Announcement

Collapse
No announcement yet.

e30, m50b25 ja 3.6l M5:n jarrutehostin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jukkat
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2004
    • 309
    • Veteli

    e30, m50b25 ja 3.6l M5:n jarrutehostin

    Tersö!

    Kattelen tuossa alipainetehostinta omaan m50 swäp e30:iin. Tällä hetkellä autossa on 750i:n hydraulinen jarrutehostin, mutta se on semmonen putki- ja letkumiina, että olis kiva päästä erohon.

    325iX:n (uudempi) tehostin, e21 320i:n ja 2002:n ovat yleisemmin käytettyjä, mutta tässä nyt mitä oon kaivellu realoemia, kyselly kaverilta mittoja ja setvinyt, niin e34 M5 3.6l:ssä ainakin voisi olla tehostin, joka sopii kanssa leveydeltään.

    Onko kukaan käyttänyt/koittanut paikalle ko. tehostinta m50:in kanssa? Tietoa tarvittaisiin PIAN, sormi on tuossa napilla, että tilaan moisen, kun sattu löytymään.

    Ja autossa on siis vakio m50 imusarja.

    -Jukka
  • jukkat
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2004
    • 309
    • Veteli

    #2
    En tiedä, olisko M5:n tehostin mahtununna/sopinu, mutta tilalle löyty 730i/735i e32:n tehostin joka saattas mahtua. Eli tilanne (toivottavasti) ohi.

    Comment

    • jannmann
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 5856
      • Joccis City

      #3
      Originally posted by jukkat View Post
      En tiedä, olisko M5:n tehostin mahtununna/sopinu, mutta tilalle löyty 730i/735i e32:n tehostin joka saattas mahtua. Eli tilanne (toivottavasti) ohi.
      Eikös etkan mukaan tuossa 730i/735i käytettyä(2 eri osa numeroa) tehostinta ole käytetty myös M5:ssa ja 325ix:ssä riippuen osanumerosta.
      Aprilia RSV4

      Comment

      • jukkat
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2004
        • 309
        • Veteli

        #4
        Originally posted by jannmann View Post
        Eikös etkan mukaan tuossa 730i/735i käytettyä(2 eri osa numeroa) tehostinta ole käytetty myös M5:ssa ja 325ix:ssä riippuen osanumerosta.
        Joo kyllä se sama osa näyttäs olevan, jossain vaiheessa osanumero on vaihtunut tosin...

        Helvetin ahdasta tulee kyllä, imusarja pitää irrottaa, että saa koko klunssin edes menemään paikalleen, imusarjasta pitää ottaa vähä noita "ripoja" veks ja yhden ohjeen mukaan kannattaisi myös noita tulipellissä olevia ruuvinreikiä jyystää vähä vasempaan ja alas... Ei nyt ihan plug'n play, mutta toivottavasti kuitenkin tehtävissä. Vanha 750i:n letkumiina _EI_ mene enää takaisin.

        Comment

        • Rocla
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2002
          • 7692
          • Kajaani

          #5
          Originally posted by jukkat View Post
          Joo kyllä se sama osa näyttäs olevan, jossain vaiheessa osanumero on vaihtunut tosin...

          Helvetin ahdasta tulee kyllä, imusarja pitää irrottaa, että saa koko klunssin edes menemään paikalleen, imusarjasta pitää ottaa vähä noita "ripoja" veks ja yhden ohjeen mukaan kannattaisi myös noita tulipellissä olevia ruuvinreikiä jyystää vähä vasempaan ja alas... Ei nyt ihan plug'n play, mutta toivottavasti kuitenkin tehtävissä. Vanha 750i:n letkumiina _EI_ mene enää takaisin.

          Joskus pelkkä prikkojen lisääminen rintapellin ja tehostimen väliin moottoria lähempänä olevaan reunaan ja ripojen viilaus riittä.

          Rakoa ei kyllä tosiaan jää paljoa, mutta tuo prikoilla kallistaminen auttoi yhdessä projektissa.
          Olli.

          Comment

          • jukkat
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2004
            • 309
            • Veteli

            #6
            Originally posted by Rocla View Post
            Joskus pelkkä prikkojen lisääminen rintapellin ja tehostimen väliin moottoria lähempänä olevaan reunaan ja ripojen viilaus riittä.

            Rakoa ei kyllä tosiaan jää paljoa, mutta tuo prikoilla kallistaminen auttoi yhdessä projektissa.
            Kiitos tiedosta, pitää koittaa tuotakin. Tänään tai huomenna otan imusarjan irti, sittepä sen näkee, että kuinka ahdasta oikeasti tulee. Joka tapauksessa dremelöin imusarjasta pois niin paljon, kun tohdin.

            Comment

            • jukkat
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2004
              • 309
              • Veteli

              #7
              Originally posted by jukkat View Post
              Kiitos tiedosta, pitää koittaa tuotakin. Tänään tai huomenna otan imusarjan irti, sittepä sen näkee, että kuinka ahdasta oikeasti tulee. Joka tapauksessa dremelöin imusarjasta pois niin paljon, kun tohdin.
              Kyllä se sinne mahtu.. Ensin näytti huonolta, kun tehostin vastasi suoraan imusarjaan, mutta sitten huomasin, että jalkahan ei olekkaan suora vaan hieman vino, jalan kun käänsi toisin päin, niin jopa alko tulla tilaa. Ajattelin vielä pistää parit prikat väliin, että sais nyt sen pari cm väliä koneeseen, ettei moottorijarrutuksessa kalahda pahasti kiinni. Pultinreikiä isoinsin kans 10mm poralla hädissäni...

              Comment

              • petrolhead
                Moderator
                • Feb 2004
                • 13793
                • Hyvinkää

                #8
                Hommasin ykköskuppaisen Golffin jarrutehostajan , joka on halkaisijaltaan melkoisesti pienempi. Enpä kyllä tullut mitanneeksi eroa. Pultit samalla jaolla rintapeltiin ja pääsylinteriin kuin orkkiksessa. Olikohan 20€ . . .
                2015 VW Crafter
                1984 BMW 316
                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                Comment

                • jukkat
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2004
                  • 309
                  • Veteli

                  #9
                  Originally posted by petrolhead View Post
                  Hommasin ykköskuppaisen Golffin jarrutehostajan , joka on halkaisijaltaan melkoisesti pienempi. Enpä kyllä tullut mitanneeksi eroa. Pultit samalla jaolla rintapeltiin ja pääsylinteriin kuin orkkiksessa. Olikohan 20€ . . .
                  Oho hyvä tietää. Nimittäin on jumalattoman herkät jarrut nyt ja se ei rata-ajossa ihan mene minusta bonussektoriin. Tehostusta saa olla, en niin välitä siitä kivi-jalan-alla fiiliksestä, mutta nyt joutuu yhdellä varpaalla varovasti painelemaan. Tuo kolopallon tehostin saattas olla sopivan tehoton mun tarpeisiin.

                  Minkäslainen siinä on se jarrupolkimeen tuleva haarukka. Vastaako sinne päinkään e30:in vastaavaa? Pistä vaikka kuvaa jos viissit...

                  Comment

                  • Make H.
                    BTCF Member
                    • Jul 2006
                    • 1278
                    • Kokkola

                    #10
                    Originally posted by jukkat View Post
                    Oho hyvä tietää. Nimittäin on jumalattoman herkät jarrut nyt ja se ei rata-ajossa ihan mene minusta bonussektoriin. Tehostusta saa olla, en niin välitä siitä kivi-jalan-alla fiiliksestä, mutta nyt joutuu yhdellä varpaalla varovasti painelemaan. Tuo kolopallon tehostin saattas olla sopivan tehoton mun tarpeisiin.

                    Minkäslainen siinä on se jarrupolkimeen tuleva haarukka. Vastaako sinne päinkään e30:in vastaavaa? Pistä vaikka kuvaa jos viissit...
                    Omassa setupissa 312mm etulaikat ja e21 tehostin, aika sopiva tuntuma rata-ajossakin, joskin ei pysty kunnolla runnoon jarrua muuten on eturenkaat äkkiä kanttiset ku lukottaa . Mutta omasta mielestä aika sopiva tehostus isommille levyille tuos e21 tehostimes...Ja mahtuuki paremmin ku tuo mikä sul on vissiin nyt IX-tehostaja .

                    Comment

                    • jukkat
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2004
                      • 309
                      • Veteli

                      #11
                      Originally posted by Make H. View Post
                      Omassa setupissa 312mm etulaikat ja e21 tehostin, aika sopiva tuntuma rata-ajossakin, joskin ei pysty kunnolla runnoon jarrua muuten on eturenkaat äkkiä kanttiset ku lukottaa . Mutta omasta mielestä aika sopiva tehostus isommille levyille tuos e21 tehostimes...Ja mahtuuki paremmin ku tuo mikä sul on vissiin nyt IX-tehostaja .
                      Joo e21 tehostin oli itselläkin haussa, mutta eihän sitä mistään löytynyt tuohon hätään. Tuo mun tehostin on iX/730i/735i/m5 e34

                      Jarrut on facelift e46 325i:stä, 300mm edessä, 276 tai 286 takana, en muista varmaksi. Ennen autossa oli 750i:n hydraulinen tehostin ja pääsylinteri ja niillä oli varsin sopiva poljinvoiman tarve. Halusin vaan sen letku- ja putkihärdellin pois konehuoneesta, niin purin poikkeen ko. virityksen.

                      Comment

                      • Samee
                        BTCF Member
                        • Mar 2006
                        • 888
                        • Valkeakoski

                        #12
                        Originally posted by jukkat View Post
                        Tuo mun tehostin on iX/730i/735i/m5 e34

                        muistatkos tämän halkaisijaa?
                        E30 325i Cabriolet M-Tech2 ´91 M52 projekti
                        E30 316 4d '89
                        E36 M3 Coupe '93
                        F30 318d '13

                        Ex e21:316´81 e30:325´89, 316i´88, 316i´89, 318i´89, 320i´86 e34:M5´90 e36:328i Touring M-Sport ´96 e38:740iA ´94 E39 530da Touring '00 e91: 320d ´06 M-Sport

                        Comment

                        • jukkat
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2004
                          • 309
                          • Veteli

                          #13
                          Originally posted by Samee View Post
                          muistatkos tämän halkaisijaa?
                          Tarkoitatko jarrutehostimen pöntön vai pääsylinterin?

                          -Jukka

                          Comment

                          • Samee
                            BTCF Member
                            • Mar 2006
                            • 888
                            • Valkeakoski

                            #14
                            Originally posted by jukkat View Post
                            Tarkoitatko jarrutehostimen pöntön vai pääsylinterin?

                            -Jukka
                            nimenomaan sen pöntön halkaisija kiinnostaisi.
                            E30 325i Cabriolet M-Tech2 ´91 M52 projekti
                            E30 316 4d '89
                            E36 M3 Coupe '93
                            F30 318d '13

                            Ex e21:316´81 e30:325´89, 316i´88, 316i´89, 318i´89, 320i´86 e34:M5´90 e36:328i Touring M-Sport ´96 e38:740iA ´94 E39 530da Touring '00 e91: 320d ´06 M-Sport

                            Comment

                            • jukkat
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2004
                              • 309
                              • Veteli

                              #15
                              Originally posted by Samee View Post
                              nimenomaan sen pöntön halkaisija kiinnostaisi.
                              Enpä muista varmaa lukemaa ja auto on nyt kaaritettavana, niin en pääse mittaamaan. Koitan mittoa, kun saan auton takaisin.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎