Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 325i Käynnistys & käynti onkelma...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • äksä
    Bimmer Rookie
    • May 2003
    • 108
    • Jyväskylä

    E30 325i Käynnistys & käynti onkelma...

    Moi,

    ompi 325i vaikea saada pitkään seisottuaan(yli 8h) lähtee sahaamalla käyntiin ja käy hetken todella vajaasti 4:llä tai 5:dellä. Ja hetken päästä toimii OK. Epäilin bensapuolta ja pistin painemittarin väliin ja näyttää tosiaan, että paineet katoo.... Aiemmin on toiminut käynnissäollessaan ok, mutta nyt on pari kertaa nykässyt ajossa yhtäkkiä. Lisäksi on jo pitkään "nyppinyt" pintakaasulla ja miettinyt hetken, kun kaasun polkasee nopeasti pohjaan.

    Näyttää säädin pitävän painetta, mutta pumpunpuoli ei eli kysymys kuuluu ONKO PUMPUN PUOLELLA TAKAISKUA - VAI PITÄÄKÖ ITSE PUMPPU PAINEEN YLHÄÄLLÄ?

    Voinko muuten testata pumpun toiminnan ennen vaihtoa?
    Paljonko pumpun normaali käyttöikä on?

    Ratkaisuun johtavista vihjeistä luvassa palkkio!

    X
    "Not all performance cars hibernate for the winter"
  • tobbe_83
    Bimmer Rookie
    • Aug 2004
    • 51
    • Espoo

    #2
    kato et kaikki letkut on kunnossa.ja voisit mitata puristukset samalla (mulla oli ihan sama vika ja yhest pytyst puuttu puristukset,toimi normaalistihetken ajon jälkeen.)

    Comment

    • hydesport
      Bimmer Rookie
      • Dec 2002
      • 154
      • Fin

      #3
      Bensapumppu melko varmasti vetää viimeisiään. Mulla meni Bosch vaihtoon -88 vuotisesta v.2003. Motonetistä löysin halvimman. Lähes samaan aikaan meni myös lisäilmaluisti ja oli hankala paikantaa vikaa.

      Comment

      • äksä
        Bimmer Rookie
        • May 2003
        • 108
        • Jyväskylä

        #4
        Miten....

        ...tarkastan ton pumpun toiminnan - eli millä mittaan onko pumppu loppu vai ei? On vähän turhan kallis kokeilu n. 150e-> pumpun hommaaminen "sokkona".

        X
        "Not all performance cars hibernate for the winter"

        Comment

        • tihuovin
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 1422
          • Oulu

          #5
          Esimerkiksi siten että mittaat pumpun tuoton. Mittaat paljonko tavaraa se pukkaa minuutin aikana. Muiostaakseni sen pitäisi olla jotain 0.7L / minuutti (eli n. 700ml eli 7 desiä).

          Otat sen bensan tuloletkun irti, tuikkaat sen sopivaan pulloon, kytket bensareleeltä suoraan pinnit 30 ja 87 yhteen. Odotat minuutin ja katsot/mittaat paljonka tavaraa sinne tuli. Jos kovin paljon alle 7 dl, voi hyvällä syyllä olettaa pumpun olevan sökö.

          Lisäksi, mittaa bensanpaine. Voihan pumppu työntää tavaraa ulos, kun ei ole mitään vastuksena (vrt. edellinen testi), mutta kun pitää työntää paineella, se "tukehtuu". Eli ei pysty tuottamaan tarpeeksi painetta polttoainekiskoon.

          Tällöin vikanan voi olla myös toi paineentasaaja (polttoainekiskon toisessa päässä oleva kikkula, josta polttoaine palaa tankkiin). Se jumii sopivasti jolloin bensanpaine on liian matala tai liian korkea.

          t: Timo

          Comment

          • bmwpower
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2004
            • 290
            • mäntsälä

            #6
            eikös pumpussa ole konkinnäköinen takaiskuventtiili,jos se vaikkaa vuotaa :?:
            e34 M5 touring

            Comment

            • äksä
              Bimmer Rookie
              • May 2003
              • 108
              • Jyväskylä

              #7
              tuottoa on...

              Puristukset ja ohipuhallukset on katottu ja ne oli erittäin hyvät...

              Tuoton mittasin tuossa iltasella ja sitä riitti, mikäli on tuohon TIHUOVIN:n muisteluun on uskomista sillä tuotto oli n. 26dl/min. :!: :!:

              Eli onko muistikuvaa/tietoa tuottomääristä? Onko riittävä?

              Testasin myös tuon paineen eli tyhjäkäynnillä n. 2,8bar ja kun pedaalia polkasee nousee 3,0bar:iin. Onko riittävä? - Bemarin TIS:in mukaan pitäisi kuulemma nousta 0,4bar-0,7bar... Irroittelin paluuletkun säätimestä ja tarkastin ettei säätimen puolelta bensaa valu, joten vika on toisella puolella.

              Apuja - neuvoja - mitä testata

              X
              "Not all performance cars hibernate for the winter"

              Comment

              • tihuovin
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2003
                • 1422
                • Oulu

                #8
                ETK:n mukaan on takaiskuventtiili, mutta vain Ruåtsin ja Saudi-Arabian malleissa. "Ei-katalysaattori" malleissa sen paikalla on "fuel tank breather valve", jonkin sortin "hengitysventtiili", jonka toimintaa en tiedä. Löytyi ETK:sta (linkki web -versioon), ryhmästä 16.

                No tuotto tuntuu ainakin riittävältä, taisi muisti tehdä tepposet. Se onkin n. 7dl-8dl / 30 sekunttia, jos pumpun pyöritysjännite n. 12V. Se oli jonkun Bentleyn manuskan mukaan tuota luokkaa. Eli toi yli 2 litraa on varmasti enemmän kuin tarpeeksi.

                Miten sitten kylmäkäynnistysventtiili? Toimiiko se? Tai onko lämpöaikakytkin kunnossa?

                Lämpöaikakytkin ohjaa kylmäkäynnistysventtiilin toimintaa. Jos lämpötila on alle (esimerkiksi) 35C, se pitää kylmäkäynnistysventtiiliä päällä (esimerkiksi) 8 sekunttia, sen ajanjakson syötetään koneeseen lisää löpöä.

                Yleensä ne lukemat on stanssattu siihen lämpöaikakytkimen kylkeen, esim. 35C / 8s. Jos kyseessä on motronic kone, se on niistä termostaattikopan antureista suurikokoisin ja "oikealla" 2 -napaisella líittimellä varustettu.

                Tarkista myös se kylmäkäynnistysventtiili ja sen letkut. Mittaa myös sen resistanssi, suoraan kylmäkäynnistysventtiilin navoista. Pitäisi olla luokkaa 2-4 ohmia (suurinpiirtein sinnepäin).

                t: Timo

                Comment

                • äksä
                  Bimmer Rookie
                  • May 2003
                  • 108
                  • Jyväskylä

                  #9
                  ..

                  Kylmäkäyntiventtiiliä ei taida olla - ainakaan bensaa ei tule kuin 6:lle suuttimelle. Taitaa kylmäkäynti olla hoidettu muuten - tiedättekö miten??? Myöskään termostaattikopassa ei ole kuin 2 anturia, toinen lämpömittarille ja toinen ruiskulle.

                  Mistähän sitä BREATHER VALVEA voisi katella, kun ei ole löytynyt... Ei ole ainakaan tankki-suuttimet välillä eikä tankin päällä....

                  X
                  "Not all performance cars hibernate for the winter"

                  Comment

                  • jsa
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2004
                    • 53
                    • jkl mlk

                    #10
                    Eikös siinä oo jo motronikki? Eli kylmäkäyntisuutin saattaa olla aika hakusessa. No asiaan. Bensalinjasta pitäs pystyä mittaamaan jäännöspaine 1,0 bar/20min, mikäli pumpussa ei ole täyttöpulssia(pyörähtääkö pumppu käännettäessä virrat päälle?) Eli jos suuttimet ei vuoda, pumpun takaisku tai letkut vuotaa. Vähiin käy mahdollisuudet.

                    Comment

                    • äksä
                      Bimmer Rookie
                      • May 2003
                      • 108
                      • Jyväskylä

                      #11
                      joo...

                      Motronic löytyy...

                      Jäännöspaine 20min on kutakuinkin täydet. Eli n.2,6bar laskee parissa tunnissa 1,5bariin ja nollille n.6h.

                      Paineensäädin ei letku irrallaan näyttänyt vuotavan, mutta paine on n. 2,6bar tyhjäkäynnillä ja nousee täyskaasulla vain n.0,2bar eli TIS:in mukaan alakanttiin(pitäisi olla 0,4-0,7bar mallista riippuen) ETK:N mukaan katittomaan autoon kuuluisi 3,0bar:in säädin. - Alan kallistua säätimen vaihtoon, koska arvot ei vastaa ilmoitettuja turhaan ei kannattais vaihtaa, kun uusi maksaa n.70e. - Mielipiteitä?

                      X
                      "Not all performance cars hibernate for the winter"

                      Comment

                      • jsa
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2004
                        • 53
                        • jkl mlk

                        #12
                        Vähän rajatapaukselta vaikuttaa. Tsekkaa nyt ensin anturit ja johdot/liitokset. niillä jos ei korjaannu sit ehkä säädin. Esim. lämpöanturissa huono liitos tekee jo kaikkea kivaa. Ilmamäärämittari kannattaa tsekata kans.

                        Comment

                        • pähkinä
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2003
                          • 166
                          • helsinki

                          #13
                          e30 325turbo ei lämpimänä käynnisty

                          eli vika tuli eilen.
                          kylmänä kone lähtee nätisti käyntiin,mutta eilisestä lähtien,ei lämpimänä suostu käynnistymään kun 15 kerran starttauksen jälkeen,ja sillonki saa sahata 10sek.
                          sit ku kääntelee virrat pois ja starttaa taas ni 2 sek jälkee lähtee taas vörkkii.
                          tekee siis nyt joka kerta kun lämpimänä yrittää startata.

                          bensanpaineet ok
                          suuttimet uudet
                          pumppu uus 044
                          tatech boksina
                          seokset ok

                          mistä vikaa hakemaan??
                          lämpöanturi?
                          tuntuu et tatech ei saa tietoa eli kipinä puuttuu mut miks vaa lämpimänä.
                          vituttaa sahailla,ja sit joskus lähteekin sekunnin starttauksen jälkee...
                          pikkuhiljaa hyvä tulee...kait..

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎