Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 vänkärin puolen takapyörä jumissa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Harri G
    BTCF Member
    • Jul 2005
    • 9041
    • Iisalmi

    E30 vänkärin puolen takapyörä jumissa

    Lähdin parkista. Puol metriä pakitin ja töks. Takapyörä jumissa. Ei auta vaikka kuinka yrittää eteen tai taakse. Yritin nytkyttää mut kytkin vaan haisee eikä muuta tapahdu. Huomasin että käsijarru oli "kiristynyt itsestään". Eli oli tiukka jo heti pohjassa. Pyöritin vänkärin puolen vaijeria löysemmälle, tuntui että käsijarrun kahva löystyi jonkun verran. Yritin ajaa ees ja taas, ei mitään liikettä. Koitin hakata jarrunapaa lekalla, ei vaikutusta. Toisella puolella monttu kyllä syvenee renkaan alla.

    Voiko siellä nyt joku olla jäässä? Omituista että käsijarru olisi jäätynyt vaikkei se edes paikallaan ollessaan ollut päällä. Pelkään pahinta ettei siellä olisi jotkut jarruhilut irtaallaan navan sisällä jossain paikassa missä ei saisi olla. Mutta, onko jollain ollu vastaavaa ja mitähän tuolle osais tehdä? Kannattaisko kokeilla lämmittää napaa jollain jos siellä jäätä on? Pitääkö alkaa navan purkuhommiin, mikä ei hirveästi nappaisi tuolla pihalla

    Auto siis 316 -87, rumpujarrut takana.
    E39 ja E91
  • Hanza
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 1931
    • Juvan Shell. Requiescat in pace

    #2
    Vaikuttas kyllä, että siellä on jarru päällä.
    Rumpua auki vaan ja kattomaan mitä siellä on tapahtunu.

    Edit: voipi kyllä olla tekemätön paikka ottaa se rumpu ehjänä, kun siellä noin tiukassa jarru on.
    Last edited by Hanza; 08-01-2011, 14:35.
    Itehän pilikon aina kokonaisen poppamiehen leivälle koska a) ne on tulisia ja b) nee kerit pois isäm maasta

    t: luft waffel

    "Vitun penaristit. Melkein kun nissanistit mutta homompia"

    Comment

    • JJT
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 6694
      • .......

      #3
      Voi olla hilut irti ja rummun välissä. Normaali tilanne.
      Myyn:
      M10/20/52 E30-E36 osia

      Comment

      • Pretoriaani
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2009
        • 3842
        • Hyvinkää, Finland

        #4
        Kuulostaa aika pahasti rummun irrotushommilta. No mut nythän on hyvä mahis päivittää taakse levyt.
        I don't lose sleep over the opinion of sheep.

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16520
          • Asikkala

          #5
          Originally posted by Pretoriaani View Post
          Kuulostaa aika pahasti rummun irrotushommilta. No mut nythän on hyvä mahis päivittää taakse levyt.
          Vaatii toiset tukivarret, vanhoihin ei levyjarrujen satulat ym. käy.

          Comment

          • Axum
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 4416
            • Kuopio

            #6
            Ei tuohon 200 euron kauniiseen helmeen kannata levyjä laittaa..
            - E30 325i M52B28TU Cabriolet
            - E39 528ia
            - KUOPION PUTKIMIEHET -team
            - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

            Puretaan 520ia -97
            https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

            Comment

            • Harri G
              BTCF Member
              • Jul 2005
              • 9041
              • Iisalmi

              #7
              Noniin. Puol toista tuntia ähellettiin hangessa ja nyt on rumpu irti. Eka kerta minulle kun rumpujarrun aukaisin, eli rumpuneitsyys meni.

              Auton haltija oli isona apuna rumpua pieksämässä






              Käsijarrun puolelta oli jousi irronnu helevettiin ja takapuolelta kaivettiin sen pidike, mikä näytti 23 vuoden jälkeen joltain kivikautisen ihmisen piilukirveen osalta.




              Toisen kengän kulutuspinta irtosi kanssa, tosin saattoi voimankäyttö vaikuttaa asiaan.



              Voiko tuo jousen irtoaminen vaikuttaa siihen, että käkkäri jumahti? Eli ilman jousta käsijarrun puoleinen kenkä olisi "kallellaan" jämähtänyt vasten rumpua :think Vai onko vika sittenkii tuo toisen puolen irronnut kulutuspinta, jos se ei irronnutkaan rumpua pieksettäessä.

              No, sitten vielä: Mikäli nyt tuon jousisysteemin teen siten, että takaapäin työnnän pitkän ruuvin ja sille vastakappaleeksi mutterin, eli jätän jousen pois kokonaan. Haittaako mitään? Mikä jousen funktio on? Ja pystyykö sillä sitten ajamaan korjaamolle asti vaikkei toisessa kengässä ole kulutuspintaa ollenkaan? ts. kiristääkö automaattitsydeemi siten, että itse kenkä osuis rumpuun, se ei varmaankaan hyvä asia ole?

              Vielä yksi aiheeseen liittyvä kuva jos joku tätä topikkia joskus tonkii:
              Last edited by Harri G; 09-01-2011, 12:39.
              E39 ja E91

              Comment

              • zener
                Moderator
                • Oct 2004
                • 14521
                • Oulu

                #8
                Jousen funktiohan on pitää kenkä kireästi paikallaan, samalla antaen sen liikkua. Jarrut saattaa hieman puoltaa kerta kulutuspinta uupuu kokonaan, mutta säätö tuskin riittää niin pitkälle että kenkä ottaa ilman kitkapintaa rumpuun kiinni.
                E65 730dA '04 klick
                F10 520dA '11 klick
                E34 520iA (2.8l) '91 klick

                Instagram


                "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                Comment

                • Harri G
                  BTCF Member
                  • Jul 2005
                  • 9041
                  • Iisalmi

                  #9
                  Dodii. Auto liikkuu taas

                  Jousen kiinnityssysteemin korvasin pultilla sekä pienemmällä jousella. Eikä tuo pahasti puoltanut tai laahannut. Saapi ens viikon ajeltua ja vietyä sitten jonnekin korjaamolle. Eipä tuo varmasti iso homma olisi ollut kenkiä itsekin vaihtaa, yllä ohjeet. Vaan se tuo talvikeli kummasti latistaa innostusta. Ammatti-ihmiseltä ei luulis olevan iso homma nuo vaihtaa.

                  Kiitti zener ym. vastauksista
                  E39 ja E91

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16520
                    • Asikkala

                    #10
                    Seuraavan kerran kun teet remonttia niin pukki alle !! Helvetti tuolleen ei saa kun paikat rikki, asentajalta

                    Comment

                    • Harri G
                      BTCF Member
                      • Jul 2005
                      • 9041
                      • Iisalmi

                      #11
                      Originally posted by jr66 View Post
                      Seuraavan kerran kun teet remonttia niin pukki alle !! Helvetti tuolleen ei saa kun paikat rikki, asentajalta
                      Kyllä iskä.

                      Laitoin kyllä joku aika kuvan ottamisen jälkeen renkaan helman alle varmuuden vuoksi.
                      E39 ja E91

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16520
                        • Asikkala

                        #12
                        Originally posted by Harri G View Post
                        Kyllä iskä.

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          #13
                          Originally posted by Pretoriaani View Post
                          Kuulostaa aika pahasti rummun irrotushommilta. No mut nythän on hyvä mahis päivittää taakse levyt.
                          Originally posted by jr66 View Post
                          Vaatii toiset tukivarret, vanhoihin ei levyjarrujen satulat ym. käy.
                          -Ja käkkärikaapelit eikö

                          Originally posted by Axum View Post
                          Ei tuohon 200 euron kauniiseen helmeen kannata levyjä laittaa..
                          Oma helmi 0€ ->325 jarrut ympäri asti.

                          JEESUSTELUA : Herraisä miten on auto nostettuna ja tuettuna ! Akselipukit on hyviä. Ja koivupöllit kanssa. Nosturi tietysti paras.
                          Last edited by petrolhead; 09-01-2011, 16:26.
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • jr66
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 16520
                            • Asikkala

                            #14
                            Originally posted by petrolhead View Post
                            -Ja käkkärikaapelit eikö
                            Kyllä.

                            Comment

                            • aaretti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2005
                              • 2604
                              • kajaani

                              #15
                              Originally posted by Harri G View Post
                              Kyllä iskä.

                              Laitoin kyllä joku aika kuvan ottamisen jälkeen renkaan helman alle varmuuden vuoksi.
                              ja partakin ajamatta ei perkele
                              -Official BTCF-Sauna Team-

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎