Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 sähköt!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • basco
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2003
    • 272
    • laukaa kierrä se kaukaa

    E30 sähköt!

    ennenkin olen apua huudellut samasta asiasta ja asiallisia vastauksia tullut ja kiitos niistä :!: mutta nyt on pamahtanu niin hermot koko paskaan että ei itteä kiinnosta tehä mitään! eli 2.3 Jetronic kone pois ja 2.5 Motronic tilalle, mutta meni sähkötöiks! vielä pitäis kampiakselin asentotunnistimen piuha kytkee johonki +3/4 muuta johtoo(en muista mitä)!ja bensapumpulle ryöstää virta jostain mistä ei ole haittaa muille toiminnoille! jos joku tietää jyväskylän alueella pajan joka tekee näitä hommia, paitsi laakkonen niin voisi vaikka valaista minuakin. niin tai jos joltain klubilaiselta löytyy innostusta ja taitoa niin saa myös kertoa kiinnostuksesta :wink: kiitokset etukäteen!
    TOHTORI SYKERÖ ON TOIMITUSJOHTAJA....
    MÄ OON POMO!!!
  • jsa
    Bimmer Rookie
    • Sep 2004
    • 53
    • jkl mlk

    #2
    Eihän tossa enää paljon ole. Kannatta kuitenkin ensin hommata kytkentäkaavio. Asentotunnistimen piuhathan pitäs yhdistyä motronic johtosarjaan, niinkuin kaikki muukin mikä liittyy ruiskuun tai sytkään. Samaiseen johtosatsiin kytketään luultavasti virta ja maa. Pumpulle kannattaa ottaa virta sieltä mistä se ennenkin on otettu, eli pumppureleeltä. Loput irtopiuhat meneekin mittaristoon. Lämpö, öljynpaine, ym. Eli kytkentäkaavioo hommaamaan vaan. Kyllä se siitä sitten selviää.

    Comment

    • basco
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2003
      • 272
      • laukaa kierrä se kaukaa

      #3
      niitä kaavioita etsittiin jokuaika sitten kun ei tuo alfamerin korjausopas näytä sitä mitä pitäis! joku sano että se asentotunnistimen piuha pitäis kytkeä suoraan ruiskunboxille!
      TOHTORI SYKERÖ ON TOIMITUSJOHTAJA....
      MÄ OON POMO!!!

      Comment

      • jsa
        Bimmer Rookie
        • Sep 2004
        • 53
        • jkl mlk

        #4
        Pitää kutinsa. Sinnehän ne menee ja kaaviosta pitäs selvitä pistokkeen navat ja piuhojen väri, jotka hyvinsuurella todennäköisyydellä kulkeutuu johtosarjassa konehuoneen puolelle. Onhan se kaikesta huolimatta ollut ennenkin kytkettynä. Eli katsoppa kaaviosta mille navoille asentotunnistin kytketty ja sen jälkeen konehuoneen puolelle etsimään saman värisiä piuhoja moottorin johtosarjasta. Varmista piuhat vielä yleismittarilla.

        Comment

        • tihuovin
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 1422
          • Oulu

          #5
          Kampiakselin asentotunnistimessa on yleensä kolme liittimen pinniä ja kolme piuhaa, mutta niistä ei ole kuin kaksi piuhaa joilla on merkitystä. Se kolmas on tunnistimen häiriösuojausta varten. Sen pinnassa on samanlainen metalliverkkosuojaus, kuin esim. TV/Video kaapelissa.

          Ne kaksi merkityksellistä piuhaa kytketään sitten suoraan motronicille. Kytkikset löytyy joko Haynesin manuaalista jos 35 napainen liitin (tai sitten täältä jos kyseessä 55 napainen motronic eli Motronic 1.3 tai tuoreempi, esim. 325e lienee tarpeeksi samankaltainen).

          Haynesin manuaalin kappale 12 käsittelee kytkiksiä. Katso sivut 12.14 - 12.15. Kampiakselin asentotunnistin on osa numero 9 ja kytketään motronicin pinneille 25 ja 26. Nopeusanturi (eli kierroslukuanturi eli RPM anturi, rakkalla lapsella on monta nimeä) kytketän pinnien 8 ja 27 väliin. Ko. piuhojen suojamaa (se metalliverkko piuhojen päällä) kytketään pinniin 5 eli maihin.

          Muut piuhat menee pääosin sitten mittaritaululle, liittimen 15 kautta (engine plug = engine socket = engine connector = moottoriliitin). Mutta nekin on tuossa kytkiksessä selostettu, mikä mihinkin menee, katso ne sivulta 12.16. Kytkiksestä käy myös ilmi piuhojen värit.

          L-jetissä on myös vastaava "engine plug", se vain on pyöreä kun taas motronicissa se on "kantti kertaa kantti". Aina ne ei mene "väri väriin", että siinä mielessä sun pitää tehdä kotitöitä, selvittää mitä löytyy siitä L-jet liittimestä ja naittaa sitten piuhat "signaali signaaliin".

          t: Timo

          Comment

          • basco
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2003
            • 272
            • laukaa kierrä se kaukaa

            #6
            yritettiin ettiä L-Jetin sarjasta mihin mikäkin menee mutta kun tuo motrtonic kone on ollut 316/318 kaasari vehkeen korissa ja sinne oli vedelty niitä johtoja miten sattuu eli niitä ei voinu vertailla että olis löytyny oikeat piuhat! täytyy tutkia noita haynesin kaavioita ja mennä taas viikonloppuna räveltämään :roll:
            TOHTORI SYKERÖ ON TOIMITUSJOHTAJA....
            MÄ OON POMO!!!

            Comment

            • basco
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2003
              • 272
              • laukaa kierrä se kaukaa

              #7
              nyt on kipuna löytyny mutta ei saatana taida suuttimet aueta tai sit joku muu bensapuolella mättää!minkähä värine piuha tulee siihe moninapaliittimee mikä antaa signaalin suuttimille?
              TOHTORI SYKERÖ ON TOIMITUSJOHTAJA....
              MÄ OON POMO!!!

              Comment

              • tihuovin
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2003
                • 1422
                • Oulu

                #8
                Kipinä siis löytyi, se on jo puoli voittoa. Missä oli vika? Kampiakselin asentotunnistinko?

                Tarkoittanet sitä motronic boxin 35 napaista liitintä? Tuossa Häynesin kytkiksessä suuttimet ovat numerolla 25. Vaikka sinne tulee erillisiä johtimia, ne on motronicin sisällä kytketty samoihin pisteisiin. Eli näillä tarkoitan motronicilta tulevia ruskea/keltaisia ja ruskea/punaisia piuhoja, motronicin pinneiltä 14 ja 15. Kun motronic kytkee niitä piuhoja pitkin maan, suutin aukeaa. Eli niitä ohjataan katkomalla maata, samoin kuin bensarelettäkin.

                Bensasuuttimet saavat käyttöjännitteensä (+12V) pääreleen pinnistä 87, piuha on tuon kytkiksen mukaan puna/valkoinen. Kaikki suuttimet ruokitaan samasta pisteestä, päävirta releen pinnistä 87, yhdellä tai useammalla piuhalla. Ja siinä on aina +12V kun virrat on päällä.

                Jos kampiakselin asentotunnistin on nyt OK (koska kipinä löytyi), kannattaa myös tarkistaa nopeusanturi. Se kertoo pyörimisnopeuden ja sen perusteella motronic säätää bensasuuttimia. Ainakin minun motronicissa molemmat ovat vaihdelaatikon kyljessä ja samanlaisia. Yleismittarilla mittaamalla pitäisi olla sama resistanssi, n. 10 kilo ohmia (tai n. 1 kilo ohmi, jommin kummin).

                t: Timo

                Comment

                • basco
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2003
                  • 272
                  • laukaa kierrä se kaukaa

                  #9
                  kiitoksia uusista vinkeistä :!: nyt vaan innolla :( odotetaan viikonloppua että pääsee kylmään talliin palelemaan :lol:
                  TOHTORI SYKERÖ ON TOIMITUSJOHTAJA....
                  MÄ OON POMO!!!

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎