Announcement

Collapse
No announcement yet.

Taka akseli e21 600hp/800nm

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jeemu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 1844
    • 67700

    Taka akseli e21 600hp/800nm

    Jäykkä ei oikein tuu kyseesee ku pitää saaja kohtuuella kilipien välii.
    Itellä löytys kyllä kestävä, mutta toi Mersun akselisto o aivan liian levee.
    323i tsydeemit tonne joutuu istuttaa, mutta mikä murikka tonne sopii kohtuuella joka moiset voimat kestäs?
    Varttiaki pitäs kestää rykiä slikseillä.
    B M W X 5. kotina_matkailuvaunu
  • zJark
    BTCF Member
    • Sep 2005
    • 740
    • Ylöjärvi

    #2
    Kohtuullinen vaiva on hyvin suhteellinen käsite mutta meneekö yli kohtuullisen jos sinne rakentaa typ210 perän samaan tyyliin kun JouMan:illa on "melkorivakassa" e30 turbossa.


    Hieno toteutus ja tuon läpi kärsii jo voimaa ajaa...
    Last edited by zJark; 09-09-2010, 22:42.
    MTech II + Azev A //M20 “Baby Six“ Engine.- All Muscle, no Fat!
    +Volvo V70 hYrskYttimellä & Honda Hornet

    Comment

    • V W
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2009
      • 335
      • Salo

      #3
      Originally posted by jeemu View Post
      Jäykkä ei oikein tuu kyseesee ku pitää saaja kohtuuella kilipien välii.
      Itellä löytys kyllä kestävä, mutta toi Mersun akselisto o aivan liian levee.
      323i tsydeemit tonne joutuu istuttaa, mutta mikä murikka tonne sopii kohtuuella joka moiset voimat kestäs?
      Varttiaki pitäs kestää rykiä slikseillä.
      Parilla tutulla oli 2002:ssa n.600hv kone ja automaatti jatkeena. Kyllä iso perä ja vetonivelet kesti mickey thompsonienkin kanssa.

      Paljolti ylläolevan tapainen ratkaisu,oli Laukkasen tekele mikä väistyi 9" tieltä.
      Last edited by V W; 09-09-2010, 22:50. Reason: ...
      Ford 4500 :think Nuffield
      Volvo 264 GLE,Toyota BJ40x3,Toyota BJ45(avolava),Toyota HJ60, E24 635CSi

      Kawasaki ZX-12R
      Borat

      Comment

      • Hannu_H
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2002
        • 410
        • Paskakaupunni

        #4
        Mikä siinä jäykän leimaamisessa on ongelmallista, siis jos sellaisen haluaa? Tehdastekoisilla, siis jostakin toisesta autosta napatuilla tukivarsilla kun tekee niin leima tulee heittämällä.

        Comment

        • jeemu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2003
          • 1844
          • 67700

          #5
          Originally posted by Hannu_H View Post
          Mikä siinä jäykän leimaamisessa on ongelmallista, siis jos sellaisen haluaa? Tehdastekoisilla, siis jostakin toisesta autosta napatuilla tukivarsilla kun tekee niin leima tulee heittämällä.
          Ai tulee? Oon käsittäny ettei linkkuakselin tilalle voi vaihtaa jäykkää iliman muutoslupaa.
          B M W X 5. kotina_matkailuvaunu

          Comment

          • jeemu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2003
            • 1844
            • 67700

            #6
            Originally posted by zJark View Post
            Kohtuullinen vaiva on hyvin suhteellinen käsite mutta meneekö yli kohtuullisen jos sinne rakentaa typ210 perän samaan tyyliin kun JouMan:illa on "melkorivakassa" e30 turbossa.


            Hieno toteutus ja tuon läpi kärsii jo voimaa ajaa...
            No ei sentää normi sovitustyötä pelätä. Lähinnä kiinostaa tiejosa olevat ja hyväk tojetut muutokset.

            Joumanin projekti on kyllä tuttu
            B M W X 5. kotina_matkailuvaunu

            Comment

            • Hannu_H
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2002
              • 410
              • Paskakaupunni

              #7
              Originally posted by jeemu View Post
              Ai tulee? Oon käsittäny ettei linkkuakselin tilalle voi vaihtaa jäykkää iliman muutoslupaa.
              No näin meilläpäin ainakin onnistuu erillisjousitettu etuakseli vaihtaa jäykkään. Saman tyyppisiä akselin muutos viritelmiä on useampiakin tehty ja ihan normaali muutoskatsastus on riittänyt. Jos etuvetoiseen myös onnistuu muuttaa vetäväksi taka-akseli, niin perkele kylläkait nyt sen taka-akselin saa vaihtaa tehdastekoisilla osilla toisenlaiseen

              Comment

              • pablo
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2005
                • 732
                • Pirkanmaa

                #8
                Originally posted by Hannu_H View Post
                No näin meilläpäin ainakin onnistuu erillisjousitettu etuakseli vaihtaa jäykkään. Saman tyyppisiä akselin muutos viritelmiä on useampiakin tehty ja ihan normaali muutoskatsastus on riittänyt. Jos etuvetoiseen myös onnistuu muuttaa vetäväksi taka-akseli, niin perkele kylläkait nyt sen taka-akselin saa vaihtaa tehdastekoisilla osilla toisenlaiseen
                Anteeksi off topic. Onko tämä nyt varmasti faktaa:think Luulen ettei mene ihan "muutoskatsastamalla" Finlexistä seuraavaa:

                11 §
                Akseliston muutokset

                1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton akseliston tai akseliston osien vaihtaminen mallisarjaan kuuluvaan akselistoon, mallisarjaan tarkoitettuihin akseliston osiin tai akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin seuraavin edellytyksin:

                a) autoon vaihdettava akselisto, akseliston osat tai akselistorakenteen muutososat on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan vähintään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaavaan autoon;

                b) autoon vaihdettavien akseliston osien tai akselistorakenteen muutososien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia ja soveltuvia muutoksen kohteena olevassa autossa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi; tarvittaessa asiasta on esitettävä luotettava selvitys;

                c) M1-, M1G-, N1- ja N1G-luokan ajoneuvon jousituksen tyyppi ei muutu;

                d) akselistosta johtuva raideväli muuttuu korkeintaan 100 mm;

                e) mahdollisesti tarvittavat uudet tukivarsien tai jousien kiinnikkeet tai akselisto kokonaisuutena on voitava kiinnittää luotettavasti auton runkopalkkeihin tai muihin riittävän lujuuden omaaviin rakenteisiin; ja

                f) muutoskatsastuksessa on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys hitsauslisäaineista ja hitsaustyöstä sekä muutettujen rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta; hitsaussaumat on esitettävä viimeistelemättöminä, ellei katsastajan kanssa ole muuta sovittu.

                2. Muutoskatsastuksessa voidaan 1 momentissa mainituin ehdoin hyväksyä myös auton jäykän vetävän taka-akselin vaihtaminen mallisarjaan kuulumattomaan saman tyyppiseen akseliin.

                3. Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä auton akselivälin jatkaminen tai lyhentäminen tai akselin poistaminen tai asentaminen auton mallisarjan puitteissa. Muutos on tehtävä auton valmistajan ohjeiden mukaisesti, jos tällaiset ovat saatavilla. Jollei näissä ohjeissa muuta määrätä, on jarrujen voimansiirron laitteet muutettava siten, ettei aiheuteta ylimääräisiä liitoksia tai jatkoksia.

                4. Jos voimansiirron nivelakselia muutetaan, on se tasapainotettava.

                5. M1-luokan ajoneuvon, jonka on ensi kertaa käyttöön otettaessa edellytetty täyttävän direktiivien 96/79/EY ja 96/27/EY etuja sivutörmäyslujuusvaatimukset, akseliston muutokset saa muutoskatsastuksessa hyväksyä vain edellyttäen, että auto muutosten jälkeen täyttää etu- ja sivutörmäystestien vaatimukset.

                Comment

                • kalle7876
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2005
                  • 493

                  #9
                  Originally posted by jeemu View Post
                  Ai tulee? Oon käsittäny ettei linkkuakselin tilalle voi vaihtaa jäykkää iliman muutoslupaa.
                  Nyt oot pahasti pois raiteelta! Jousitusta ei saa huonontaa ja linkku--> jäykkä on huonontamista
                  www.kkdmotorsport.com
                  www.pirkanmaanturbo.fi

                  Comment

                  • BMW323
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2007
                    • 994
                    • kempele

                    #10
                    serkku laitto omaan 2002 kuvan mukaisen taka-akseliston




                    tuon näköinen paketti ja kyllä se visiin tehoakin kestää kun autossa on rengas tehoa vajaa 800hv väännöstä en tiiä minkä verran on
                    Last edited by BMW323; 14-04-2011, 16:57.
                    Nissan Stagea NM35 -01
                    2auto (siisti sivikki -00 jenkki malli.
                    harrastepohjalta E21 316

                    Comment

                    • jeemu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2003
                      • 1844
                      • 67700

                      #11
                      Originally posted by kalle7876 View Post
                      Nyt oot pahasti pois raiteelta! Jousitusta ei saa huonontaa ja linkku--> jäykkä on huonontamista
                      Täsä nyo menty pitki mehtiä jo pitemmä aikaa .
                      B M W X 5. kotina_matkailuvaunu

                      Comment

                      • S.Kaulaote
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2006
                        • 1579
                        • Woikkaalla

                        #12
                        Eihän siinä muutakun esim 700 sarjan taka-akselisto ja rälläkkä laulamaa..


                        Ei mikää pikkuhomma mut tehtävissä...
                        Muistaakseni 100mm joutuu sitäkin kaventamaan.

                        Heikoin lenkkihän tossa paketissa on ne nivelet. :think


                        Ite just möin tommosen paketin E21 alta ja vaihtuu jäykkään perään..tulee leimaa tai ei!
                        Cars - cheaper than girls and less whining, unless it's a turbo.

                        -49 Mercury LQ4 Twin Turbo
                        -Mitsubishi "runkkari"

                        Comment

                        • jeemu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2003
                          • 1844
                          • 67700

                          #13
                          Originally posted by S.Kaulaote View Post
                          Eihän siinä muutakun esim 700 sarjan taka-akselisto ja rälläkkä laulamaa..


                          Ei mikää pikkuhomma mut tehtävissä...
                          Muistaakseni 100mm joutuu sitäkin kaventamaan.

                          Heikoin lenkkihän tossa paketissa on ne nivelet. :think


                          Ite just möin tommosen paketin E21 alta ja vaihtuu jäykkään perään..tulee leimaa tai ei!
                          Tosahan sais kyllä isot jarrut yms samalla kaupalla ja oha täs talavi aikaa rälläköijä . Tosin voiha sen katsurin huomion viejä iha muut muutokset ku taka akseli
                          B M W X 5. kotina_matkailuvaunu

                          Comment

                          • S.Kaulaote
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2006
                            • 1579
                            • Woikkaalla

                            #14
                            Originally posted by jeemu View Post
                            Tosahan sais kyllä isot jarrut yms samalla kaupalla ja oha täs talavi aikaa rälläköijä . Tosin voiha sen katsurin huomion viejä iha muut muutokset ku taka akseli
                            Joo saattaa olla että ei paljo taka-akseli kiinnosta ku tyrkkää sillä XXXX konttorille!
                            Cars - cheaper than girls and less whining, unless it's a turbo.

                            -49 Mercury LQ4 Twin Turbo
                            -Mitsubishi "runkkari"

                            Comment

                            • Joni*
                              BTCF Member
                              • Nov 2005
                              • 192
                              • Vaasa

                              #15
                              Originally posted by zJark View Post
                              Kohtuullinen vaiva on hyvin suhteellinen käsite mutta meneekö yli kohtuullisen jos sinne rakentaa typ210 perän samaan tyyliin kun JouMan:illa on "melkorivakassa" e30 turbossa.


                              Hieno toteutus ja tuon läpi kärsii jo voimaa ajaa...
                              Onkos tuo perän "kehto" e34:sta peräisin vai mistä?
                              Z3 Roadster 2.8 -00

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎