Announcement

Collapse
No announcement yet.

e30 tekniikkan vaihto/ehdot?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ergoforce
    Newbiemmer
    • Nov 2010
    • 1
    • tampere

    e30 tekniikkan vaihto/ehdot?

    projekti e30 2.7 litrasen papereilla.raaka rullaava.mitä tekniikka vaihtoehtoja kannattaisi raapustella?Auto tulee kumminvingutukseen ja kesä reeksi.

    mitenkäs toi 3.5 litrasen tekniikan vaihto mahtaa onnistua?

    ensimmäisenä tulisi mieleen raapasta 535 e34 ja siitä tekniikka?
  • Kale83
    Bimmer Rookie
    • Jun 2003
    • 57
    • Hämeenlinna

    #2
    Lähtökohtana, jos auto tulee olemaan katukäytössä ja tullaan muutoskatsastamaan vaihdetulle tekniikalle niin perussäännöistä lähdetään aina asiaa katsomaan, eli:

    Tehokkain E30 on 325i, teholukema oliko se nyt 170hv? Jos näin niin 170hv x 1.2 = 204hv

    Sama 325i on myös suurin litratilavuudeltaan ja sitä saadaan kasvattaa 25%, eli jos nyt karkeasti ajatellaan (en tiedä tasan tarkkaa tilavuutta mikä otteessa lukee 325:ssa) 2.5l x 1.25 = 3.125 litraa

    Se ei merkkaa mitään vaikka auto olisi jo etukäteen papereissa 2.7.. Vertaaminen tapahtuu edelleen 325 malliin.

    Aina on mahdollisuus poikkeuslupaan, tosin sen saaminen... toinen juttu. Tarvitsee pysyä perustelemaan miksi tämä muutos olisi hyväksyttävä. Poikkeuslupa maksaa summan x euroja ja ne rahat menevät, hyväksyttiin lupa tai ei.

    Näin ollen, 535i tekniikkaa et saa noin vain leimalle, menee sallittu tilavuus yli. Epävirallisia ja ei-suotavia keinoja toki on, moottorin merkintöjen väärennys ja paperit pienemmästä moottorista. Tai sitten jättää tekniikan muutoskatsastamatta. Tästä kiinnijäämisen riskinä on sama sanktio kuin ajaisit muutoskatsastamattomalla alustalla tai renkailla, tosin jos autolla aiheutat kolarin jossa tapahtuu ihmisvahinkoja ja pystytään näyttämään toteen että laiton tekniikka oli tähän tapahtumaan osasyynä, olet ns. kusessa.

    Itse jos moista olisin miettimässä niin laittaisin sinne M52B28 moottorin 2.8 / 193hv.
    BMW E36 318iS '93
    Audi TT 3.2 quattro '07
    Audi A6 2.7 biturbo quattro '02
    Peugeot 306 S16 2.0 16v '94
    Peugeot 605 SV24 3.0 24v V6 '91
    VW Caravelle T3 1.9 TD '87

    Comment

    • jr66
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 16363
      • Asikkala

      #3
      Originally posted by Kale83 View Post

      Tehokkain E30 on 325i
      Eipäs vaan 320is, post. #2: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=208438

      Comment

      • petrolhead
        Moderator
        • Feb 2004
        • 13793
        • Hyvinkää

        #4
        Originally posted by ergoforce View Post
        projekti e30 2.7 litrasen papereilla.raaka rullaava.mitä tekniikka vaihtoehtoja kannattaisi raapustella?Auto tulee kumminvingutukseen ja kesä reeksi.

        mitenkäs toi 3.5 litrasen tekniikan vaihto mahtaa onnistua?

        ensimmäisenä tulisi mieleen raapasta 535 e34 ja siitä tekniikka?
        Kuminpoltto ja "kesäreki"
        Eli lukkoperä ja melkeinmikävaan kone ahdettuna. Kun pysyy M10/M20 linjalla niin voi olla melko bolt-on (pl ahdin ja hajoilevat voimansiirron osat tietty). Miksi mennä merta edemmäs kalaan jos käyttötarkoitus on random räppäily. Ottaa siitä ahdetusta M20B25 180hv teholapun ja sit tallille kokeilemaan paljonko se kestää sulamatta (ei tietenkään tieliikenteessä..)
        2015 VW Crafter
        1984 BMW 316
        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

        Comment

        • V W
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2009
          • 335
          • Salo

          #5
          Joku 400tkm ajettu m40 pata riittää mainiost kuminpolttoon
          Lukkoperä,et pyörii nätisti ja linelock,mutta ei tietenkään yleisessä tieliikenteessä.
          Ford 4500 :think Nuffield
          Volvo 264 GLE,Toyota BJ40x3,Toyota BJ45(avolava),Toyota HJ60, E24 635CSi

          Kawasaki ZX-12R
          Borat

          Comment

          • duuk
            Moderator
            • Dec 2006
            • 10494
            • Saaressa

            #6
            Leimaat se M30b28:na..

            duke's garage:
            Suzuki R50
            E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & E36 323ti 1999
            M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
            S38 S54 S62

            instagram: _duuk

            Comment

            • jannmann
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 5857
              • Joccis City

              #7
              Originally posted by Kale83 View Post
              Sama 325i on myös suurin litratilavuudeltaan ja sitä saadaan kasvattaa 25%, eli jos nyt karkeasti ajatellaan (en tiedä tasan tarkkaa tilavuutta mikä otteessa lukee 325:ssa) 2.5l x 1.25 = 3.125 litraa
              Suurin iskutilavuus mikä täällä Suomessa käy verteiluun on 325e, ei 325i.
              Aprilia RSV4

              Comment

              • Kale83
                Bimmer Rookie
                • Jun 2003
                • 57
                • Hämeenlinna

                #8
                No mutta pelisäännöt tuli kuitenkin selväksi, en tuota E30 mallistoa juuri tunne. Propsit tarkennuksista
                BMW E36 318iS '93
                Audi TT 3.2 quattro '07
                Audi A6 2.7 biturbo quattro '02
                Peugeot 306 S16 2.0 16v '94
                Peugeot 605 SV24 3.0 24v V6 '91
                VW Caravelle T3 1.9 TD '87

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎