Elikäs onko järkee alkaa lastuttamaan tota konetta ja onko siihen yleensä lastuja olemassa? Ainakaa en löytäny juttua tältä foorumilta! Jos joku ystävällisesti viitsisi valaista asiaa..
Tuolta saa.
Tehonlisäys +12hp/15Nm ja hinta 100 € + pm.
"Position One, Position One" Punainen miesten voimisteluauto
BMW 328i Coupe -97 | ex. BMW 328i Cab -95 | ex. BMW 320i -03 | ex. BMW 325i Coupe -93 | ex. BMW 316 -88 mit M40B18
Lastuja saa tuohon neloseenkin, mutta tehonlisäys on sitten eri juttu... Bensankulutuksen jotkut on saanut pienenemään lastulla, mutta siihen se hyöty sitten on pääasiassa jäänytkin. Mutta jos ajatellaan että kulutuksen saa tippumaan vaikkapa litrankin sadalle, niin kyllähän se itsensä takaisin maksaa aika äkkiä... :wink:
530d GT F07 2010
325i E30 Cabriolet 1987
Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007
Noiden pikkuvapareiden lastuttaminen on kyllä aika huuhaata. Tietty jos koneeseen on tehty muutoksia niin sitten unichip tai joku muu vastaava vois olla ok ja tehokin saattaa nousta, mutta kartiosudattimella ja lastulla tehon nousua ei huomaa ku lompsassa...
Kannattaa aina kysyä millä kierrosluvulla tuo luvattu lisäteho/vääntö tulee. Yleisin "kusetus" lastuissa on se että ilmotetaan vaan esim tuo 12hv / 15Nm. Asiakas tietty olettaa että aikasemmin 113hv autossa on sitten 128hv ja vastaavasti vaikka 180Nm asemasta 195Nm.
Näin ei vaan useinkaan ole vaan tuo lisäteho/vääntö saattaa tulla jollain aivan eri kierrosluvulla kun huippuarvojen kohdalla. Esim vaikka 3600k/min 12hv lisää.
Näinollen ilmoitus ei ole kylläkään laiton mutta harhaanjohtava. Varsinkin jos vapariin luvataan yli 20hv lisää lastulla niin kannattaa hetken miettiä onko se totta.
S38B36 moottorissa testasin joskus huvikseni 7 erilaista lastua ja paras antoi 1Kw enemmän huipputehoa. Alavääntöä tuli kyllä lisää ja tyhjäkäynti parani rikkaamman seoksen johdosta. Muutama lastu nakuttikin eli riskit ovat suuret ja hyöty minimaalinen.
Joku joskus foorumeilla pyöriessäni oli vastannut vastaavaan kysymykseen et auttaa yhtä paljo ku autostudion tuulilasitarra ja neonvalot. Aika osuvasti sanottu
Chrysler 300c crd touring 2010
Daily driver
Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
Man cave on wheels
Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
Built not bought
V8, only juice&milk come in 2 litres
Comment