Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hartge e30 h26 moottori mallitunnistusta?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • blury
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2004
    • 229
    • Seinäjoki

    Hartge e30 h26 moottori mallitunnistusta?

    Pihan perälle ilmestyi e30 johon on asennettu täydellinen Hartgen E30 H26 tekniikka.
    Yritin perehtyä moottorimalleihin perusteellisimmin ja huomasin että näistä malleista on 2kpl eri versioita. Entinen omistaja muisteli jossain moottorissa lukevan h26,eli vaihtoehdoiksi jää 323:sen lohkoon tehty ja toinen 325:sen lohkoon tehty malli. Tuo selvisi alla löytyvästä taulukosta.



    Ken tietäisi millä erotan onko moottori tyyppiä mb10e vai mb16e

    Foorumilla on aiemmin käsitelty vähän sekaisesti molempia moottorimalleja.

    Last edited by blury; 21-03-2010, 15:08.
  • JJT
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6694
    • .......

    #2
    Saatan olla väärässä mutta muistelisin että noita H26 on tehty vaan 323i lohkoon, ja e28 525e lohkoon (m20b27)
    Nämä l-jetillä. 190hp/245nm.
    h27 taitaa olla 325i lohkolla ja motronic ruiskulla, 205hp/250nm tms.

    H26 isku 76,8mm, eli 323i kampuralla & 130mm veiveillä tehty. Männät mahle 84v60.
    H27 isku 81mm
    Poraus molemmissa 84mm.

    Lohkossa alareunassa, virranjakajan paikan alapuolella on tasaine alue jossa pitäis lukea jotain tyyliin xxxx EBH H26.
    Kannessa termostaattikotelon paikkeilla samoin.
    Last edited by JJT; 17-12-2009, 15:10.
    Myyn:
    M10/20/52 E30-E36 osia

    Comment

    • blury
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2004
      • 229
      • Seinäjoki

      #3
      Tuolta löytyvässä taulukossa ne väittää muuta,mut tietääkö sitä onko tuo taulukko miten ajantasalla.


      Pitää yrittää löytää nuo tunnisteet.
      Last edited by blury; 17-12-2009, 19:16.

      Comment

      • JJT
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 6694
        • .......

        #4
        Voi ollakkin, e30.de löytyy tietoa lisää.

        Hyviä suomennoksia, Looks like I'll have to get the 885 head.
        "Ulkomuoto kuin minun täytyy saada 885 eläintä".

        Tuon taulukon mukaan mb10e on 323i-pohjaisissa ollut l-jet moottori ja mb16e 325i-pohjaisessa ollut motronic-moottori.
        Kumpiko ruutta siinä autossas on?
        Last edited by JJT; 17-12-2009, 20:14.
        Myyn:
        M10/20/52 E30-E36 osia

        Comment

        • blury
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2004
          • 229
          • Seinäjoki

          #5
          Injection timing kaikissa ohjaa l-jetronic. Ignition timing mb16e eri kuin mb 10e, toisessa asteita ja toisessa ohjaa motronic. Tuo tarkoittanee mb10e:ssä jakaja sytytys(pystyssä kannen takapäässä),mb16e:ssä Jakaja "loota" siellä nokanpäässä.??

          Eli taitaapi oma olla perus 2490cc ja 190hv 240nm,eihän tässä nyt tarvi olla mitään fiatin mäntiä,koska lohko /isku sama mitä perus m20b25lohkossa.?

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16491
            • Asikkala

            #6
            Originally posted by blury View Post
            Injection timing kaikissa ohjaa l-jetronic. Ignition timing mb16e eri kuin mb 10e, toisessa asteita ja toisessa ohjaa motronic. Tuo tarkoittanee mb10e:ssä jakaja sytytys(pystyssä kannen takapäässä),mb16e:ssä Jakaja "loota" siellä nokanpäässä.??

            Eli taitaapi oma olla perus 2490cc ja 190hv 240nm,eihän tässä nyt tarvi olla mitään fiatin mäntiä,koska lohko /isku sama mitä perus m20b25lohkossa.?
            Jos mb10e on 323i-pohjainen l-jet kuten JJT sanoo niin jakaja ei todellakaan ole kannen takapäässä vaan lohkon alareunassa laturin takana vai onko hartgella joku oma patentti ?

            Comment

            • blury
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2004
              • 229
              • Seinäjoki

              #7
              Siis lohkon takapäässä l-jet, motronic kannen etupäässä,ei siis jakaja,vaan samannäköinen kansi,johdot lähtee sammaan suuntaan,ei jakajaa pyörimässä)

              Comment

              • Jasu
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2002
                • 2110
                • Tampere / Isojoki

                #8
                Originally posted by blury View Post
                Siis lohkon takapäässä l-jet, motronic kannen etupäässä,ei siis jakaja,vaan samannäköinen kansi,johdot lähtee sammaan suuntaan,ei jakajaa pyörimässä)
                Siis viittitkö selventää että tyhmätkin ymmärtää? Eli minkä lohkon takapäässä ja missä ei ole jakajaa pyörimässä?
                Volvo S80 V8
                Mercedes C250d
                M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

                Comment

                • 325E
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 1227
                  • LAHTI

                  #9
                  Itselläni on E30 325i Hartke Tekniikkaa

                  Originally posted by JJT View Post
                  Saatan olla väärässä mutta muistelisin että noita H26 on tehty vaan 323i lohkoon, ja e28 525e lohkoon (m20b27)
                  Nämä l-jetillä. 190hp/245nm.
                  h27 taitaa olla 325i lohkolla ja motronic ruiskulla, 205hp/250nm tms.

                  H26 isku 76,8mm, eli 323i kampuralla & 130mm veiveillä tehty. Männät mahle 84v60.
                  H27 isku 81mm
                  Poraus molemmissa 84mm.

                  Lohkossa alareunassa, virranjakajan paikan alapuolella on tasaine alue jossa pitäis lukea jotain tyyliin xxxx EBH H26.
                  Kannessa termostaattikotelon paikkeilla samoin.
                  Itselläni oli ns. Suomiauto E30 325i vm-86 Hartke H26 josta "Pelastin" itselleni 325i ETA:n tekniikan tilalle vapari moottorin (johon tein täydellisen moottoriremontin) ja kun tutkiskelin sitä moottoria lohko oli vakio 325i ei muutoksia tai stansseja ja kannessa ei muuta kuin Hartken nokkaakseli joka oli 280-asteinen.

                  Käyttökokemuksen mukaan "siis omien" Hartken nokkaakseli vastaa kutakuinkin Shrick 280-nokkaa, josta on kireämpi versio nykyisessä koneessani eli Shrick 288-asteinen ja nykyinen Alakerta on 11.9:1 puristuksilla ja siellä Mahlen takomännät jossa kromimolyrenkaat.

                  Vakio Hartken H26 puristussuhde on vain 10:1 ja Löydettyjä "Faktoja" Omassa Hartken kokoonpanossa on 2-rivinen Motronigin poxi joka on kahdella Hartken tyyppitarralla ja toisessa jalassa on numerosarja ja H26 stanssi ja toisella puolella stanssattu Hartke mesti siinä alumiinijalassa.

                  Sanoisin että, H26 on juttuihinsa yli kumarrettu toki nämä ovat harvinaisia osia ja kyseistä Hartken poksia ei varmaan monta Suomessa ole, sanoisin ettei siinä Hartken H26 virityksessä ole tosiaankaan montaa ihmeellistä osaa ole, niin kuin moni kuvittelee kun ei tiedä niistä mitään on vaan fantasiaa ja tarinaa Esson baarissa.

                  Käytännössä koko Hartken osien Pelastetusta osista tuli käyttöön vain Hartken H26 Motronigin Poxi, esim. kulunut Hartken nokkaakseli jouti roskiin.

                  Tässä Topiikin jutuissa/tapauksessa tehdään jopa koneen korvat Harke mallisiksi vaikka ne on täysin perus BMW-osaa.
                  Last edited by 325E; 18-12-2009, 13:19.

                  Comment

                  • f1zz
                    GTi:stä tuttu
                    • Sep 2003
                    • 1469
                    • Veikkola

                    #10
                    semi offtopic

                    Mulla on sitten alkuperäinen h27:n boxi missä lastusta yks jalka melkein poikki. Se joka pystyy ottamaan kopion siitä minulle saa itselleen myös ilmaiseksi

                    Comment

                    • Kytölä
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2006
                      • 672
                      • Lohja

                      #11
                      Originally posted by blury View Post
                      Pihan perälle ilmestyi 318i johon on asennettu täydellinen Hartgen E30 H26 tekniikka.
                      Viitsikkö laittaa muutaman kuvan tuosta tekniikasta?
                      '88 325i cabrio
                      '90 318is

                      Comment

                      • JJT
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6694
                        • .......

                        #12
                        Originally posted by blury View Post
                        Injection timing kaikissa ohjaa l-jetronic. Ignition timing mb16e eri kuin mb 10e, toisessa asteita ja toisessa ohjaa motronic. Tuo tarkoittanee mb10e:ssä jakaja sytytys(pystyssä kannen takapäässä),mb16e:ssä Jakaja "loota" siellä nokanpäässä.??

                        Eli taitaapi oma olla perus 2490cc ja 190hv 240nm,eihän tässä nyt tarvi olla mitään fiatin mäntiä,koska lohko /isku sama mitä perus m20b25lohkossa.?
                        Suomeksi toisessa l-jetronic ja toisessa motronic.
                        l-jet mallissa normaali 301-boksi, 040-virranjakaja sekä muut ruiskuosat normaali 323i kamaa suuttimia lukuun ottamatta. Jakajasta ei tietoa että onko ennakoita rassattu, tuskin.
                        Kansi vakiosta portattu kevyesti ja laitettu millin isommat venttiilit joita hieman muotoiltu. Kantta myös laskettu puristusten nostamiseksi.
                        Schrick 280-nokka.
                        Nuo männät tosiaankin alunperin jonkun Fiatin, m20b25 mäntiä ei ollut tuohon aikaan vielä keksitty ja sitäpaitsi b25-männät on 135mm kangelle.
                        Nämä siis tuossa 323i-pohjaisessa H26:ssa.

                        Yks tuollainen moottori osina tuolla varastossa, -84 H26:sta.
                        Last edited by JJT; 18-12-2009, 15:50.
                        Myyn:
                        M10/20/52 E30-E36 osia

                        Comment

                        • blury
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2004
                          • 229
                          • Seinäjoki

                          #13
                          No juu,eiköhän tämä tästä ala selviämään.

                          Omassa tosiaan motronic,mb16e, jolloin tuo 190hv240mn2494cc pitänee kutinsa. Verrattuna tohon l-jettiin,mb10e 193hv245nm2560cc

                          Räppään muutaman kuvan keskustelun päätteeksi

                          Tuossa vielä teho/vääntökäyriä hartge vs normi http://www.birdsauto.com/content/col...3011270810.pdf

                          Sitten vielä joku joka osaa saksaa löytyy vanhat lehtiartikkelit ja koeajot molemmista moottorimalleista tietoineen.
                          Last edited by blury; 22-05-2011, 21:35.

                          Comment

                          • blury
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2004
                            • 229
                            • Seinäjoki

                            #14
                            ja vielä
                            Last edited by blury; 22-05-2011, 21:35.

                            Comment

                            • Kytölä
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2006
                              • 672
                              • Lohja

                              #15
                              H26 muutossarja 140kW (190hp) 59500mk
                              (Hyvitys uudesta standardin mukaisesta BMW 323i moottorista on huomioitu hinnassa.)

                              Muutossarjaan sisältyy:
                              H26 moottori HARTGE venttiilikopalla 69200mk
                              HARTGE moottoriöljyn jäähdytysjärjestelmä 3540mk
                              Täydellinen HARTGE pakoputkisto 9500mk

                              Hinnat on vuoden 1990 suomihinnastosta.
                              '88 325i cabrio
                              '90 318is

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎