...
                  Ehkäpä tunnen osaltani olevani hieman vastuussa, koska olen myynyt tuon ruiskupaketin ko. autoon.

                  JD antoikin jo oman osuutensa, mutta vaihda nyt vielä lisäksi jakajankansi ja VARSINKIN pyörijä. Lisäksi tuolla puolan pirulaisella on rikkimennessään tapana kylmänä toimia, mutta lämmettyään lakkaa pelaamaasta.
                  .

                  Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                  Comment

                  • mick
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2004
                    • 63
                    • Pyhäjärvi

                    #10
                    Tein tällaisen operaation ihan piruuttani:
                    Tuli taas katkos, ja kone sammui. Otin pois sen kumiputkenpätkän, joka on siis ilmaläpän ja lautasen välissä. Lukitsin lautasen aavistuksen auki, ja painoin vähän kaasua. Auto lähti heti käyntiin ja kävi hyvin. Tai niin hyvin ku tuolla tavalla voi käydä, aikalailla rikkaalla oli...

                    Eli vaikuttasko tämä minun ongelmani ilmavuodolta? Kaikki mahdolliset ylimääräiset reiät olen tutkinut ja tukkinut. Mutta jostain kai vuotaa, minun diagnoosini...

                    T3 muistaakseni kertoi laitteiston olevan peräisin 2,5 litraisesta myllystä, joten vois kuvitella että ainetta saa riittävästi... Jeps, en ole säätänyt... Tarkoitus olikin saada auto ensin katsastettua, siten on aikaa laitella paremmin...

                    Ainiin, voiko vaikuttaa tuohon käyntiongelmaan vuotava venttiili? Nimittäin tilannekuvia tuli napsittua tuosta ruiskun asennuksesta, ja nyt huomasin että yhden pytyn venttiilin yläpuoli oli jonkin verran karstainen... tai muuten vain likainen. Vaikuttaisi venttiilivuodolta, eikö vain?

                    Comment

                    • T3
                      BTCF Member
                      • Oct 2003
                      • 8530
                      • Karhe

                      #11
                      Ruisku on 2,3-litraisesta, joten saattaakin olla tyhjäkäyntiseos hieman liian rikkaalla.

                      Mitenkähän sitten sulla menee nuo jakajan ja kaasuläpän väliset alipaineletkut. Toivottavasti laitoit ne ohjeiden mukaan, tarkista!
                      Kaikki imu- ja alipainevuodot saavat sitten tuonkin ruiskun täysin sekaisin.
                      .

                      Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                      Comment

                      • mick
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2004
                        • 63
                        • Pyhäjärvi

                        #12
                        Originally posted by T3
                        Ruisku on 2,3-litraisesta, joten saattaakin olla tyhjäkäyntiseos hieman liian rikkaalla.

                        Mitenkähän sitten sulla menee nuo jakajan ja kaasuläpän väliset alipaineletkut. Toivottavasti laitoit ne ohjeiden mukaan, tarkista!
                        Kaikki imu- ja alipainevuodot saavat sitten tuonkin ruiskun täysin sekaisin.
                        Voispa kutistua parisenttiseksi, vois käveleskellä kaikki paikat läpi ja katella mistä vuotaa... Eihän tuonne näe Erkkikään!

                        Uh-huh, alkaa inspis loppumaan... Mutta pakko kai tuo on pusertaa läjään, ku talvi painaa päälle, eikä Kuplassani oli lämppäriä saatikka talvirenkaita...

                        Comment

                        • mick
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2004
                          • 63
                          • Pyhäjärvi

                          #13
                          Nyt vielä selvennys siihen pötikkään, joka tuli kaasarikoneen bensapumpun tilalle: Miten ne letkut tulikaan? Olihan mulla se paperilla, mutta se on jo hukassa... Luulisin, että on oikein.

                          Ja ne ennakonsäätöletkut, ne pitäs olla oikei, koska laitoin niitä samalla kun sain ohjeet puhelimessa, mutta voishan nekin tarkastaa...

                          Imusarjassa oli muutama letkulähtöpaikka, joihin en keksinyt mitään liitettävää. Tukin ne.

                          Ainiin! T3, muutama osanen puuttuu vielä
                          Se pelti, jossa koko ruiskupaketti kiinni (ok, tein sen jo itse) ja se tankkiin tuleva jutska. Silläkään ei kiirettä oikeastaan, koska mittari toimii hyvin, "opiskelijavalo" ei syty. Onneksi noin päin...

                          Comment

                          • mick
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2004
                            • 63
                            • Pyhäjärvi

                            #14
                            Onko mitään näppärää keinoa tutkia, onko vuotoja? Esim saippuavettä ja ilmanpainetta? Niinkuin jokus tuli mopon sisärengas tutkittua...

                            Comment

                            • tepabmw
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2004
                              • 834
                              • LAITAMAA

                              #15
                              kokeile suihkia vaikka jarrukliineriä imu sarjan tienoille,jos vuotoa on kone ryntäilee korkeemmalle kierrokselle kun saa kliineriä vuotokohdasta koneeseen...
                              -Tepan Paja-
                              Veikkola city
                              0405203098
                              Maalaustyöt yli 25v kokemuksella

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎