Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 käynnistymis ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • keupa
    Newbiemmer
    • Jul 2010
    • 10
    • Lahti

    E30 käynnistymis ongelma

    Eli eli autoni on E30 316i vm.90 M40 ruiskukoneella. Ja onkelmani on tälläinen kun nääs kylmänä auto lähtee hyvin käyntii, ja jos vaikka ajaa jonkin aikaa ja käy vaikka kaupassa on pari minuuttia pois auto ei käynnisty. Mutta vähän päälle puolen tunnin odottelun jälkee lähtee kyllä.

    Autossani on tarvikelämpömittari ja aina kun auto ei ole käynnsitynyt on lämmöt ollee välillä 55-60.. mutta olen huomannut että lämpöjen ollessa noin 80 auto kyllä käynnistyy. Ja jostain syystä välillä heittää automaattiryypynki itsestään päälle.

    Ongelma ilmeni noin pari viikkoa sitten. Sitä ennen auto oli kaksi viikkoa käyttämättä, ennen sitä auto pelasi aivan normaalisti.

    Mahtaisiko olla jotai osaa asialla että tankki oli melkoisen kuivaksi ajettu. Ja sitten sen 2 viikon käyttämättömyyden jälkeen kun lähdin ajamaan niin bensaa oli varmaan juuri sen verran että huolstikalle pääsin. Bensapumpun vikaan en itse usko kun bensaa tulee niin kuin pitääkin.

    Tulpat vaihdettu ei vaikutusta. Mutta huomasin erikoisen jutun että kun aloin ilmansuodatinta tarkistamaan niin äimistyin näkemästäni .. suodatinta ei ollut kotelon sisällä Eli saisiko tuo nyt sitten liikaa ilmaa :think

    Anteeksi kirjoitustyyliä jos on hieman epäselkeää, mutta kiitoksia kaikille etukäteen jos osaisitte jotenkin neuvoa.
  • jaskap
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2010
    • 528
    • Finland Rovaniemi

    #2
    anturi

    Voisi olla ruiskun lämpötila-anturi, rikastaa liikaa lämpimänä. Anturi on termarikotelossa se toinen (toinen on lämpömittarille).

    Oikeat arvot ovat:
    -10- 1 astetta 7-11,6 kilo-ohmia
    20 astetta 2,1-2,9 kilo-ohmia
    80 astetta 270-400 ohmia

    Luultavasti autosi käynnistyy kuumanakin pitkällä sahauksella hirveän bensanhajun saattelemana

    Eli liitin irti, kun auto on kylmä tai kuuma ja anturin navoilta mittaamaan.

    Jos kysymyksessä on ikävämpi vika, kuten mulla oli Korealaisessa laatutuotteessa, anturin arvo heitti vain tietyssä lämpötilassa. Eli kuumana lähti hyvin käyntiin, mutta haaleana ei. Olipas ikävävä selvitettävä. Tätä varten anturin voi irroittaa ja keittää sitä perinteisesti kattilassa, samanaikaisesti arvoja mittaillen.

    Toinen vaihtoehto on Lambda-anturi. Keltaisesta ja mustasta johdosta mittaamalla selviää, antaako ulos 0,2-0,8 V tyhjäkäynnillä (kuumana) ja reagoiko imuvuotoon ym.

    Toki vaihtoehtoja on muitakin, ilmavuodosta tukkeutuneeseen polttoainesuotimeen. Milloin suodin on muuten vaihdettu viimeksi?

    Ja jos ilmansuodinta ei ollut lainkaan, kannattaa heti vaihtaa öljyt ja pelastaa se mitä pelastettavissa on.
    Last edited by jaskap; 20-09-2010, 13:30.
    e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
    e32 750 iA -88 DoubleSex.
    Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

    Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
    e32 735 1/18
    e34 M5 1/18
    e24 635 Csi 1/18
    e9 3.0 CSi 1/18
    e31 850 Csi

    Comment

    • Saarikoski
      R.I.P.
      • Feb 2005
      • 726
      • KOKKOLA

      #3
      Bensapumpulle äänet täältä, otas huvikseen joskus bensan tuloletku irti oireen ollessa päälle niin voit ainaskin rajata pois tuon bensapumppuvian..

      Saattaa olla ihan hakoteillä, mutta omakohtasia kokemuksia on samallaisesta viasta ja oma selitys tälle oli se että kylmänä kun bensanpainetta ei ole pumppu lähtee kyllä pyörimään, mutta lämpösenä on valmiina paine linjassa ja pumppu ei jostain syystä enää jaksa lähteä pyörimään...muuta en keksiny oireelle selitykseks...kaupassa käynnin jälkeen esim ei tykilläkään käyntiin kun vasta n.puolen tunnin odottelun jälkeen...kylmänä ja juuri sammutettuna toimi kyllä aina/lähti käyntiin..

      Comment

      • niäminen
        Bimmer Rookie
        • Nov 2009
        • 111
        • Pirkanmaa

        #4
        [QUOTE=jaskap;2138207]Voisi olla ruiskun lämpötila-anturi, rikastaa liikaa lämpimänä. Anturi on termarikotelossa se toinen (toinen on lämpömittarille).

        hmm termarikotelossa? ei itellä ainakaa tossa m40 ole. M20 koneissa muistaakseni on siin termarin kohdilla? m40 on kannessa imusarjan alla tuo anturi?
        Käyttis: e30 318i -89
        Projekti: e30 m20b25 -89
        Ratalelu: e30 touring m20b27tic -88

        <<Tutun turbon vihellyksen kuulen
        Äänellään se mielen kohentaa
        Ujellus kuin rajun myrskytuulen
        Sitä desibelipellet koittaa ohentaa>>

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎