Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 316i voimansiirto-ongelmia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Konkelokoipi
    Bimmer Rookie
    • Mar 2009
    • 38
    • Vantaa

    E30 316i voimansiirto-ongelmia

    Morjens vaan.

    Vuoden olen jo foorumin keskusteluja lukenut, mutta nyt eka postaus. Ja ongelmia tietysti ratkomassa. Paljon on autolle tehty, mutta vielä on runsaasti ongelmia. Auto on -89 E30 316i ja ajettu 150 700km. Ei ole loppuunajettu paska, eikä siltä näytäkään. Probleemia:

    1. Ajaessa yli 40km/h veto päällä kuuluu auton takaosasta ulinaa. Kaasu pois, ulina lakkaa. Autoon on vaihdettu viime syksynä Typ168 4.10-välitteinen lukkoperä tältä foorumilta, koska edellinen perä äänsi yli 50km/h nopeuksissa. Tarkoitus oli saada ehjä perä tilalle, mutta näemmä iskin käteni paskaan ja maksoin 400e ulisevasta perästä, jonka EI siis pitänyt ääntää. Noh, perä kuitenkin liikuttaa autoa, joten ei sinänsä hätää. Nyt tekisi mieli viedä kyseinen mötikkä täyshuoltoon jollekin ammattilaiselle, mutta moisia ei täällä pääkaupunkiseudulla hirveästi mainosteta. Mistä siis löytää luotettava paja?

    2. Toinen ongelma on vaihdelaatikon suunnalla. Kytkin toimii ja vaihteet menevät rusahtelematta sisään, kun auto on lämmin ja ajettu muutama kilometri. Kun auton jättää parkkiin yöksi ja aamulla palaa autolle, moottorin käydessä eivät vaihteet tunnu menevän sisään. Kun ykkösen saa sisään ja ajaa muutaman sata metriä rupeavat muutkin vaihteet kytkeytymään. Kytkintä epäilen. Mutta mikä osa kytkinjärjestelmästä on menossa/mennyt? Työsylinteri + kytkinnesteet vaihdettu juuri, eikä auttanut asiaa. Kytkinpoljin on muuten raskaahko. En tiedä, onko alkuperäinen ominaisuus vai ei.

    3. Auto saattaa nykiä/hyppiä kylmänä parkista lähtiessä. Eli kun vaihde on saatu sisään ja lähdössä matkaan, auto joskus äityy nykimään vietävästi. Kytkimen isken aina pohjaan ja kokeilen uudestaan, ja yleensä se loppuu. Liekö kytkin öljyinen vai ruosteinen? Ja mistä sitä öljyä saattaa kytkimelle tirskahdella, koneen vai vaihdelaatikon puolelta?

    Muutenkin auto tuntuu "vanhalta" kylmiltään ajoon lähtiessä: tyhjäkäynti seilaa, vaihteet eivät mene sisään ja vielä nykii. Kaikki ongelmat kuitenkin häviävät moottorin päästyä normaali käyntilämpötilaan. Fiksuja vinkkejä kuulisinkin nyt.
  • jannmann
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 5857
    • Joccis City

    #2
    1. Ikaallisten voimansiirtopalvelu Kimmo Särkikoski.
    Aprilia RSV4

    Comment

    • Konkelokoipi
      Bimmer Rookie
      • Mar 2009
      • 38
      • Vantaa

      #3
      Originally posted by jannmann View Post
      1. Ikaallisten voimansiirtopalvelu Kimmo Särkikoski.
      Kiitos vinkistä. Luin kommentteja kyseisestä putiikista, ja aika monella hyvää sanottavaa. Sitten ihan mielikuvitusleikkinä korjauksen hinnasta: Lukko tuntuu perässä pelaavan, joten lukon osille ei varmaankaan tarvitse mitään tehdä. Eli mitähän voisi maksaa laakereiden vaihto(ehkä myös öljytiivisteiden) ja hammaskosketuksen säätö? Toimittaisin tietysti perän itse perille takakansi irti. Toki voisin soittaakin kyseiseen huoltoon ja kysyä...

      Osaisiko kukaan sanoa tuosta kytkinongelmasta mitään? Painelaakeri ei ainakaan mielestäni äännä kytkinpoljinta painellessa. Mutta ei vain tunnu kylmänä irrottavan. Vai onko vika vaihdelaatikon suunnalla? Vaihdoin Redlinen MTL:ät sisään viime syksynä, kun kuulin, että synkrot tykkäävät moisesta mönjästä.

      Comment

      • Konkelokoipi
        Bimmer Rookie
        • Mar 2009
        • 38
        • Vantaa

        #4
        Kytkin-/vaihdelaatikko-ongelmaan päivitystä.

        Kävin parkkipaikalla huvikseni testailemassa, miten kytkin toimii moottori sammutettuna. Hyvinhän se: vaihdekeppiä voi hämmentää, miten lystää, eikä pane vastaan. Työnsin autoa myös pieneen liikkeeseen auton ollessa vapaalla, hyppäsin autoon, laitoin ykkösen silmään ja nostin kytkinpolkimen ylös: auto pysähtyi. Saman kokeilin uudelleen mutta kakkosvaihteella: auto pysähtyi jälleen.

        Tästä voi päätellä, että kytkin toimii ja irrottaa normaalisti moottorin ollessa sammutettuna. Mikähän ihme tuota siis vaivaa? Onko ongelma vaihdelaatikossa, koska lämmettyään vaihteet menevät kivasti sisään? Kytkintä painaessa muuten konehuoneen suunnalla vikisee/nitisee.

        Ja jos joku tietää koneistamoja myös täältä eteläisemmästä Suomesta, niin saisin perän huoltoon ehkä lähemmäksi.

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎