Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kytkimen "käpälä" ja painelaakeri E30 M3 ja 635i

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juke1
    Newbiemmer
    • Jan 2008
    • 17
    • Ilmajoki

    Kytkimen "käpälä" ja painelaakeri E30 M3 ja 635i

    Olen sovittamassa 600 sarjalaisen sportti Getragia (265) kilpa-autoon ja ongelmana on nyt tuon painelaakerin sovittaminen Opelin kytkinkäpälään.

    Hyllyssä on laatikkoon sopiva uusi bemarin painelaakeri, mutta painelaakeri ei tietenkään sovi sinne päinkään Opelin käpälään.

    Löytyiskö kuvaa tai linkkiä kuvaan, minkä näköinen tuo bemarin oma käpälä on ja erityisesti se painelaakerin kiinnitys?

    Voisin mahdollisesti ostaa tuollaisen käpälänkin, jos sellainen pyörii jollain nurkissa...

    Toinen asia on sitten tuo kolmikulmainen kardaanin laippa laatikon perässä.
    Onko kardaanissa vastaava laippa joka tulee kolmella pultilla suoraan kiinni tuohon laippaan vai onko siinä joku kumityyny välissä?
    Missä kohtaa bemarin kardaanissa on liukukappale?
    Löytyiskö kardaanista kuvaa?

    Kardaanin etuosakin vois kiinnostaa ostaa...
    Juke

    Mitsubishi Outlander 2,2 Di-D -09
    Chevrolet Corvette C5 5,7 -97
    Opel Manta 200 2,1 r.F 203hv
    Opel Manta 400 2,7 r.SS - projekti 280hv ???
    Opel Manta 400 Replica - projekti 240hv ???
    Volvo PV 544S - projekti
    Ex´s:

    Bmw 330i M-Sport -01 231hv
    Bmw M3 Coupe E46 -01 343hv
    Audi A4 Avant Quattro 1,9 Tdi -00 150hv
    Audi Quattro "Urquattro" -82 200hv
    Audi S2 RS Quattro Coupe -90/-95 340hv
    Opel Manta r.F -76 184hv

    Toyota Celica Turbo 4wd 2,0 -90 208hv
    Toyota Celica GT 2,0 -86 150hv
  • Vilikki
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 6309
    • Raahe

    #2
    Originally posted by Juke1 View Post
    Olen sovittamassa 600 sarjalaisen sportti Getragia (265) kilpa-autoon ja ongelmana on nyt tuon painelaakerin sovittaminen Opelin kytkinkäpälään.

    Hyllyssä on laatikkoon sopiva uusi bemarin painelaakeri, mutta painelaakeri ei tietenkään sovi sinne päinkään Opelin käpälään.

    Löytyiskö kuvaa tai linkkiä kuvaan, minkä näköinen tuo bemarin oma käpälä on ja erityisesti se painelaakerin kiinnitys?

    Voisin mahdollisesti ostaa tuollaisen käpälänkin, jos sellainen pyörii jollain nurkissa...

    Toinen asia on sitten tuo kolmikulmainen kardaanin laippa laatikon perässä.
    Onko kardaanissa vastaava laippa joka tulee kolmella pultilla suoraan kiinni tuohon laippaan vai onko siinä joku kumityyny välissä?
    Missä kohtaa bemarin kardaanissa on liukukappale?
    Löytyiskö kardaanista kuvaa?

    Kardaanin etuosakin vois kiinnostaa ostaa...
    http://bmwfans.info/ tuoltapas katsot räjäytyskuvat ja olet taas paljon viisaampi 600srj on sitten e24 korimallia, mutta sen varmaan tiesit sanomattakin
    BMW e36 316i Turbo Compact

    Comment

    • turbobliz
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2003
      • 1001
      • e-suomi

      #3
      Mikä tuli ongelmaksi Opel6070-forumilla esitettyjen ohjeiden suhteen ? M20 painelaakeria ei pysty koneistamaan, mutta sellasta paksuhkolla alumiinirungolla olevaa E24/E28 M30 laakerinpidintä kyllä, jos sen haluaa asentaa Opelin haarukkaan.

      Pitäisi olla itsestäänselvää kun vaan oikea osa on kourassa. :think

      Comment

      • Juke1
        Newbiemmer
        • Jan 2008
        • 17
        • Ilmajoki

        #4
        Originally posted by turbobliz View Post
        Mikä tuli ongelmaksi Opel6070-forumilla esitettyjen ohjeiden suhteen ? M20 painelaakeria ei pysty koneistamaan, mutta sellasta paksuhkolla alumiinirungolla olevaa E24/E28 M30 laakerinpidintä kyllä, jos sen haluaa asentaa Opelin haarukkaan.

        Pitäisi olla itsestäänselvää kun vaan oikea osa on kourassa. :think
        Se kun ei ole sitä laakerinpidintä kourassa :think
        Enkä koskaan oo nähnytkään.
        Se pitäis jostain saada ostettua...
        Juke

        Mitsubishi Outlander 2,2 Di-D -09
        Chevrolet Corvette C5 5,7 -97
        Opel Manta 200 2,1 r.F 203hv
        Opel Manta 400 2,7 r.SS - projekti 280hv ???
        Opel Manta 400 Replica - projekti 240hv ???
        Volvo PV 544S - projekti
        Ex´s:

        Bmw 330i M-Sport -01 231hv
        Bmw M3 Coupe E46 -01 343hv
        Audi A4 Avant Quattro 1,9 Tdi -00 150hv
        Audi Quattro "Urquattro" -82 200hv
        Audi S2 RS Quattro Coupe -90/-95 340hv
        Opel Manta r.F -76 184hv

        Toyota Celica Turbo 4wd 2,0 -90 208hv
        Toyota Celica GT 2,0 -86 150hv

        Comment

        • turbobliz
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2003
          • 1001
          • e-suomi

          #5
          Tarttee mennä kauppaan

          Siitä on jo 8-9 vuotta kun tein itelle tollasen konversion, mutta muistelen, että tästä osasta on kyse:



          Kato ny kuitenkin tiskillä, että se on se alsarunkoinen kikkare. Hätätilassa sen modauksen tekisi vaikka viilapenkissä rälläkällä sätkä suupielestä roikkuen (huomaa se helvetin pitkä tuhka sätkän päässä) jos on kiire ralliin.

          Comment

          • Juke1
            Newbiemmer
            • Jan 2008
            • 17
            • Ilmajoki

            #6
            Nyt vasta ehdin taas talliin auton kimppuun

            Vähän sekoittaa ajatusta, kun mulla on siis hankittuna jo sachs laakeri nro 3151231031 joka näyttää tuon kuvan mukaiselta.

            Ja kun koitan hakea numerolla 21517521471 joka pitäis käydä tosi moneen malliin, mukaan lukien 525 - 535 -635 yms. niin tulee tuo sama laakeri, ainakin kuvien perusteella :think

            Pitänee käydä Motonetissä katsomassa tuota laakeria.
            Olis vaan tullu halvemmaksi vaihtaa tuo jo ostettu laakeri kaupassa eri malliin, mutta kun ei löydy oikein vastaavuutta tuohon motonetin numerointiin
            Attached Files
            Juke

            Mitsubishi Outlander 2,2 Di-D -09
            Chevrolet Corvette C5 5,7 -97
            Opel Manta 200 2,1 r.F 203hv
            Opel Manta 400 2,7 r.SS - projekti 280hv ???
            Opel Manta 400 Replica - projekti 240hv ???
            Volvo PV 544S - projekti
            Ex´s:

            Bmw 330i M-Sport -01 231hv
            Bmw M3 Coupe E46 -01 343hv
            Audi A4 Avant Quattro 1,9 Tdi -00 150hv
            Audi Quattro "Urquattro" -82 200hv
            Audi S2 RS Quattro Coupe -90/-95 340hv
            Opel Manta r.F -76 184hv

            Toyota Celica Turbo 4wd 2,0 -90 208hv
            Toyota Celica GT 2,0 -86 150hv

            Comment

            • Juke1
              Newbiemmer
              • Jan 2008
              • 17
              • Ilmajoki

              #7
              Kävin tänään Motonetissä kurkkaamassa tuota 84-4142 painelaakeria, mutta se oli ihan samanlainen kuin tuo mulla jo oleva Sachs;in laakeri

              Tuossa alla pari kuvaa Motonetistä löytyneestä laakerista, Paketissa oli tuotemerkkina HQ.

              Minkä merkkinen laakeri sulla Turbobliz oli?
              Attached Files
              Juke

              Mitsubishi Outlander 2,2 Di-D -09
              Chevrolet Corvette C5 5,7 -97
              Opel Manta 200 2,1 r.F 203hv
              Opel Manta 400 2,7 r.SS - projekti 280hv ???
              Opel Manta 400 Replica - projekti 240hv ???
              Volvo PV 544S - projekti
              Ex´s:

              Bmw 330i M-Sport -01 231hv
              Bmw M3 Coupe E46 -01 343hv
              Audi A4 Avant Quattro 1,9 Tdi -00 150hv
              Audi Quattro "Urquattro" -82 200hv
              Audi S2 RS Quattro Coupe -90/-95 340hv
              Opel Manta r.F -76 184hv

              Toyota Celica Turbo 4wd 2,0 -90 208hv
              Toyota Celica GT 2,0 -86 150hv

              Comment

              • 9313juha
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2002
                • 1272
                • Ratissa vuodesta 1968

                #8
                Jos on tarvetta Bemarin ison Getragin kytkinkäpälälle sovitusmalliksi, laita privaa. Saat lähetyskuluilla moisen, osa ei maksa mitään.
                "Jimi Hendrix poltti kitaransa, mutta te ette pysty polttamaan edes kirjanpitoanne. Excel-taulukko kun ei pala." Valtteri Väkevä

                Comment

                • Muurahainen
                  BTCF Member
                  • Dec 2006
                  • 9194
                  • Nurmijärvi

                  #9
                  Originally posted by Juke1 View Post

                  Toinen asia on sitten tuo kolmikulmainen kardaanin laippa laatikon perässä.
                  Onko kardaanissa vastaava laippa joka tulee kolmella pultilla suoraan kiinni tuohon laippaan vai onko siinä joku kumityyny välissä?
                  Missä kohtaa bemarin kardaanissa on liukukappale?
                  Löytyiskö kardaanista kuvaa?

                  Kardaanin etuosakin vois kiinnostaa ostaa...
                  BMW:n kardaanissa on tuossa välissä kumilimppu.
                  Ja varsinaista liukua ei ole kun perä on erillisjousitettu.

                  Tässä vielä kuvaa: http://bmwfans.info/parts/catalog/E2...e/drive_shaft/

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16414
                    • Asikkala

                    #10
                    Originally posted by Muurahainen View Post
                    Ja varsinaista liukua ei ole
                    Onhan, näkyy kuvassa: http://bmwfans.info/parts/catalog/E2...ter_bearing-2/

                    Comment

                    • Juke1
                      Newbiemmer
                      • Jan 2008
                      • 17
                      • Ilmajoki

                      #11
                      Originally posted by 9313juha View Post
                      Jos on tarvetta Bemarin ison Getragin kytkinkäpälälle sovitusmalliksi, laita privaa. Saat lähetyskuluilla moisen, osa ei maksa mitään.
                      Kiitos tarjouksesta. Ilmoittelen jos on tarve.

                      Nyt kokeillaan sorvata Opelin painelaakeria sisäpinnalta ja jos ei vara riitä, niin sorvataan se Getragin "putki" uusi. Mutta aika näyttää onnistuuko noin.
                      Juke

                      Mitsubishi Outlander 2,2 Di-D -09
                      Chevrolet Corvette C5 5,7 -97
                      Opel Manta 200 2,1 r.F 203hv
                      Opel Manta 400 2,7 r.SS - projekti 280hv ???
                      Opel Manta 400 Replica - projekti 240hv ???
                      Volvo PV 544S - projekti
                      Ex´s:

                      Bmw 330i M-Sport -01 231hv
                      Bmw M3 Coupe E46 -01 343hv
                      Audi A4 Avant Quattro 1,9 Tdi -00 150hv
                      Audi Quattro "Urquattro" -82 200hv
                      Audi S2 RS Quattro Coupe -90/-95 340hv
                      Opel Manta r.F -76 184hv

                      Toyota Celica Turbo 4wd 2,0 -90 208hv
                      Toyota Celica GT 2,0 -86 150hv

                      Comment

                      • Juke1
                        Newbiemmer
                        • Jan 2008
                        • 17
                        • Ilmajoki

                        #12
                        Originally posted by Muurahainen View Post
                        BMW:n kardaanissa on tuossa välissä kumilimppu.
                        Ja varsinaista liukua ei ole kun perä on erillisjousitettu.

                        Tässä vielä kuvaa: http://bmwfans.info/parts/catalog/E2...e/drive_shaft/

                        Originally posted by jr66 View Post
                        Kiitokset linkeistä!

                        Nuo selvensi jo huomattavasti asiaa. Ja tuoltahan näkee nätisti myös, missä malleissa tuota kardaania on käytetty

                        Käykö tuo bemarin liukukappale myös jäykän aksilan kanssa?
                        Siis onko riittävän "liukuva"...

                        Miten lujia nuo kumilimput on, pitääkö vaihtaa uusi tarvike-osa, joku uretaani-hipo osa, vai kestääkö joku kardaanin mukana tuleva käytettykin?

                        Takaosan joudun joka tapauksessa katkaisemaan ja laittamaan Opelin ristikon sinne. Sitä peränjatke hässäkkää ei tule.

                        Jos Seinäjoen lähistöllä olis jollain kardaania jouten, voisin olla kiinnostunut...
                        Juke

                        Mitsubishi Outlander 2,2 Di-D -09
                        Chevrolet Corvette C5 5,7 -97
                        Opel Manta 200 2,1 r.F 203hv
                        Opel Manta 400 2,7 r.SS - projekti 280hv ???
                        Opel Manta 400 Replica - projekti 240hv ???
                        Volvo PV 544S - projekti
                        Ex´s:

                        Bmw 330i M-Sport -01 231hv
                        Bmw M3 Coupe E46 -01 343hv
                        Audi A4 Avant Quattro 1,9 Tdi -00 150hv
                        Audi Quattro "Urquattro" -82 200hv
                        Audi S2 RS Quattro Coupe -90/-95 340hv
                        Opel Manta r.F -76 184hv

                        Toyota Celica Turbo 4wd 2,0 -90 208hv
                        Toyota Celica GT 2,0 -86 150hv

                        Comment

                        • turbobliz
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2003
                          • 1001
                          • e-suomi

                          #13
                          Motonetin 92mm jaolla olevat kumikiekot ei ainakaan kestä rankkaa käyttöä kun mennään yli 300hv.

                          Comment

                          • 325E
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2006
                            • 1227
                            • LAHTI

                            #14
                            Käpala on sana kaikissa bemareissa

                            Originally posted by 9313juha View Post
                            Jos on tarvetta Bemarin ison Getragin kytkinkäpälälle sovitusmalliksi, laita privaa. Saat lähetyskuluilla moisen, osa ei maksa mitään.

                            Käpälä on sama kaikissa bemareissa 316-M5

                            Ostin 320 ZF:n viikolla juuri uuden käpälän Orginal BMW-osa 16€ ja BinBall 1€

                            Comment

                            • MrBubbles
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2009
                              • 799
                              • Seinäjoki

                              #15
                              En nyt ole varma mutta muistaisin jostain lukeneeni että liuku on sen takia että kardaaniin tehtiin esijännitys? Viisaammat voi korjata mikäli olen väärässä? Jollain ravisti kardaani eikä ollut lopuksi kun siitä esijännityksestä kiinni..?
                              No life, no friends, just motorsport!

                              -Dodge Ram 2500 4x4 SLT Laramie.
                              -jokunen e30.
                              -e28

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎