Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 Automaatti ei lähde liikkeelle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • metake
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2008
    • 331
    • Janakkala

    E30 Automaatti ei lähde liikkeelle

    Kyseessä E30 320iA -88, ajettu n. 150 tkm. Ongelmana on että auto ei tahdo aina lähteä normaalisti liikkeelle hetken seisottuaan puolilämpimänä tai kylmänä. Eli vaikka vaihteen laittaan D tai R asentoon niin mitään ei tapahdu, kun kierroksia nostaa reilummin (n. 2500 - 3000 rpm) ja pitää hetken ylhäällä auto yleensä nytkähtää liikkeelle ja hetken aikaa joutuu ajaessa pitämään kierroksia ylhäällä että se liikkuu. Kun autolla on hetken ajanut ja se on kunnolla lämmennyt niin liikkeelle lähtö on ok ja auto liikkuu aivan pienilläkin kierroksilla. Öljyn määrä on tarkistettu ja on ok.

    Jos jollain on selkeä tieto mikä on vikana, niin tieto otetaan mielellään vastaan.
  • Muurahainen
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #2
    Originally posted by metake View Post
    Kyseessä E30 320iA -88, ajettu n. 150 tkm. Ongelmana on että auto ei tahdo aina lähteä normaalisti liikkeelle hetken seisottuaan puolilämpimänä tai kylmänä. Eli vaikka vaihteen laittaan D tai R asentoon niin mitään ei tapahdu, kun kierroksia nostaa reilummin (n. 2500 - 3000 rpm) ja pitää hetken ylhäällä auto yleensä nytkähtää liikkeelle ja hetken aikaa joutuu ajaessa pitämään kierroksia ylhäällä että se liikkuu. Kun autolla on hetken ajanut ja se on kunnolla lämmennyt niin liikkeelle lähtö on ok ja auto liikkuu aivan pienilläkin kierroksilla. Öljyn määrä on tarkistettu ja on ok.

    Jos jollain on selkeä tieto mikä on vikana, niin tieto otetaan mielellään vastaan.
    Kuulostaisi äkkiä juurikin öljyn vähyydeltä. Sopiiko kysyä miten öljyn määrä on tarkistettu?

    Comment

    • peto2
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2007
      • 8267
      • Järvikylä (Nakkila)

      #3
      Originally posted by Muurahainen View Post
      Kuulostaisi äkkiä juurikin öljyn vähyydeltä. Sopiiko kysyä miten öljyn määrä on tarkistettu?
      toisena vaihtoehtona näkisin että öljyjä ei ole vaihdettu huolto-ohjelman mukaisesti ja suodatin alkaa olemaan tukossa eikä kylmänä jäykempi öljy läpäise suodarinta tarpeeksi ripeään
      F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
      ex:
      E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
      Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
      Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
      Nakkaa privaa jos tarvetta.

      Comment

      • metake
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2008
        • 331
        • Janakkala

        #4
        Öljyt tarkastettu tikusta, auton käydessä, vaimitenseoli, ohjekirjan mukaisesti kuitenkin.

        Tuota suodatinta epäilin itsekin, mutta edellinen omistaja sanoi vaihtaneensa öljyt ja suodattimen. Ehkä etsiessään saman vian aiheuttajaa, tai sitten ei kuitenkaan ole vaihdettu.

        Mystiseksi asian tekee se, että -20 asteesta ilman lämmitystä saattaa auto lähteä liikkeelle ihan ok, mutta esim. tänään työpäivän päätteeksi käynnistin auton, lähti liikkeelle ihan ok. Ajoin n. kilometrin ja kävin kaupassa, jonka jälkeen lähti liikkeelle vasta kun kierroksia oli n. 2500, mutta pysäytinkin auton ja vaihdoin takaisin N:lle, ja sitten uusi yritys D:lle, ja tarvittiinkiin jo n. 4000 rpm ennenkuin auto lähti liikkeelle. Ja tapahtuma-aikaan lämpötila nollan tietämissä.

        Onko tuossa kyseisessä autossa lukkiutuva turbiini? Vaihteisto toimii muuten mielestäni ok, luistaa ehkä hieman normaalia enemmän, mutta kun nopeus nousee n. 90 km/h:n tuntuu luonnottoman terävä nyppäys ja luisto loppuu kokonaan. Samalla kierrokset putoavat 2500 rpm:stä 2000 rpm:ään.


        EDIT: Kylmänä auto ei vaihda vaihteita ennenkuin suuremmilla kierroksilla. Ja tämä muuttuu selkeästi lämpötilan mukaan, joskus kovalla pakkasella saa ajaa muutaman sata metriä ennenkuin kakkonen kytkeytyy. Tämä mielestäni on kohtuullisen normaalia ja liittyy juuri kylmiin paksuihin öljyihin. Liikkeellelähtöongelma ei kuitenkaan ole riippuvainen ulkolämpötilasta.
        Last edited by metake; 24-03-2010, 23:03.

        Comment

        • ritariässä
          BTCF Member
          • Jan 2006
          • 3642
          • Raisio

          #5
          Pitäs lukkiutua noin 85km/h vauhdissa. Selkeä "töksäys" oli ex e30 323iA:ssa.
          G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

          Comment

          • metake
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2008
            • 331
            • Janakkala

            #6
            Ok, no tää lukkiutuminen on sitten selvä asia.

            Mitään tietoa kenelläkään tuosta liikkeellelähtö ongelmasta?

            Comment

            • metake
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2008
              • 331
              • Janakkala

              #7
              Noniin, ei tämä vika tunnu itsestään ainakaan korjaantuvan.. Tänään auto ei taasen suostunut lähtemään liikkeelle ennenkuin kierrokset nosti hetkeksi n. 2000 rpm tietämiin. Parin sadan metrin ajon jälkeen ikäänkuin vaihde olisi hypännyt vapaalle ja veto loppui kokonaan. 10 minuutin paikallaan käyttelyn ja nostamalla kierrokset n. 5500 rpm:ään auto lähti taas liikkeelle, ja toimi tämän jälkeen kohtuullisen normaalisti.

              Vaihdan tähän nyt varmuudeksi öljyt ja suodattimen, niin sitten voin niistä olla varma. Samalla aion avata öljypohjan tarkistusta varten, ja mhdollisesti säätää pannat.

              Onko näissä momenttiin kiristettävät pannat, kuten jenkkilaatikoissa, ja jos on, niin mikä on oikea momentti?

              Comment

              • metake
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2008
                • 331
                • Janakkala

                #8
                Originally posted by peto2 View Post
                toisena vaihtoehtona näkisin että öljyjä ei ole vaihdettu huolto-ohjelman mukaisesti ja suodatin alkaa olemaan tukossa eikä kylmänä jäykempi öljy läpäise suodarinta tarpeeksi ripeään
                Tässä se vika lopulta kuitenkin oli, eli edellinen omistaja ei öljyjä todennäköisesti ollut vaihtanut, vaikka niin väitti, tai jos oli vaihtanut, niin aivan vääräntyyppisiin öljyihin. Jokatapuksessa öljyt oli ruskeaa kuraa, joten ei ihme ettei oikein toiminut.

                No, tänään vaihdoin suodattimen sekä oikeanlaiset ja oikeantyyppiset öljyt, ja vielä oikea määräkin. Nyt tuntuisi toimivan, lähtee liikkeelle kuten pitääkin ja vaihtaa juuri kuten kuuluukin. Kaikenkaikkiaan laatikko toimii nyt hyvin ja huomattavasti aikaisempaa miellyttävämmin ja johdonmukaisemmin.

                Comment

                • peto2
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2007
                  • 8267
                  • Järvikylä (Nakkila)

                  #9
                  Originally posted by metake View Post
                  Tässä se vika lopulta kuitenkin oli, eli edellinen omistaja ei öljyjä todennäköisesti ollut vaihtanut, vaikka niin väitti, tai jos oli vaihtanut, niin aivan vääräntyyppisiin öljyihin. Jokatapuksessa öljyt oli ruskeaa kuraa, joten ei ihme ettei oikein toiminut.

                  No, tänään vaihdoin suodattimen sekä oikeanlaiset ja oikeantyyppiset öljyt, ja vielä oikea määräkin. Nyt tuntuisi toimivan, lähtee liikkeelle kuten pitääkin ja vaihtaa juuri kuten kuuluukin. Kaikenkaikkiaan laatikko toimii nyt hyvin ja huomattavasti aikaisempaa miellyttävämmin ja johdonmukaisemmin.
                  hyvä että selvisi.. millä menetelmällä öljyt vaihdettiin?
                  F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                  ex:
                  E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                  Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                  Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                  Nakkaa privaa jos tarvetta.

                  Comment

                  • metake
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2008
                    • 331
                    • Janakkala

                    #10
                    Originally posted by peto2 View Post
                    hyvä että selvisi.. millä menetelmällä öljyt vaihdettiin?
                    Ihan perinteisesti tyhjennyspropusta enimmät pois, sitten öljypohja irti jotta saa suodattimen vaihdettua, ja tuli samalla pestyä se öljypohjakin sisäpuolelta. Sitten vaan mittatikun reiästä uudet tilalle, tasan 3 litraa.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎