Miten tuommonen 325ix kestää asfaltilla revittelyä/pyörittelyä? Kun katoin tuossa kesällä kun jotkin pyöritteli tyhjällä parkkipaikalla e30 325ix bemua.
ei oo ollu mitää sanomista ku antaa X:lle leipää!!! pitää vaa muistaa välttää kääntämästä rattia ääriasentoon ettei murrokset kulu... Maksaa noin 350€ kipale...
Lainaan topiccia: Olen jo jonkin aikaa ihmetellyt perheen IX:n vetoa, jotenkin se on vaan tuntunut päivä päivältä enemmän takavetoiselta. Jotenkin tuntui että takapää on enemmän kuin normaalisti vallalla mutta auto ei jää kuitenkaan jumiin mihinkään. Sladeissa on välillä höllättävä kaasua, mikä tuntuu uudelta asialta.
Tänä aamuna peilijäisessä ylämäessä pysähdyin ja sitten hain kohdan, josta auto ei varmasti enää nouse. Jätin tyhjäkäynnille D:lla takarenkaat ruopimaan mutta etupää ei ruopinutkaan! Kun kaasua painoi ja nopeudeksi sai vajaa 20 km/h takarenkaille, niin siinä vaiheessa etupää lähti sutimaan. Tuntuu melko suurelta nopeuserolta. Onkohan visko (taas) tiensä päässä. Vaihdoin sen viimeksi keväällä, koska edellinen oli täysin lopussa.
Mitenkäs muilla IX:sereillä? Vaatiiko suurta nopeuseroa että toinen eturengas lähtee mukaan?
Mitenkäs muilla IX:sereillä? Vaatiiko suurta nopeuseroa että toinen eturengas lähtee mukaan?
Kerta siellä visko on, niin sehän ei heti ota vaan sen pitää vähän aikaa "hinkata" ennen kuin se alkaa ottamaan eli vetämään myös etupyöriltä. Muutenkin voimanjako etu- ja taka-akseliston välillä jakautuu suhteessa 37/63.
Viskoa irrallaan väännellessä lyhytkin liike riitti sen jäykistämiseen. Pyöriltä viskon akselille menevä "välitysero" tekee sen, että visko pyörii paljon pyöriä nopeammin. Tällöin viskon lukkiutuminen ei kovin suurta pyörimisnopeuseroa tarvitsisi.
Ja kun tyhjäkäynnillä eturenkaat eivät vetäneet vaikka auto suti paikallaan pitkän ajan. Vasta suuri pyörimisnopeusero sai etupään mukaan. Hidas umpihankieteneminen ei tällaisella voimanjaolla oikein luonnistu niin kuin pitäisi. Huonolta vaikuttaa. Viskosta voi olla osa silikoniöljystä päässyt karkuun ja uutta olen jo aikoinaan kysellyt öljyedustajiltakin laihoin tuloksin.
Mitenkäs muilla IX:sereillä? Vaatiiko suurta nopeuseroa että toinen eturengas lähtee mukaan?
Ei normaalisti vaadi, vaikuttaa siltä että jakovaihteiston visko on kaputt. Tiedän yhden tapauksen, joka söi useamman viskon kun etu- ja takaperässä oli eri välitys. Kai olet aina käyttänyt saman kokoisia (siis sama merkki, malli ja koko merkintä) renkaita molemmilla akseleilla?
Välitykset ovat tietenkin kohdallaan ja renkaat kaikki samankokoisia ja saman verran kuluneitakin. Viskon ostin käytettyä jakovaihteiston mukana ja se vaikuttaisi olevan siis jo ehtoopuolella.
Eipä tuo omakaan mitään suurta pyöritystä vaadi, kyllä vetoa on heti kaikilla pyörillä. Kerran olen ulkopuolelta katsellut kun kaveri oli puikoissa ja hinasi jäärata-autoa umpihangesta irti. Alla oli liukas jää ja irtilähtö oli tiukassa mutta sieltä se vaan lähti (en olisi uskonut), eikä kyllä kierrostakaan ehtinyt takapää pyörähtää tyhjää.
Välitykset ovat tietenkin kohdallaan ja renkaat kaikki samankokoisia ja saman verran kuluneitakin. Viskon ostin käytettyä jakovaihteiston mukana ja se vaikuttaisi olevan siis jo ehtoopuolella.
empä henk.koht ostais tollasta viskoa käytettynä, veikkaan että siinä vika
Comment