Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 nopeampi / tehostettu ohjaus / miten helpoiten (halvimmalla) 5x120 jako

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ruupanen
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2006
    • 5148
    • Joensuu

    E30 nopeampi / tehostettu ohjaus / miten helpoiten (halvimmalla) 5x120 jako

    Kaverin M-tech2 huutas nopeempaa / tehostettua ohjausta.

    Ilmeisesti nämä osat pitää hommata:
    - Tehostettu hammastanko (E36, mutta mistä mallista, nelos vai 6-sylinterisessä nopein?)
    - Ohjaustehostimen pumppu + jalka (Käykö muista malleista?)
    - Ohjauksen ristinivel (E30, vai käykö muista malleista?)
    - Säiliö + letkut (E30, vai käykö muista malleista?)
    - Hihnapyörä + hihna (E30, vai käykö muista malleista?)

    Uusi topikki, vaikka näitä on jo aiemminkin puitu, mutta eihän noista tahoa saaha mitään selvää, kun asiaa asian vierestä, eikä mitään vastauksia selkokiellä.
    Purusta kun löytyy E21(tehostamaton M10),E30 (tehostamaton M20) E28 (M21), E32 (M30), E34 (M20),korimalleja, niin sillä tässä yritetään etukäteen selvittää pystyskö hyödyntämään muidenkin korimallien osia, vai pitääkö ostaa kaikki E36:sta.

    Edit: Eihän näihin enää löydy järkevään hintaan nättejä vanteitakaan, vaan kaikki maksaa miljoonia, tai ovat hemmetin rumia. Joten mites helpoiten (halvimmalla) 5x120 jako? Yllä olevia korimalleja mielellään hyödyntäisi. Mistä jarrut, napa, mitä muuta?
    Last edited by ruupanen; 26-09-2011, 12:54.
    E30 cabriolet(½), E46 cabriolet(½), E61 535d M-sport, E91 330 xd M-sport

    Vikakoodien lukemista ja pieniä koodailuja Joensuun seudulla. Myös VAG, muille merkeille autocom. Yv tai O44 533 2446 tavoittaa.
  • Tonton
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2006
    • 9101
    • Raisio

    #2
    Originally posted by ruupanen View Post
    Kaverin M-tech2 huutas nopeempaa / tehostettua ohjausta.

    Ilmeisesti nämä osat pitää hommata:
    - Tehostettu hammastanko (E36, mutta mistä mallista, nelos vai 6-sylinterisessä nopein?)
    - Ohjaustehostimen pumppu + jalka (Käykö muista malleista?)
    - Ohjauksen ristinivel (E30, vai käykö muista malleista?)
    - Säiliö + letkut (E30, vai käykö muista malleista?)
    - Hihnapyörä + hihna (E30, vai käykö muista malleista?)

    Uusi topikki, vaikka näitä on jo aiemminkin puiti, mutta eihän noista tahoa saaha mitään selvää, kun asiaa asian vierestä, eikä mitään vastauksia selkokiellä.
    Purusta kun löytyy E21(tehostamaton M10),E30 (tehostamaton M20) E28 (M21), E32 (M30), E34 (M20),korimalleja, niin sillä tässä yritetään etukäteen selvittää pystyskö hyödyntämään muidenkin korimallien osia, vai pitääkö ostaa kaikki E36:sta.
    e36:sta
    1.8 z3:sta 2.75
    m3:sta ~3.1 (vain m3 3.0??)
    loput e36:set 3.5
    e30 4.5

    ristinivel pitää olla tehostetusta e30:stä
    kaikki muut pitäisi käydä e30:stä mutta varmista realoemista ainakin banjopulttien koot
    jos niissä on eroja niin letkut voi sitten teettää (huomattavasti huokeampi vaihtoehto)

    raidetankojen päät pitää olla molemmat (sisä ja ulko) joko e36:sta tai e30:stä mutta ei ole väliä kummasta
    e36:n tangossa on pienempi kiinnitys joten e30 kiinnitys korvien väliin joutuu laittamaan vaikka prikkoja pinkan jotta sen saa tukevasti kiristettyä(muistaakseni 10-15mm senkin varmaan saa selville kun vertaa kiinnitys pulttien pituuksia e30 vs e36)

    raidetangon ratille menevää akselia pitää lyhentää
    HUOM! siinä pultti uran kohdalla on sellainen lukitsin tappi,
    se pitää ehdottomasti jäädä paikalleen
    Last edited by Tonton; 09-09-2011, 10:19.
    sigpic
    M-B Vito -22
    Transit Custom -18
    Yamaha vx ho cruiser -22
    Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
    [email protected]

    Comment

    • ruupanen
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2006
      • 5148
      • Joensuu

      #3
      Kiitos Tonton. Ekaan postaukseen laitetty lisäkyssäriä jaonmuutoksesta.
      E30 cabriolet(½), E46 cabriolet(½), E61 535d M-sport, E91 330 xd M-sport

      Vikakoodien lukemista ja pieniä koodailuja Joensuun seudulla. Myös VAG, muille merkeille autocom. Yv tai O44 533 2446 tavoittaa.

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16414
        • Asikkala

        #4
        Olikos vielä niin että m3 3.0 on keskellä hitaampi ohjaus kuin mopommissa vaikka reunasta reunaan on vähemmän kierr. ?

        Comment

        • Make H.
          BTCF Member
          • Jul 2006
          • 1278
          • Kokkola

          #5
          Originally posted by Tonton View Post
          e36:sta
          1.8 z3:sta 2.75
          m3:sta ~3.1 (vain m3 3.0??)
          loput e36:set 3.5
          e30 4.5

          ristinivel pitää olla tehostetusta e30:stä
          kaikki muut pitäisi käydä e30:stä mutta varmista realoemista ainakin banjopulttien koot
          jos niissä on eroja niin letkut voi sitten teettää (huomattavasti huokeampi vaihtoehto)

          raidetankojen päät pitää olla molemmat (sisä ja ulko) joko e36:sta tai e30:stä mutta ei ole väliä kummasta
          e36:n tangossa on pienempi kiinnitys joten e30 kiinnitys korvien väliin joutuu laittamaan vaikka prikkoja pinkan jotta sen saa tukevasti kiristettyä(muistaakseni 10-15mm senkin varmaan saa selville kun vertaa kiinnitys pulttien pituuksia e30 vs e36)

          raidetangon ratille menevää akselia pitää lyhentää
          HUOM! siinä pultti uran kohdalla on sellainen lukitsin tappi,
          se pitää ehdottomasti jäädä paikalleen
          Kyllä itellä ainaki e30:Ssä e36 6-cyl tanko ja e30 raidetangot ja tapista tappiin kierroksia 3,25. Alunperin e30 tehostetussa tangossa 3,9 kierrosta.

          m20 koneen kans sopii meneen orggis tehostimen (m20) letkut e36 hammastankoon. Ohjausniveltä ei ole pakko lyhentää, voi myös lyhentää hammastangon booriakselia, jos sitä alkuperäistä lukkosokkaa ei enää lyhennyksen jälkeen jää siihen akseliin ni kannattaa laittaa uus tai vaikka päästä hitsillä hepata kiinni "ulko-" ja "sisäakseli" toisiinsa.

          Comment

          • puliukk0
            Bimmer Rookie
            • Dec 2010
            • 71
            • Helsinki

            #6
            Ratsastetaan aiheella, onko kukaan laittanut nopeampaa ohjausta e30 m10, mutta ei tehostettuna?

            Toimisko e36 tanko ilman tehostinta? Vai tuleeko super jäykäksi tjsp?

            Comment

            • jannmann
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 5857
              • Joccis City

              #7
              Originally posted by jr66 View Post
              Olikos vielä niin että m3 3.0 on keskellä hitaampi ohjaus kuin mopommissa vaikka reunasta reunaan on vähemmän kierr. ?
              Jep, 3,0 M3:ssa on hitain ohjausvaihde, joten sitä ei kannata hankkia.
              On vakiota e36/3,2M3 vaihdetta hitaampi aina n.200° kääntämiseen saakka.

              Eikä noilla ratin kierroksilla tee mitään jos vertailee ohjausvaihteen nopeutta.
              Oikea tarvittava tieto on montako mm tanko liikkuu yhden ratin kierroksen aikana.

              e36 normit + 3,2M3 = 45,5mm/kierros
              e36 3,0 M3 = 39mm/200°
              Z3 normi (ei M) = 53,5mm/kierros
              e46 normi/compact malleista pitäis myös löytyä n. 50mm/kierros oleva vaihde.
              Last edited by jannmann; 27-09-2011, 01:51.
              Aprilia RSV4

              Comment

              • jannmann
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 5857
                • Joccis City

                #8
                -----------------
                Last edited by jannmann; 27-02-2012, 02:31.
                Aprilia RSV4

                Comment

                • Ahdinko
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2010
                  • 227
                  • Kerava

                  #9
                  Ootko tsekannu tän?

                  BMW E30 -> E36 Steering Rack Swap This guide was created to explain how to swap an E36, E36 M3, and/or E36 Z3 steering rack into an E30. I do not consider this to be the only method to accomplish this swap so if you have suggestions please post them. Edits and Follow up notes looking back: I created this thread many years
                  Harrastepeli E30 325 "Räyhä"
                  Käyttis 535i GT F07
                  Ex: X1 E84 28i Xdrive
                  Ex: E90 325

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎