Announcement

Collapse
No announcement yet.

e30 abs:t

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mpikkara
    Bimmer Rookie
    • Jul 2003
    • 55

    e30 abs:t

    pitäs saada toimimaan

    ja oishan se näin talvella kiva et toimis

    oon kyselly muutamilta pajoilta laittasko ne kuntoon mutta jotenkin on nihkeetä
    eivät oikein tiedä mitä tehdä
    ja sit jos tietotaito on mitä on niin kalliiksi tulee kun pitää tuntitolkulla kikkailla tietämättä mitä tekee ja arvailla et kaikki osat pitäs kai vaihtaa ja hinnat kun on mitä niin kalliiksihan se tulee
    oisko jollain hyvää ehdotusta miten edetä
    tai jopa suositella paikkaa tai kaveria joka vois tsekata missä vika ja laittaa vehkeet kuntoon

    välillä ne toimii hitaassa vauhdissa välillä ei ja useammin ei
    valo ei oo koskaan palanu
    oisko joku poistanu koko valon katsatusta ajatellen

    liikun kuopion, mikkelin, jyväskylän ja tampereen alueella joten jos apua löytys sieltäpäin

    suuret kiitokset

    t
    marko
  • Jacek
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2004
    • 552
    • Helsinki

    #2
    Laita ensimmäiseksi se polttimo takaisin sinne että tiedät syttyykö se merkkivalo heti liikkeelle lähdettäessä (anturisignaali puuttuu tai vast) vai vasta suuremmassa nopeudessa - esim 130+ (likaiset / hapettuneet hammaskehät)

    Ilman tota tietoa on aika mahdotonta etäselvittää vikaa sortumatta "vaihda tää ja tää ja tää ja tää..."

    Valon pitää syttyä kun käännät virrat päälle ja se sammuu vasta kun nostat vähän kierroksia koneesta.
    (M3 + M3) - M5 = M1 ?

    Osia myytävänä

    http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

    Comment

    • tihuovin
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2003
      • 1422
      • Oulu

      #3
      Näin juuri, laita se lamppu takaisin jotta tosiaankin tiedät milloin ne toimii ja milloin ei. Ja jos ei toimi, OTA SE ABS YKSIKÖN LIITIN KOKONAAN IRTI. Eli ota ne kokonaan pois käytöstä, talvella se saattaa aiheuttaa vaaratilanteita, jos yrittää toimia vaikka jokin anturi tai hammaskehä on sökönä. "Nimimerkillä kokemusta on".

      Yleensä syynä on taka-akselin vetonivelen laipan hammaskehä, hampaat ovat ruostuneet huit hittoon (ainakin E23:ssa ne on ko. laipassa, mihin vetonivelen renkaanpuoleinen pää kiinnitetään). Ja ainoa tapa saada ne kuntoon, on vaihtaa tilalle uudet laipat.

      Toinen syy on anturi, joku tai jotkut niistä on sökönä. Ne voi mitata ja testata tavallisella yleismittarilla. Joko mittaamalla niiden resistanssin tai sitten niiden tuottama vaihtojännite, kun rengasta pyöritetään.

      Tarkista ensin taka-akselin navan ABS "hampaat", sitten kaikki anturi, viimeksi etunavan ABS "hampaat". Tässä järjestyksessä, koska etuakselin "hampaat" on yleensä ihan OK kunnossa, koska suojatummassa paikassa.

      Paikallista ensin taka-akselin ABS anturi, sen perusteella voit paikallistaa ne "hampaat", sillä anturi osoittaa suoraan sinne.

      Asiasta on ollut juttua aikaisemminkin, E23:n yhteydessä. Kaiva hakutoiminnolla se juttu, niin saat paremman kuvan asiasta. Neuvoineen, vinkkeineen päivineen.

      Timo

      Comment

      • tihuovin
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2003
        • 1422
        • Oulu

        #4
        E23:n osalta asiaa käsiteltiin täällä. Sieltä löydät kuvan E23:n taka-akselistosta ja sen ABS "hampaista".

        Tässäpä sama linkki suoraan: http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=31112

        t: Timo

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎