Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 virtalukon vaihto.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pretoriaani
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2009
    • 3842
    • Hyvinkää, Finland

    E30 virtalukon vaihto.

    Elikkäs. Tartteis kampeen vaihtaa virtalukko, koska viime katsastuksessa tuli siitä sanomista. Avain lähtee kaikissa asennoissa irti. Saako E30:stä vaihdettua pelkästään lukkosylinterin vai pitääkö koko paketti irroittaa? Miten toimenpide suoritetaan ja onko faceliftin ja prefaceliftin lukkosylintereissä minkään sortin eroa?
    I don't lose sleep over the opinion of sheep.
  • peltone
    BTCF Member
    • Jan 2005
    • 8075
    • Willähde

    #2


    E30 316 -87
    E91 325i -06
    E61 530d -06
    F10 520d -14
    ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

    Comment

    • Att1Tude
      Bimmer Rookie
      • Feb 2013
      • 152
      • Joensuu

      #3
      Postataan tähän

      Virtalukko teki tenän ja ei käänny ihan ykkösasentoon. Eli en saa tuolla neulalla tehtyä mitään mitä noissa topiceissa neuvotaan. Kaivanko porakoneen?
      Uus lukko pitäsi paikalleen saaha
      rattiukolla ei väliä,

      (OFFTOPIC)piti murtaa abc:n pihassa onneksi rattilukon sai just ja just pois päältä että sai ratin irti rattilukon nipukan joka painaa ratin hahloihin avaimen ollessa irti, väännä yksinkertaisesti vaan v*****n se nipukka toivon mukaan kaveri oikeassa että katsastukseen kelpaa ulkoinen rattilukko(laitetaan siihen rattiin kiinni omalla avaimella)

      E: Lukko-osa lähti kun sahasin lukon mustalle kehälle läpimenevän loven ja taitoin meisselillä lovea, meni poikki toiselta puolelta. Avaimen reiän alapuolella on ainoa haitta joka estää haittalevyjen ulospääsyn.Tasapäämeisseli ja vasara, alaosa murtuu ja haittalevyosio tulee pesästä pois. Tässä vaiheessa näet lukkopesän lukitusuran jota pitkin jollain ohuella metallisella hässäkällä(mulla oli linkkarin pinsettien toinen pinsettiosa, varmaan jo pienen puukon terä käy tässä vaiheessa) vippaat lukkopesän lukituspalikkaa ylöspäin ja tadaa, pesä irti. Sitten selvisi että se helkkarin lukkopesä oli ehjä ja rattilukko jumissa. Aika iso projekti oli loppuunsa saada se rattilukon vipu sieltä pesästä pois, lukkopesän rungosta rattiin päin vasemmalla puolella on kartionmuotoinen metalli, sahailin sitä pienemmäksi että rattilukon vipua pitävä akseli tulee esille. Porakoneella vastapuolelta ja pikkumeisselillä akseli pihalle, sitten vedät ratilukon vivun pois. Syynä tuohon jumitukseen oli pieni jousi joka oli karannut ties mistä tuonne rattilukon ja lukkopesän mekaniikkaan asti, saa nähdä miten käyttäytyy uuden lukon kanssa, updatea tulee ja varmaan kuviakin jos muistaa. Suurin huolen aihe katsastaja ja ulkoinen rattilukko että meneekö vai ei. Sitä seuraava taas että millä saat koko ratin rungon irti
      EE: varaosien mukana tuli tuokin rattilukonrunko niin se nyt jää arvoitukseksi meneekö leimasta ulkoisella. Katkopultin sain irti rautasahan terällä nyhräämällä runkoa edestä ja putkipihteillä.
      Last edited by Att1Tude; 18-01-2015, 08:52.
      ex.E30 316i'90
      ex.E36 320i'91
      Ja muita merkkejäkin on ollut, ja tulee olemaan.

      Comment

      • 525iiäxä
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2005
        • 1825
        • Lappeenranta, Finland

        #4
        Mites toi lukkopesä lähtee irti, jos ei ole piikin mentävää koloa? Kehys poikki ja sitten...? Melkein tartteis irti saada, käyttäytyy oudosti. Vaikka taannoin starttia naksautti, niin jotenkin avaimen liikerata tuntuu vajaalta. Tiedä vaikka menisi vaihtoon koko käikäle.

        Volvo V70 2.4T -02
        E30 323i -84 (taas)

        Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

        Comment

        • 525iiäxä
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2005
          • 1825
          • Lappeenranta, Finland

          #5
          Helppo rastihan se lopulta oli kun asiaan perehtyi. Rungon kyljessä on reikä ja siihen piikkiä tunkemalla lukituskynsi menee sisään ja sylinterin saa vedettyä ulos. Tähän versioon ei vaan mistään löytynyt ohjetta, tai minä en löytänyt.

          Sylinteri näyttää samalta kuin se yleisempi versio, mutta ehkä sen vaihdolle ei ole tarvetta, toimii suhtkoht jouhevasti. Joku pykälä siinä on, ihan nollasta kun alkaa kääntää. Starttiasentokin on jotenkin tunnoton, eikä avain palaudu normaalin oloisesti. Kääntyykö välitanko edes riittävän paljon? Lähteekö se irti? Onko vääntynyt? Vai onko vaseliinit vain kuivahtaneet? Näitä tutkitaan kunhan taas ehtii.




          Volvo V70 2.4T -02
          E30 323i -84 (taas)

          Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

          Comment

          • 525iiäxä
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2005
            • 1825
            • Lappeenranta, Finland

            #6
            Just... Mitä enemmän putsaa ja voitelee, niin sen huonommin toimii. Nollasta joutuu nitkuttamaan ja houkuttelemaan, että avain kääntyy jonkun selvän pykälän yli. Avain varmaan niin kulunut, että joku haitta ottaa kiinni. Alkaa olla siinä rajoilla, että uusi pesä tarvitaan. Tietysti jos tietäisi, mistä kohtaa avain on kulunut eniten, niin voisi teettää avaimen, jossa kompensoitu kulumista. Jos se ylipäänsä onnistuu, en tiedä.

            Vai saako näihin vielä tehtaalta avaimia? Ja onko tuossa edes originaali lukko...

            Volvo V70 2.4T -02
            E30 323i -84 (taas)

            Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

            Comment

            • schwarze
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2004
              • 2017
              • Kangasala

              #7
              Originally posted by 525iiäxä View Post
              Just... Mitä enemmän putsaa ja voitelee, niin sen huonommin toimii. Nollasta joutuu nitkuttamaan ja houkuttelemaan, että avain kääntyy jonkun selvän pykälän yli. Avain varmaan niin kulunut, että joku haitta ottaa kiinni. Alkaa olla siinä rajoilla, että uusi pesä tarvitaan. Tietysti jos tietäisi, mistä kohtaa avain on kulunut eniten, niin voisi teettää avaimen, jossa kompensoitu kulumista. Jos se ylipäänsä onnistuu, en tiedä.

              Vai saako näihin vielä tehtaalta avaimia? Ja onko tuossa edes originaali lukko...
              Avaimia ja lukkosylintereitä saa ”jos löytyy”. Eli pitää tehdä kysely marmorilla. E21 löytyi avainkoodi oven lukkosylinterin numerokodilla. Koodi oli stanssattuna ovilukon sylinterin kylkeen. E30 avaimet löytyi vielä ihan runkonumerolla, tämä siis facelift. Mulla on yksi suteen sarjoitettu uusi virtalukko jos tarvitset harjoituskappaleen. Postikuluilla kulkee, ei maksa mitään muuta.
              Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu
              Jetzt: E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau, E30 Hartge H//27 replica, E21 320/6 -82 entisöitymässä 95%, BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

              Comment

              • schwarze
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2004
                • 2017
                • Kangasala

                #8
                Jatkoa vielä vähän. Kuvia katsellessani havaitsin että tuo kiiltäväperäinen avain on ns. huoltomiehelle. Eli sopii virtalukkoon, muttei tankkikorkkiin, hanskaloksuun jne. muoviperäiset nykkelit pitäisi sopia kaikkiin lukkoihin. Huoltomiehen avain on yleensä aika vähän käytetty, eli ei toimi hyvin kuluneessa lukossa.
                Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu
                Jetzt: E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau, E30 Hartge H//27 replica, E21 320/6 -82 entisöitymässä 95%, BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                Comment

                • 525iiäxä
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2005
                  • 1825
                  • Lappeenranta, Finland

                  #9
                  Tämä piti tarkistaa saman tien ja painelin vesisateen läpi juoksujalkaa talliin. Kiiltävä avain käy kaikkiin muihin paitsi takaluukkuun. Ja muovipäinen avain käy vain takaluukkuun, eli siihen lienee joskus lukko vaihdettu.

                  Volvo V70 2.4T -02
                  E30 323i -84 (taas)

                  Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                  Comment

                  • schwarze
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2004
                    • 2017
                    • Kangasala

                    #10
                    Alemmassa kuvassasi näkyvä väliholkki tuolla lukkosylkän pohjalla käyttelee ohjauslukkoa ja virtalukon pohjaa. Tuon väliholkin alla on sitten vielä mm. semmonen muovinen lirpake joka rikkoutuessaan vaikuttaa väliholkin liikerataan. Mulla se lirpake oli rikki jolloin avain starttiasennossa ei herätellyt myllyä pyörimään, ohjauslukko takelteli jne. Sori vaikeasta selitteestä
                    Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu
                    Jetzt: E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau, E30 Hartge H//27 replica, E21 320/6 -82 entisöitymässä 95%, BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                    Comment

                    • 525iiäxä
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2005
                      • 1825
                      • Lappeenranta, Finland

                      #11
                      Originally posted by schwarze View Post
                      Alemmassa kuvassasi näkyvä väliholkki tuolla lukkosylkän pohjalla käyttelee ohjauslukkoa ja virtalukon pohjaa. Tuon väliholkin alla on sitten vielä mm. semmonen muovinen lirpake joka rikkoutuessaan vaikuttaa väliholkin liikerataan. Mulla se lirpake oli rikki jolloin avain starttiasennossa ei herätellyt myllyä pyörimään, ohjauslukko takelteli jne. Sori vaikeasta selitteestä
                      Joo, siis tongin tuonkin käikäleen pihalle liuotinkylpyyn. Aika tahmaa oli vaseliinit. Olihan siinä musta muovinen renkula, joka pitää holkin päällä olevaa "coiloveria" paikallaan. Suoraan ei havaintoa, oliko siellä pohjalla vielä jotain muutakin. Tsekataan.

                      Volvo V70 2.4T -02
                      E30 323i -84 (taas)

                      Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                      Comment

                      • 525iiäxä
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2005
                        • 1825
                        • Lappeenranta, Finland

                        #12
                        Nuo sieltä löytyy, ei muuta. Kokeillaan nyt ensin jos teettäis uuden avaimen, missä kulumaa olisi vähän kompensoitu, mikäli vaan mahdollista.


                        Volvo V70 2.4T -02
                        E30 323i -84 (taas)

                        Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                        Comment

                        • 525iiäxä
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2005
                          • 1825
                          • Lappeenranta, Finland

                          #13
                          No, päivitetään nyt tilanne. Uusi avain teetetty, vähän "paksumpi", eli kulumaa kompensoitu. Lukkopesä toimii täysin kitkattomasti, ei siis välitöntä tarvetta uudelle pesälle. Rasvaillaan kaikki ja kootaan, katotaan mitä käy.

                          Volvo V70 2.4T -02
                          E30 323i -84 (taas)

                          Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎