Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 M30 moottorilla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jacek
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2004
    • 552
    • Helsinki

    E30 M30 moottorilla

    Ei varmaan haittaa mikäli tästäkin aiheesta kerää kommentteja saman otsikon alle.

    Olettaisin ihmisiä kiinnostavan eniten 2 asiaa aiheesta eli kuinka asentaa M30 moottori E30 koriin ja miten saada se muutoskatsastettua.

    Itselläni on tuossa tuo 335iA touring jonka ostin saksasta valmiiksi muutoskatsastettuna. Idea siinä on testata toimiiko käytännössä AKEn toimintaohje siitä että autot rekisteröintikatsastetaan saksalaisen otteen tietojen mukaisesti.

    Tässä nyt ensialkuun kopio rekisteriotteesta
    (M3 + M3) - M5 = M1 ?

    Osia myytävänä

    http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796
  • qwe
    Bimmer Rookie
    • Mar 2004
    • 133
    • espoo

    #2
    oli n. kk sitten saksassa tiedossa asiallinen e30 m3 s38 koneella, hinta noin 10teur, en ollut varma tuosta mainitsemastasi asiasta, eli jos auto on saksassa hyväksytty niin se hyväksytään suomessakin.

    aluksi olin siinä uskossa että ne hyväksytään, sitten taas en.
    supermotoja ei kuulemma suomessa saa rekisteröityä 16" vanteelle, siis kun mantsavehje muutetaan kadulle ja maksetaan autovero siitä. sitten kuulin että saksasta ostetut supermotot saa suomessa rekisteriin 16" fillareilla. tämän jälkeen kuulin että aken ohjeen mukaan näin ei tulisi toimia ja katsastuskonttorit ovat toimineet virheellisesti hyväksyessään 16" fillarit tuontivehkeissä.

    edellä oleva on siis toisen käden tietoa ja toi m3 kerkesi menemään ennen kuin olisin päässyt sitä hakemaan, rahoitusongelmia.

    onko sinulla tieto että ake on antanut ohjeen hyväksyä tuontivehkeet jos niillä on saksassa hyväksyntä vai vetoatko eu:n tavaran vapaan liikkuvuuden sääntöön?

    lisäksi vielä loppuhuomautuksena, sain juuri erään tuontivehkeen veropäätöksen joka käsiteltiin hämeenlinnan markkinointihintaryhmässä, päätökset kestää 3kk tai 2pv ennen kuin ajolupa menee umpeen. eli ihan nopeasti ei rekisteröintirumba onnistu, luultavasti tuokin menee sinne hämeenlinnaan, mun tuontivehje oli legacy 200. tossa sun vehkeessä ei ole ilmeisesti ajolupaakaan, niin silloin voivat venyttää varmaan yli 3 kuukaudenkin sitä päätöstä. reijo virtanen on tullin ylin kaveri joka vastaa verotuksesta, saa yhteyden sihteerin kautta kun vähän selittää, parhaiten aamupäivisin
    vapareiden vapautusrintama: pro-vaparit ry/ for naturally aspirated engine union

    Olen toistuvasti sanonut, että BMW:n väki on kovapintaista. Sen takia yritys on rikas ja erittäin tuottoisa. He ovat vaativia ihmisiä ja sillä tavalla he saavat työnsä tehtyä. Kuinka monta miljardööriksi yltänyttä heittopussia tiedätte? - Frank Williams-

    Comment

    • Jacek
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2004
      • 552
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by qwe
      oli n. kk sitten saksassa tiedossa asiallinen e30 m3 s38 koneella, hinta noin 10teur
      Olipas edullinen. Mikä koneversio siinä oli ja oletko varma ettei siinä ollut joku käpy ?

      Mopojahan koskevat hieman toisenlaiset tekniset määräykset joihin en kyllä ole perehtynyt. Toin tosin 1½v sitten kaverille TT600 Supermoto jammun jossa oli 16" fillarit ja läpi meni.

      Originally posted by qwe
      onko sinulla tieto että ake on antanut ohjeen hyväksyä tuontivehkeet jos niillä on saksassa hyväksyntä vai vetoatko eu:n tavaran vapaan liikkuvuuden sääntöön?
      En ole itse nähnyt kirjallisena sitä AKEn dokumenttiä vaan kuullut tämän tutulta & luotettavalta katsastusinssiltä. En tiedä löytyykö ns sisäisen jakelun ohjeet tuolta AKEn sivuilta. Pitää tonkia. Joka tapauksessa tarkotus oli vedota AKEn ohjeistukseen.


      Originally posted by qwe
      päätökset kestää 3kk tai 2pv ennen kuin ajolupa menee umpeen. eli ihan nopeasti ei rekisteröintirumba onnistu, luultavasti tuokin menee sinne hämeenlinnaan
      Varmasti menee hinta-arvontalautakuntaan ja päätös kestää mutta katsastaminen ja verotushan on 2 eri asiaa. Sehän selviää samantien miten se rekisteröidään kun ajaa sen leimalle. Ajolupaa en ole ottanut siksi että se oli tarkoitus myydä eikä pitää. 3500€ siitä luopuisin, katsastettuna 3,5L tietysti.

      Originally posted by qwe
      reijo virtanen on tullin ylin kaveri joka vastaa verotuksesta, saa yhteyden sihteerin kautta kun vähän selittää, parhaiten aamupäivisin
      Mä väänsin aikoinaan kättä Antti Rantasen ja Marko Kosken (Veropäällikkö) kanssa Verohallituksessa. Samoin kaikkien tullipiirien (4) päälliköt tuli tutuksi kun vaadin niitä veropäätöksiä niiltä. Kaikki muut toimittivat ne määräajassa, paitsi Helsinki. Helsinki oli myös ainoa paikka joka kehtasi laskuttaa siitä.
      (M3 + M3) - M5 = M1 ?

      Osia myytävänä

      http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

      Comment

      • qwe
        Bimmer Rookie
        • Mar 2004
        • 133
        • espoo

        #4
        tossa myynti-ilmoitus, tuossa outoa oli servotronic, siis e36 ohjausvaihteita tiedän noihin laitetun, mutta mikäköhän tuo on?
        yleisemmin noiden hinnat tuntuu olevan siinä 13-16teur tietämillä,
        itse tehtynä auto 8000e+vero 4000e+hakukulut 1000e+muutostyöt 1000e+s38 kone 2-3teur, (s14koneen saa myytyä eteenpäin -1500e)
        eli luokkaa 16teur pitäisi auto olla suomessa rekisterissä.

        vielä sellainenkin mahdollisuus että ostaa vakio m3:n saksasta, tuo sen suomeen, tekee täällä s38 muutostyön, rekisteröi sen bulvaanille takaisin saksaan että saa sieltä autolle hyväksynnän, tuo auton takaisin suomeen ja sitten vasta rekisteröi sen ja maksaa verot. tämä kaikki sillä oletuksella että autoa ei suomessa saa rekisteriin muuten kuin saksalaisella hyväksynnällä, eli erikoislupia ei myönnetä tai ei halua tapella aken kanssa jos se helpommin käy tuomalla saksalaisella hyväksynnällä oleva auto tänne niin kuin edellä oli puhetta.
        vapareiden vapautusrintama: pro-vaparit ry/ for naturally aspirated engine union

        Olen toistuvasti sanonut, että BMW:n väki on kovapintaista. Sen takia yritys on rikas ja erittäin tuottoisa. He ovat vaativia ihmisiä ja sillä tavalla he saavat työnsä tehtyä. Kuinka monta miljardööriksi yltänyttä heittopussia tiedätte? - Frank Williams-

        Comment

        • qwe
          Bimmer Rookie
          • Mar 2004
          • 133
          • espoo

          #5
          nimim. huru-ukolla voisi olla tähän kommentoitavaa, hän on taistellut tuon e36 m3 sedanin rekisteröinnistä tekniikanvaihdon jälkeen. miten se hänellä meni?
          vapareiden vapautusrintama: pro-vaparit ry/ for naturally aspirated engine union

          Olen toistuvasti sanonut, että BMW:n väki on kovapintaista. Sen takia yritys on rikas ja erittäin tuottoisa. He ovat vaativia ihmisiä ja sillä tavalla he saavat työnsä tehtyä. Kuinka monta miljardööriksi yltänyttä heittopussia tiedätte? - Frank Williams-

          Comment

          • mukko
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2003
            • 5965
            • Uleåborg

            #6
            ...........
            Last edited by mukko; 30-10-2007, 16:34.
            -- Official member of BTCF-Sauna Team --

            Save the World, Fuck The Fuel Economy
            Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

            Comment

            • eeki
              BTCF Member
              • Jul 2003
              • 1966
              • HKI

              #7
              Kyselinkin asiasta huru-ukolta, vastauksena sain mm. tälläistä minkä jo pastesinkin tonne toiseen topikkiin:
              ... ja AKE pyysi minulta (?) kopiota poikkeusluvasta...
              Lopulliseksi niitiksi taistelussa tuli EU-lainsäädäntö(vihje Ahvenanmaan
              kats.konttorilta.. );"Jos auto on hyväksytty jossakin EU-maassa,sitä päätöstä EI VOI toisessa EU-maassa kumota!"
              Historian pikkulinnut lauloivat,että eka leimalla auto oliskin käynyt Tukholmassa,ja sitä Ahvenanmaa sitten ei voinut kumota - eikä nyt heinäkuussa myöskään meidän AKE:mme!


              Kuulostaa vaan hieman oudolta menettelyltä mun korvaan, mutta mikäs siinä jos on onnistunut. Autohan siis on suomiauto mikä on viety -99 ahvenanmaalle.

              En tiedä olisiko siinä sitten käytetty bulvaania ja rekisteröity auto tosiaan välillä Ruotsiin. Siellä on sinänsä kai jonkin verran kokemusta tuollaisesta kikkailusta, norjalaiset ainakin jossain vaiheessa kierrättivät saksasta tuomiaan autoja ruotsin kilpien kautta välttääkseen hirvittävät verot.. Bilsportissa tuosta oli juttua erään norskivolvon tapauksessa. Ja ruotsissahan tunnetusti saa kilpien väliin vaikka kivinavetan jos siinä on jarrut. :lol:
              Ducati 998 -02 //

              Comment

              • Jacek
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2004
                • 552
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by qwe
                tossa myynti-ilmoitus, tuossa outoa oli servotronic, siis e36 ohjausvaihteita tiedän noihin laitetun, mutta mikäköhän tuo on?
                Virhe varmasti. En tiedä Servotronicia olevan muiden kuin simpukka-ohjainvaihteiden yhteydessä. Mobilessa näkee usein myös kaikenlaista puppua, tosin nykyään vähemmän kun ilmoitusten jättö muuttui maksulliseksi. Arvelluttaa silti aina se kun yhteystiedoissa ei ole mitään muuta kun kännykkänumero (016 ja 017 -alkuiset)


                Originally posted by qwe
                itse tehtynä auto 8000e+vero 4000e+hakukulut 1000e+muutostyöt 1000e+s38 kone 2-3teur, (s14koneen saa myytyä eteenpäin -1500e)eli luokkaa 16teur pitäisi auto olla suomessa rekisterissä.
                Realistinen kustannuslaskelma, joskohta muutoskuluihin pitäisi kyllä lisätä välttämätön alustasarja sekä erikoislupahakemuksen hinta (?)

                Jos käyttää E28 M5 / E24 M635CSi termostaattikoteloa ja vesiletkuja/jäähdytintä niin välttää monta ongelmaa S38B36/B38 alumiinisen vesiputken kanssa edessä.
                Kerääjäkotelo on toinen ongelma mutta sitäkin voi helpottaa siirtämällä konetta hieman pois keskilinjasta sekä lyhentämällä lämmityslaitteen vesiputkia siirtäen letkuliitoksen auton sisätiloihin.

                Originally posted by qwe
                ostaa vakio m3:n saksasta, tuo sen suomeen, tekee täällä s38 muutostyön, rekisteröi sen bulvaanille takaisin saksaan että saa sieltä autolle hyväksynnän tuo auton takaisin suomeen ja sitten vasta rekisteröi sen ja maksaa verot
                Tuollaisen muutoskatsastus saksassa ei välttämättä ole kyllä ihan helppoa/halpaa. Pitäisi varmaan kysellä aiheesta tuolla www.e30.de forumilla. Ikävä puoli tuossa on myös se että veroa menee sitten enemmän moottorin johdosta mutta katsotaan miten tota mun 335i kohdellaan niin siitähän saa myös osviittaa. Edellinen E30 2.8L M30 sai n 20% enemmän veroa kun vastaava vakio 323i E30.
                (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                Osia myytävänä

                http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎